Bukefalos 28 år!

Hästagility?

S

ShetlandsponnY

Hej! Är det någon som vet något om hästagility? Jag är väldigt nyfiken på den sporten! :) Finns det några speciella regler, utrustning, kläder mm? Tack på förhand!:D
 
Sv: Hästagility?

Hej hej!

Kolla hos Shettis föreningarna... Jag vet att Shetland Väst hade lite agillity en gång och min kompis åkte dit och kollade =)

Lyckat till!
Mvh Malin
 
Sv: Hästagility?

Okej, tack så mycket! Det ska jag göra! :)
 
Sv: Hästagility?

Man måste ha en shettis som har stamtavla i tre led eller något sådant. Kläder etc vet jag inte så mkt om, eftersom min shettis pga av den dumma ras reglen inte får tävla så har jag inte kollat upp det.

Det finns en massa olika hinder:

Gå över en bro
Hoppa hinder
Springa genom en ridå med plastband
sätta hoven i ett däck
Gå genom en grind
Gå på en vippbräda
Springa över en pressening

Listan kan göras lång, det gäller bara att vara kreativ...
 
Sv: Hästagility?

På westerntävlingar finns det Trail at Hand, dvs trailbana i grimma. du ska gå på broar, över bommar mm.
 
Sv: Hästagility?

Okey, men min shettis har ingen stamtavla. :( Betyder det att jag inte kan tävla med honom då? :confused:
 
Sv: Hästagility?

Inte i svenska shetlandssällskapet i alla fall :( Är helt säker på det men ring och hör annars ? Men annars finns det något som heter shettismammorna där behöver man inte stam.
 
Sv: Hästagility?

Som Underbar sa så inte i shetlandssällskapet osv. där är det tre led renrasig som gäller :( Men det finns dem som anordnar tävlingar där de inte måste vara renrasiga, men tyvär är det allt för få, framförallt i mitten sverige där jag bor. Shettismammorna är en av de få organistationer som fixar sånt här. Men jag ska själv arrangera en hästagilitytävling där alla oavsett ras och ålder får vara med. Har du nära till gävle så är du välkommen! Om inte så kan du ju arrangera en likadan själv! :bump:
 
Sv: Hästagility?

Precis, till western tävlingar är du välkommen!! :d
 
Sv: Hästagility?

De är ju inte så märkligt att dom vill ha renrasiga shettisar i shetlandsföreningen...:)
Däremot är det ju synd att det inte finns så många som anordnar för alla raser. Hade vart kul även med större hästar ju.
 
Sv: Hästagility?

det är ju precis det som vi ska ha här! två stora Dponnyer ska vara med, men hoppas det blir flera stora! hoppas få med ridskolan så de kan låna elever ridskolehästar att tävla med! att någon av privatryttarna ska vara med är ju inte så säkert eftersom dem bara har sina fina och prydliga stora halvblod som dem bara rider å skuttar runt på i dressyr å hopp. för dem är väl hästagility en barnslig onaturlig grej. snacka om att dem är TRÅKIGA!!!
 
Sv: Hästagility?

Åter igen, tack för alla svar! :D Om ni skulle få för er att ha en tävling i närheten av Södermanland får ni gärna höra av er till mig! ;)
 
Sv: Hästagility?

Men jag ska själv arrangera en hästagilitytävling där alla oavsett ras och ålder får vara med. Har du nära till gävle så är du välkommen! Om inte så kan du ju arrangera en likadan själv! :bump:

Det lätt intressant :) Vart ska du ha tävlingen?
 
Sv: Hästagility?

Tävlingen ska vara någonstans vid strömsbro trakten i gävle, eller kanske på ridskolan om vi får boka ridhuset.

Jag menar att för DEM är det onaturligt. :rofl: men det är det ju verkligen inte. allt vi gör med hästarna är ju egentligen onaturligt. stoppar in dem i transporter, sätter på täcken å allt va vi gör.
 
Sv: Hästagility?

Ja jag hade gärna vart med i hästagility med min ridhäst om han ännu var i livet. Tränade mkt med presseningar, bildäck, lastpallar osv. med honom så han hade nog tyckt de va roligt:)
 
Sv: Hästagility?

Tävlingen ska vara någonstans vid strömsbro trakten i gävle, eller kanske på ridskolan om vi får boka ridhuset..


Gävle ligger i stockholm va? Är nog lite för långt bort då :( Synd hade vari roligt att vara med.

Jag menar att för DEM är det onaturligt. :rofl: men det är det ju verkligen inte. allt vi gör med hästarna är ju egentligen onaturligt. stoppar in dem i transporter, sätter på täcken å allt va vi gör.


Ja sant ;)
 
Sv: Hästagility?

Kommer ytterligare med några frågor.. :DMåste man ha licens och så när man ställer upp i agility tävlingar? Jag vill gärna veta vad det är man måste ha för att få ställa upp, papper mm. Tack på förhand!:)
 
Sv: Hästagility?

I de få agilitytävlingar för hästar som arrangeras så tror jag inte det. Jag tror knappast man behöver det med renarasig shettis heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: sweep
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
994
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 214
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
450
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp