Hästannonser: Svarar ej på mail

moiran

Trådstartare
Jag letar häst och bläddrar i annonserna. Den typ av häst jag letar efter ligger kring 100 000 kr-klassen. Påfallande ofta står det i annonsen något i stil med "Svarar ej på mail", alternativt att säljaren helt enkelt inte svarar på mail.

Jag personligen uppskattar att ta första kontakten via mail när jag hittar något intressant. Oftast beskriver jag helt enkelt kort vad jag vill ha och frågar om ägaren tror att hästen passar. Om det verkar fortsatt intressant kan vi sen byta konversationsmedie till telefon, men oftast önskar jag komma och kika på hästen ganska direkt för att bilda mig en egen uppfattning.

Så jag undrar: varför vill man inte svara på mail? I mitt fall skulle ett svar på 2-3 meningar vara tillräckligt. Eller bara en, för all del, om säljaren inte tror hästen är något för mig. För sådana som vill ha mer info går det kanske skriva en lite utförligare text och klippa och klistra in i mail för de som vill ha många svar, och i slutet uppmana att ta vidare kontakt vid telefon vid mer frågor. Det kan väl inte vara så mycket arbete? Jag hade inga som helst problem med spårade mailkonversationer när jag sålde häst rätt nyss. Hade jag bara tur? Vad är det för något hemskt som kan hända?

Eller är det så att det finns så många köpare på unghästar i den prisnivån att det inte gör något att man förlorar potentiella köpare? Jag personligen har inte ett skit bråttom att hitta rätt häst, och de som inte svarar på mail ids jag inte lägga energi på.

Så ge mig en bra anledning till varför jag ska jaga någon på telefon som valt att inte vara tillgänglig på en mailadress som denne uppenbarligen har (det är ju mycket ovanligt att man inte har mail numera). Det gör mig ju inte så pepp på affär...
 
Många är otroligt trötta på folk som mailar i det oändliga. Och ber därför om samtal, för att det är lättare att avgöra hur seriös köparen är över telefon.

Jag förstår dem, även om jag själv inte hade hanterat det så.
 
När jag letade häst i höstas, så fanns det en mycket intressant annons där jag försökte få tag på säljaren för mer info om hästen. Säljaren svarade varken i telefon eller på mail...
 
Många är otroligt trötta på folk som mailar i det oändliga. Och ber därför om samtal, för att det är lättare att avgöra hur seriös köparen är över telefon.

Jag förstår dem, även om jag själv inte hade hanterat det så.

Jag kan inte påstå att jag förstår dem. Jag ser inte vad som är så jobbigt? ETT mail från varje spekulant kan inte vara så svårt att hantera.
Kort mail med koncisa relevanta frågor -> Svara
Långa mail, många frågor eller flera mail från samma spekulant -> Klistra in en standardtext och/eller ge alternativt fråga om nummer för att fortsätta konversationen via telefon.
 
Jag hade inte heller hanterat det så, men jag har full respekt för att folk inte är som jag. Vissa har svårare för mail, andra har svårare för samtal.
 
Jag tycker personligen att det är lättare att slänga iväg ett mail än att ringa som svar på en annons. Ofta tycker jag att jag vill ha lite mer information för att avgöra om jag är intresserad eller inte.
För att ringa som svar, krävs dessutom en stunds "jagande".
Mail kan man läsa och besvara när det passar vilket förenklar i min värld.

Så jag förstår inte valet; om det inte möjligen är för att sålla bort de spekulanter som inte är säkra på att de är spekulanter.
Själv gitter jag inte svara på de annonser som gäller "endast telefonkontakt".

Känner dock till en seriös hästuppfödare som inte har email så jag kan se att de finns. Mycket seriös uppfödare vars kunder hittar henne ändå.
 
Jag letar häst och bläddrar i annonserna. Den typ av häst jag letar efter ligger kring 100 000 kr-klassen. Påfallande ofta står det i annonsen något i stil med "Svarar ej på mail", alternativt att säljaren helt enkelt inte svarar på mail.

Jag personligen uppskattar att ta första kontakten via mail när jag hittar något intressant. Oftast beskriver jag helt enkelt kort vad jag vill ha och frågar om ägaren tror att hästen passar. Om det verkar fortsatt intressant kan vi sen byta konversationsmedie till telefon, men oftast önskar jag komma och kika på hästen ganska direkt för att bilda mig en egen uppfattning.

Så jag undrar: varför vill man inte svara på mail? I mitt fall skulle ett svar på 2-3 meningar vara tillräckligt. Eller bara en, för all del, om säljaren inte tror hästen är något för mig. För sådana som vill ha mer info går det kanske skriva en lite utförligare text och klippa och klistra in i mail för de som vill ha många svar, och i slutet uppmana att ta vidare kontakt vid telefon vid mer frågor. Det kan väl inte vara så mycket arbete? Jag hade inga som helst problem med spårade mailkonversationer när jag sålde häst rätt nyss. Hade jag bara tur? Vad är det för något hemskt som kan hända?

Eller är det så att det finns så många köpare på unghästar i den prisnivån att det inte gör något att man förlorar potentiella köpare? Jag personligen har inte ett skit bråttom att hitta rätt häst, och de som inte svarar på mail ids jag inte lägga energi på.

Så ge mig en bra anledning till varför jag ska jaga någon på telefon som valt att inte vara tillgänglig på en mailadress som denne uppenbarligen har (det är ju mycket ovanligt att man inte har mail numera). Det gör mig ju inte så pepp på affär...

Jag håller med. Jag som köpare har också dyrbar tid och kan inte sitta och hänga i telefon och vänta att säljaren ska svara.
 
Känner dock till en seriös hästuppfödare som inte har email så jag kan se att de finns. Mycket seriös uppfödare vars kunder hittar henne ändå.

Men då sätter hon förmodligen inte ut annonser där mailsvar undanbedes heller. :)

Självklart finns det stora uppfödare/importörer/stall som är kända nog för att det ska räcka att bara berätta att det finns en (bra) häst till salu via annons och den blir såld inom kort varken man svarar på mail eller telefon - de som är seriöst intresserade vet redan kontaktvägarna.

Men jag kan inte låta bli att undra om privatpersoner och mindre kända företag får så många spekulanter på sina hästar att det inge gör något om ett par-tre stycken seriösa faller bort? Marknaden kanske inte är så ansträngd längre så att det närmar sig säljarens marknad igen..?
 
Jag förstår dom som inte vill ha mail. Det kan uppfattas lite mer seriöst om man ringer.

Själv så föredrar jag mailsvar både om jag ska sälja eller köpa något. Brukar börja med att fråga om varan fortfarande finns till salu. Hatar att ringa och så är den såld utan att annonsen är bortplockad.
Har själv kontakt med en nu via mail som ska hyra ut en stallplats. Jag försökte ringa först men fick inget svar. Skickade då mail och när jag fick svar försökte jag ringa igen, men fick maila tillbaka. Fick svar efter några timmar. Uppfattar det helt enkelt som att uthyraren inte har tid att prata i telefon utan skickar ett mail när det passar. Så vi lär nog inte prata med varandra innan jag kommer och tittar på stallplatsen. Vi diskuterar dag just nu.

Vissa har inte tid/lust att prata i telefon, och vissa har inte tid/lust att svara på mail.
 
För att man då slipper en miljard tonårstjejer som tycker det är kul att drömma om en häst och ställa tvåhundra frågor och skickar en hel uppsats sitt liv men bör det kommer till kritan inte har råd att köpa. Jag har heller aldrig varit med om att någon RINGT och frågat om hästen går att låna, på mailen dröser det in frågor om det.

(För mig som säljare är köparens historia mycket, om inte helt, ointressant innan provridning har skett, det spelar liksom ingen roll om man ändå inte passar ihop eller tvärt om är gjorda för varandra.)
 
För att man då slipper en miljard tonårstjejer som tycker det är kul att drömma om en häst och ställa tvåhundra frågor och skickar en hel uppsats sitt liv men bör det kommer till kritan inte har råd att köpa.

Men är det så många? Så många att risk för skavsår på fingrarna föreligger för att skriva "Hej, det här är lättare att ta per telefon, ring mig på tel. 0432 - 454 452!" eller "Hej, jag lånar inte ut Sune." som svar på dessa? Det går ju ha den textsnuttarna i en textfil och bara klippa och klistra in.

Jag kan inte låta bli att undra: Vilka typer av hästar är det vars annonser fyller maillådan med fantasispekulanter och skvallertanter?!
 
Typ alla annonser. När jag jobbade i salustall fick man allehanda fantasimejl oavsett vilken typ av häst det var.
 
För mig som säljare är köparens historia mycket, om inte helt, ointressant innan provridning har skett, det spelar liksom ingen roll om man ändå inte passar ihop eller tvärt om är gjorda för varandra.

För mig personligen tycker jag det kan vara intressant. Inte hela livshistorien, men vad man är, vart man är och vart man vill tycker jag är högst relevant. Ibland är det inte ens värt att provrida. Säljer jag en häst som kräver "fast hand" så kan jag sortera bort personer med enligt mig otillräcklig erfarenhet. Och per mail behöver jag oftast bara skumma de första meningarna för att vänligt kunna tacka för intresset och avsluta. Och det tar mycket kortare tid än att behöva höra hela den där livshistorien i telefonen...
 
Men är det så många? Så många att risk för skavsår på fingrarna föreligger för att skriva "Hej, det här är lättare att ta per telefon, ring mig på tel. 0432 - 454 452!" eller "Hej, jag lånar inte ut Sune." som svar på dessa? Det går ju ha den textsnuttarna i en textfil och bara klippa och klistra in.

Jag kan inte låta bli att undra: Vilka typer av hästar är det vars annonser fyller maillådan med fantasispekulanter och skvallertanter?!

Flest är det på ridhästar i prisklassen 50-75 ungefär, de dyrare får mer seriösa svar.
 
För mig personligen tycker jag det kan vara intressant. Inte hela livshistorien, men vad man är, vart man är och vart man vill tycker jag är högst relevant. Ibland är det inte ens värt att provrida. Säljer jag en häst som kräver "fast hand" så kan jag sortera bort personer med enligt mig otillräcklig erfarenhet. Och per mail behöver jag oftast bara skumma de första meningarna för att vänligt kunna tacka för intresset och avsluta. Och det tar mycket kortare tid än att behöva höra hela den där livshistorien i telefonen...

Skillat att kunna döma ryttarskicklighet genom text! :up: Jag har mer än en gång hittat en bättre köpare i den mer orutinerade än den som är bäst på pappret, även när det gällt lite tuffare hästar. De flesta jag sålt eller förmedlat har dock varit så pass utbildade att de kan ridas och hanteras av de flesta. Viktigast för mig är att häst och ryttare klickar och att hästen får det bra, inte om ryttaren ridit SM tidigare eller inte vill tävla alls på unghästen som hoppat till sig 9-9. Men alla prioriterar vi olika!
 
Skillat att kunna döma ryttarskicklighet genom text! :up: Jag har mer än en gång hittat en bättre köpare i den mer orutinerade än den som är bäst på pappret, även när det gällt lite tuffare hästar. De flesta jag sålt eller förmedlat har dock varit så pass utbildade att de kan ridas och hanteras av de flesta. Viktigast för mig är att häst och ryttare klickar och att hästen får det bra, inte om ryttaren ridit SM tidigare eller inte vill tävla alls på unghästen som hoppat till sig 9-9. Men alla prioriterar vi olika!

Det beror ju på vilken nivå man lägger ribban på... Det handlar ju inte om nyansskillnader om man säger så.
 
Jag sålde en häst nu i våras, iofs i billigare prisklass än den TS tittar i, och det var ofantligt många som mailade. Och många hade inte läst innantill i annonsen eller var bara på olika vis inte så vidare seriösa/hade fel uppfattning om saker (så att min uppfattning var att de inte ens borde ha häst). Tror att ration var omkring 1:10 om nästan inte sämre på folk som var seriösa vs allt annat.
Så jag svarade inte till slut på annat än de som jag trodde kunde passa hästen.

De som ringde däremot (mkt mkt färre än hur många som mailde) var det aldrig någon som inte var seriös även om flera var fel för hästen, vilket jag tycker är lättare att avgöra via ett kort telefonsamtal istället för antinge långt mail eller flertal mail.

Själv ringer jag som köpare trots telefonskräck. Jag vill som köpare (liksom när jag varit säljare, vilket bara är en gång) höra lite på tonen på säljaren när den berättar om hästen och jag finner det lättare att ställa snabba korta frågor för mer information på det viset.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 669
Senast: Lhas
·
Samhälle Att folk blir lurad både vid köp och sälj hör man ju ganska ofta. Nu antar jag att det är någon som provar lura mig men jag kan inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: Is
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 182
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp