Hästannonser: Svarar ej på mail

Jag letar häst i betydligt lägre prisklass än dig @moiran men det finns lika många annonsörer där som inte vill ta det över mail. Väldigt synd tycker jag då jag liksom dig föredrar att ta första kontakt över mail. Dels för att jag har mycket runt omkring mig och har svårt att hitta lugnet att sitta och fråga alla frågor, dels för att det oftast saknas mycket i annonser (som ålder, pris, mankhöjd) som har stor betydelse, men främst för att många hästägare älskar att prata om sina hästar i flera timmar och det har jag ärligt talat inte tid med om det är en halvintressant häst. Nej, bättre för mig att skicka ett mail och se om jag verkligen är intresserad av den hästen och dessutom få allt präntat på papper så detaljer inte glöms av.
 
För mig personligen tycker jag det kan vara intressant. Inte hela livshistorien, men vad man är, vart man är och vart man vill tycker jag är högst relevant. Ibland är det inte ens värt att provrida. Säljer jag en häst som kräver "fast hand" så kan jag sortera bort personer med enligt mig otillräcklig erfarenhet. Och per mail behöver jag oftast bara skumma de första meningarna för att vänligt kunna tacka för intresset och avsluta. Och det tar mycket kortare tid än att behöva höra hela den där livshistorien i telefonen...

Jag håller med dig, har sålt ett par hästar och de som vill ringa och tjata och dra hela sina livshistorier har det sällan blivit någon affär med i alla fall. Enbart bortkastad tid. Sist jag hade en häst till salu var det en som mailade och tvunget ville att jag skulle ringa upp, jag gjorde det och fick då höra en jättelång historia (suck) som avslutades med att det var säljarens marknad och mitt satta pris var överhuvudtaget inte intressant. Nähä, men varför skulle jag då ringa upp liksom :confused:

Men om jag är väldigt intresserad av någon häst så böjer jag mig för säljarens önskan, jag kan alltså ringa upp om det krävs, men föredrar mail alla gånger. Det kanske handlar om personer som har lånad mail, eller som sällan sitter vid datorn?
 
Senast ändrad:
Jag respekterar också säljarens ställningstagande. Vill de inte ha mail skickar jag inget mail. Men jag ringer inte heller. Det får vara en väldigt välskriven annons som tilltalar mig starkt i så fall. Det missar jag säkert stjärnskott på, men det finns ju fler och jag har tid att vänta.

I slutänden har det ofta blivit så att jag ramlat över Hästen på annat sätt än över annons.
 
för mig är det just mail syndromet i sig som gör att jag förstår att annonsörer inte vill ha mail på annonser.
Mail i sig, väldigt konstaterat och etablerat som fenomen, är ofta ett medel man använder för att "skicka iväg ngt" och som man gör lättvindigt för att det just är smidigt och man i bästa fall kan få väldigt mkt information utan att behöva ta tag i saken, för att uttrycka det lite krasst, om vi nu pratar generellt och inte just hästsalu annonser. Det är så mail fungerar i alla marknader och även internt på arbetsplatser och privat människor emellan, och rent psykologiskt för många.
Jag tycker inte om mail gällande att sälja häst, därmed inte sagt att jag inte tycker inledande respons på en annons är helt ok och iblamd önskvärt i olika fall, beroende på vilket sätt och hur man som person föredrar att sälja.
Dock som sagt, så mail för många innebär att maila spontant utan att ens vara särskilt intresserade mer än väldigt ytligt, och inte behöva prata med ngn person så då blir det ytterligare enklare att ändå höra av sig och få info osv. Väldigt många hör av sig på mail om tillfälle ges i fråga om hästannonser utan att öht ens ha läst annonsen ordentligt eller tycker det är ok ändå just via mail att erbjuda ngt helt annat än vad som annonseras om. Många verkar dessutom vilja ha brevvänner dvs om svar ges på mail så ska det ske ändlösa mail om mer info osv, vilket man som säljare givetvis stoppar, men likväl är det tid ödslad jmf med om ngm ringer och pratar direkt. Många mail korrespondenter efterfrågar filmer osv, det vägrar jag om det är folk som mailar med femtielva mail och utan att ha pratat med personerna för att se om film ens känns relevant , även om filmer ytterligare bortsett från annonsfilm osv, finns klar och färdig osv och inga konstigheter.

mail rent allmänt i dagens samhälle har blivit ngt slö-slentrian medium för många om det erbjuds, då det är så lätt att bara slänga iväg ngt. därmed blir man trött som säljare om man hellre vill prata med berörda eftersom det är så mkt mer konkret att bedöma för bägge parter om det är intressant med att komma och titta osv rent allmänt.

Dock har jag full förståelse för motiveringar i tråden ang. ofullständiga annonser där basfakta och grundläggande primär info saknas, att man nog gärna vill maila osv.
Jag förväntar mig att annonser innehåller grundläggande primär info tillräcklig för att en intressent ska tycka det finns tillräcklig info för att vara intresserad nog att ringa på annonsen..... I min erf. har denna info oftast funnits och finns i annonser men finns mail som erbjuden lösning väljer väldigt många det ändå och det blir konstigt och produktivt för en säljare i den kategorin jag avser och kan relaterat till utifrån det jag skrivit.
 
Senast ändrad:
Jag tycker tyvärr inte att det känns lika seriöst när någon tar kontakt via mail. Jag är som säljare så vansinnigt trött på alla som inte läst annonsen och frågar saker som står i den, som ber om bilder och filmer, och som sen inte svarar alls på mailen som jag lagt ner massa tid på. Ibland har jag gjort en färsk film på hästen för mailarens skull eller skaffat hjälp att hålla i hästen för at ta nya bilder. När någon tycker det är värt att ringa och prata med mig personligen känns det som att personen i fråga är mer intresserad.

De hästar jag har sålt har köparen först kontaktat mig per telefon, aldrig via mail.
 
Jag tror inte jag insett vilka mängder mail vissa hästförsäljare blir överösta med. Jag trodde, rent naivt, att man kom undan med 10-20 mail och några samtal tills hästen är såld och annonsen borttagen. För mig känns det inte som ett problem, men har heller inte sålt särskilt många hästar.

  • Jag svarar på de mail som känns uppenbart seriösa och inte är för långa. Oberoende av om jag tror att hästen är rätt eller fel för spekulanten.
  • Jag skriver, vid behov, ihop en lite mer beskrivande text än den i annonsen och kanske några mer foton som jag sedan klistrar in som svar till de mail som inte känns genomseriösa eller långa. Kompletterar med telefonnummer och ber personen ringa upp om den vill veta mer.
  • Jag skriver bara telefonnummer och hänvisar till att ringa som svar på de mail som jag tycker verkar rätt oseriösa.
Jag har lagt långt mycket mer tid på att skriva annons, fota och filma eller på en enda provridning än att svara på alla mail. :) Men handlar det om nåt hundratal mail förstår jag bättre, men trodde i min enfald att det omöjligen kunde finnas så många seriösa och oseriösa spekulanter på en häst (som inte är ridskolehäst) oberoende prisläge. :)
 
Jag tycker tyvärr inte att det känns lika seriöst när någon tar kontakt via mail. Jag är som säljare så vansinnigt trött på alla som inte läst annonsen och frågar saker som står i den, som ber om bilder och filmer, och som sen inte svarar alls på mailen som jag lagt ner massa tid på. Ibland har jag gjort en färsk film på hästen för mailarens skull eller skaffat hjälp att hålla i hästen för at ta nya bilder. När någon tycker det är värt att ringa och prata med mig personligen känns det som att personen i fråga är mer intresserad.

De hästar jag har sålt har köparen först kontaktat mig per telefon, aldrig via mail.

Ja, i de lägena förstår jag. Jag skulle inte göra färska filmer eller liknande på förfrågan av en ytlig mailkontakt. Där kan det absolut vara läge att snacka i telefon först innan man lägger ner mer tid. Men det är inte den långdragna mailkonversationen jag menar, utan ett initialt annonssvar.

Om jag, efter att jag läst annonsen, mailar och frågar om säljaren t.ex. anser att hästen kunna vara ett fälttävlansämne med si och så potential så har säljaren möjlighet att svara "Nej" i lugnan ro när stallet är klart och barnen nattade. Istället för att jag ringer mitt i maten och förmodligen inte blir så kortfattad i mina frågor eftersom det skulle upplevas som otrevligt och ohyfsat. Win-Win liksom.
 
Nu har jag varken sålt eller köpt häst, men sålt en hel del utrustning av lite dyrare modell.
Många skickar mail och är intresserade, vill ha mer info och bilder. Visst visst säger man och skickar allt man har.
Får ännu fler frågor, vars svar antingen står i annonsen eller i första mailet. Man svarar igen, får nya frågor, svarar, får får ännu fler frågor..
Till slut tröttnar man. Är man intresserad och har tiotusen frågor så ringer man. Jag har till och med frågat vid något tillfälle om personen i fråga verkligen var intresserad eller om de bara var ute efter en brevkompis..

Men jag tycker nog ändå att mail är en bra första kontakt. Har gjort upp många affärer enbart via mail.
Ett eller två mail är helt lagom. Mer behövs inte. Efter det ringer man eller bestämmer möte.
 
Jag brukar, som både köpare och säljare, föredra mail som första kontakt. Detta pga att jag har oregelbundna arbetstider och inte har möjlighet att svara i telefon alla gånger. I mailet kan man då komma överens om en tid där man kan ringa varandra.
 
När jag skulle sälja häst så kom det inte ett enda seriöst mail, samtliga mail bestod ungefär av: Hej. Lånar du ut hästen? Eller: Hej Kan du gå ner i pris? Ingen skrev vad de hette eller berättade vilka de var och vad de letade efter. Av den anledningen kan jag tänka mig att man vill att folk ringer.

När jag har letat häst har jag både mailat och ringt. Vid mailkontakt så är jag noga med att berätta vem jag är, vad jag letade efter, min ridkunskap osv. Allt som kan tänkas vara intressant för säljaren att veta. Men det är enligt min erfarenhet inte alla som gör det, jag tar det som väldigt oseriöst att maila och bara fråga om man kan gå ner i pris utan att de ens har sett hästen, pratat med säljaren och berättat vem man själv är.
 
När jag skulle sälja häst så kom det inte ett enda seriöst mail, samtliga mail bestod ungefär av: Hej. Lånar du ut hästen? Eller: Hej Kan du gå ner i pris? Ingen skrev vad de hette eller berättade vilka de var och vad de letade efter. Av den anledningen kan jag tänka mig att man vill att folk ringer.

När jag har letat häst har jag både mailat och ringt. Vid mailkontakt så är jag noga med att berätta vem jag är, vad jag letade efter, min ridkunskap osv. Allt som kan tänkas vara intressant för säljaren att veta. Men det är enligt min erfarenhet inte alla som gör det, jag tar det som väldigt oseriöst att maila och bara fråga om man kan gå ner i pris utan att de ens har sett hästen, pratat med säljaren och berättat vem man själv är.

Samma här, har fått massor med skitmail från folk som inte ens skriver hej och från bildsamlare osv. På en av mina hästar hade jag i annonsen bifogat en ca 10 minuter lång film när jag red honom på ridbanan. Då fick jag ett mail från en tjej som ville ha fler bilder... :banghead: Om man skriver ett trevligt mail som innehåller både hej och namn och en vettig presentation, då kan jag tycka att det är okej, men jag föredrar telefon; både när jag säljer och köper.
 
Jag håller på att sälja. Jag känner att jag som säljare av en produkt, vad det än nu må vara, måste jobba för min sak. Därför kan jag inte bortse från någon kontaktkanal även om jag skulle vilja. Samma med att jag måste ha en bra film och bra bilder, skulle aldrig skriva; "film kan skickas vid intresse" Utan jag hoppas min film kan väcka intresse.

Min egen tanke är det här med att fler och fler har märkliga arbetstider, då blir det svårt att ringa. De mest oseriösa frågorna tycker jag kommer från SMS, där haglar det in frågor som "Vad har han för % i LB?" när jag skriver att hästen går Msv, dessutom verkar alla ha fria SMS, så man skickar en fråga i taget.
 
Men då sätter hon förmodligen inte ut annonser där mailsvar undanbedes heller. :)

För att annonsera på hastnet krävs en mailadress.
Den av mig kända uppfödaren har satt ut annons där med lånad mail.
Och jo: mailsvar undanbads förstås för att den som lånat ut sin mailadress skulle slippa "feladresserade" mail.

Min senaste hästaffär var via mail.
Det blev väldigt bra.
Annonsen var i en prisklass som var betydligt högre än jag var villig att betala, men annonsrubriken talade om att det fanns möjligheter till reducerat pris - men inte hur reducerat.
Annonsören ville veta saker om den potentiella köparen.
Jag skickade ett relativt kortfattat men ändå innehållsrikt mail, fick svar, skrev lite mer detaljerad. Säljaren blev intresserad av mig som köpare, jag frågade om ungefärlig prisbild och berättade att jag inte hade vilja att betala stora summor.
Vi kom överens om ett pris som var 1/3 av annonspriset, största "prutningen" stod säljaren för.

Jag är jättenöjd och det tror jag att säljaren är också.
vi har fortlöpande kontakt.
 
Undrar hur alla gjorde "förr i tiden" innan internet, skickade brev med Posten eller... Hur lång tid tar det ett ringa ett par gånger, 30 sekunder typ... :crazy:

Bara lite apropå snigelpost... Har ni redan glömt VHS-tiden? :D
Då ringde man på en notis i exempelvis Hästfynd och frågade om det fanns film eller bilder på hästen. Sedan fick man hem ett paket med en VHS och en bunt pappersfotografier. Så köpte i alla fall jag min första häst. :)

TS:

Jag brukar ibland svara på sådana annonser med mail ändå, då jag trivs bättre med att första kontakten sker i skrift. Men då skriver jag bara en väldigt kort presentation, ställer inga frågor och avslutar med: "Låter det intressant, ring gärna så kan vi prata vidare!"
 
Bara lite apropå snigelpost... Har ni redan glömt VHS-tiden? :D
Då ringde man på en notis i exempelvis Hästfynd och frågade om det fanns film eller bilder på hästen. Sedan fick man hem ett paket med en VHS och en bunt pappersfotografier. Så köpte i alla fall jag min första häst. :)

TS:

Jag brukar ibland svara på sådana annonser med mail ändå, då jag trivs bättre med att första kontakten sker i skrift. Men då skriver jag bara en väldigt kort presentation, ställer inga frågor och avslutar med: "Låter det intressant, ring gärna så kan vi prata vidare!"

Ha ha ha det var tider det! Det kändes som en evighet tills varje nytt nummer av Ridsport kom ut med nya annonser (varannan vecka), sen satt man där med en penna och ringade in dom som var intressanta. Hade man riktig tur, så kunde man få en VHS på posten efter ett par dagar, annars var det bara att pallra sig iväg helt ovetandes och provrida. Tävlingsresultat kunde man ju drömma om att få tag i. Det var mer spännande på den tiden, och visst sjutton var hästarna friskare då också (eller så var vi mindre upplysta...)! :D
 
Jag har heller inte haft några problem med konstiga mailsvar etc. Visst kan det vara irriterande när folk mailar och man har bara positivt att säga om hästen ändå så får man inget svar igen, men så är det ju drömmare finns alltid som inte egentligen letar häst. Jag svarar dock hellre på mail än telefon, kan vara svår att få tag på etc.
Fördelen med mail är att man kan skicka det närsomhelst. Riktigt tröttsamt med säljare som inte går att nå på telefon också! Så i vissa fall undrar man ju om de verkligen vill sälja. Jag tar helst mailkontakt med någon i första hand endast för att jag oftast vill ha fler bilder (riktigt dåligt med detta främst på unghästar) eller filmer, känns ju helt onödigt att först ringa för att be om bilder eller filmer... så vill man inte ha mailsvar så får man nog se till att ha RIKTIGT bra bilder och filmer för att någon ska vara intresserad och alltid svara i telefon...
 
För att man då slipper en miljard tonårstjejer som tycker det är kul att drömma om en häst och ställa tvåhundra frågor och skickar en hel uppsats sitt liv men bör det kommer till kritan inte har råd att köpa. Jag har heller aldrig varit med om att någon RINGT och frågat om hästen går att låna, på mailen dröser det in frågor om det.

(För mig som säljare är köparens historia mycket, om inte helt, ointressant innan provridning har skett, det spelar liksom ingen roll om man ändå inte passar ihop eller tvärt om är gjorda för varandra.)

Håller med till fullo, är så himla trött på alla som skickar ut massmail till alla annonser. för mig är ett samtal via telefon mycket seriösare. men alla är väl olika. Jag svarar alltid på mail, men skickar inte filmer utan att jag pratat med intressenten ifråga.
 
Jag föredrar mail och i vissa fall är annonser där det inte är önskvärt inte intressant för mig heller då säljaren talar om för mig att den är omöjlig. Ofta brister det även i annonsens utförande, en massa grundläggande information saknas..Det blir lika fel då att måsta ringa bara för att ta reda på basic saker..


Som spekulant är det också oerhört oseriöst av säljare som glömt bort vad man pratat om eller vem man är eller aldrig har tid när man ringer/är stressade..därför anser jag att kommunikation i textform till en början inte alls behöver innebära att det är oseriöst för det blir lättare för alla att gå tillbaka i tiden om vad som är sagt och inte.
När det sen börjar vara mer allvarligare/viktigare saker man ska diskutera ser jag dock telefonkontakt som givet minst.
Det är en helt annan sak om man inte VILL ha mailkontakt men att kalla det oseriöst känns bara fånigt då det iaf för mig är fånigt att anse att en viss kontakttyp är den enda rätta och en konstig gränsdragning för att leta rätt spekulant. Inget avgör lämplighet oavsett vare sig det sker över telefon eller i ett mail..personen kan hitta på lika mycket ändå.

Ibland kan man inte ens nå varandra via telefon på ett vettigt sätt..ska vi som jobbar andra tider på dygnet än de flesta ringa mitt i natten bara för att inte anses vara oseriösa, är det bättre?

Vad exakt är det som är oseriöst i att maila?

Ointressanta mail kan man ju bara läsa och dumpa i papperskorgen om de är ointressanta, svara på de som ger ett intressant svar och sen uppmana personen att ringa i stället.
 
Senast ändrad:
Tillägg på sista stycket: medans man via telefonkontakt kan åka på telefonterror i stället..Så nä, för mig känns en första kontakt smidigare via mail och att man senare lämnar ut telefonnummer. Jag skulle bli tokig om det ringde i tid och otid om småfrågor i stället..men ja, vi tänker nog olika men jag skulle inte lämna ut mitt telefonnummer i ett första stadie i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 669
Senast: Lhas
·
Samhälle Att folk blir lurad både vid köp och sälj hör man ju ganska ofta. Nu antar jag att det är någon som provar lura mig men jag kan inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: Is
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 182
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp