Bukefalos 28 år!

Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Bend Or fläckarna är mer som mindre runda fläckar här och där. Som på den här:
bigcountry_bendorspots.jpg

eller denna:
bend-or1.jpg

Fast Bend Or fläckar är väl lite felaktigt ändå, fullblodshingsten Bend Or hade såna fläckar men fenomenet finns bland hästar utan honom i stamtavlan, vad heter det då?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

nja.. är det verkligen så?

Bend Or levde ju för en herrans massa år sedan (1870-talet). Han hade 100 registrerade avkommor, vilket var MYCKET på den tiden när det inte fanns semin etc, så det finns väl knappt någon häst med fullblod långt bak som INTE har honom i stamtavlan? Väldigt många av dagens raser har fullblod inblandat någonstans.

Om jag minns rätt så kallades fläckarna så för att han hade dem och var en känd häst, inte för att han var "först" med dem. (såg nu att fläckarna har spårats bakåt i Bend ors stamtavla så långt som till 1820-tal, och man vet inte om det fanns tidigare än så. Man kan tänka sig hur många fullblod det fanns som var släkt med Bend Or och som alltså också borde burit på anlaget)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

oj såg nu att jag missuppfattade hur du menade! Fläckarna heter så även om man inte kan spåra tillbaka till Bend Or i stammen, eller om de beror på nåt annat, vad det nu kan vara... Han var hästen som fick ge namnet åt det helt enkelt... ungefär som Baron Gruff som fick ge ett namn åt en "ny" sjukdom.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Bend Or fläckar är ganska vanliga va? Har sett dem på väldigt många hästar, framför allt mörkare fuxar... Lite "annorlunda" är de ju i vilket fall som helst.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

6pq3hl.jpg


*Inte min bild, "lånad" från en annons*

Men vad är detta för färg? Otroligt snygg iaf! Aldrig sett något liknande.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Min splash-kille. Ljus mjölmule och runt ögonen samt ljumskar. Stjärn/snopp (x2 :D) 1 + 1/2 blått öga.

IMG_2399.jpg


IMG_2298kop.jpg


IMG_0549.jpg


Vanlig men ändå ovanlig.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Brunskäck, troligen med pangareanlag

Tror snarare på brunblack med ål, strumpor och bläs. Ser inget som tyder på skäck. dessutom är det en nordsvensk, och att den skulle vara skäck är mycket tveksamt.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Se där, mitt på hästen och allt :D

bellabus: Ooooh, det där tycker jag är riktigt snyggt, mörk med blåa ögon. MUMS!
Är bägge ögonen blåa förresten?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Något jag tycker är jäkligt snyggt är Chubari spots (aka Tetrach spots) , typ motsatsen till Bend Or:

253216_2271684434182_1310760847_2726126_8171472_n.jpg


Birdcatcher spots är också väldigt fint:

birdcatcher.jpg

birdcatcher_will_spy_now.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Han har blått i båda men mer i det ena. Han är så rolig för han posar allt som oftast med det blåaste ögat :D
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Tror snarare på brunblack med ål, strumpor och bläs. Ser inget som tyder på skäck. dessutom är det en nordsvensk, och att den skulle vara skäck är mycket tveksamt.

Jag vet inte vilken ras det är. Tänkte black också men tyckte att det i manen var för vitt och fick inte ihop det med det vita i luggen
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Jag vet inte vilken ras det är. Tänkte black också men tyckte att det i manen var för vitt och fick inte ihop det med det vita i luggen

Jag vet;) Och nej det är ingen skäck. Nordsvenskar finns i den färgen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 853
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 554
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 868
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 505
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp