Bukefalos 28 år!

Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Det är ju bra att du är uppmärksam på hur din häst mår!

Men... det känns som att du gör en höna av en fjäder. Du berättar bara hur hästen beter sig när du red, kan det inte vara så att DU gjorde något annorlunda? Kanske ska du släppa fokus på formen tills du känner att hästen är pigg och redo att jobba igen? Hon kanske inte har lust att jobba just nu, och därför beter sig annorlunda?

Vi har ju också uppgångar och nergångar, och ibland är man mer sugen på att vila än på att motionera seriöst.

Jag tycker att det är tråkigt att du säger att du kan godta en viss energinivå på hästen. Det är väl inte så att vi bestämmer hur det är okej för hästen att känna sig? Låt den vara som den är, kräv mindre om de är det den ber om, och slappna av.

Om du märker drastiska skillnader såsom hälta, bettproblem, svullnader, feber eller så tycker jag att du har rätt att oroa dig. Nu verkar det bara som att din häst tycker att det är semester.
Självklart är detta vad jag tycker, men eftersom båda mina hästar är som din och är fullt friska, och är såhr nästan varje sommar, så skulle jag ta det lugnt. Låt hästarna gå ute om de mår bra av det- det är deras bästa som måste komma i första hand, inte hur kul det är att rida dem.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Men... det känns som att du gör en höna av en fjäder. Du berättar bara hur hästen beter sig när du red, kan det inte vara så att DU gjorde något annorlunda? Kanske ska du släppa fokus på formen tills du känner att hästen är pigg och redo att jobba igen? Hon kanske inte har lust att jobba just nu, och därför beter sig annorlunda?

Självklart kan det vara så, och som jag också skrev så det kan (vevandet etc) vara tänderna, kroppen eller så är det 'bara besvärligt' just nu (dvs ingen fysisk anledning).

Vi har ju också uppgångar och nergångar, och ibland är man mer sugen på att vila än på att motionera seriöst.

Javisst, jag utgår ju dock från 'normalläget', dvs vad brukar den här hästen 'tycka'. Och om då en häst som brukar vilja jobba 'plötsligt' inte vill det, så försöker jag ta reda på varför, eftersom det är ett avvikande från 'normala' beteendet. Det kan bero på en rad orsaker, från att den behöver vila, har nog med att gå i hagen, har ont, något med utrustningen inte är bra etc. Men jag tar gärna reda på varför, istället för att (alltför länge iaf) anta att det är si eller så. Ofta brukar min magkänsla få bestämma, om den tycker 'lite ur slag bara, det kommer' eller 'det här är inte alls som det ska' te x.

Just nu finns det så pass många faktorer att jag vill ha/låte det gå lite tid innan jag säger för mycket. Just eftersom det inte bara är i ridningen hon är förändrat, utan överlag (hade det BARA varit ridningen hade hon varit klinikkollad redan t ex, hade det BARA varit i hagen hade jag inte ens oroat mig)

Jag tycker att det är tråkigt att du säger att du kan godta en viss energinivå på hästen. Det är väl inte så att vi bestämmer hur det är okej för hästen att känna sig? Låt den vara som den är, kräv mindre om de är det den ber om, och slappna av.

Jag kan utan problem godta att hon inte känner att hon vill/orkar med när det är sommaren, en hel sommar om så är, om det är på nivån igår. Dvs, det är helt okej att vi ligger på den nivån. Däremot, som jmf, om hon en hel sommar tänkt masa sig fram som en sederad ko, så nej det kan jag inte känna är okej ur mitt perspektiv. Utan då (om energibristen beror på bete och ute dygnet om), så får jag då ändra så att hästen får fördel av betet etc, men t ex inte går ute året om. Hästarna är mina bästa kompisar, de är inte maskiner, men jag har dem för ett syfte, och jag är inte beredd att göra hur stora avsteg från det som helst sålänge det finns alternativ. Dvs om det inte är något annat 'fel' än att hon blir sådär extremt loj och trött på att gå ute dygnet om när det är vaarmt, ja då går hon inte ute dygnet om då.

Om du märker drastiska skillnader såsom hälta, bettproblem, svullnader, feber eller så tycker jag att du har rätt att oroa dig. Nu verkar det bara som att din häst tycker att det är semester.
Självklart är detta vad jag tycker, men eftersom båda mina hästar är som din och är fullt friska, och är såhr nästan varje sommar, så skulle jag ta det lugnt. Låt hästarna gå ute om de mår bra av det- det är deras bästa som måste komma i första hand, inte hur kul det är att rida dem

Det som är, samtliga 'symptom', stora som små, utan inbördes ordning är:

Motorn är borta
När man får igång motorn är hon springig, vill inte komma till jobb
Hon protesterar våldsamt mot att jag så bara tar i tyglarna
Hon är förändrad i hagen, dels loj, dels har hon börja tycka 'men försvinn' åt lillkillen när han vill leka
Hon har tappat sin gång, även i hagen

Och idag stoltserar hon med en ganska ordentligt, men väldigt mjuk, carpalledsgalla på HF (den har kommit nu dock). Sedan tidigare har hon sitt överben, somd ock inte är förändrat nu mot innan (nä ovan nämnda symptom inte fanns)

Dvs, det är för mycket för att jag ska tycka 'äh, det blir bättre'. Speciellt som det nu är svalt, och speciellt som hon haft en längre viloperiod.

Om hon klinikkollas och där inte finns några fel, om tänderna kollas och där inte finns några fel och proverna är UA och hon FORTFARANDE är likadan - ja DÅ ska jag utan problem ge henne förlängd semester i några veckor till. Men det är för mycket för jag ska BÖRJA med semestern, och sen efter den t ex inse att 'nehe, ingen skillnad, kolla upp och 'ojdå, hon är halt'.

Så, när jag VET att det är inget att oroa sig över (alt det går över då), ja då ska jag sluta oroa mig. Men jag har varit med för länge och haft lite för mycket otur för att jag ska kunna/våga börja rycka på axlarna. På gott och ont.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Idag longerade jag donnan, för att se om jag kunde bli något klokare..

Skritt, trav och galopp, och jag kikade lääänge på traven och försökte febrilt komma på vad fan det var som 'störde bilden'. Ingen synlig/tydlig hälta, och en dam som i vanlig ordning hade 'luftkuddar under hovarna', men något störde ändå ögat något grymt, men jag bara kunde inte komma på/få fatt i vad det var. Började ett tag fundera på om jag var mentalsjuk på riktigt och såg spöken mitt på ljusa kvällen eller vad sjutton?

Men bäst jag stod där och grunnade och lät damen pusta lite i skritt och bara kikade på henne med ett halvt öga så trillade poletten ner. Nu ska jag bara försöka räkna ut hur saker och ting hänger ihop, vad är hönan och vad är ägget och vad kommer från/av vad (dvs om det är ett sekundärproblem eller ett primärproblem).. Det har ju viss betydelse för körschemat framöver, hur jag ska ta tag i det och kolla upp/åtgärda det.

Så, klokare vet jag inte om jag blev, men jag kan iaf helt stryka 'det är sommar' som anledning till en stor del av problemen iaf, på gott och ont.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

*KL*

Farbror veterinärens 'dom': inflammerad carpalsenskida till långa tåsträckaren. Dagen innan besöket ökade liiilla carpalledsgallan som varit där en vecka (dvs kom efter att lojheten började) blev dagen innan klinikbesöket (som var bokat sen en vecka sen) jättestor, och hon visade även då lindrig hälta på samma ben.

Jag var ju lite tveksam till om det verkligen var/är det som gav den extrema lojheten, den tappade gången etc, iom att det fanns innan gallan.

Men först bedövade vi carpalleden, ingen skillnad, bedövade senskidan och voila, inte bara släcktes hältan utan motorn kom tillbaka och hela hästen blev betydligt piggare och mer framåt!

Undras hur ont hon haft eg, för det där är en av de mest opipiga hästar man kan tänka sig, och har iaf hitills inte sagt ett ljud förrän det gjort OOOOOOONT. Men det är ju fullt förståeligt nu både lojhet,d en tappade gången och att hon gått och 'bromsat'. Det är inte så kul om man har ont i knäet liksom.

Och jag är än en gång tacksam att jag inte tyckte 'äsch det är nog bara sommaren', och att jag 'nojade/gjorde en höna av en fjäder/litade på magkänslan/sökte fel/vad man nu vill kalla det'.

Behandlad med tuppkam och kortison i senskidan, finadyne antiinflammatoriskt (iom att vet inte riktigt var säker på att det inte var något skit påväg i framknäna, hon var stel att böja, men inte öm och ingen reaktion, i motstående knä med). Boxvila under finadynekuren (vet ville eg se 10 dagar, men man måste se till verkligheten med tyvärr, så det blev 5) med promenader vid hand, sen hagvila, lugn dito och utan promenader, och ÅB om 2 veckor.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Shit, vafan gör du med dina hästar egentligen? Snacket i stallet går här i Stockholm om dig, vi har lust att göra en utflykt och kolla på vad du pysslar med.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Shit, vafan gör du med dina hästar egentligen? Snacket i stallet går här i Stockholm om dig, vi har lust att göra en utflykt och kolla på vad du pysslar med.

JAG är inte så himla mycket att kolla på, men ni är varmt välkomna att beskåda de tre marodörerna busar enligt devisen 'full ös, medvetslös' i hagarna :crazy:

Jag har mer än en gång tänkt tanken att 'fan, om det var JAG som red sönder dem, då kunde man ju ändå ganska lätt åtgärda det hela och slippa mer problem'. Det är värre när de larvar omkring i hagen. Jag kan ta ifrånd em vinterhagen, den ger en ganska avancerad skaderisk när de kör de där buset OCH inte är van. (Vana bergsgetter klarar sig ju fint). Men senaste två eskapaderna den här damen gjort är i beteshage. Som är platt som en pannkaka (vall). Så, det är ta ifrån henne kompisarna som finns som alternativ. Skulle kanske minska det något (hon drar rätt bra själv dock).

Men soms agt, ni är hjärtligt välkomna att studera hagbuset, säg bara när :crazy:
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Min häst blir mer som en "normal" häst sommar tid...:angel: fasar för höst o vinter då rodeo killen Matte kryper fram från sin håla:D
mvh. Matten
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Har märkt att just fullblod o varmblodstravare som gått på banan visar tydligt dessa symptom. De är inte vana att gå ute så mkt när de tävlar (många går knappt ute alls)o vissa bara nån timme. Det är en jätteomställning för dom, dels att bara vara ute o sen dessutom få tampas med flugor, mygg, knott o dessa hamska blinningar. De gör tyvärr åt mkt av sin energi på o hålla insekterna borta o då blir de loja att rida o sköta. När jag får hem en häst som gått på banan så brukar jag bara låta dom gå ute dagtid första sommaren o sedan successivt låta dom gå ute dygnet runt.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Men senaste två eskapaderna den här damen gjort är i beteshage. Som är platt som en pannkaka (vall). Så, det är ta ifrån henne kompisarna som finns som alternativ. Skulle kanske minska det något (hon drar rätt bra själv dock).

Har en likadan själv. Hon går dessutom ensam antingen i gräshage ca. 20x40 m eller i en grusig frimärkshage och hon lyckas ändå...
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

*KL*

Och idag avklarade vi en till pusselbitskoll. Dvs kollade tänderna på henne. Iom att hon sista 2 - 3 dagarna innan jag ställde av i väntan på diverse 'uppkollning' kastade med huvudet en del och bet fast i högersidan av bettet så ville jag ha dem kollade. Hon är kollad och åtgärdad i november, och det kändes helt ärligt som en väldigt 'long shot' att det skulle vara något där.

Men det är återigen tur att noj-matte kollar vid minsta misstanke. För damen var riktigt, riktigt vass. Vets ord när jag pulade in handen för att känna var 'akta så du inte gör illa dig'.

Så, ännu en grej kollad och åtgärdad. Nu är det equiatrikern på fredag, och sen ska det bli intressant att se hur hon är när hon får sättas igång igen (när det nu blir har jag ju dock ingen aning om, har återbesök i början av juli för senskidan, och innan dess ingen ridning).

Jag hoppas/tror ju att 'min vanliga' lilla dam är tillbaka, och snäppet bättre än hon var när hon var bra innan =)
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Skönt att du hittade anledningen :) Lycka till nu och hoppas hon friskar på sig !!
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Om jag hittat anledningen, eller snarare anledningarNA återstår ju att se. Men jag hoppas/tror det. Får se vad equiatrikern hittar med, misstänker att han kommer ha lite jobb med när hon fått spänningar/sättningar av både knä och tänder.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

*KL*

Och så tredje pusselbiten. Equiatrikern.

Som konstaterade att jag var helt rätt ute när jag tyckte hon var spänd högersidan ryggen och manken. Vilket han ansåg inte var så konstigt och härrörde från VB, hon var sned både bak och fram (diagnonalt). En käklåsning med, men hade ju blivit mer förvånad av motsatsen med tanke på tänderna.

Nu får vi se vad farbror veterinären säger på ÅB nästa vecka, men ska bli väldigt spännande att sätta igång henne =)
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Mitt fullblod är likadan. Jag tror att hon har blivit som hon har umgåtts helt enkelt. Går på bete med en seg nordis och en 25-åring.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Hm, jag tänkte på en sak - ni som har heta hästar som blir sådär loja och mjuka på betet, finns det någon som har sina hästar på lösdrift på vintern?
Jag undrar om det är gräset, utevistelsen, värmen, flocken ... tänk om min donna är sån året om om hon går på lösdrift! Måste prova ... :)

Min, numera avlidna, häst var mkt väderkänslig och ovanligt loj under sommarperioden. Det håller INTE i sig året runt väen fast de går på lösdrift...... Inte på min iallafall:p
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Mina hästar är också lite lojare nu när de är ute dygnet runt. När jag tar in dem för att rida så somnar travaren nästan och trillar omkull i boxen, han riktigt står och rycker:cool: så de blir nog lite sega av att gå ute dygnet runt, för jag tror de verkar sova mindre då och håller mer koll. Har inte sett dem busa heller nu i sommar. I vintras for de runt som tettingar. Nu står de och sover eller äter. Grannen hade visst sett dem ligga och sova med, de hade bara lyft ett öra när hon gick förbi.

I ridningen känns hon med något tröttare, men det finns fortfarande energi. Hon är även lugnare på gången. Nu är hon riktigt mysig och man kan stå och pilla på henne
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

kl

hästarna kan ju bli loja av att gå på bete dygnet runt..så det kan ju vara orsaken. men kolla upp hovarna också, känn på dem om de är ovanligt varma o om det är förhöjd puls.. min medryttarpålla har betett sig ngt konstigt och för en vecka sedan så syntes en antydan till att hon var halt, veterinären var ute igår o konstaterade att det var fång :crazy: :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 702
Senast: Lobelia
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 870
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp