Bukefalos 28 år!

Hästar som blir slöa att rida vid fällning

Balahé

Trådstartare
Hej!
Har i min närhet två ston som blir väldigt tjuriga i all hantering (ffa borstning) och slöa att rida vid fällning, väldigt dålig bjudning, surar mot skänkel och spö. Foderstaten är uträknad och både kraftfoder och grovfoder har utökats för att de inte skall tappa vikt under pälssättningen, vilket annars sker. De går ute i hage med sällskap, ingen av dem har några veterinära avvikelser som kan förklara beteendet och inga andra grejer ändras som gör att de skulle reagera (dvs samma träningsupplägg, ryttare, utrustning mm som under resten av året). Den ena får B-vitamin i dubbel dos och blir då ok att hantera, borsta mm, om än känsligare än vanligt. Den andra skulle påbörja B-vitaminkur och där vet jag ännu inte om det givit resultat. Båda ägarna är måna om sina hästar och vill att de skall må bra och uppskatta träningen. Båda hästarna mår bäst med max en vilodag åt gången och ett varierat arbete (uteritt, tömkörning, hoppning, dressyr).

Det måste rimligen finnas fler än dessa två ston med de här problemen, hur löser deras ägare det? Vilar de under den här tiden? Alternativ träning? Får de något fodertillskott som gör underverk? Tips och råd?
 
Det är vanligt att hästar blir påverkade vid pälssättning . Det är inte fällningen utan sättningen som är saken .
B- vitamin är inget som gör skillnad , det är en gammal grej man trodde förr .
Det som kan underlätta är en högre proteingiva för hästar som har det svårare och är känsliga men det måste vara förebyggande det hjälper inte att öka proteinet när hästen redan är påverkad . Finns massor att förkovra sig i på nätet ang jättebra info .
 
Mitt ena sto reagerar som TS beskriver på hösten när hon sätter vinterpäls. Gav 1-2kg lucernhack i höstas och tyckte det hade positiv effekt.
 
Jag hade ett fullblodssto som blev förvandlad till en fullblodsko under fällning. Hon var inte alls tjurig eller något, men hon blev enormt trött och seg. Det fanns ingen motor alls och det var som siiiiirap.

Provade B-vitamin, fast det helt saknas belägg för att hästar nånsin skulle få B-vitaminbrist, och provade öka proteinet (det är protein som går åt vid pälssättning/fällning) men utan resultat. Så hon fick vara en ko och lalla runt i tjuren Ferdinandetempo i skogen tills hon blev piggare.
 
@mackan Att vetenskapen säger att hästar inte behöver b-vitamin är vi nog alla på det klara med, liksom att det är den nya pälsen som tar kraft. Men likväl ger det en klar skillnad på den häst som får det. Det är provat i omgångar och med samma resultat varje gång. Så den hästen har nytta av det, oavsett vad verenskapen säger. Kan ev hänga ihop med att den har känslig mage då b-vitamin ju produceras i tarmen.

Men du menar att det enda som gäller är att börja öka proteinet ännu tidigare? På den ena vet jag att det gjordes ett par v innan den började bli påverkad i ridningen. Den andra ägaren var inte lika snabb på det och kom igång när hästen redan blivit slö.
 
Mitt ena sto reagerar som TS beskriver på hösten när hon sätter vinterpäls. Gav 1-2kg lucernhack i höstas och tyckte det hade positiv effekt.
Hur tidigt började du ge lucern? I den ena hästens fall är höet mkt proteinrikt och täcker gott och väl behoven.

Ot men har någon siffror på hur mycket protein man bör lägga till inför pälssättning? Finns det tillägg för det som för di, arbete och dräktighet?
 
Jag började ge i slutet av augusti och höll på till början av nov. Jag tillhör den som inte räknar fodetstat utan ger hösilage + mineraler ( har lättfödda hästar. ) den rekommenderade maxgivan är 3-4 kg per dag och då tänkte jag att knappt hälften kunde bli bra. Hon gick på bete till slutet av oktober och stödfodrades med hösilage + lucernen. När jag stallade upp minskade jag lucernen gradvis, men då var ju den mesta vinterpälsen satt. Hon har rejäl men inte extrem vinterpäls ( PRE).
 
@mackan Att vetenskapen säger att hästar inte behöver b-vitamin är vi nog alla på det klara med, liksom att det är den nya pälsen som tar kraft. Men likväl ger det en klar skillnad på den häst som får det. Det är provat i omgångar och med samma resultat varje gång. Så den hästen har nytta av det, oavsett vad verenskapen säger. Kan ev hänga ihop med att den har känslig mage då b-vitamin ju produceras i tarmen.

Men du menar att det enda som gäller är att börja öka proteinet ännu tidigare? På den ena vet jag att det gjordes ett par v innan den började bli påverkad i ridningen. Den andra ägaren var inte lika snabb på det och kom igång när hästen redan blivit slö.

Nej det funkar inte som sagt att sätta in mer protein några veckor i förebyggande . Det måste vara högt protein intag månadsvis förebyggande på såna hästar .
 
Runt årsskiftet börjar tillverkningen av sommarpälsen och det är då hästen behöver lite extra protein som hjälp.
För vinterpälsen gäller runt midsommar men då äter de flesta hästar gräs och får sitt extra behov där så därför märker vi inte samma påverkan på hästen vid sättning av vinterpäls.
 
@mackan och @Lindsen Då var det som jag mindes, runt nyår. Svår kombo med en lättfödd häst. Får se hur det går att lösa, vi vet ju ännu inte vad deras hö har för värden nästa vinter. Men ingen av er har alltså något hum om vilka nivåer vi pratar om? Hade varit bra eftersom det är jag som räknar foderstaten åt den ena.

Har ni någon koll på hur länge det brukar behövas? Fram till fällningen eller tills de fällt klart? Har inte haft så känslig häst själv och därför aldrig behövt fundera på detta, bara skottat i så mycket hästen kunnat äta:-)
 
Extra protein ger man ju till hästar som fram på vårkanten har fallit efter att ha fått använda sig av sina reserver för att tillverka päls. Är hästen lättfödd och är lika rund fram på vårkanten så behöver den ju inget extra. Slöheten under själva fällningen skulle jag gissa på är att hela processen är jobbigare för vissa än för andra. Upplever att de som har tjock päls har det jobbigare än de som har tunn. Sedan är det ju som sagt väldigt individuellt. Det bästa är väl att låta hästen ta det lite lugnt då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp