Bukefalos 28 år!

Hästar tog sig ur transport – i farten

Jo, men tror ingen skötardörr håller stängd om en 300-500 kg häst pressar emot dörren från insidan.
Mina tror jag faktiskt gör det, åtminstone så länge hästen bara trycker med kroppen och inte voltar över bommen med fart och sparkande bakhovar, men jag har lastbilsstängning som fäster både ovan och under och inte bara ett litet dörrhandtag (plus kamera och panikbommar då). Och det är stora dörrar som fungerar som fronturlastning också så de är lite rejälare konstruerade.
 
Denna transport hade en frambom, men hästen verkar ha tagit sig loss och över frambommen och sedan ramlat ut genom skötar dörren.
Baklänges är väl också problem, har ju hänt att hästar hoppat ut bakvägen :/
Ja, en häst jag varit ute till hade efter lång rehab pga skada varit på sista återbesök hos vet och friskförklarats. På hemvägen tog den sig ur bakvägen under färd. Otroligt nog klarade den sig rätt oskadd ändå. Det skedde nära kliniken och de kunde leda dit hästen som tur var. Den ville INTE in i trailern igen.
 
Kompisens 1,70 häst hoppade över bommen och tog sig ut genom skötardörren (med stillastående transport) hon lastade gick ut och hästen följde efter. Aldrig gjort något liknande tidigare och aldrig gjort om det.
Klarade sig med enbart skrapsår

otäckt när något sådant händer.
 
En bekants häst, som alltid stått jättesnällt kastade sig över bommen och skötardörren flög upp. Dock stod hästen på "andra sidan" och de kunde öppna fronturlastningen så hästen rullade ut den vägen. Sen låg den i diket vid e4an en bra stund innan den reste sig igen. Den lastades på och kördes hem direkt, oskadd men chockad. Fortsatte vara jättesnäll att lasta och köra efter det också. Teorin är att den blev getingstucken.

Jag var på travet en gång och en häst skulle lastas ur via fronturlastningen. Men hästen valde istället den öppna skötardörren. Hästen var ganska liten, så det gick bra, skavde bara bort lite päls.

Jag förstår inte att fler inte har kamera! Man köper billigt på Biltema och kan ha full koll i alla lägen. (Men en olycka som den första jag nämnde går nog aldrig att förebygga)
 
Alltså fy vilken mardröm. En bekants unghingst som var van att åka slet sig under färd på motorväg, sparkade upp övre luckan bak och hoppade ut i 80 km/h. Sedan dess har jag alltid hög puls när vi kör unghästarna, det kan gå så sjukt fort när det händer något.
 
Mina tror jag faktiskt gör det, åtminstone så länge hästen bara trycker med kroppen och inte voltar över bommen med fart och sparkande bakhovar, men jag har lastbilsstängning som fäster både ovan och under och inte bara ett litet dörrhandtag (plus kamera och panikbommar då). Och det är stora dörrar som fungerar som fronturlastning också så de är lite rejälare konstruerade.
Nyfiken fråga: vad har du för släp?
 
Usch, tur det gick bra. Men jag måste säga jag är imponerad om man fått ner bommen till lagom höjd för små B-ponnyer i ett Cheval?

När jag hade mina små var jag alltid lite orolig att de pga att bommen inte gick att sätta lågt nog för att sitta optimalt för A- och små B-ponnyer skulle ha ökad risk ta sig ur via framdörren vid t ex hård inbromsning.
 
Hur det gick till är oklart, men på något sätt lyckades hästarna ta sig ur
Enligt ägaren 2 ponnysar (b-ponny om jag minns rätt, kan ha vart c-ponny), en som ramlade ut genom skötardörren.
Ponnysarna skulle varit fastbundna och allt var stängt, men på något sätt tog ponnyn sig loss i transporten och fick upp skötardörren.

Eftersom detta verkar bli vanligare och vanligare börjar jag funder om man inte ska ha en bom framför skötardörren på insidan, så man stänger för den dörren ordentligt när man åker.

Enligt ägaren 2 ponnysar (b-ponny om jag minns rätt, kan ha vart c-ponny), en som ramlade ut genom skötardörren.
Ponnysarna skulle varit fastbundna och allt var stängt, men på något sätt tog ponnyn sig loss i transporten och fick upp skötardörren.

Eftersom detta verkar bli vanligare och vanligare börjar jag funder om man inte ska ha en bom framför skötardörren på insidan, så man stänger för den dörren ordentligt när man åker.
Kanske ett litet sent svar till att börja med men jag rider på det stall där hästarna köptes ifrån. Vill inte gå in på för mycket detaljer men det handlar om två b - ponnys som inte är jätte glada i varandra. Eftersom jag inte var på plats eller vet mer om händelsen än någon annan. Var det allt jag hade att säga. Jag vill tacka gud för att hästarna klarade sig fint.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst som färdades i hästtransport ska ha råkat ut för en olycka på en väg i Västerås. Föraren bromsade kraftigt och då trillade...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som har fått några skrubbsår fångades snabbt in och är i säkert förvar.
Svar
1
· Visningar
197
  • Artikel
Hästnyheter Resan hem från dressyrlektionen slutade i katastrof. Transporten lossnade och blev bara skrot, medan hästen Flisan hamnade i ett dike...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En äldre häst tog sig på söndagen ut ur sin hage och ut på en närliggande is, där den halkade och skadade sig illa.
Svar
0
· Visningar
254
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp