Bukefalos 28 år!

Hästar utan mat i 10 timmar....

nyaste

Trådstartare
Jag kommer att byta jobbplats vilket i sin tur innebär att rutinerna för mina hästar kommer att ändras, och även deras matscheman.
Nu får det mat enligt följande tider:
06.00 Frukost i hagen
10-11: Lunch i hagen
14-15: Middag i hagen
18-19: liten tuss hö inne/ute (beror på väder och vind, ridning m.m.)
22-23: Nattmat inne
Nu måste de dock börja gå ut senast 05.30, eftersom jag ska vara klockan 7 på jobbet. Jag kommer inte hem före klockan 15.30 och det är tiden mellan detta som jag funderar hur jag ska lösa med utfodringarna nu i höst. I vinter kommer jag att ha fri tillgång i hagen, men just nu går det inte.
Jag funderade på om jag skulle göra så att jag lägger frukosten (2kg till varje häst) löst i hagen och packar middagen i småmaskiga hönät (3kg i två hönät, sammanlagt 6kg) och hänger upp dem i hagen varje morgon. Tror ni att det skulle gå att lösa på det sättet? Hästarna kan ju inte gå utan mat från kl. 05.30 tills kl. 15.30 då jag kommer hem, och någon annan finns det inte som kan mata under den här tiden. Tror ni att höet kommer att räcka till dem så de har att äta, eller ska jag lägga mer mat till dem t.ex. i näten? Den ena hästen är van att äta från dessa nät, den andra har provat någon gång, men har inte fått kontinuerligt mat i dem. Har ni några andra lösningar på hur man skulle kunna gå tillväga? Hur gör ni andra som jobbar hela dagarna och inte har någon som kan utfodra under tiden ni är på jobbet?
 
Sv: Hästar utan mat i 10 timmar....

Lunch grindar eller slow feeding nät tycker jag är en bra ide om inte fri tillgång går ha. Min miniaty får 3-4 kg varje kväll runt 19-20, och han har kvar liiiite på morgonen vid 8. Så gissar om du har stora hbl att du skulle behöva dubbla givan i hönäten, alt lägga allt där. Fyll hönäten en gång över natten och se hur mycket de får i sig, så har du ett hum hur fort de får i sig tex 3 kg.,
 
Sv: Hästar utan mat i 10 timmar....

Jag använder lunchgrind, tycker det är ett smidigt alternativ när inte fri tillgång fungerar. Näten kan du ju prova men det är inte alltid de förlänger ättiden tillräckligt mycket. Dessutom kan det ju bli väldigt ojämnt om den ena hästen äter snabbare ur nät än den andra.
 
Sv: Hästar utan mat i 10 timmar....

Jaa, fylla näten över natten var ju inte någon dum ide. Då vet jag ju lite hur snabbt det går åt. Tack för svaret! :)
 
Sv: Hästar utan mat i 10 timmar....

Jag fodrar tre gånger/dygn och använder då slowfeedingnät som jag hänger upp i träden så de inte går och fastnar i dem och så har jag fri tillgång på halm.
 
Sv: Hästar utan mat i 10 timmar....

En lösning om öppnar sig på något vis och så finns det mat innanför. Ofast en liten hage man lagt maten i och grinden går på timer och öppnar sig vid en viss tid. Googla fodergrind :)


TS: Halm fritt i hagen kanske?
 
Sv: Hästar utan mat i 10 timmar....

Våra hästar får frukosthö kl 7 och nästa högiva kl 18-9. Däremellan har de fri tillgång på halm i hagen. Funkar alldeles utmärkt tycker jag.
 
Sv: Hästar utan mat i 10 timmar....

Jag skulle ge hela frukosten och middagen i småmaskiga nät i hagen och ha fri tillgång på mager halm.
Och ha fler nät än det finns hästar i hagen om dom inte kan samsas i samma nät om några tar slut fortare.
 
Sv: Hästar utan mat i 10 timmar....

Givna svaret är en lunchgrind/motsvarande. Löser alla dina problem. Du kan ju om du vill kombinera det med slowfeedingnät.

Jag hade lunchgrind och lunchhage när jag jobbade som du kommer göra. Funkade utmärkt.
 
Sv: Hästar utan mat i 10 timmar....

Jag skulle lägga all mat i smh-nät och om de äter upp för fort trots det så skulle jag komplettera med halm under tiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 510
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp