Hästar vs. Vildsvin

D

Deathwish

Jag vet inte om jag lagt denna tråden under rätt forum nu, men om den är helt fel, kanske någon kan flytta på den istället för att direkt bara ta bort den? Tack! :)

Jo, det är som så att vi har fått en hel del sommarbete cirka 1,5 km ifrån där vi bor. Det är en hage som ligger precis vid en liten sjö som passar mina ponnyer kalasfint. Den är på 2 ha och är verkligen supermysig! Där finns inget som oroar mig mer än att sjön bekymrar mig lite, då det inte är något stängsel innanför den. Jag vet inte om det behövs? Hästar får inte för sig att simma på egen hand, eller? Jag har aldrig haft hästar vid en sjö förut, så jag har ingen aning.

Det är sedan en hage till där två av mina andra hästar ska gå. Det är en hage på kanske 2,5 ha, med kuperad terräng. HIT GÅR DET TYDLIGEN VILDSVIN OM KVÄLLARNA, men han som äger marken sa att om man bara hade ström i stängslet så skulle de inte komma in i hagen, men låt oss ändå säga att dom gör det. Vad säger hästar om vildsvin och framförallt, vad säger vildsvinen om hästarna? De attackerar inte varandra, eller? :crazy:
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Min erfarenhet är att vildsvinen håller sig i skymundan så länge hästarna är i hagen...Visst har det väl hänt att någon strögris gått in i hagen men de äldre är för skygga för att riskera nåt. Lägsta tråd bör sitta på 30-40 cm från marken. Det håller de större grisarna borta för elstängsel är mycket effektivt.

Jag har mina marker runt huset och både ser (framförallt deras förstörelse:mad: ) och hör grisar i stort sett dagligen.
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Vildsvinen är oftast livrädda. Min häst och jag har skrämt många på flykten under våra ridturer eftersom de finns gott om dem där vi bor.:p

En del hästar reagerar på vildsvin. Men jag tror inte att de kommer gå in i hagen om ni har bra ström på tråden.:devil: Dessutom har du ju fördelen att dina hästar kommer vänja sig vid grisarna.:idea:
Jag skulle inte oroa mig.
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Ja, du bor ju i Tingsryd och där finns det minst lika mycket vildsvin som här, så du om någon borde ju ha erfarenhet utav dom. ;)

Han som äger marken sa att de är LIVRÄDDA för ström och vågar absolut inte gå in i en hage med ström på.. stämmer det? :rofl:
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Jag vet inte om jag lagt denna tråden under rätt forum nu, men om den är helt fel, kanske någon kan flytta på den istället för att direkt bara ta bort den? Tack! :)

Jo, det är som så att vi har fått en hel del sommarbete cirka 1,5 km ifrån där vi bor. Det är en hage som ligger precis vid en liten sjö som passar mina ponnyer kalasfint. Den är på 2 ha och är verkligen supermysig! Där finns inget som oroar mig mer än att sjön bekymrar mig lite, då det inte är något stängsel innanför den. Jag vet inte om det behövs? Hästar får inte för sig att simma på egen hand, eller? Jag har aldrig haft hästar vid en sjö förut, så jag har ingen aning.

Det är sedan en hage till där två av mina andra hästar ska gå. Det är en hage på kanske 2,5 ha, med kuperad terräng. HIT GÅR DET TYDLIGEN VILDSVIN OM KVÄLLARNA, men han som äger marken sa att om man bara hade ström i stängslet så skulle de inte komma in i hagen, men låt oss ändå säga att dom gör det. Vad säger hästar om vildsvin och framförallt, vad säger vildsvinen om hästarna? De attackerar inte varandra, eller? :crazy:
Vildsvin attackerar inte andra djur förutom i extremfall. Så när det gäller det kan du vara lugn. Markägaren har helt rätt i att det räcker med el i stängslet. Kanske en extra tråd ca 30 cm över marken håller dem ute helt. Grisar är oerhört känsliga för elstängsel. Har du varit på en ekologisk gård med grisar någon gång så har du sett att de har en låg tråd på ca 30 cm, och det håller grisarna inne oftast. Då ska det tilläggas att grisar är grymt (fniss) bra på att hoppa. Men det gör de inte ofta när de har elstängsel.
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Jag tror att den lägsta tråden ligger på 40-50 cm kanske. Är det för högt om man har el på? :crazy: Vi snackar VILDSVIN nu, inte smågrisar. :P
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Jo, det är som så att vi har fått en hel del sommarbete cirka 1,5 km ifrån där vi bor. Det är en hage som ligger precis vid en liten sjö som passar mina ponnyer kalasfint. Den är på 2 ha och är verkligen supermysig! Där finns inget som oroar mig mer än att sjön bekymrar mig lite, då det inte är något stängsel innanför den. Jag vet inte om det behövs? Hästar får inte för sig att simma på egen hand, eller? Jag har aldrig haft hästar vid en sjö förut, så jag har ingen aning.

Angående sjöfrågan så kan det vara farligt om inte hela sjön är instängslad. Vi har stängslat runt nästan hela vår sjö som tur är för på sommrarna simmar hästarna över till andra sidan och ibland står dom uppe på öarna mitt i och äter. (Aningen jobbigt att behöva hämta hästarna med båt.^^) Och då är det ändå ganska djupt så dom får verkligen simma.
Så det finns ju en risk att dom en varm dag får för sig att ta en tur till andra sidan. Nu kanske dina hästar iinte är lika glada för att bada som våra men det kan vara bra att ha i baktanke. Lycka till! :)
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Ja, du bor ju i Tingsryd och där finns det minst lika mycket vildsvin som här, så du om någon borde ju ha erfarenhet utav dom. ;)

Han som äger marken sa att de är LIVRÄDDA för ström och vågar absolut inte gå in i en hage med ström på.. stämmer det? :rofl:

Ja, de är mycket känsliga och det behövs inte mycket ström för att dom ska backa undan. Jag har nu inte haft ström på nere på vallen sedan i december och dom går fortfarande inte in där. De ser tråden och håller sig undan;)
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Jag tror att den lägsta tråden ligger på 40-50 cm kanske. Är det för högt om man har el på? :crazy: Vi snackar VILDSVIN nu, inte smågrisar. :P

De stora grisarna går inte in...men smågrisarna kan göra små lovar in om stängslet är lite högt. Som jag och några till nämner...de är oerhört känsliga för el.
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Vi har gott om vildsvin här på åsen, och att de rör sig utanför våra hagar är det ingen tvekan om. Spåren är tydliga.
De senaste två somrarna har vi haft hästarna ute dygnet runt, och jag har inte märkt av att de skulle ha blivit skrämda av vildsvinen, det är nog snarare tvärtom.

Immer
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Hästar är ofta instintivt rädda för grisar och min erfarenhet är att svin klara bra mkt mer el än hästar, jag skulle doftmarkera med ngt svinavskrävckande runt staketet för å va säker. Vad gäller sjön så gillar vissa hästar att simma och kan på så sätt ta sej ur hagen, låter som en exemplarisk hage dock men mkt bete och vatten i massor.
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Mina hästar tycker så här om vildsvin::eek::eek::eek::eek:!

Kan inte så mycket om vildsvinens vanor o beteende men kanske är de så pass skygga att de inte går nära hästarna? I vårt fall, OM de hade kommit in i hagarna så vet jag några stycken hästar som hade gått igenom staketen...
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Kan bara svara för de som går kring mina marker...de stryker kring tråden, helt intill. Ibland slåss dom där nedanför hagen...låter som om dom välter träd och skriken får håret att resa sig i nacken. Dottern red ner i skogen förra vintern och både hon och hästen höll på att svimma när "stenarna" plötsligt reste sig och kutade iväg:eek:...så här är dom ganska orädda:cool:
 
Sv: Hästar vs. Vildsvin

Jag upplever nog också tyvärr att hästarna är betydligt räddare för vildsvinen. Vi får bara fler och fler grisar runt vår gård och de verkar bli allt vanare vid alla männsikor som vandrar runt på sina hundpromenader. Men faktiskt, i hagarna med eltråd har de ännu aldrig varit inne och jag är nedre på normalhöjd för häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Planerar att skaffa två hästar framöver men efter att ha suttit och läst här en hel del och även andra forum så börjar jag misströsta...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
929
Senast: Sansko
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 426
Senast: bigganl
·
N
Träning jag har lite problem, med hanteringen av min medryttarhäst. Han står på sommarbete nu, och det är en bit till stallet från hagen...
2
Svar
38
· Visningar
2 862
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp