Bukefalos 28 år!

HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

KL.

Det låter som att det är mest problem på sommar vår och höst. ? Då kan det eventuellt delvis vara ett problem med

1. insekter och irriterad häst ?

Finns det mycket knott och flugor etc ?? d

Har hästen insektstäcke ?

Smörjes den in med ex Nylanders / Tingsryd hästsalva eller dylikt för att minska insektsproblem ? eller

Har ni provat att ta antiinsektsmedel långtidsverkande ex switch på hästen ? Det kan hjälpa.

För att minska problem med fästing knott etc som kan orsaka kli och irritation kan detta va en bra lösning ?

Ett täcke ett eksemtäcke, finns billiga och lite dyrare se PM , kan lugna en irriterad häst som eventuellt lider av insekter. Samt ev flughuva.

Är hästen lugnare på morgonen ex om det är mindre insekter ?

Något av detta kan hjälpa att bättra situationen. Fundera på det.

2. Vill den inte lämna sommarbetet etc. ? Har den ett buffligt beteende ? MM som du beskriver..

Det låter som att nån mer behöver hjälpa till ett tag vid hanteringen just i hagen.

Försök att få hjälp med detta.

3. Bach droppar kan också hjälpa till att lugna en häst. Det kan va en del i det hela att gå vidare. Som en del av flera. Det ges då som ett komplement till annat ni gör för hästen. Det är örter som hjälper till att bearbeta ex ilska och rädsla mm.

4. En bra genomgång är nog lämplig av ex häst kinesiolog eller häst/ djur homeopat, hästterapeut eller liknande ?

5. Så kan man eventuellt behöva gå vidare efter det med träning vid hantering etc och ev. med fler
personer.

Vem som ska ha hand om hästen och sköta/ rida den etc det får ni väl se.

Själva hästen bör troligen ses över först. Att hästen är snäll ibland och i bland mycket irriterad det tyder väl på att hästen bör ses över.

Kanske är det ett problem som går att lösa med behandling ? Anti insektsmedel långtidsverkande för häst tex eller dylikt ? Eksemtäcke ? Om detta är del av problemet. Vilket det kan va.

Nån justering av rutiner ? Eventuellt kanske den behöver vara i en annan hage ? Om det är mycket insekter fästing / knott kan det orskaka irritation ? Se över hästens miljö ?

Försök hitta folk som kan hjälpa till med hästhantering vid hagen ett tag. Be om hjälp.


Läs också PM.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Jag håller med, men ägaren vägrar sälja. Eller ens lämna ut på foder, jag får ta hon på foder.. ingen annan! förstår inte varför, det är väl bättre för honom! Hon rider knappt och har dåligt med pengar.. vet bara inte vad jag ska säga?

tycker att du är för ung för att ta sånt ansvar.jag råder dig att prata med dina föräldrar om detta,sen kanske de kan prata med hästägaren och säga att de förbjudit dig att ta hand om hästen,sen är det ägarens ansvar att avgöra vad hon ska göra.du själv kan säkert hitta nån annan häst det är många som skulle bli glada om de fick hjälp tror jag.lycka till!
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

nä, men jag trodde att ägare inkluderade dessa personer i stallet, men så kanske inte fallet var :confused:. Ja jag håller med om att Ts verkar vara ung.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

jag är ung. men han beter sig lika mot alla männsikor om ni har läst tråden noga.

när ägaren väl hanterar honom så beter han sig lika mot henne. ibland t.om värre. mot små, alltså rikigt små barn -7 år är han skitsnäll.

men som sagt respekterar han inga människor, vuxna eller barn, män eller kvinnor.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Vad säger dom som har gården är det ett innackorderingsstall ??

Om han e jobbig mot brunstiga ston kan han gå med en lugn vallack ?
funkar det att han går med ston som ej brunstar.

Ofta har man ju vallackar resp ston i olika hagr det kan va lugnare och säkrare ofta.

Man kan kanske höra med veterinär eller hästterapeut häsrtkinesiolog ? har man frågat om det finns nåt bra sätt att lugna honom kan det va hormonellt t ex ??

Ägaren borde ta mer ansvar. Samt dom som äger gården / stallet.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Vad säger dom som har gården är det ett innackorderingsstall ??

ja det är ett innackorderingsstall. dom som har stallet bryr sig väl inte allt för mycket. dom har inga hästar.

Om han e jobbig mot brunstiga ston kan han gå med en lugn vallack ?
funkar det att han går med ston som ej brunstar.

det finns inga vallacker förutom han i stallet, men han gick med en vallack förut och då sprang han igenom stängslet.

Ofta har man ju vallackar resp ston i olika hagr det kan va lugnare och säkrare ofta.

jo det skulel vara bra för honom

Man kan kanske höra med veterinär eller hästterapeut häsrtkinesiolog ? har man frågat om det finns nåt bra sätt att lugna honom kan det va hormonellt t ex ??

hans ägare har inte råd med sånt, och mina föräldrar vill inte att jag lägger ut för mycket pengar på honom.

Ägaren borde ta mer ansvar. Samt dom som äger gården / stallet.

:confused::confused::confused:
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Självklart ska du inte lägga ut några pengar på en häst som inte är din!

Om jag hade varit du hade jag genast slutat ta hand om denna häst. Det är ägaren som har ansvaret och hon får helt enkelt lösa det. Har hon inga pengar till att skaffa hjälp (ex veterinär) så bör hon nog inte ha häst. Säg till henne som det är: Att hästen bör undersökas och ev problem åtgärdas eller säljas till någon riktigt duktig hästmänniska eller ev. tas bort.

Om jag vore dina föräldrar skulle jag förbjuda dig att hantera hästen. Om den är som du beskriver så är det med fara för ditt liv som du gör det.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Du skriver att hästen är jättesnäll mot små barn ex 7-åringar. Jag förstår överhuvudtaget inte att ni vågar låta barn vara i närheten av den hästen. Jag anser att det är en häst som ska hanteras av vuxna plus att man skulle ta reda på vad det är som orsakar hans utbrott. Låter som att det är en ledarskapsfråga. Även om den hanteras av någon vuxen kunnig så kommer det beteendet med all säkerhet komma tillbaka när han kommer tillbaka till samma miljö.
Det kan bli riktigt farligt om det vill sej illa. Världen är full av snälla pålitliga hästar, jag tycker att du ska söka reda på en sån istället innan det händer något allvarligt. Hästen är ägarens ansvar och inte ditt. Du var inte så gammal om jag uppfattade det rätt....?
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Jag funderar på om han inte har klurat ut vad som ska göras med honom efter hanteringen? Är han lika ettrig före som efter ridningen? En del hästar är ju ruskitgt smarta och om de har "sluppit blivit ridna någon gång pga att de "slog sig fria" så sätter de ju det ganska snabbt i system. Om det skulle vara på det sättet s är det ju även en fråga om smärta eller jävulskap.

Sen kankse jag är lite full i f#n men även jag hade en problemhäst när jag var "ung" och jag är inte säker på att det påverkar ansvaret. Visst kan det uppfattas i skrift som att det är att ta sig vatten över huvudet, men ofta är det den "yngre" generationen som vågar och om jag får vara så vågad, dum (no offence, har ju som sagt varit där själv) nog att ta tag i problemet, om det finns lite peppning någon stanns i från. Bara mina tankar, menar inget illa med dem eller besserwisse men kankse alltid något?

lycka till :laugh:
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Jag blir helt mörkrädd och förskräckt när jag läser om den här hästen. Hur i hela fridens namn kan ägaren låta nån annan ta hand om dennes häst när den beter sig som den gör? Hästen är ägarens ansvar, ingen annans. Vad händer om hästen skadar ts eller nån annan? Till ts vill jag säga: va rädd om dig. Det finns många trevliga och snälla hästar med ansvarsfulla ägare som säkert vill ha din hjälp. Sök dig till dom istället. Om jag vore dig så skulle jag ringa till ägaren och säga att jag inte tar hand om hästen mer. Om jag inte vill ringa själv så skulle jag be mina föräldrar ringa och säga att jag inte kommer mer.
Jag önskar dig all lycka till i den här situationen. Kom ihåg att du är viktigare än hästen.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

grejen är att mina föräldrar inte vet riktigt hur illa det är.. och jag har ingen lust att berätta för dom.

men det börjar bli bättre nu, jag får mycket hjälp av en annan tjej som varit med om liknande hästar, så det är skönt :D
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Du skriver att ägaren inte har råd med veterinär eller hästterapeut och hon verkar uppenbarligen inte bry sig så mycket heller. :(
Vill du verkligen att en sådan människa ska ta hand om din kära häst?
Jag vet hur mycket man kan gilla en häst även om denne är odräglig: man hittar alltid någon ljusglimt men i detta fallet låter det som om du kanske borde fundera på att skaffa en annan medryttarhäst?
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Om du nu ska envisas med att fortsätta med denna häst mot alla odds (jag vet hur det är)

Så ska jag ge dig några tips:

Är det så att den här hästen är rent ut sagt elak och kan skada dig med vilje så tycker jag du ska vara väldigt reservant, den kan ha en hjärntumör eller ha jätteont nånstans eller rent ut av blivit misshandlad tidigare. Har hästen varit såhär så länge du hållit på med den eller något som kommit gradvis?
och hur går det till när hästen ska in och ut ur hage morgon och kväll om ingen vill leda honom?
och hur länge har du hållit på med hästen?

Sen kan det också vara så att hästen lärt sig sätta hårt mot hårt, om folk varit onödigt hårda mot honom har han blivit hård tillbaka.
Har du nån gång provat att bara ta med dig en godis hink, stänga in er på en ridbana eller liknande och bara försökt få kontakt med honom? ge honom en godis, gå iväg, om han följer efter får han belöning, vänd håll osvosv.
Om inte så prova det ett tag och ta även med dig godis när du ska leda han till stallet så det blir som en lek.

Jag känner inte hästen och har aldrig sett den, men du känner nog själv bäst vad som funkar, att försöka få ett starkare band med honom genom lek och bus eller att visa att du är ledaren och inte tar mera skit och dumheter från hans sida.

Allt jag kan säga är Lycka Till,
men tänk på att hur mycket du än tycker om hästen och hur mycket energi du än lägger ned på den måste du själv kunna känna när du inte räcker till. Du måste kunna känna att "nu har det gått för långt" för din egen skull om saker inte blir bättre.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Hur går det nu då ? Denna tjejen som hjälper till är hon lika gammal som du eller äldre ?? Bara nyfiken . Berätta gärna mera.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Vad är det för oansvarig hästägare som låter någon annan hantera en sådan här häst? :devil: Det är ju livsfarligt!

Ts: Jag tycker inte att du ska ägn dig åt den här hästen tills den med ägaren visar ett säkert beteende, det är rakt farligt för dig. Det är ägarens ansvar att 1: se till att den kan hantera sin häst 2: låna ut den till dig. Innan ägaren kan nummer 1 ska den definitivt inte göra nummer 2...
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Jag skulle nog råda dej att leta upp en annan häst, har en kompis som för många år sen också var medryttare och allt verkade bra ett tag sen vände allt. Hästen blev sjövild och ingen i stallet kunde hantera henne, det hela slutade med att tjejen vid en longering blev så illa sparkad av denna häst att hon låg på sjukhus ett halvår med sprucken mjälte och hästen blev avlivad.
Du skall inte tänka på ägaren eller hästen i detta fallet utan på dej själv, kan tänka mej att det inte alls var det här du ville ha när du började rida den, man skall ju kunna vara lugn och avslappnad samt ha mysigt med hästen på samma gång som man arbetar med den, det ska inte behöva vara en plåga eller ett orosmoment.
Lycka till.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

lite nyfiken på hur det gått för dig, berätta för oss.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

kl

Ja hur har du det nu . ?

Skicka gärna fler PM eller svar här.

Vore väl bra:):):)
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Vad du ska göra?
- Sluta och hitta en annan häst som inte är livsfarlig! Du har inget ansvar för om ägaren kan ha kvar hästen eller ej om du slutar. Ditt liv är väl viktigare än så??
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp