Bukefalos 28 år!

HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

N

noeerd

jag har lite problem, med hanteringen av min medryttarhäst. Han står på sommarbete nu, och det är en bit till stallet från hagen. Grejjen är att när man leder honom försöker han ibland, rätt ofta, slita sig (drar sönder grimmor och liknade) och när han väl kommer låss, ifall han gör det, så sätter han igång och sparkas! Har hört ljudet av hovarna swisha förbi öronen ett par gång. Känner att jag inte kan hantera honom, även om jag egentligen gör det bättre än dom flesta.

Även i hagen är det problem, ifall han har betsämmt sig för att inte komma in vänder han upp och sparkas. Han spriger igenom stängsel på hagen, kutar igenom dörrar ifall han blir själv. Han tror att han är en hingst (dock varken hingst eller klapphingst) han betäcker ston i hagen (kan nästan inte gå med vallackar, springer igen stängslet då) En i stallet sa att han hade kommit skenade mot henne i hagen och attackerat henne.

Han behöver helt enkelt lära sig vem som bestämmer, men han är farlig att hantera från marken. Ska man longera blir han galen och sparkas, samma med alla markhantering i princip.

Ibland har han sina snälla dagar, då är han världens snällaste häst vekligen. Jag vet att han kanske låter som värsta mördarhästen men han är hur snäll som helst att rida. Folk i stallet kallar mig galen och säger att han kommer bli min död, det känns inte så kul. Och det gör mig bara mer osäker.

Jag rider honom mest och hanterar honom mest. Grejjen är att både jag och min mamma (hon vet inte riktigt hur illa det är) inte vill att jag ska hantera honom. Men vill inte sluta, för tjejen som äger honom har inte råd att ha kvar honom då! Får så dåligt samvete.. både för hästen och tjejens skull. Det lär inte vara den lättaste uppgiftern i världen att hitta någon ny som vill ta hand om honom.
Men å andra sidan gillar jag honom mycket.

VAD SKA JAG GÖRA?!
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Spontant kan jag tycka att du faktiskt i det läget bör hitta en annan mer pålitlig häst. Det låter inte alls bra det där.

Hästar ska vara roligt, inte något man riskerar sitt liv med varje gång man träffar den! Vad är det du tycker om med h*n? Kan du hitta de egenskaperna hos en annan häst som INTE har de här beteendeproblemen?
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

hej!
Jag tycker att du först och främst ska fundera på om den här hästen är värd att DU kämpar för, eller är det bäst att någon annan gör det! Finns det ingen duktig i stallet som kan hjälpa dej? Just när man tar in från hagen kanske det kan vara en säkerhelt grej att ha kedje grimskaft i just det här fallet. Ibland måste man jobba med en sådan här häst tills tårarna sprutar, men man blir oftast minst lika glad efteråt när man har lyckats! Du kanske tom kan ta med en till just när du hämtar honom i hagen, så ni är två, man får alltid mer kött på benen då!! Grunden i all häst träning är "straff" och och belöning (missförst mej rätt). Just straff delen brukar funka bäst att ge så lite som möjligt av, men mycket beröm när den gör rätt, men här låter det nästan som om du får säga till den ORDENTLIGT en gång i och med att det är ett FARLIGT beteende som den har!! Men när den gör som du säger, och de dagarna han är snäll, så ska den ha mycket beröm, kanske en lite godis om den inte blir odräglig av det!
Blod, svett och tårar! Men kom ihåg att du ALLTID sätter DIN SÄKERHET i första rummet!
Lycka till!
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Håller med eave..

Sedan är det väldigt svårt att få pli på en häst om man inte har den "100%". För det är mkt möjligt att de små förbättringarna du åstakommer försvinner lika fort, när ägaren ha hand om den.

Dessutom läser ju hästen av att du är nervös, bättre än världens bästa lögndetektor skulle göra. Så jag tycker att du ska ge upp hästen innan någon nlir skadad. Men om du promt ska fortsätta ha hand om den så tkr jag att du ska försöka komma fram till ett arbetssätt som både du och ägaren följer. För ofta (inte alltid), men ofta, uppför sig hästen så för att den är osäker på vem som är ledare, och eftersom hästen måste ha en rangordning för att vara trygg tar den själv över ledarrollen. Men som sagt, jag tycker att du ska sluta, för det bådar inte gott. Att ägaren dessutom inte skulle ha råd att ha kvar den är inte heller jättebra. För vad skulle hända om hästen skulle bli skadad eller liknande? Finns det pengar till det?

När det gäller att bli ledare över hästen kan du prova Join Up, som Monty Roberts håller på med. Jag har aldrig gjort det med en så allvarlig "problemhäst", men på hästar som varit svåra att fånga in från hagen osv och det funkar..

Lycka till, och var försiktig!
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Jag tycker att det låter som hästen måste komma till någon som kan hantera den och lösa problemet. Det är inte DITT ansvar att hon har råd att ha kvar hästen och kom ihåg att du ska tycka att det är kul att åka till stallet och inte ska behöva vara rädd för hästen. Jag vet att det är svårt att släppa taget och att man blir väldigt fäst vid hästarna man håller på med även om dom beter sig som svin ibland. Men både du och hästen kommer må bättre av att hästen hamnar hos någon som kan få kontroll på beteendet och att du får hålla på med en snällare häst.

Jag tror faktiskt att det är det bästa. Tyvärr.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Det låter totalt livsfarligt!

Mitt råd är tyvärr att du genast slutar ha hand om denna häst. Antingen har den mycket ont och behöver behandling eller kanske sluta sina dagar... Eller så är den extremt felhanterad och det krävs en riktigt duktig hästmänniska för att få fason på den igen.
Om ägaren är sämre än dig på att hantera den så är det nog bara bra om hon inte har hästen kvar.

Antagligen är det svårt att hitta köpare och en häst som mår så dåligt som den (psykiskt eller fysiskt eller både och) mår nog bäst av att somna in. Tyvärr.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

uppför han sig så mot alla eller bara dig?
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Han uppför sig såhär mot alla! finns ingen han har verkligen respekt för.

Någon sa något om kedjegrimskaft, det har vi. Han är fruktansvärst stark ändå.

Om någon vill veta är han fjording, och hans beteende går i perioder. Alltså han är relativt snäll på vintern, inte annars!
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Hjälp! Tänk om du råkar ut för något när du hanterar hästen, jag tror att du isåfall i efterhand kan tycka att det inte var värt det. Och då kan det vara för sent, verkar som att man skulle kunna råka illa ut om man inte passar sig.

Om du tycker att du hanterar hästen bättre än vad ägaren gör, och h*n inte skulle ha råd att ha kvar hästen om inte du fanns, så skulle mitt råd vara att säga åt henne att sälja hästen som problemhäst åt någon kunnig med referenser, nu vet ju inte jag om hästen är "obotlig" som någon skrev, men det finns många duktiga människor, och det finns säkert någon som skulle ta sig an hästen!

Riskera inget för en häst som inte ens är din är mitt råd :) lycka till.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Han uppför sig såhär mot alla! finns ingen han har verkligen respekt för.

Någon sa något om kedjegrimskaft, det har vi. Han är fruktansvärst stark ändå.

Om någon vill veta är han fjording, och hans beteende går i perioder. Alltså han är relativt snäll på vintern, inte annars!

tycker du ska va väldigt försiktig med att hantera honom själv,be nån kunnig människa om hjälp.
om det bara är sommaren han är så här kan man undra om det är flygfän han irriteras av?
en liten fråga hur gammal är du?
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

han är likadan på hösten och våren,så det lär inte vara det han irriteras av.

När det gäller att ta hjälp från hästkunniga människor så finns det många sånna i stallet, antingen vägrar dom hantera honom eller så klarar dom inte av honom helt enkelt. Eftersom det inte är min häst så vet jag inte rikigt hur jag ska göra, han skulle behöva skickas iväg ett tag till någon som har hanterat såna här hästar förut. Men somsagt hans ägare har dåligt med pengar.

Jag vill helst hålla mig anonym men jag är inte gammal iallafall, nedre tonåren. Hästen i dom övre;)
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

tycker att du för din egen skull ska satsa på en annan häst,och för hästens skull bör den nog säljas till nån som kan hjälpa den att komma till rätta med sina bekymmer för hästen mår inte bra själv av att vara så här
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Jag håller med, men ägaren vägrar sälja. Eller ens lämna ut på foder, jag får ta hon på foder.. ingen annan! förstår inte varför, det är väl bättre för honom! Hon rider knappt och har dåligt med pengar.. vet bara inte vad jag ska säga?
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Jag håller med, men ägaren vägrar sälja. Eller ens lämna ut på foder, jag får ta hon på foder.. ingen annan! förstår inte varför, det är väl bättre för honom! Hon rider knappt och har dåligt med pengar.. vet bara inte vad jag ska säga?

Vad händer om du helt enkelt inte vill ta hand om hästen mer?
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

då kanske hon tvingas sälja, fast hon lär försöka hitta någon ny iaf.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

jag red i ett stall förut där det stod en häst som började anfalla människor. Hon som hade den var rätt så rädd för den oxo. Den vart elakare och elakare. De besiktade den och det visade sig att hästen hade en tumör i huvudet. den dömdes ut på en gång. Värt att kolla upp iaf. ;)
Maria
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

År 2000 köpte jag två helt ohanterade nordsvenskar, 3 och 5 år. Tre åringen hade ett liknande beteend som du beskriver, slet sig när jag skulle ta in henne i från hagen, sparkade och försökta anfalla i hagen, (när man pysslade med någon av de andra hästarna) Avundsjuka?? men som sagt det är aldrig ok att hästen beter sig så! Hon stegrade emot mig, och sparkade vid försök till longering, osv, men hon var helt underbar att rida och hålla på med uppbunden i stallet! Jag fick i ordning på henne något sädär, men vissa saker blev hon ej av med! År 06 sålde jag henne och jag upplyste köparna om alla problem jag haft med henne, men som sagt hon bestämde sig för att köpa henne! det gick 2 månader sen började problemen igen :( hon var hotfull och sparkade mot andra och ägaren i fråga, Ägaren tog ut veterinär, och de konstaterade att hon var frisk förutom att hon hade hormonrubbningar i samband med brunst, vilket går att ge sprutor mot, men detta var ju ett sto, men jag rekomenderar dej att ta ut veterinär eller åka till klinik och röntga hästen, som andra har skrivit, det kan ju vara en tumör, och då mår hästen bäst av att somna in.. Ägarna till Sabina bestämde sig ändå att låta henne få somna in, :cry: de vågade inte riskera livet för en häst, hade jag haft möjlighet så hade jag hämtat hem henne i gen men som sagt så hade jag inga möjlighetr till det... Uppdatera gärna hur det går för dej! och lycka till, men som sagt riskera inte livet för hästens skull..
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Det här måste du ta upp med ägarens som får visa dig hur du ska agera.
Låter som om det inte är rätt häst för dig.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

om du läser inlägg sen innan så skriver ts att hon är det som är "duktigast" på att hantera hästen, av de som är i det stallet.
 
Sv: HJÄLP MIG! problem med medryttarhästen

Men det står ingenstans om hur den uppför sig med ägaren.

låter som om TS är väldigt ung.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp