Bukefalos 28 år!

"Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Hästar är skapade för att äta 16 timmar om dagen. Det är den tid de bör tugga. Hur man sedan fördelar denna tuggtid kan ju givetvis variera, men lämpligt är att låta hästen så långt som möjlight bestämma själv.

Själv föredrar jag fri tillgång på någon form av stråfoder (silage/hö/halm/hackad strå) så slipper jag passa tider hela dagen.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Jag har lärt mig att hästen bör få äta minst en timme åt gången för att de ska bli "mätta" i huvudet.
Jag var på föreläsning med en från SLU och jag har för mig att hon sa minst 45-60 minuter åt gången. Jag uppfattade det som att om hästen börjar att äta så ställer den liksom in sig på att äta minst så länge - om maten ofta tar slut på kortare tid så kan det leda till stressymptom/ovanor.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

60 minuter har jag också hört tidigare.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Jag var på föreläsning med en från SLU och jag har för mig att hon sa minst 45-60 minuter åt gången. Jag uppfattade det som att om hästen börjar att äta så ställer den liksom in sig på att äta minst så länge - om maten ofta tar slut på kortare tid så kan det leda till stressymptom/ovanor.

Detta har jag själv haft för mig, ok, tack så mycket! Ska kolla hur länge det för dem att käka 2kg och så hoppas jag det blir bra med 5ggr mat/dag!
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Ättider, min/kg foder (efter Meyer)
Hö 40 min
Halm 40-60 min
Havrekärnor, hela eller krossade 10 min
Foderblandning, pelletterad (4-8 mm) 10 min
Foderblandning, opelletterad 20 min

KÄLLA: Hippocampus

1 timme på 2 kg hö är väl inte helt otroligt ??

Kombinerar man det här med att hästarna behöver 16 timmars tuggtid/dag så skulle de alltså behöva 24-25kg hö/dag. :angel:
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

24-25 kg är ju inget onormalt för en stor häst att äta. Är mest vi människor som ojjar oss över att hästen äter si eller så mycket. Dom är ju grovfoderomvandlare och kand et dära med att hantera stora mängder grovfoder.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Men för en lättfödd shettis är det väldigt mycket...
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Hur lång tid det tar att äta ett kg hösilage beror på hästen, det enklaste är att väga upp ett kg och ta tiden.
Hur länge hästen äter beror också på hästen, endel går ifrån efter två timmar, endel efter tre timmar och endel efter 1 timma, detta kan också skilja under dagen.

det beror också till stor del på hur grovfodret ser ut, om det är finhackat eller långstråigt. Korthackat strå äts mycket snabbare än långt.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

.
Har svårt att se att ättiden skulle öka med över tre timmar per giva för att man ger 1-2kg mer och då känns risken som att de skulle "förstöra" en del av höet däremellan ganska stor när det är ett tag mellan givorna jämfört med fler givor.

stämmer inte. Ättiden saktas ner hos hästar som aldrig blir ordentligt hungriga, och som vet att det "finns" foder.
Min häst i hagen får 3kg silage blandat med vetehalm. denna läggs ut direkt vid utsläppet på morgonen, de går ut ca 07.30. Han har kvar av denna mat fram till ca 11 på förmiddagen - minst. Han är van vid att maten finns där, har precis ätit när han kommer ut i hagen, och står möjligen och plockar lite vid utsläpp men sen tar han pauser och går och pysslar med annat emellan, kommer tilbaks, tar ngra tuggor osv.

en foderhäck eller bytta i hagen placerat på grusad markduk som ligger första 5 metrarna innanför grinden gör att inget foder förstörs.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Nu skrev jag ju stor häst.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Fast i alla fall vår shettis äter betydligt saktare än en stor häst. Så det tar längre tid för en så liten häst (vår lilla häst) att få i sig så stora mängder, därför ingen fara på taket.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

kl

Mina föl och deras sällskapsdam får mat 2 ggr per dag, det finns lite kvar när jag kommer ut med kvällsmaten så jag räknar det som om de har fri tillgång. Men de brukar vara rätt hungriga på morgonen. Då äter fölen i ca 2 timmar och går sedan och leker, sover osv. Sällskapsdamen äter ca 30 min till. Sedan går hon och vilar frukost. Efter det går de och pillar efter gammalt gräs i snön ett par timmar för att sedan gå och äta lite mera silage.

Så även om de äter långa perioder så är det mer för att ha nåt att göra än för att de är hungriga tror jag.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

en av våra hästar äter upp 4 kg hösilage på en timme och 2 kg hö på ca 40 minuter. Det är givetvis individuellt, en mindre häst äter oftast långsammare.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Fast i alla fall vår shettis äter betydligt saktare än en stor häst. Så det tar längre tid för en så liten häst (vår lilla häst) att få i sig så stora mängder, därför ingen fara på taket.

Poängen med inlägget var ungefär det här - konstig generalisering. Eller rättare sagt - det känns konstigt att sätta ett medelvärde/en standardtid för hur länge en häst äter hö med tanke på hur grymt olika det verkar vara.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

stämmer inte. Ättiden saktas ner hos hästar som aldrig blir ordentligt hungriga, och som vet att det "finns" foder.
Min häst i hagen får 3kg silage blandat med vetehalm. denna läggs ut direkt vid utsläppet på morgonen, de går ut ca 07.30. Han har kvar av denna mat fram till ca 11 på förmiddagen - minst. Han är van vid att maten finns där, har precis ätit när han kommer ut i hagen, och står möjligen och plockar lite vid utsläpp men sen tar han pauser och går och pysslar med annat emellan, kommer tilbaks, tar ngra tuggor osv.

en foderhäck eller bytta i hagen placerat på grusad markduk som ligger första 5 metrarna innanför grinden gör att inget foder förstörs.

Det är ju det här som känns så bra med fri tillgång, hästarna har alltid så de blir mätta. Sen tror jag säkert man kan åstakomma samma sak med tillräcklig grovfodergiva och bra planering som för dig. Dock kan det ju ta ett tag att komma dit med hästar som väl har fått känna sig hungriga och är snabba att äta upp.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Nu får de alltså mat 5ggr om dagen, delat jämnt på dygnets alla timmar. Max 2kg per gång eftersom de tyvärr är ganska tjocka. Men, de äter nog upp på 45-50minuter.. vad tror ni , är det ok? Skulle gärna ha fri tillgång, men det funkkar inte, vill inte ha en fet häst, sliter ju på leder, hjärta, allmän hälsa osv osv.. Så måste nog tyvärr ransonera..
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Tycker det låter bra men ang fet häst, har du tagit bort allt kraftfoder redan? Gör annars det så kan du öka grovfodret!
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Man kan lägga ut grovfoder med lågt näringsvärde om man vill att hästarna "ska ha något att tugga på"mellan målen, men ändå inte bli för tjocka.

Bra halm tex... havrehalm som gärna äts av hästar. Eller varför inte tex gräsfröhalm?

Detta grovfoder kan lämpligen finnas i hagen i storbal eller löst i "häck" av något slag.

Tänk på att hästen är en grovfoderomvandlare. Det innebär att det är hälsosammare för hästen att tex äta 10-20 kilo grovfoder om dagen och inget kraftfoder, än 5 kilo grovfoder och resten av dagsgivan i kraftfoder. Troligen blir det billigare för hästägaren också.

Ett bra grovfoder är GRUNDEN i fodergivan till hästar. Kraftfoder ska i princip bara användas för att "toppa" grovfodergivan ifall hästen inte ORKAR äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sitt näringsbehov.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Hästar är skapade för att äta 16 timmar om dagen. Det är den tid de bör tugga. Hur man sedan fördelar denna tuggtid kan ju givetvis variera, men lämpligt är att låta hästen så långt som möjlight bestämma själv.

Själv föredrar jag fri tillgång på någon form av stråfoder (silage/hö/halm/hackad strå) så slipper jag passa tider hela dagen.

Det är inte helt sant.
Hästar är skapta för födosökande ca 20 timmar per dygn, inte att bli serverade så att de kan tugga 16 timmar per dygn.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Det är ju det här som känns så bra med fri tillgång, hästarna har alltid så de blir mätta. Sen tror jag säkert man kan åstakomma samma sak med tillräcklig grovfodergiva och bra planering som för dig. Dock kan det ju ta ett tag att komma dit med hästar som väl har fått känna sig hungriga och är snabba att äta upp.


Poängen är inte att hästen ska vara konstant mätt, poängen är primärt att tillfredsställa tuggbehovet och mag/tarmfunktionen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 871
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
730
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 115
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 168
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp