Bukefalos 28 år!

"Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Poängen är inte att hästen ska vara konstant mätt, poängen är primärt att tillfredsställa tuggbehovet och mag/tarmfunktionen.

Givetvis. Vilket är lättare om hästen inte hetsäter när den får mat.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

De får ett par nävar havre i kvällsgröten, inget annat...
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Det jag lärt mig på alla de foderföreläsninga jag varit på är följande:

Hästar blir INTE mätta på samma sätt som vi människor. Alltså mätta i magen. En häst har ett tuggbehov som måste tillgodoses. Har den väl börjat äta så är det ett visst antal tuggningar som måste uppfyllas för att hästen ska bli "mätt".

Därför är det väldigt viktigt att hästen får tillräckligt STOR grovfodergiva för att tuggbehovet ska bli tillgodosett. Får den inte tugga tillräckligt många gånger så kan den börja med olika typer av stressbeteenden.

Det är också därför BÄTTRE att ge färre men större fodergivor jämtfördelat på ett dygn och att man tar hänsyn till att den icke ätbara tiden inte blir för lång.

Allra bäst är ju om man kan ha fri tillgång till grovfoder, men det kräver ju rätt värden på grovfodret.

Man kan prova sig fram för att se hur mycket grovfoder som är tillräckligt per mål. Vissa hästar äter ju snabbare än andra och så beror det på hur grovfodret ser ut. Så det är svårt att säga generellt hur lång tid hästen behöver ha på sig eller hur mycket grovfoder per gång.

Men generellt så ska man inte hålla på och dutta med småportioner.

Mitt halvblod behöver MINST 2 kg per mål för att man ska se att hon blir nöjd, då kan hon lämna kvar några strån. Får hon mer så går hon tillbaka och äter senare.

Shettisen vill ha minst 600 g per mål för att bli "mätt", men vill helst ha cirka 1 kg per gång. Får hon mer än 1,2 kg så lämnar hon kvar.

När mina pållar får mat ute så kan jag lägga ut 3-3,5 kg hö per mål och under samma tid som halvblodet käkar sina 2 kg äter shettisen cirka 1 kg. Ibland tar det 1,5 timme och ibland står de och käkar 2 timmar.

/Lizzie
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

okej, jag tycker inte det känns som om de blir riktigt nöjda alltid.. men så är de ju vana vid att äta mycket och är väldigt matglada båda två. Den ena äter som sagt 10kg vilket de flesta av mina bekanta menar att är MYCKET! Och alltid alltid har det pratats om att hästen skall få mat tillräckligt ofta, är inte det ändå det viktigaste, inte ättiden??? Skall nu skaffa halm oxo bara jag får tag på, men människor menar att de blir feta av det oxo,, suck!
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

okej, jag tycker inte det känns som om de blir riktigt nöjda alltid.. men så är de ju vana vid att äta mycket och är väldigt matglada båda två. Den ena äter som sagt 10kg vilket de flesta av mina bekanta menar att är MYCKET! Och alltid alltid har det pratats om att hästen skall få mat tillräckligt ofta, är inte det ändå det viktigaste, inte ättiden??? Skall nu skaffa halm oxo bara jag får tag på, men människor menar att de blir feta av det oxo,, suck!

Om 10 kg hö är mycket eller inte till din häst beror ju alldeles på hästen behov och höets värden.

Mitt halvblod som väger 500 kg äter 10 kg/dag och det är inte mycket på nåt sätt.

Visst ska hästar ha mat ofta, men ibland är det inte SÅ enkelt. Det kan alltså vara bättre att ge hästarna mat 3 ggr/dag MEN rejäla givor varje gång och att det är jämt fördelat över dygnet. Än att hålla på och dutta med 1 kg hit och 1 kg dit.

/Lizzie
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Intressant studie. Var kan jag hitta den?

Jag vet att i boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av C. Planck återkommer studien flera gånger, men vart du kan hitta den fulla studien är en bra fråga...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 865
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
724
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 080
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 168
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp