Bukefalos 28 år!

Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Med tanke på hur vår så kallade ridstig ser ut jämte cykelspåret så är det inte konstigt att vi ibland måste upp på spåret, även om det inte är tillåtet. Hade kommunen bara underhållt stigen och skogat kanterna så den var någerlunda rak och inte som en gammeldags telefonsladd så hade situationen varit annorlunda.

Det blir lite en ond cirkel, slingan är för snirklig och igenväxt för oss att rida på utan att riskera benen på våra hästar, därav rider vi inte där tillräckligt ofta (och går ibland upp på den fint gjorda cykel-grusvägen) och det blir ännu mer igenvuxet. Med tanke på att det går 1 häst på 2 invånare i vår lilla by så får man kanske stå ut med att man möter ridande ekipage tämligen ofta. Oavsett om det är på cykelspåret eller utanför ICA ;)
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Bara för att man anser att kommunen inte sköter sina åtaganden, ger det ju inte någon rätten att bryta mot lagar för det. Men det blir säkert en skön härva att reda ut, och ryttarna ligger nog rätt rejält på minus just nu.:crazy:
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Riskera benen? Klarar inte era hästar av att gå i terräng? Eller är ridstigen fylld av kvicksand och taggtråd? Allvarligt.

En ska inte behöva "stå ut" med att möta ryttare på cykelspåret - eftersom det inte är tillåtet att rida där!
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Men det är väl helt irrelevant hur många hästar där är? Bara för att det är mycket hästar får man inte bryta mot lagar och regler. Då är det ju snarare ÄNNU viktigare att hålla sig till det regelverk som finns, för att hålla grannsämjan intakt.

Självfallet rider man inte på vandringsleder och cykelbanor (eller ännu värre: gångbanor). Hela Revingehed ligger öppen, det måste finnas bättre ställen att rida på än förbjudet område.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Sorry...men! kanske får kommunen upp ögonen och inser att ridvägen behöver fixas.
Jag rider inte själv på "ridning förbjuden vägar" men är dock jäkligt trött på att ryttare alltid ska få nöja sig med det sämsta.

Ryttarna får stigar med dåligt underlag = tappskor för jämnan....Rättvist? Förstår om ryttare tillsist tröttnar :mad:

Områden där det finns MKT häst så tycker jag att den ska finnas en slinga som är ordninggjord även för ryttare. Då skulle ryttarna hålla sig till sin slinga och alla skulle vara nöjda och glada.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

:bow:

Till alla som svarat mig:

Jag försvarar inte att man rider på cykelväg, men när ridstigen som går kant i kant med cykelvägen aldrig underhålls så som cykelvägen görs så blir tyvärr kontentan att folk tillslut rider uppe på cykelvägen och inte brevid. Mina hästar kan absolut gå över stock och sten vilket de också göra, men en ridslinga som är menad att gå rakt fram jämte cykelspåret anser jag ska hålla samma kvalitét som resten av spåret. Jag rider inte där ofta just av denna anledningen, vilket är tråkigt för hade den bara underhållts så hade det varit en ypperlig travsträcka på ungefär 3,5 kilometer.

Angående att man inte ska behöva möta hästar på cykelbanan håller jag helt med om, men i artikeln förstod jag det som att det även handlade om resten av byns vägar. Och att folk red i bredd där. Många av dessa vägarna är sandvägar där det inte rör sig mycket människor, och där rider vi i bredd, ja. Möter vi någon så håller vi god marginal till den personen. Så cykelväg fine, men jag ser inte att vi ska behöva låta bli att rida i bredd på våra andra vägar. Så länge vi visar hänsyn till de som ev. ska passera.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Tyvärr är enda vägen för oss att ta oss till heden just på gamla banvallen som numera är omgjord till cykelbana. Det är i princip en vanlig grusväg. Tycker inte ni andra att det är lika viktigt att underhålla ridstigen som cykelvägen? Just med tanke på hur många ridande det finns i byn. Så borde väl vi eg. utgöra en nästan lika stor del som cyklister och fotgängare.

Till saker hör kanske att mellan grusvägen och ridspåret finns en asfaltskant av modell jättegammal som är precis i höjd mellan kronrand och kotan på hästen. Jag vill iallafall inte skrapa min hästs ben mot den när stigen blir smal och knappt tar en hästbredd.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Områden där det finns MKT häst så tycker jag att den ska finnas en slinga som är ordninggjord även för ryttare. Då skulle ryttarna hålla sig till sin slinga och alla skulle vara nöjda och glada.

Jag håller fullständigt med. Jag har en arbetskollega som jobbar politiskt i Lunds kommun. Häromdagen gnällde han vid fikabordet om att man nu på kommunsammanträdena hade börjat diskutera anläggande av ridslingor. Onödigt tyckte han. Men jag försökte överyga honom om att det är precis vad som behövs i hästtäta områden. Ordentliga ridstigar åt ryttarna så att de kan hålla sig där och inte behöva trängas med motionärer, hundägare etc på andra vägar.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Tycker det låter kanon. När hästnäringen i en stad/by tar upp så pass stor plats så tycker jag den borde prioriteras därefter. Titta på Flyinge, där snackar vi ridstigar och hästampassning! De har ju för guds skulle fått en helt ny bro donerad för att slippa trängas på den trafikerade :)
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

När ryttare blir ett problem för andra så kommer ryttarna att få allmänna resurser.
Så har det alltid fungerat.

Stökig ungdom får resurser för att hållas från dumheter.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Med andra ord: Rid mer på cykelvägar och gångbanor? ;)

Ang ämnet:
Jag har för mig att Lund blev årets hästkommun för några år sedan? Förra året förstörde man samtliga ridslingor utom en i östra delen av Lund. Detta i samverkan med att de bygger in de få stall som är kvar med bostadsområden gör ju att man som ryttare där MÅSTE rida på cykelvägar/gångbanor för att kunna ta sig mellan slingorna och även ut på grusvägarna utanför bebyggelsen. Och då klagar folk. Heja Lund! ;)

Sedan kan jag tycka att bosätter man sig bredvid ett stall får man stå ut med att möta hästar då och då. Däremot inte sagt att ryttare inte bör visa hänsyn.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Tyvärr så är det så att på sina ställen finns det helt enkelt ingen ridstig kvar längre utan gräskanten ligger intill cykelspåret. Tyvärr är det heller inte så att det går att rida i gräset brevid då det är dike ner, dvs cykelstigen har blivit bredare och bredare i takt med dess underhåll. Alltså har man inget annat val än att gå i kanten på cykelspåret. Och för att göra saken klar, så ja, det är skyltat att det är en ridstig. (De flesta i området förstår nog att jag då menar gamla järnvägsspåret)

Nu rider jag där sällan eftersom jag inte bor kvar där, men för 10-15år sedan underhölls även ridspåret intill cykelspåret och då var det perfekt att rida där. Tyvärr slutade dom med detta..
Sen är det även så att det finns otrevliga och respektlösa personer både bland ridande och gående/cyklande.
Finns mycket man skulle vilja tillägga, men jag lämnar det till de som bor kvar i området. Men saken är ju ganska klar att något måste göras åt saken. Och med 400 hästar i området kan det ju vara en idee att börja underhålla ridstigarna igen. Samtidigt måste ryttarna också börja visa hänsyn.
Förhoppningsvis så kan dessa tidningsartiklar vara en ögonöppnare.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Du har rätt och så är det idag, det finns inte mycket kvar av ridspåret. Gamla banvallen utgör ju en stor del av Torna Hällestad vad gäller att ta sig igenom eller förbi byn. Det vore ju bäst för alla parter att ridslingan underhölls. Jag och alla andra med mig, rider ju precis lika gärna där, bara det GÅR att göra det!
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Usch så tråkigt det är att läsa detta - som hästägare och boende i byn. Själv har jag förmånen att ha hästen så nära heden att jag inte behöver rida på spåret, men det är väldigt många som behöver utnyttja spåret för att ta sig till heden. Att rida genom byn på slingriga byvägen är helt ogörligt.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Sedan kan jag tycka att bosätter man sig bredvid ett stall får man stå ut med att möta hästar då och då. Däremot inte sagt att ryttare inte bör visa hänsyn.

Sådär tänkte jag lite också.
När det är så mkt som 400 hästar/800 invånare - då borde man väl inte bli förvånad över att det är mkt ridning och överallt?
Å andra sidan kan väl jag som hästmänniska aldrig förstå de trångsynta tjurskallarna som inte accepterar dem.. :devil:

Visst är det förbjudet att rida på cykel och gångbanor men ibland kanske man inte har något större val - speciellt inte om ridvägen (Som går precis bredvid???) inte är av ett bra underlag. En ridväg ska ju inte vara som terräng, även en häst som inte är van att gå i skogen ska kunna gå där!

Dock så måste jag påpeka att man nog är lite dum om man rider där NÄR det går/cyklar folk där, eller om man går där långa sträckor.

Sen ska man väl inte bara rida där och strunta i regler, utan man bör ju som ryttare engagera sig i att få ordentliga ridvägar (400 hästar med ägare + familjer är ju ganska många röster...) och se till att få sin röst hörd.
Nu har jag ingen som helst koll på om eller hur folk gjort i den frågan, men förr eller senare borde dom väl ge efter om man tjatar tjatar tjatar?
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Har du häst på Björkhaga kanske? Eller prästgården? :)

Det händer att vi väljer den asfalterade byvägen i stället, trots att den är lite meckig. Men det är ju inte direkt ultimat.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Och med 400 hästar i området kan det ju vara en idee att börja underhålla ridstigarna igen.

Varför tar inte ryttarna saken i egna händer?
Det är väl bara att själva underhålla ridstigen.
Om alla samlar ihop sig och köper grus så blir det inte så dyrt per person.

Där finns en stig avsatt.
Men så sköt om den då!
Varför skall de som inte har häst vara med och betala för ridstigen?
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Varför skall de som inte har häst vara med och betala för ridstigen?

För att slippa trängas med ryttarna på cykelvägen kanske?

Förstår på ett sätt vad du menar men kan inte hålla med helt. Finns det ett så såpass stort antal ryttare och hästar i ett område och dessutom anlagda ridvägar borde de underhållas av det allmänna precis som cykelvägar, gångvägar och övriga vägar, alla har inte cyklar men är med och betalar cykelvägunderhållet i alla fall. Jag kan dessutom tänka mig en del praktiska problem om privatpersoner ska underhålla ridstigen som går utmed cykelvägen, det lär vara risk för att det ena inkräktar på det andra och då blir nog inte konflikten mindre snarare tvärt om.

Förstår inte riktigt varför just ryttare ska vara diskvalificerade för att få ridvägar bekostade av allmänna medel då cykelvägar, motionsspår, fotbollsplaner mm är helt självklart att det finns och betalas av alla.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Det kostar så mycket mera att underhålla en ridväg då den nöts något förskräckligt.
Och så är den inte öppen för alla på samma vis som ett motionsspår.
Cykelvägar hör till infrastrukturen som vägar och tele.
Fotbollsplaner brukar behövas av skolan.

Jag tycker principiellt att sin hobby får man betala för själv.
Oavsett vilken den är.
Jag är t.ex. emot att vår kommun bekostar en Ishall utan tycker att de som vill ha en kan betala själva.
Kommunen upplåter mark och ger vissa bidrag samt garanterar att hyra viss mängd tid, det får räcka.
PÅ samma sätt har Kommunen upplåtit mark för ridvägarna.
Gå ihop i en förening och underhåll dem.
Förhandla med Kommunen om det går att samköra med dem för att få ner kostnaderna.

Det handlar alltid om pengar och betalar man själv så blir det inget tjafs.

Cykelvägarna får man inte rida på i vilket fall som helst.
Så det är inte ett argument.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Folksam har nyligen gått igenom närmare 7 000 ridskador under perioden 2017–2021, undersökningen visar att 1 400 personer skadas inom...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 583
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 403
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 983
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp