Bukefalos 28 år!

Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Tyvärr är jag ganska övertygad om att konflikten hade blivit större om hästfolket skulle på och börja gräva fram ridstigen igen och lägga ny sand. Alltså är det inget vidare bra alternativ.
Dessutom så underhålls all annan sport av allmäna medel, så varför inte en enkel ridstig. Det är inte så att den är direkt svår att komma till.

Som någon annan skrev om att de rider genom byn istället för att använda ridspåret. Det är tyvärr ännu sämre tror jag, då många klagomål från folk är just att det rids i byn och många gånger på fel ställen.
Jag tror att det är mkt bättre om ni rider på ridspåret och håller er i kanten även om ni råkar trampa ute på cykelspåret.
Om någon då klagar så hänvisa till skylten om ridning. Den säger mellan Hällestad och Dalby, Ridning gäller södra sidan, och om jag inte minns fel så är det, Ridning gäller norra sidan (av spåret), utanför Hällestad. Håller ni er då till den sidan så är det inte mkt mer man kan göra, eftersom att ni faktiskt får rida där. Dock ingen bra ide att rida i bredd;)

Sen när det gäller sommarstugeområdena, som jag vet att det klagas över ibland att det rids. Så är det faktiskt så att sommarstugorna ligger ute i skogen längs med almänna grusvägar, inte privata, och då blir lätt så att på vissa ställen behöver man korsa eller rida nån 50m för att komma tillbaka på en stig eller ut till vägen. Där tror jag att mycket av gnället kunnat undvikas om ryttarna alltid såg till att skritta lugnt på dessa vägar, ingen trav bara för att det är en tråkig transport-sträcka, och dessutom såg till att hoppa av hästen och sopa hästskiten till sidan. Och så tycker jag att där man vet att folk inte gillar att man rider bland stugorna, ska man ju undvika att rida. Det finns oftast alternativa vägar.
Jag vet själv när jag var yngre och red där ute. Det var helt ok att skritta biten vid sommarstugorna (fick tom glada hälsningar då ibland), men man fick absolut inte trava eller galoppera för då blev det skäll. Detta kan man faktiskt förstå. Andra ridrunder undvek man då man visste att det gick förbi hus med "arga" människor.
Som sagt så är det en del som brister i detta och då blir det att alla andra får ta skiten också.

Som sagt, hoppas att det löser sig. Men det löser sig i alla fall inte om ryttarna själv ska börja gräva i spåren. Inte utan beslut från högre makter. Det säger väl sig självt?

(Har väl egentligen inte riktat detta åt någon speciell nu.)
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Förstår inte riktigt varför just ryttare ska vara diskvalificerade för att få ridvägar bekostade av allmänna medel då cykelvägar, motionsspår, fotbollsplaner mm är helt självklart att det finns och betalas av alla.

Exakt! Det är dags att kommunerna (speciellt de som skryter med att vara hästkommuner) slutar betrakta hästar och hästägare som tärande och istället inser att de är närande. Hästägare generar intäkter i form av fodertillverkning, foderförsäljning, ridsportbutiker etc. Och för Lunds kommun många arbetstillfällen och sköna skatteintäkter. Att underhålla några ridstigar är en bagatell i sammanhanget.
Men - sanningen är väl tyvärr fortfarande den att ridning betraktas som en tjejsport och därför inte är så viktig ....
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Det kostar så mycket mera att underhålla en ridväg då den nöts något förskräckligt.
Och så är den inte öppen för alla på samma vis som ett motionsspår.
Cykelvägar hör till infrastrukturen som vägar och tele.
Fotbollsplaner brukar behövas av skolan.

Jag tycker principiellt att sin hobby får man betala för själv.
Oavsett vilken den är.
Jag är t.ex. emot att vår kommun bekostar en Ishall utan tycker att de som vill ha en kan betala själva.
Kommunen upplåter mark och ger vissa bidrag samt garanterar att hyra viss mängd tid, det får räcka.
PÅ samma sätt har Kommunen upplåtit mark för ridvägarna.
Gå ihop i en förening och underhåll dem.
Förhandla med Kommunen om det går att samköra med dem för att få ner kostnaderna.

Det handlar alltid om pengar och betalar man själv så blir det inget tjafs.

Cykelvägarna får man inte rida på i vilket fall som helst.
Så det är inte ett argument.

Visst kan man tycka att man ska betala sin hobby själv (i alla fall vuxna det blir mer komplicerat när det gäller barn och ungdomar tycker jag) men nu är det ju inte så samhället är uppbyggt. Många hobbys subventioneras och varför inte då också ridning? I detta fall är det dessutom frågan om ett samhälle där det finns en mycket stor andel hästar och ryttare vilket gör att de inte kan räknas som ett särintresse och dessutom skulle det förmodligen gynna även den icke ridande delen av befolkningen om ryttarna inte tvingades ut i trafiken pga att det inte finns fungerande ridvägar för att ta sig till lämpliga ridmarker. I det här fallet verkar det ju dessutom som den mark som från början var upplåten för ridvägar mer och mer tagits över av den expanderande cykelvägen (ni som bor där får rätta mig om jag fattat fel) och det gör det ju ännu svårare för ryttarna att själva fixa underhållet.

Argumentet att betala själv och det inte blir nått tjafs hade nog kunnat fungera om det varit en stor anläggning eller möjligen ett par. Nu gissar jag att det istället är en uppsjö av mindre stall och enskilda gårdar vilket gör att administrationen torde bli ganska komplicerad. Ska man lösa ridvägskort? Av vem i så fall och vem ska kontrollera att de som rider där verkligen betalt? Nej just på detta ställe (och liknande orter) tror jag faktiskt att det mest samhällsekonomiskt effektiva och bästa sättet att undvika konflikter faktiskt borde var att det allmänna bekostar upprustning av ridvägen ut mot heden så att den används som det var tänkt från början.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Tyvärr är jag ganska övertygad om att konflikten hade blivit större om hästfolket skulle på och börja gräva fram ridstigen igen och lägga ny sand.
Man måste ju komma överens med Kommunen om det eftersom att det är Kommunens mark.
Men att själva ta ansvar för sin ridstig kan inte jag se som annat än ett sätt att lösa konflikten.

Man ordnar en stig själv där den skall vara så att hästarna hamnar rätt.

Dessutom så underhålls all annan sport av allmäna medel,
Vilken sport då?
När du pekar på "ALL" så måste ju där finnas en lång lista.
Finns det Ishall?
Vilken politisk majoritet är det i Kommunen?

.... sommarstugorna ligger ute i skogen längs med allmänna grusvägar, inte privata, ....
Hur kan du veta att vägarna är allmänna?
Vilken färg har skyltarna till sommarstugorna?
Blå eller gul?
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

- sanningen är väl tyvärr fortfarande den att ridning betraktas som en tjejsport och därför inte är så viktig ....

I vår kommun så har den hamnat i avdelningen "rikemans-sport" och får bekostas av utövarna själv.
Även Ishockey har hamnat där samt motor-cross.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Nu gissar jag att det istället är en uppsjö av mindre stall och enskilda gårdar vilket gör att administrationen torde bli ganska komplicerad. Ska man lösa ridvägskort?

En förening där de olika stallen är medlemmar.
Att hitta alla stall är inte svårt.
Sedan så får man sköta det som en vägförening vilken som helst.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

I vår kommun så har den hamnat i avdelningen "rikemans-sport" och får bekostas av utövarna själv.
Även Ishockey har hamnat där samt motor-cross.

Detta tror jag också stämmer, ridning är fortfarande en snobbsport i mångas ögon och det gör att vi anses kunna stå för allting själva och dessutom blir vissa provocerade av att bara se oss.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Och rent krasst så kan jag ju hålla med där.
Om man vill ha en billig motion så kan man köpa ett par löparskor och springa gratis i spåret.

Vår kommun håller med badplatser, plogad bana för långfärdsskridskor på isen, fotbollsplaner, simhall, hundrastgårdar, vandringsled och löparspår.
Det borde duga för normal vardagsmotion.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

En förening där de olika stallen är medlemmar.
Att hitta alla stall är inte svårt.
Sedan så får man sköta det som en vägförening vilken som helst.

Tror inte att det är så himla lätt faktiskt. Känner ju inte till just Torna-Hällestad men vet hur det vimlar av småstall här och kan tänka mig allt tjafs om huruvida det och det stallet verkligan har betalt osv om det skulle vara motsvarade system här (inte för att vi har några allmänna ridvägar). Nej jag är ingen fan av onödig administration, det verkar mycket enklare och effektivare att ridvägar bekostas av det allmänna på platser där trycket från ryttare är högt, speciellt när det dessutom är ont om mark och man måste samsas med cykelvägar och promenerande.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Och rent krasst så kan jag ju hålla med där.
Om man vill ha en billig motion så kan man köpa ett par löparskor och springa gratis i spåret.

Vår kommun håller med badplatser, plogad bana för långfärdsskridskor på isen, fotbollsplaner, simhall, hundrastgårdar, vandringsled och löparspår.
Det borde duga för normal vardagsmotion.

Och jag kan inte förstå varför en kommun ska lägga mindre pengar på en hobby som anses dyr än en som inte gör det, självklart ska de inte lägga mer men varför mindre? De flesta hobbys håller man ju inte på med endast för att få motion utan för att just den aktiviteten intresserar en och då tycker jag att alla aktiviteter (som inte är samhällskadliga) har samma rätt till stöd.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Och jag kan inte förstå varför en kommun ska lägga mindre pengar på en hobby som anses dyr än en som inte gör det,....

Därför att den är otillgänglig för alla.
Man måste ha en massa egna grejjor för att kunna utöva hobbyn.
Som en häst eller en crosscykel.

Kommunen skall satsa på sådant som alla kan använda utan en massa konstiga och dyra tillbehör.
Och rent krasst - kan man lägga kanske 40 000:-/år på att ha häst så kan en 1000:-lapp till per år inte spela sådär ruskigt stor roll.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Därför att den är otillgänglig för alla.
Man måste ha en massa egna grejjor för att kunna utöva hobbyn.
Som en häst eller en crosscykel.

Kommunen skall satsa på sådant som alla kan använda utan en massa konstiga och dyra tillbehör.
Och rent krasst - kan man lägga kanske 40 000:-/år på att ha häst så kan en 1000:-lapp till per år inte spela sådär ruskigt stor roll.

En som har häst måste jobba precis lika länge för sin 1000-lapp som en som har löpning som hobby. Det är dock inte pengarna i sig som är mitt argument för att jag tycker att kommunen ska hjälpa till med ridvägar i områden där det finns mycket ryttare. Det som är viktigast i mina ögon är att saker löses på enklast vis, gynnar så många som möjligt i ett samhälle och förebygger konflikter. Finns det då 400 hästar i ett samhälle med 800 invånare så är det min fasta övertygelse att det mest effektiva i detta fall är att kommunen på något sätt underlättar för ryttarna att ta sig till områden lämpliga för ridning. Ryttarna vinner på det men även alla övriga som slipper bli störda av dem. En förening som gör samma sak kan fungera men med många småstallar känns tungrott och dessutom måste kommunen ändå engagera sig för att anvisa mark, samordna med annan infrastruktur osv.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

En som har häst måste jobba precis lika länge för sin 1000-lapp som en som har löpning som hobby.
Den som tjänar mer behöver arbeta kortare tid för sin 1000-lapp.
Och det antas att den som har en dyr hobby tjänar mera.

Den som tjänar 45 000:-/månad behöver bara arbeta halva tiden för sin 1000-lapp mot vad den som tjänar 20 000:-/månad behöver göra.

Finns det då 400 hästar i ett samhälle .
Så blir det 400 000:- till underlag om alla lägger en 1000-lapp.
Det borde räcka.

..... kommunen ändå engagera sig för att anvisa mark, samordna med annan infrastruktur osv.
Men det är ju redan gjort i detta fallet.
Det är bara underlaget som har gått sönder.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Du har helt rätt vad gäller sommarbyarna, där skrittar vi alltid och något annat är inte att tänka på. Det förstår jag helt och fullt då vi är väldigt nära trädgårdarna på ett flertal av husen. Jag har aldrig fått några arga miner från de boende där, de vinkar glatt och hälsar när man kommer förbi. Och så har det varit alla mina 9 år i Hällestad.

Problemet är ju inte att vi inte får rida på cykelvägen egentligen. Problemet är ju att den ridstig som kommunen gjort inte sköts. Hade vi inte haft någon tänkt ridstig så kanske hästfolket kunde gått ihop och fått till en, men nu FINNS den ju redan så VARFÖR ska den inte underhållas? Det är väl för kommunen att hutta pengar i sjön om man först anlägger en ridstig, sedan sköter man inte den så att ridningen till slut sker på cykelvägen i stället och detta medför mer slitage på vägen så den måste underhållas oftare.

Jag har aldrig upplevt sura miner någon annanstans i Hällestad förutom just på gällande cykelspår. Men när vi öppnar upp båda våra beteshagar för allmänheten att passera igenom under hösten-vintern, ska vi ha företräde då framför de gående för att det råkar ligga på våra marker?

Ingen blir gladare än Hällesta-ryttarna om ridspåret fixas och vi slipper rida delar av biten uppe på cykelvägen.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Jag kan berätta att det går betydligt fler än 1 häst på vissa av de 800 invånarna. Jag själv hade fått lägga 3000:- om det skulle göras så som du beskrev, flera av våra granngårdar som vissa är rena tävlingsstall skulle få lägga ut en ganska oangenäm summa om det skulle läggas 1000:-/häst.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Den som tjänar mer behöver arbeta kortare tid för sin 1000-lapp.
Och det antas att den som har en dyr hobby tjänar mera.

Den som tjänar 45 000:-/månad behöver bara arbeta halva tiden för sin 1000-lapp mot vad den som tjänar 20 000:-/månad behöver göra.


Så blir det 400 000:- till underlag om alla lägger en 1000-lapp.
Det borde räcka.


Men det är ju redan gjort i detta fallet.
Det är bara underlaget som har gått sönder.

Stämmer ju om vi förutsätter att det bara är höginkomsttagare som rider vilket ju inte är riktigt sant, och inget jag heller tycker vore bra.

Hävdar fortfarande att det samhällsekonomiskt verkar fördelaktigast i just detta fall att kommunen står för underhåll eftersom ridväg och cykelbana verkar löpa parallellt och det verkar vansinnigt att ha separat underhåll. Det är fortfarande inte pengarna som är mitt huvudargument utan enkelheten och nyttan för alla.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Det är fortfarande inte pengarna som är mitt huvudargument utan enkelheten och nyttan för alla.

För kommunen så brukar det vara pengarna.
Något som man kan dra in på i motsats till t.ex. skolan eller äldrevården.
Så om hästägarna betalar kommer man nog ur detta dödläge.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

På Björkhaga. Har tidigare haft häst i några år på Prästgården. :idea:

Då rider ni förbi mitt hus med jämna mellanrum, förutsatt att ni kommer från Dalbyhållet... Men ni kanske kommer från Fridhill-hållet?
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Men de flesta som har häst betalar väl förmodligen skatt och de kanske inte cyklar varför ska det då inte vara rättvist när det gäller underhållet?

Om kommunen betalar underhållet för cykelvägen tycker iallafall jag att hästägarna inte ska behöva betala underhållet för ridslingan själva.
 
Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad

Jag kan nästan lova att det är tillåtet att rida i sommar byn då Torna Hällestads betes hagar ligger nästan i mitten av sommar byn. Jag tycker också att spåret är i otroligt dåligt skick och jag väljer alltid att rida en annan runda för att slippa riskera skador på min häst. Asfalts kanten är den störst faran som Athena sa, sen kommer grenar som hänger ut över rid spåret och även in på cykel spåret som gör att man måste rida på cykel spåret. Sen behöver man ju inte korsa hela cykelvägen utan det räcker att rida i kanten.

Sen tycker jag det är vett och etikett att flytta sig när det kommer andra. Hästar är ändå stora djur och många anser att de är farliga. Ömsesidig respekt kan ju också finnas.

Tillslut kan ju tilläggas att på vinter när det är snö gör skidåkarna spår I rid spåret, detta gör ju att man inte får rida där och var ska man då ta vägen om inte upp på cykelbanan!?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Folksam har nyligen gått igenom närmare 7 000 ridskador under perioden 2017–2021, undersökningen visar att 1 400 personer skadas inom...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 945
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp