Bukefalos 28 år!

Hästdressyr - mer övergrepp än sport

Alla har någon gång hört ordet dressyr. Men vad är dressyr egentligen? För somliga betyder det konstigt krumbuktande hästar, för andra betyder det samspel mellan ryttare och häst på högsta nivå. Enligt Wikipedia är det huvudsakliga syftet med dressyr att göra hästen användbar och angenäm att rida, samt att främja samspelet mellan ryttare och häst. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article23243730.ab
 
Det var bättre förr ja. Innan en viss holländsk bilsäljare bestämde sig för att dressyrhästar skulle torteras och ridas med nosen mellan frambenen för att bli mer samarbetsvilliga (kuvade). Efter det började det verkligen gå utför! Hård ridning har alltid funnits men det var då den sattes i system.

Tyvärr har många svenska elitryttare också anammat djurplågeri eftersom djurplågarna från Holland belönades av domarna. Det spred sig över hela världen. Att plåga hästarna blev tack vare domarna ett framgångskoncept. Det finns inget samspel, det finns bara tvånga och hästar som försöker göra knut på sig för att komma undan smärtan. Detta har de visat fram på film och bilder många ggr.

I dag rids det till och med rollkur på Spanska Ridskolan! Så långt har det gått. Jag orkar inte ens kolla på dressyrtävlingar i dag. Mår bara illa.

Alla som rider sin häst med makt, tvång och brutalitet där hästen pressas in i en undergiven och skadlig arbetsform, alla domare som belönar dem, alla som idoliserar ryttarna och försvarar misshandeln och alla som inte vågar säga något när de ser hästar bli misshandlade under ridning, har blod på sina händer.

:cry:

Det har ridits rollkur på
Spanska ridskolan sen barocken.
Det enda Sjef har gjort är att likt Bent döpa det och göra ett lättsålt koncept kring gamla läror.
 
Rollkur? Det jag fått lära mig är rollkur är att man drar in hästens huvud i bringan med hårt böjd hals. Dessa hästar har halsen i en enligt mig felaktig båge men ihopdragna är de inte. Det är möjlgit att de rids i rollkur annars och att halsens position komer av det men att kalla detta rollkur känns för mig som ett sätta att vidga begreppet väl mycket.

Rollkur är så mkt mer än en kort form. Och nej, den ska inte ridas i spänning. Hos Sjef och Anky får hästen lära sig att ge efter för tygeln.

Dessutom är själva "rollen" en viktig del av konceptet. Man rullar hästens hals från sida till sida, byter böjning.

De har också ett mer invecklat signalsystem med fler och andra signaler än vårt traditionella svenska.

Så man ska inte tro att hela Sjefs framgång ligger i att dra i tyglarna och rida i kamp.
Jag tycker inte om allt i det systemet. Jag vill inte ha så kort form. Men det finns en hel del jävligt genomtänkt i det. Det ska man veta.
 
Du skrev att du tyckte domare skulle ingripa, de dömer så ja just i det är ordvalet viktigt, då de inte kan ingripa alls. Det skulle såklart stewarden gjort.

Även @skuggi På internationella tävlingar är det ett annat system. Ground Jury kallas domarkollegiet som dömer inne på banan och som är tävlingarna överdomare kan man säga, består av en president och dess medlemmar sen har man chief steward och assistent stewards. Nu gick jag in och kollade vem det var och nu var det mamman till en som jag tyckte red hårdast som var assistent steward... Ja men tjena liksom.

Man kan göra en anmälan till stewards som sedan för det plus bevis vidare till Ground Jury som beslutar och dömer ut straff på plats i form av verbala varningar och gult kort. Ground Jury kan även stänga av en ryttare direkt på plats.
 
Nu har jag sett bilderna - jag är helt chockad :crazy:!
Jag har inte följt "storhästvärlden" på snart 20 år, men trodde av någon anledning att det hade gått åt andra hållet - att man gav hästen justa förutsättningar för att själv hitta och bjuda på rätt form och rörelser.
Att, om hästen inte gör rätt direkt, ifrågasätta sig själv och vad man som ryttare kunnat göra annorlunda, inte genast tänka att hästen "jävlas" och därefter straffa och tvinga den att gå i någon hemsk, konstlad form.
Rötägg till ryttare har alltid funnits men jag trodde verkligen att dressyrridning på hög nivå hade utvecklats ännu mer till att visa vackra och harmoniska hästar som i perfekt samspel och samförstånd utför rörelser utöver det vanliga.
Det här blir man ju bara ledsen och bestört av att se - och att skämmas som hästmänniska för att tillhöra en "sport" som verkar gå ut på att plåga djur...
 
Även @skuggi På internationella tävlingar är det ett annat system. Ground Jury kallas domarkollegiet som dömer inne på banan och som är tävlingarna överdomare kan man säga, består av en president och dess medlemmar sen har man chief steward och assistent stewards. Nu gick jag in och kollade vem det var och nu var det mamman till en som jag tyckte red hårdast som var assistent steward... Ja men tjena liksom.

Man kan göra en anmälan till stewards som sedan för det plus bevis vidare till Ground Jury som beslutar och dömer ut straff på plats i form av verbala varningar och gult kort. Ground Jury kan även stänga av en ryttare direkt på plats.
Tack!
Min storartade vinst utspelade sig inte på en internationell tävling så jag har lite dålig koll ;)
My point var liksom att även på min lilla gräsrotsnivå har vi en "lös" domare som inte sitter upptagen och dömer, utan finns tillgänglig för bla disciplinära åtgärder osv. Därför jag skrev att ../domare osv borde agerat.

Angående att ass steward var en släkting(mamma) till en av de ridande :eek: inte så lämpligt, och förklarar kanske en del... Det är väl sådär inom ridsporten, mammor och pappor som jämt får hänga med och ställa upp som funktionärer osv hamnar antagligen lätt i dessa roller... Svårt läge..
 
Rollkur är så mkt mer än en kort form. Och nej, den ska inte ridas i spänning. Hos Sjef och Anky får hästen lära sig att ge efter för tygeln.

Dessutom är själva "rollen" en viktig del av konceptet. Man rullar hästens hals från sida till sida, byter böjning.
Okej men de hästar som travas rakt fram med halsen i en båge rollas inte på något sätt jag kan se. Kan det verkligen kallas rollkur?
 
Okej men de hästar som travas rakt fram med halsen i en båge rollas inte på något sätt jag kan se. Kan det verkligen kallas rollkur?

Rollkur är ett träningssystem och inte en form. Så nej.. Man kan inte säga att det är rollkur bara för att någon rider i väldigt kort/djup form. :)
 
Domarna har inget med det att göra, de dömer ju, sitter inte på framridningen.

Jag tycker det är synd att ingen gick o sa till, inte ens den aktuella filmaren har sagt till någon.

Har man sagt till på plats så har man isf den ryggen fri, förstår inte vad det är att vänta på eller vill man se, ha mer att filma?.

Jag var inte där då men jag har sagt till vid framhoppningen. Helt verkningslöst. Hoppas det är bättre nu för tiden, var några år sedan.
 
Jag har ställt den frågan ett antal gånger i tråden - vad är en dresyrryttare. Är man dressyrryttare för att man TYCKER det eller för att man har en utbildning/kompetens?
För de som inte gått en utbildning eller är proffs återstår andra sätt att bevisa vad man har för nivå. Tävlingar är ett sätt. Att tävla väl och med god ridning är ett utmärkt sätt. Andra förslag?
Inte svårt att svara på alls. Man är dressyrryttare ifall dressyren är något man riktar in sig på tävling eller inte. Svårare än så är det inte. Dom som tävlar har inte mera att säga till om angående ridning och form på hästarna, man kan vara lika duktig även utan tävlingar.
 
Men jag tror ju eftersom inga åtgårder sker så måste det ju vara tillåten ridning och helt enligt regelverken är det inte vad artikeltförfattaren menade från början. Ja det finns ju andra som reagerat och inte bara på denna framridningsbanan utan lite var och varannan så kommer det liknande reaktioner.

Så, jag vill förstå detta! Nu vänder jag mig till er som i det stora hela inte ser något fel i just den här videon/bilder ja lite fulridning men inget så pass att de inte skulle få fortsätta tävlingen alt fattar och förstår vad det är ryttarna gör eller åtminstone försöker göra men absolut inget djurplågeri men strunta i det och titta bara på hästarna, vad säger de er? Ser de ok ut? Är det så de ska se ut i derssyr på framridningen? Gör era hästar också det? Skulle ni vara nöjd med er själva som ryttare, fortsatt rida, eller ta ut hästen och kolla att allt är ok?

Viktigt för mig att veta alltså. För mig är hästen väl viktigare är människan. Om jag ska reagera om jag var på plats och anmäla ( för jag har inga problem med det om jag tycker att ett djur lider, spelar ingen roll om den tillhör kungen eller min bästa vän,)
Så är det helt enligt vad ni tycker är ok på en framridningsbana?

För vad jag nu ser, helt okunnig i dressyr, icke djurens rätt anhängare, utan hästägare och vana med högpresterade tävlingshästar, hingstar, unghästar osv ser är förtvivlade hästar som ser plågade ut, det gör ont, något med utrustningen, ja något är fel, då jag ser på hur hästarna endast, och det många med mig , samt totalt okunning med hästar också reagerar på och kallar djurplågeri.
(Jag kalar inte det jag ser för djurplågeri för man har sett så mycket värre saker. )
Hur som helst det ser inte bra ut för flera av hästarna på den framridningsbanan,
Och om ni inte ser något av detta vad är det vi okunniga ska titta på?

Tack snälla och förklara som till en 3 åring för jag fattar inte att ni inte tycker att det är något större fel?
 
Ja, jag märker ord.


Hej,
jag håller fullt med om det du beskrev från tävlingen. Jag är ÄNDÅ av åsikten att om man skriver en debattartikel och kritiserar en företeelse man själv är del av måste/bör man tåla bli synad själv. Därmed inget sagt om din kompetens som ryttare - den är ännu okänd för mig.
Självklart, håller med dig. Jag fick 1 1/2 dygn på mig att skriva artikeln eftersom de gärna ville publicera den på söndagen. Jag var tvungen att titulera mig med något och jag hann inte fundera jättemycket på valet av titel. Nej jag tävlar inte numera, har dock gjort för ett antal år sedan när jag bodde i USA, men bara lättare klasser. Jag har höga ambitioner med min träning och ser dressyren som min självklara väg. Jag fann inget bättre ord att beskriva mig själv än som dressyrryttare. Jag hann fundera en liten sväng på vad folk kommer att höra när de läser vad jag är. Hobbyryttare är en som lufsar i skogen, ryttare är någon som rider, dressyrryttare som inte tävlar är någon som är för dålig...Dressyrryttare är den mest beskrivande titeln tyckte jag själv. Någon som rider rider och tränar dressyr med höga ambitioner.
 
Domarna har inget med det att göra, de dömer ju, sitter inte på framridningen.

Jag tycker det är synd att ingen gick o sa till, inte ens den aktuella filmaren har sagt till någon.

Har man sagt till på plats så har man isf den ryggen fri, förstår inte vad det är att vänta på eller vill man se, ha mer att filma?.
Vad tror du ärligt hade hänt om jag, en amatör på läktaren, hade gått fram till en steward och sagt "du, jag tycker inte de rider så snyggt där inne på banan, de rider lite väl hårt och orättvist"? Är det inte också lite väl magstarkt att tänka att det är publiken som ska agera i denna frågan??
 
Har bara läst länken och inget annat så vet inte hur det ser ut på film.

Tycker det är konstigt och skrämmande att ingen vad jag vet sa till på plats om det var brutal och hemsk ridning på framridningen.
Antar att det ligger i tiden att hålla tyst/inte hjälpa till och i stället filma hemskheter för att lägga ut på FB, YT mm för att få så många kommentarer, medhåll mm som möjligt, vidrigt är vad det är.
Menar du att det är amatörer i publikens uppgift att säga till om felaktigheter nere på banan? Och det låter konstigt i mina öron att "filma hemskheter" skulle sätta filmaren i dålig dager istället för dem som utför hemskheterna. Mitt sätt att säga till om att något är fel är att göra just det jag gjort. Det stora problemet är ju just att de som är på banan, och de som är ansvariga för att allt går rätt till, inte tycker att något är fel.
 
Två fel gör inte ett rätt, så nej något som händer på framridningen blir inte bättre eller sämre pga att någon filmar eller ej, tex blir inte en bilolycka mer eller mindre hemsk för att någon filmar i stället för att hjälpa till men säger en del om den som filmar.

Att vara rakryggad och säga till på plats visar på en publik som inte vill betala för att se dålig/skadlig ridning, att säga till på plats gör det oxå mer obekvämt för den/dom som har det som jobb att se till att det förkommer dålig/skadlig ridning på tävlingsplatsen medan nu när tävlingen är över och alla åkt vidare tills nästa år inte blir lika kännbart.
 
Två fel gör inte ett rätt, så nej något som händer på framridningen blir inte bättre eller sämre pga att någon filmar eller ej, tex blir inte en bilolycka mer eller mindre hemsk för att någon filmar i stället för att hjälpa till men säger en del om den som filmar.

Att vara rakryggad och säga till på plats visar på en publik som inte vill betala för att se dålig/skadlig ridning, att säga till på plats gör det oxå mer obekvämt för den/dom som har det som jobb att se till att det förkommer dålig/skadlig ridning på tävlingsplatsen medan nu när tävlingen är över och alla åkt vidare tills nästa år inte blir lika kännbart.
Jag är övertygad om att min artikel i Aftonbladet är långt mer obekväm för tävlingsarrangörerna än om jag personligen skulle sagt till på plats. Om en steward inte är obekväm med att titta på de ekipage som fanns på banan så blir hen nog heller inte särskilt obekväm av att jag skulle säga ifrån på plats.
 
Jag är övertygad om att min artikel i Aftonbladet är långt mer obekväm för tävlingsarrangörerna än om jag personligen skulle sagt till på plats. Om en steward inte är obekväm med att titta på de ekipage som fanns på banan så blir hen nog heller inte särskilt obekväm av att jag skulle säga ifrån på plats.
Är troligen inte många av ryttarna eller Steward som läser AB veckor efter tävlingen.
Hur tävlingsarrangörerna ser på det här jag ingen aning om men dom hoppas väl att stormen lagts sig tills nästa år så inget mer dom kan göra än att säga hoppsan det visste vi inte, skulle det storma om det under tävlingsdagarna skulle arrangörerna få dmer hätta runt sig och inte kunnat hoppas på att stormen lagt sig nästa år.
 
Är troligen inte många av ryttarna eller Steward som läser AB veckor efter tävlingen.
Hur tävlingsarrangörerna ser på det här jag ingen aning om men dom hoppas väl att stormen lagts sig tills nästa år så inget mer dom kan göra än att säga hoppsan det visste vi inte, skulle det storma om det under tävlingsdagarna skulle arrangörerna få dmer hätta runt sig och inte kunnat hoppas på att stormen lagt sig nästa år.
Antagligen är jag en dålig människa men jag skulle inte heller ha sagt till. Det finns många olika orsaker till det bla maktfördelning, min ickeexisterande tävlingserfarenhet inom dressyr och i mitt fall att jag tycker om dressyr men är ganska okunnig inom området. Jag skulle helt enkelt känna mig osäker på vad jag skulle svara om jag fick mothugg med någon term jag inte kan eller vad gör jag om stewarden visar sig vara engelsman? Jag kanske helt enkelt är för feg.
 
Jag är övertygad om att min artikel i Aftonbladet är långt mer obekväm för tävlingsarrangörerna än om jag personligen skulle sagt till på plats. Om en steward inte är obekväm med att titta på de ekipage som fanns på banan så blir hen nog heller inte särskilt obekväm av att jag skulle säga ifrån på plats.

Jag tycker det är bra! Frågan som borde ställas av tex aftonbladet är ju varför ingen steward sa till.

PS. Självklart ska du kalla dig dressyrryttare, du rider ju dressyr!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp