Bukefalos 28 år!

Hästdressyr - mer övergrepp än sport

Alla har någon gång hört ordet dressyr. Men vad är dressyr egentligen? För somliga betyder det konstigt krumbuktande hästar, för andra betyder det samspel mellan ryttare och häst på högsta nivå. Enligt Wikipedia är det huvudsakliga syftet med dressyr att göra hästen användbar och angenäm att rida, samt att främja samspelet mellan ryttare och häst. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article23243730.ab
 
Det förvånar mig att man som domare frivilligt VILL stå bakom rollkur. Att man vill sätta sitt namn på poäng på sjuk ridning- publikt! Jag fattar det faktiskt inte. Det är ju som att gå ut med att man gillar lättare barnmisshandel, djurmisshandel, pälsdjursindustrin, klimathotet eller liknande. Inga klockrena jämförelser men ni fattar säkert. Här märker vi ju inga ord :p. Jag vet inte hur ni samspelar med vad jag upplever är tidens tecken, men jag tycker mig se att det är viktigt att stå upp för saker- eller att ta avstånd. I sociala medier och i tidningar går det drev. Det är förstås i första hand Helt Sjukt att tycka rollkur känns fräscht så här 2016 men du måste ju vara bra blåst om du tror att det är vad folk tycker i allmänhet- och ok att tycka så folk hör. Tänk om ngn domare kunde ställa sig och ba "Nu sätter jag poäng på god ridning enligt kriterierna vi har här, och det är lite tråkigt för dem som krullar ihop sina spända och plågade hästar. Jag kommer medvetet hålla för öronen när speakern ropar in ekipaget och be ngn kludda över namnet på min domarlapp så jag slipper bry mig om att jag sätter rättvisa poäng på en skrämmande superkändis". Det hade varit patos!

Själv tränade jag hoppning för ca 30 år sedan. Inte på ngn hög nivå. Två gånger i veckan stod tränare inför hoppgrupper och publik och barrerade helt ogenerat och sa saker som "Ge hästfan 10 rapp". Utprovade sadlar var ett okänt begrepp. Det är ingen som påstått att allt var bättre förr. Det var det nog inte heller. Men filmerna som ngn lade upp här såg väldigt trevliga ut.
 
Eller kanske du märker ord.....

Ja, jag märker ord.
Hej hopp, här är jag. Författaren till artikeln i Aftonbladet. Jag tränar dressyr på mina hästar men tävlar inte. Hoppas att detta reder ut eventuella frågetecken.

Hej,
jag håller fullt med om det du beskrev från tävlingen. Jag är ÄNDÅ av åsikten att om man skriver en debattartikel och kritiserar en företeelse man själv är del av måste/bör man tåla bli synad själv. Därmed inget sagt om din kompetens som ryttare - den är ännu okänd för mig.
 
Ja, jag märker ord.


Hej,
jag håller fullt med om det du beskrev från tävlingen. Jag är ÄNDÅ av åsikten att om man skriver en debattartikel och kritiserar en företeelse man själv är del av måste/bör man tåla bli synad själv. Därmed inget sagt om din kompetens som ryttare - den är ännu okänd för mig.
På vilket sätt synar du henne?
Genom att skapa en debatt om vad order dressyrryttare innebär?
 
Ja, jag märker ord.


Hej,
jag håller fullt med om det du beskrev från tävlingen. Jag är ÄNDÅ av åsikten att om man skriver en debattartikel och kritiserar en företeelse man själv är del av måste/bör man tåla bli synad själv. Därmed inget sagt om din kompetens som ryttare - den är ännu okänd för mig.

Och jag undrar fortfarande HUR hennes ridning påverkar? Oavsett hur hon rider själv ändrar det ju ingenting om hur det såg ut i Falsterbo, den ridningen är ju fortfarande likadan oavsett om hon rider svåra skolor, bara i skogen, hoppar, hobbyridning, på ridskola osv osv. Förstår verkligen inte relevansen i hennes ridning och du har ännu inte kunnat förklara vad det spelar för roll heller, mer än att hon ska kunna bli synad. RIDNINGEN I FALSTERBO ÄNDRAS ÄNDÅ INTE!
 
Nu saknar jag väl helt befogenhet att få uttrycka mej i frågan - jag som är en äkta hobbyryttare, inte speciellt bra på att rida och skumpar omkring på min oskolade unga fjording utan att ha ens startat i nån dressyrtävling nångång! :nailbiting:

Jag brukar tänka såhär, vad kan jag göra för att förbättra situationen, för man måste ju bara börja nånstans helt enkelt! Inget hindrar mej från att läsa på, ta reda på fakta, träna för tränare och lära mej hur jag ska rida på ett schysst sätt som är hållbart för hästen. Våga stå på sig över vad som är okej, välja vilka tränare jag rider för, sprida kunskap (tex med bilder och debatter) och säga vad är det vi håller på med inom hästsporten? Har själv tappat lite lusten att gå på dressyrtävlingar. Det finns duktiga, schyssta ryttare som rider bra. Tyvärr försvinner de i mängden då det många gånger inte ser lika flashigt ut.

Men det är ju bara min amatörmässiga åsikt ;)
 
Ja, jag märker ord.


Hej,
jag håller fullt med om det du beskrev från tävlingen. Jag är ÄNDÅ av åsikten att om man skriver en debattartikel och kritiserar en företeelse man själv är del av måste/bör man tåla bli synad själv. Därmed inget sagt om din kompetens som ryttare - den är ännu okänd för mig.
Syna på, debattören har ju inte uttryckt något om att hon inte tål att "synas". Varför någon skulle vilja "syna" henne vet jag ej.
Det är RYTTARNA PÅ FILMEN som ska synas, folk som du, som tjatar om helt ovidkommande saker känns bara som att ni vill dra uppmärksamheten ifrån problemet i fråga.
Att ryttarna rider som skit och inte en enda steward/domare ingriper.
 
Att ryttarna rider som skit och inte en enda steward/domare ingriper.

Domarna har inget med det att göra, de dömer ju, sitter inte på framridningen.

Jag tycker det är synd att ingen gick o sa till, inte ens den aktuella filmaren har sagt till någon.

Har man sagt till på plats så har man isf den ryggen fri, förstår inte vad det är att vänta på eller vill man se, ha mer att filma?.
 
Har bara läst länken och inget annat så vet inte hur det ser ut på film.

Tycker det är konstigt och skrämmande att ingen vad jag vet sa till på plats om det var brutal och hemsk ridning på framridningen.
Antar att det ligger i tiden att hålla tyst/inte hjälpa till och i stället filma hemskheter för att lägga ut på FB, YT mm för att få så många kommentarer, medhåll mm som möjligt, vidrigt är vad det är.
 
Domarna har inget med det att göra, de dömer ju, sitter inte på framridningen.

Jag tycker det är synd att ingen gick o sa till, inte ens den aktuella filmaren har sagt till någon.

Har man sagt till på plats så har man isf den ryggen fri, förstår inte vad det är att vänta på eller vill man se, ha mer att filma?.
Överdomaren sitter inte och dömer.
 
Domarna har inget med det att göra, de dömer ju, sitter inte på framridningen.

Jag tycker det är synd att ingen gick o sa till, inte ens den aktuella filmaren har sagt till någon.

Har man sagt till på plats så har man isf den ryggen fri, förstår inte vad det är att vänta på eller vill man se, ha mer att filma?.
Jag tycker faktiskt att domarna har en viktig roll i det hela, då de ofta ger högre poäng åt flashiga ekipage, hästar med nästan överrörliga ben osv som inte alls är hållbart.. Det behövs en förändring i hur domarna dömer, för det är också lite det som styr hur folk också rider. Min tränare får tyvärr (!) ofta säga "ja, nu rider du bra och hästen jobbar rätt - men du vinner inga dressyrtävlingar med en hållbar ridstil.." För det ser inte lika häftigt ut för nån som tittar på.
 
Min tränare får tyvärr (!) ofta säga "ja, nu rider du bra och hästen jobbar rätt - men du vinner inga dressyrtävlingar med en hållbar ridstil.." För det ser inte lika häftigt ut för nån som tittar på.

Rider man bra på en häst som jobbar rätt så kan man självklart vinna tävlingar.Om nu hästen är stadig o lydig o lösgjord i det.Då håller sig inte din tränare till sanningen, eller också lurar hon dig .
 
Gud
Steward fanns, men jag har inte hittat om det fanns ansvarig överdomare, och domare är domare, överdomare är överdomare och du skrev domare.
Gudars, märker ord much? Kul att det verkar viktigare att märka ord och vrida på ovesäntligheter(hur fan stavar man det?) än att diskutera själva frågan..
 
Rider man bra på en häst som jobbar rätt så kan man självklart vinna tävlingar.Om nu hästen är stadig o lydig o lösgjord i det.Då håller sig inte din tränare till sanningen, eller också lurar hon dig .
Nej hon luras inte och hon vet vad hon pratar om. Vi rider på ett lite annorlunda sätt bara. Därav citatet, hon syftar precis på den typen av "fulridning" som diskuteras i tråden.
 
Gud

Gudars, märker ord much? Kul att det verkar viktigare att märka ord och vrida på ovesäntligheter(hur fan stavar man det?) än att diskutera själva frågan..

Du skrev att du tyckte domare skulle ingripa, de dömer så ja just i det är ordvalet viktigt, då de inte kan ingripa alls. Det skulle såklart stewarden gjort.
 
Nej hon luras inte och hon vet vad hon pratar om. Vi rider på ett lite annorlunda sätt bara. Därav citatet, hon syftar precis på den typen av "fulridning" som diskuteras i tråden.

Kommer någon in på banan och fulrider så ska domaren, här C-domaren säga till, det är ingen som vinner någon klass så, har du sett det menar du?
 
Kommer någon in på banan och fulrider så ska domaren, här C-domaren säga till, det är ingen som vinner någon klass så, har du sett det menar du?
Nej, inte så. Men att de inte ska belöna ohållbar ridning. Dvs ge högre poäng till de som rider hästen hållbart, så att det ska löna sig att rida schysst - på så sätt ge större vinstchans åt dem. För de som fulrider måste väl ändå se nån slags mening med varför de rider på det sättet, de måste få ut något av det. Annars hade de knappast ridit på det sättet? Sån där ridning förstör hästarna både fysiskt och psykiskt.

Och nej - det har jag aldrig sett att nån domare gjort. Men det kanske skulle bli dags för det med denna ridning? Har absolut inget emot dressyr på hög nivå, men det behövs en förändring nånstans.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp