Bukefalos 28 år!

Hästen gått omkull på en stubbe, nojjig!

ss5

Trådstartare
Hej kära buke! Behöver lite stöd och förhoppningsvis positiv input!

Min vita springare hade busfnatt i hagen idag kring kl17. Jag såg det inte själv men tydligen har han gått omkull och landat, på området mellan det bakersta revbenet och flanken, mitt på en stubbe. När han reste sig stödde han inte alls på vänster bak men linkade sen sakta därifrån. Stallägaren var snabb att kyla och när jag kom dit ca 20 min senare hade han hög puls och var väldig flåsig = ont!
Jag tog in i stallet och distriktsveterinär va på plats ca 19.30. Då hade pulsen gått ner till 44, temp 37,6. Han har fått smärtstillande och äter, kissar, bajsar som han ska nu, men jag är så rädd att nåt har gått sönder innuti! Han är svullen och ömmar rejält, avlastar benet men inte hela tiden vilket känns positivt! Vet tyckte det såg bra ut men jag ska titta till honom var tredje timme för att se att allmäntillståndet inte försämras

Så vet inte riktigt va jag vill med tråden mer än veta hur vanligt, stor risk, det kan va att nåt går sönder? Vill ju såklart helst höra att det är liten risk vilket veterinären också sa, men ändå... Nojjig som sagt!
 
@ss5 Hur har det gått med hästen idag?

Jag har varit där flera gånger under natten och morgonen. Han äter med god aptit, bajsar och kissar, och har rört sig i boxen men inte legat ner. Tempen har under natten legat på 38,2 som högst men är nu nere på 37,6.
Han gnäggade nu på morgonen vilket känns skönt då han är ganska pratig av sig!
Han är inte mer svullen och stödjer på båda bak nu så det känns som det inte är nån fara på taket.
Jag har själv problem med ångest och blir så oerhört uppstressad men nu känns det mycket bättre.
Får ta ut honom en sväng i morgon och se och om han inte vill röra sig åker jag till klinik.
 

Liknande trådar

Hästvård Hallå! Min häst behandlades för ca 2 månader sedan för en förskjutning av korsbensleden av en equi terap. Han skrittades ca 3 veckor...
Svar
5
· Visningar
1 600
Senast: C_L
·
Hästvård Historik: Mirage, 19 år, behandlad för knäledsinflammation för ca 5 v sedan. Igångsatt mer eller mindre på en gång på vets ordination...
Svar
16
· Visningar
1 603
Senast: mirage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp