Bukefalos 28 år!

Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

kl

Jag tycker det låter helt galet att bilisten/bilägaren ska betala. WTF? Har ens ett litet hum om hur djur fungerar borde man ta sitt ansvar som djurägare och skaffa ansvarsförsäkring, som jag alltid haft på både hästar och hundar. Jag misstänker att lagen ser annorlunda ut här.

Jag skulle absolut kräva ersättning om en häst eller annat djur skadat min bil.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Om en hund förorsakar skada på din bil så är hundägaren ansvarig, och blir också skyldig att betala utan pardon. Det är strikt ansvar på hund, vilket gör att det alltid är hundägaren som får betala.

För häst gäller att ägaren/ryttaren visat vårdlöshet, och det kan även sträcka sig till att man har ridit på en olämplig plats. I annat fall är bilägaren ekonomiskt ansvarig även för skador som uppstår på hästen.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Jag har för mig att det inte är så i Finland. Helt otroligt. Jag har väl alltid ansvar för mina djur, även vid olyckor?!

Tycker du att det skulle vara okej att betala några tusen för att fixa din bil som stått parkerad nånstans och blivit bucklad av en häst med eller utan ryttare? Absurt!
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Tycker du att det skulle vara okej att betala några tusen för att fixa din bil som stått parkerad nånstans och blivit bucklad av en häst med eller utan ryttare? Absurt!

Rätta mig någon om jag har fel.
Jag har för mig att står bilen parkerad och en häst orsakar en skada på den så får ägaren till hästen betala, det är bara om bilen framförs i trafik som den som kör den är ansvarig att stå för kostnaderna.

Kram, Maya
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Läs hela tråden, om jag inte fattat fel så påstår folk att det alltid är bilägaren som betalar. Men det spelar ingen roll för mig, jag tycker alltid att den som orsakar skadan ska betala!
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Om en hund förorsakar skada på din bil så är hundägaren ansvarig, och blir också skyldig att betala utan pardon. Det är strikt ansvar på hund, vilket gör att det alltid är hundägaren som får betala.

Men samtidigt är även ansvaret för sakskador där fordon i trafik är inblandade i princip strikt vilande på fordonet, alltså skulle bilens skador ersättas av hundägaren och hundens skador av bilens försäkring?

Och om man vill komplicera det hela ytterligare: Om bilen orsakat olyckan borde hundägaren i sin tur kunna kräva föraren på det skadestånd han tvingats betala eftersom han har en regressrätt gentemot den som orsakat olyckan?
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Det borde alltså, liksom hos bilar, finnas ansvarsförsäkringar på alla hundar/hästar. Då skulle det ju fungera finfint! Själv känner jag ingen som inte har ansvarsförsäkring på hunden eller hästen, i mina kretsar är det en självklarhet!
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Det borde alltså, liksom hos bilar, finnas ansvarsförsäkringar på alla hundar/hästar. Då skulle det ju fungera finfint! Själv känner jag ingen som inte har ansvarsförsäkring på hunden eller hästen, i mina kretsar är det en självklarhet!

Försäkringsbolagen skulle i varje fall bli glada. Det är ju de som lär tjäna storkovan på det förslaget.

Det känns fruktanvärt överdrivet att alla skulle behöva teckna försäkringar för en relativt ovanlig händelse.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Hundägaren får betala en ev självrisk om sådan finns på bilen, om det inte finns en vagnskadeförsäkring på bilen så gäller det att hundägaren har en jäkligt bra ansvarsförsäkring i sin hemförsäkring.

http://www.sbk.nu/templates/Page____8595.aspx

http://hundar.ifokus.se/articles/4d7170fab9cb46224407f211-vad-innebar-strikt-hundagaransvar

Alltså, det strikta hundägaransvaret betyder alltså att en hundägare alltid är skadeståndsansvarig om hundägarens hund orsakar skada. Däremot är det ju inte ett strikt bilägaransvar ännu vad jag vet.;)
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Det borde alltså, liksom hos bilar, finnas ansvarsförsäkringar på alla hundar/hästar. Då skulle det ju fungera finfint! Själv känner jag ingen som inte har ansvarsförsäkring på hunden eller hästen, i mina kretsar är det en självklarhet!

Ansvarsförsäkringen finns i hemförsäkringen i de flesta fall, så det kan löna sig att se över den i de fall man är te x hundägare men även hästägare. För är man vårdslös även med en häst så kan det ju bli tal om att ersätta skador för det hästen har skadat.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Inte ägaransvar utan snarare ett föraransvar för motorfordonet (som täcks av trafikförsäkringen) och som har motsvarande lydelse i lagen som hundägarens strikta ansvar. Sen kan ersättningarna jämkas beroende på hur vållandesituationen ser ut så regressrätten blir nog överflödig.

https://lagen.nu/arn/1997-2953

Så om hunden är vållande bör det bli så att bilens trafikförsäkringen ersätter skador på hunden och hundägaren (eller ev. försäkring) är skyldig att ersätta skador på bilen, ev. jämkas ersättningen till hundägaren om denne varit oaktsam.

Är däremot bilen istället ensamt vållande tror jag ersättningen för skadorna på bilen jämkas till noll enl. skadeståndslagen.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Rätta mig någon om jag har fel.
Jag har för mig att står bilen parkerad och en häst orsakar en skada på den så får ägaren till hästen betala, det är bara om bilen framförs i trafik som den som kör den är ansvarig att stå för kostnaderna.

Kram, Maya

Det finns nog ingen så strikt praxis utan det bedöms från fall till fall. Hästägarens ansvar för skador på bilen hänger på om hästägaren varit oaktsam eller ej. Går det inte att visa på oaktsamhet är inte hästägaren skyldig att ersätta även om det är klart att hästen ensam är orsak till skadorna på bilen.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Häst och andra husdjur (inom jordbruket) har frikort vad det gäller skador (häst, nöt, får gris)
Hundägare däremot får stå för de skador deras älsklingar förorsakar.
Med vissa undantag. De skador en jakthund förorsakar under jakt. Vilt som springer ut på vägen, hästar som går i sken, pga av hunden driver i direkt närhet osv.
Kan bilägaren ställa i bevis att lösa hästar från aktuell fastighet snarare är en regel än ett undantag så kan stängselhållaern bli ansvarig för ev. skador.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

kl

Jag tycker det låter helt galet att bilisten/bilägaren ska betala. WTF? Har ens ett litet hum om hur djur fungerar borde man ta sitt ansvar som djurägare och skaffa ansvarsförsäkring, som jag alltid haft på både hästar och hundar. Jag misstänker att lagen ser annorlunda ut här.

Jag skulle absolut kräva ersättning om en häst eller annat djur skadat min bil.

Är du på riktigt?

Hästen hade rymt och sprang lös och blir påkörd av en bilist som inte har vett att stanna (eller vara så uppmärksam att han hinner stanna) och du tycker ts ska betala både för hästens skador och för bilens????

Och har man ett litet hum om vad köra bil innebär så får man väl för f-n se till att ha sin bil försäkrad på ett vettigt sätt?

Om det hade varit ett 5årigt barn som blivit påkörd hade du tyckt det var okej att barnets föräldrar betalade för bilens skador då också?
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Om en bil står parkerad och blir sparkad av en häst, varför skall bilägaren betala?

Nu tänkte jag ju inte på fallet som tråden handlar om, där har ju bilägaren varit dum som inte har försäkring, och det var helt enkelt en olyckshändelse. Samma sak gäller som sagt djurägare, varför har man inte försäkring? Har man råd med häst/bil/hund har man råd med försäkring.

Sen är det rent löjligt att jämföra med ett barn. Där är det egentligen också förälderns ansvar, även om det är en olycka.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Jag hade min bil ståendes på parkeringen hemma. En häst kom lös och sparkade på den = jag betalar. Så fungerar det tyvärr, detta blev en dyr parkering för mig. Hade vunnit mycket på att jobba över just den dagen ;)Trots att ägaren har både hemförsäkring och ansvarsförsäkring så går de inte in och täcker kostnaderna.
Så jag tror att det måste finnas otroligt mycket bevis för att hästägaren har varit oaktsam för att denna på något sätt skulle vara tvungen att stå kostnaden.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Hästen går fri pga av de lagar som gäller.
Lagen säger att om hästägaren inte kan överbevisas om vårdslöshet så ..otur bilägaren eller hans försäkring får pynta.
Om en unge med cykel kör in i sidan på en parkeradbil. Ungen hamnar i livslång coma så har bilägaren eller hans försäkringsbolag rätt att begära skadestånd från barnets vårdnadshavare eller dennes försäkringsbolag.

Orsaken till dessa regler är nog urgamla. Det var bara "bättre folk" som hade råd att hålla ridhäst förr. Det fanns inga bilar och skador pga hästar var vanliga. Och en daglönare hade svårt att kräva ersättning om baronens häst sparkat sönder hans "rullebör"
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Orsaken till dessa regler är nog urgamla. Det var bara "bättre folk" som hade råd att hålla ridhäst förr. Det fanns inga bilar och skador pga hästar var vanliga. Och en daglönare hade svårt att kräva ersättning om baronens häst sparkat sönder hans "rullebör"

Samma lagar gäller också körhästar och nästan varenda bonde hade en eller två arbetshästar förr. Så det är inte nån ståndsrelaterad lag.

Det fanns i bilens barndom tom en regel att bilisten kunde vara skyldig att flytta ner sin bil i diket och tom ta av hjulen ifall en mötande häst med vagn inte vågade gå förbi annars.

Som tur är för alla är denna lag sedan länge borttagen- det hade ju varit lite knökigt annars för alla långtradare på 3-1 vägarna. :)
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Det var tom snack om att varje bilist skulle ha en man med rör flagga som sprang 100 m framför bilen och varnade skutsar o folk.
Naturligtvis gällde det alla hästar, jag tror även att kor, får o grisar omfattas av de här gamla reglerna.

PS
Läste i en engelsk lärobok hur man då (1900) skulle passera en korsning med bil.
Man skulle passera korsningen i så hög fart som möjligt för att minimera tiden i korsningen då man var exponerad för den korsande trafiken.
Ge järnet gott folk..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 834
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Kiwifrukt
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 174
Senast: Mezcal
·
R
Ekonomi & Juridik Igår skulle min man och jag testrida en bekants islandshästar för att ev hjälpa henne motionsrida dessa. Vi gav oss ut på en lugn...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
10 991
Senast: CeciliaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp