Bukefalos 28 år!

"Hästen ser att du är en människa"...

Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Ja verkligen, speciellt då Nh är betyder så olika för olika personer och många ggr verkar det inte finnas nån tillräckligt bra anledning till varför man gör ngt, lr så gör man något onödigt komplicerat för det man vill få ut. Men värst är ändå de som verkligen tror att det är ngt bra de gör fast de bara skärrar hästen än mer. och många ggr tkr jag att folk inte riktigt har rätt attityd (inte bara specifikt nh), man är själv frusterad och förväntar sig att hästen ska lyda, men självklart gör den inte det för ingen vettig individ vill väll följa en frustrerad lr arg ledare.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Håller med hela artikeln, men skulle nog ändå kalla det ett form av rangsystem, fast självklart inte på samma sätt som i en hästflock -samma art och med varandra mkt mer än hästen och människan.

tror det finns en hel del som jag skulle kunna kalla rang även i människosläktet, vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för det, knappast. Men om man tittar runt lite så kan det ju ofta bli så (titta på en grupp människor i nått sammanhang som har anknytning till varandra) och rangen är ju inget konstant utan kan ändra sig med tiden.

Jag tänker inte att jag ska vara den som är högst i rang, vare sig bland människor lr djur. Men med djuren iaf vill jag att de ska följa mig för att de själva vill det då jag är konsekvent å lyhörd. Sen om det beror på rang lr bara ett resultat på mitt aggerande vet jag inte. Men kan helt klart förstå de som pratar om rang även mellan människan och hästen, men man får ta det med en nypa salt och inte svälja det med en sanning. Artikeln pratar om den lättaste vägen, att rangen mellan oss är att ge hästen för stora mänskliga egenskaper, men jag ser inte rangen som ngt hokus pukus, jättekrångligt, utan ngt man kan forma efter hur man aggerar och är.

Att hästen ser att vi inte är hästar, ja det fattar väl alla. Och vi ska inte heller lådsas att vi är hästar lr att hästarna är människor.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

tror det finns en hel del som jag skulle kunna kalla rang även i människosläktet, vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för det, knappast

Det finns mycket forskning om dynamiken inom människogrupper, och visst finns det rangordningar inom dem också.

Frågan är om man kan tala om rangordning i en grupp av individer av olika arter?
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Att tappa humöret när vi hanterar hästar är helt onödigt. Det är ju trotts allt Vi som envisas med att umgås med dom och ha dom... De har inget val än att tacka och ta emot. Att då ta ut sina känslor över hästen är väldigt orättvist mot dom.
Det är trotts allt vi människor som skapat alla de problem som vi sedan anklagar hästen för att ha.

Så nej, att tappa humöret är inte rätt. Att sen dessutom ta ut det över djuret är bara fel.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Precis!
Jag finner det konstigt att endel människor faktist tror att det är flumm när jag förklarar att vi ska tänka och hästen kommer reagera. Givetvis förklarar jag vidare vad som händer, dvs att vi reagerar med vår egen kropp på våra tankar (omedvetet) och detta läser hästen av, deras språk bygger ju trotts allt till största delen på kroppspråk även om de kan lära sig en hel del ord. Har hört alltifrån 300-1000 ord... Så jag säger inget antal utan bara "många". :D

Jag tipsar om Henrik Fexeus bok "Konsten att läsa tankar" där man verkligen får en inblick i hur vi själva läser av andra människor. Älskar den! :D

Nä, läser tankar lär de inte göra i mänsklig rätta bemärkelse av ordet. Däremot läser de av kroppsspråk, sinnes stämning och energier, dvs utstrålar du det du själv tror på, så köper de det. Inget hokus pokus alls.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Det är väll alltid människans ansvar att hästen är sk "knäpp"?
"Problemhästar" (dvs hästar vars ägare har problem) är oftast frågan om antingen missförstådd/rädd/orolig/stressad eller så har de ont. Ju mer aggresiva de är, desto värre upplevelser har de (oftast, hästar är ju trotts allt individer) varit med om.


Smärta är en av de vanligaste orsakerna till aggresivitet hos hästar.
Det kan tydligt ses när en häst som vanligen varit snäll och go blir sur och tvär och sedan visar det sig att den har ont.
Men kan någon klandra dom? Själv är jag en riktig bitch när jag har ont. Inget tålamod, stubin kortare än millimetern, sur och tvär och skulle då någon komma och försöka bossa med mig... Nog skulle det ta hus i helvetet då kan jag lova. :devil:
Det bästa man kan göra med en individ som har ont och är på dåligt humör är att ha överseende, tålamod, ett mjukt humör själv och framför allt, ta tag i saken att hästen har ont. Det är alldeles för många som anser att hästen ska lida för deras nöjjes skull! Ogilla!



Jag kan skriva en bok om "Knäppa hästar jag mött" men i 99 fall har det bara varit missförstådda djur och det är inte människan som har problem med sin häst utan tvärt om,,,,,,,,,,alltid.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Det finns faktiskt både arv efter fäder o ston som lär upp sina avkommor att vara jobbiga mot människan.

Travhästar där man nästan bara ser till prestation avlas det på vassa individer eller om den inte går att rida på:crazy:
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Fast det måste det ju finnas... Annars skulle hästar behandla alla människor likadant, och det gör de inte.
Hästar som "inte uppför sig" (dvs ägare/skötare/personal har problem) kan uppföra sig exemplariskt med vissa människor och som monster med andra.

Varför tror ni det är så?


Det finns mycket forskning om dynamiken inom människogrupper, och visst finns det rangordningar inom dem också.

Frågan är om man kan tala om rangordning i en grupp av individer av olika arter?
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

*svarar om än lite sent*

Ja jag tror vi tänker lika i mångt och mycket. :)
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Fast det måste det ju finnas... Annars skulle hästar behandla alla människor likadant, och det gör de inte.
Hästar som "inte uppför sig" (dvs ägare/skötare/personal har problem) kan uppföra sig exemplariskt med vissa människor och som monster med andra.

Varför tror ni det är så?
Hästar vill vara med med hästar som de kan vara sams med eller se upp till. Såna som är trygga i sig själv o inte uppför sig illa.

Hästar märker väldigt fort vad det är för människa- i synnerhet om de hanterats dåligt innan. Med dåligt menar jag de som varit orättvisa eller om de har varit såna som tar dåliga eller inga beslut alls. Ibland tycker hästar att de vet bättre...:rofl: o det gör de mellan varven.

En del hästar har större kontrollbehov än andra, andra har modet o en del sticker för minsta lilla.

Rätt häst till rätt person..lighet.:grin:

Ibland undrar man om folk har köpt sin häst via Postorder- ingen kemi.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Jodå.
Arv är viktigt, det är det som skapar grundförutsättningarna, men sedan kommer miljön in.

Jag har jämfört detta många gånger förr på buke men drar det igen eftersom det är relevant i det du skriver.


Om det vore fullt möjligt att klona en häst i två stycken 110% identiska kopior av varandra (detta är omöjligt men säg att det ändå skulle gå!) och sedan lät dessa två individer som från början var identiska, få växa upp hos två olika människor, så skulle vi få två totalt olika hästar.

Säg att vi tar och korsar två hästar som temperamentsmässigt är rena helvetet.

Avkomman, som ärvt sina föräldrars temperament i detta fall, klonar vi sedan och skickar ut till person A och person B.

A är van hästmänniska och har tävlat i 30 år på elitnivå, har uppfödning, arbetat med "svåra hästar" och har ett stort stall där denna utbildar hästar och har så gjort de senaste 25 åren.
B är nybörjare och har ridit på ridskola i 3 år och ska nu köpa ett föl, som också är dennes första häst. Har eget stall och ska ha en ko som sällskap till hästen och kommer aldrig att ta hjälp av någon visar det sig i slutändan.

(Nu överdriver jag förutsättningarna för att det ska bli så tydligt som möjligt).


Vilken av kopiorna kommer bli mest "ohängd"?

Jag sätter mina pengar på kopian som kommer till person B.
Inte för att nybörjare är per automatik dömda att misslyckas utan för att denna fått en häst med arvbetingat temprament som inte alls passar dennas kunskap.


Att stona lär sina avkommor att "bli jobbiga" mot människor är ju för att människorna tillåter det, de gör inget åt saken. Skulle det sätta stopp för det så skulle avkomman bli åtminstone lite bättre.


Har du läst ngt om silverrävsprojekt som pågår i ryssland och har gjort så de senaste 50 åren? Mkt spännande och visar tydligt hur arv påverkar individ.

För allas info:

Kortfattat så har de forskat på nedärvning av arv genom att välja ut två grupper av silverrävar från pälsfarmer för ca 50 år sedan.

Grupp A valde de ut för att de visade skygghet när forskarna lade handen mot burgallret.
Grupp B för att de visade aggresivitet.
(om jag förstått det rätt, läste på engelska).

Sedan har de avlat på de skygga individerna för sig och de aggresiva för sig.
De skygga gick från att vara skygga till tama och kontaktsökande på några få generationer, de aggresiva har stannat kvar och är aggresiva.


De har tagit valpar och bytt kull för tikarna. A valparna, från tama tikar, blir fortfarande tama och B valparna blir fortfarande aggresiva. Trotts att de vuxit upp från stadiet då de just kommit ut i princip, med "fel" mamma.

De provade även att göra äggtransplantation på rävhonorna. A fick B´s befruktade ägg och tvärt om.
Resultatet blev ändå samma. A-valparna, som vuxit i en B-honas mage blev fortfarande mycket mer tillgivna och tama, B-valparna, som vuxit i magen på en A hona, blev aggresiva.

Generna spelar in otroligt mkt mer än man kan tro.

(Intressant är också att de rävar ur grupp A har förändrats fysiskt! De har fått fläckar, upprullad svans, hängande öron och allmänt mer valpigt utseende!)


Däremot så är det miljön som formar den individ som sedan kommer ut.
En aggressiv valp blir aldrig lika tam som en ur A-gruppen, men de kan bli tamare än sina kullsyskon om de hanteras av en människa som vet vad den gör!
Min far hade som pojke en rävvalp som räddades ur ett gryt när dess mamma dött. Pappa var den enda som kunde hantera den, alla andra bet den och var aggressiv mot. Pappa lånade sin brors vantar en gång, rävvalpen bet honom i handen tills han tog av vanten och valpen kände hans doft.

Den var aldrig så tam som en hund men den accepterade min pappa.




Det finns faktiskt både arv efter fäder o ston som lär upp sina avkommor att vara jobbiga mot människan.

Travhästar där man nästan bara ser till prestation avlas det på vassa individer eller om den inte går att rida på:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Det är väll alltid människans ansvar att hästen är sk "knäpp"?
"Problemhästar" (dvs hästar vars ägare har problem) är oftast frågan om antingen missförstådd/rädd/orolig/stressad eller så har de ont. Ju mer aggresiva de är, desto värre upplevelser har de (oftast, hästar är ju trotts allt individer) varit med om.


Smärta är en av de vanligaste orsakerna till aggresivitet hos hästar.
Visst är det så. Sista hästen jag hade, min älskade Madam älskade ju att retas, och att jag gav tillbaks. Blev det inget busslagsmål så blev hon ledsen så det syntes men var jag sjuk så kände hon det så jäkla väl och var lugnet själv. Var jag ledsen eller inte på humör gjorde hon allt för att få mig att skratta och må bra igen. Man blir ett team till slut och så starka band som jag haft till djur har jag aldrig haft till någon människa och vissa djur får man starkare band till än andra.
Jag uppmanar ju djuren att "ta för sig" medans deras matte eller husse tolkar det som att dom "beter sig illa" när det blir lite lagom närkamp. Hittills har ingen ens varit i närheten att bli skadad av oss. Ett djur som får "ta för sig" vet ju att inget kommer att hända som varken blir farligt eller skrämmande, och så rör man ihop lek, bus och allvar i en mix som gör att trygghet skapas och relationen blir stark. Ett djur som fått den behandlingen ser upp till sin människa och gör allt för att vara till lags.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Vet nu inte om man kan jämföra rovdjur med bytesdjur- såg det programmet btw.

Trygga proffsiga hästmänniskor brukar inte bry sig så mkt. De kan hantera hästen o den presterar- det räcker.
däremot är det sällan lämpligt att den säljs vidare som billig ridhäst till vem som helst- vilket tyvärr sker.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Ibland undrar man om folk har köpt sin häst via Postorder- ingen kemi.
Jag fick ju min dumpad här på gården utan att jag visste nåt i förväg. :o
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Det du tar upp ang. temperament och läggning hos olika individer är ju väldigt relevant, x temperament och läggning i händerna på y människa, jämfört i händerna på z människa, blir helt klart en utslagsfaktor runt hur hästen "blir" i den människans hantering. En "skarp" häst som det kallas, vilket oftast är en intelligent och självständig häst, kan uppfattas som och bli rätt farlig i en oerfaren och/eller rädd människas vård, medans samma häst blir en mkt framgångsrik och trevlig individ i en mera erfaren människas händer.

sen finns det de sk. okomplicerade hästarna som i princip uppför sig samma vare sig person y eller z hanterar dem. De är helt enkelt lättsamma och inte så känsliga för variation runt hantering som en del andra hästar.

Samtidigt som det är viktigt det du tar upp runt detta och helt klart en viktig faktor så får man heller inte göra för stor affär runt just denna grej kan jag tycka, för om vi inte pratar om extrem fall nu utan vanligt hyfsade normala hästindivider, så är det ngnstans i grund och botten lite så att en häst är en häst - och kan den som hanterar dem hantera dem via ett språk som hästen förstår, så funkar det. så jag skulle nog i ditt exempel ang. olika temperament/läggning hos häst vilja komplicera det genom att lägga till faktorn läggning/läge hos de som hanterar hästen - saknas det baskunskaper eller en naturlig förhållningssätt gentemot hästar och deras "språk" hos den som hanterar - DÅ blir det en stor utslagsfaktor i fråga om hur hästen beter sig och vad den lär eller inte lär sig. Inte bara i sig själv gällande själva hästen allena.

jag vill lägga till detta då det lite för ofta skylls på just hästarna och man vill motivera sin hästs beteende eller temperament med att "den är född sån" eller "den är sån". Då gör man det lite för enkelt för sig tycker jag. Nu är det ju även detta du skrivit och varit inne på, så jag hänger bara på och vill understryka detta.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

"Skarpa" och "heta" hästar är ju bara så förbaskat roliga att ha att göra med då dom är lika kvicka i huvudet som i benen och brukar hitta på egna hyss "bara-för-att". :D Jag anser dom vara totalt okomplicerade då man bara behöver prata lite med dom och så gör dom det man ber dom om utan att krångla. Madam var ju "folkilsken", skarp och het och jäkligt rolig att umgås med då hon inte backade för något och eftersom jag inte heller backade för nåt så kunde det för utomstående se farligt ut när vi backade på varann för att göra upp om ledarskapet på hästars vis. Ingen vann,,,,,,,,,någonsin. :D

Hellre en skarp och het häst än en trög som man måste bära bort.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

He he... ja och så finns de de som ena stunden är tröga som om kalassonsklister satt fast i hovarna på dem å luften gått ut, å andra stunden då de inte vet va de ska ta sig till med all energi. De är oxå lite roliga, ombytliga, två hästar i en :p. men så brukar dess ägare vara lite av samma skrot å korn :D.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

:rofl::rofl::rofl:
Ja den sorten har man ju sett fler än en gång. "Sådan herre sådan häst" stämmer verkligen och brukar smitta av sig. Jag är ju lite busig och alltid (nästan) glad och djuren omkring mig brukar få glädjefnatt och börja leka med mig eller mopsa och spela farliga så jag får en anledning att gå i närkamp. :p

På förra stället jag bodde fanns det ju en stor avelstjur som jagade ut alla ur hagen och skulle dödat bonden om han kom åt men mig lekte han bara med, och jag med honom. Vi fann varann direkt och att sitta och fika i hagen med honom som ryggstöd kändes tryggt. :love:
Synd bara att dom korten försvann i flytten annars hade du fått nåt att skratta åt. :D
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Ja precis, det var det jag försökte belysa när jag tog så extrema skillnader på person A och B.
Att A var "extremt erfaren" och B inte var det fanns det en anledning till, just att belysa hur viktigt påverkan från människan är (dvs en del av miljön).
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Ja precis, det var det jag försökte belysa när jag tog så extrema skillnader på person A och B.
Att A var "extremt erfaren" och B inte var det fanns det en anledning till, just att belysa hur viktigt påverkan från människan är (dvs en del av miljön).

Jag håller med, synd bara att så många människor inte förstår detta när dom köper ny häst. Det är ju svårt att garantera att hästen är snäll? Jag menar ja mot ordinarie ryttaren kanske den är det för att ryttaren är säker och trygg i sin hantering av hästen, men sedan hur den blir med en mer orutinerad människa kan ju ingen förutspå egentligen. Jag upplever när man läser omkring att detta är ett ganska stort problem idag i hästsäljar och köparsvängen. Trist...
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 193
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp