Bukefalos 28 år!

Hästens färger..

Mirraya

Trådstartare
Häromdagen åkte jag och sambon förbi en hage där det gick en mycket snygg häst(färgmässigt i alla fall) och han frågar mig "vad heter den där färgen?". Å ja.. jag vet inte... därför kollar jag med er :D !

Hästen såg ut att vara isabellfärgad, men den var inte bara gul på kroppen utan på rumpan var den som grå. Eller gul under med gråa täckhår och i det gråa var stora ljusa(gula) fläckar. Jättesnygg även om det låter konstigt... någon sa att "det heter smuts-isabell", men jag försökte googla på det och hittade inget alls..?

När jag ändå är igång med färgerna.. vad är det för skillnad på en isabell och en palomino?
En annan sak som är helt naturlig och enkell att förklara: en skäck är en skäck och en pinto är en pinto...

Varför heter det kallblod/fullblod/halvblod?

Man får många spännande frågor och många av dem har jag själv aldrig funderat över :cool:
 
Sv: Hästens färger..

Vad var det för färg på man och svans?
Tycker det låter som en borkfärgad, men de har väl mörk man och svans
 
Sv: Hästens färger..

låter som om den hade något slags sliveranlag? vad var det för ras tror du?
 
Sv: Hästens färger..

Isabell och palomino är samma färg, men på svenska resp engelska.

Isabeller kan vara sotade och se ut typ såhär
sooty%20palomino-salt%20wells%20creek_small.jpg


Kallas på engelska sooty palomino
 
Sv: Hästens färger..

Det är en stor häst som går med halvblod, skulle kunna vara halvblod själv men det vet jag inte säkert. Ingen ponny iaf :D Inte tillräckligt kraftig för att vara en Quarter och välldigt hög i mkh för att vara en, men det kan ju vara en som inte blev så lyckad i aveln iofs...?

Kardinal: Den har ljus man och svans, som isabellen eller palominon.
 

Liknande trådar

Gnägg Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
26 112
Senast: Bobloblaw
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 033
Senast: Fraegd
·
Gnägg Jag har då en otroligt orelevant fråga för min egen del (då jag varken äger häst, har pengar, är myndig eller bor hemifrån), men jag...
Svar
19
· Visningar
2 206
Senast: Fenestra
·
Avel Hej! Jag vet inte om jag valt rätt eller fel forum för denna faktiskt dumma fråga- men tycker ni att färgen på hästen spelar stor roll...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 052
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp