Bukefalos 28 år!

Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hej, nu hoppar jag in i tråden! :)

Utan att ens ha läst boken.. Har kollat på youtube-klippen. Hur pass mycket står det i boken om de olika typerna? Är det också en sorts mall/sammanfattning eller mer detaljerat? Finns det träningstips/saker att tänka på eller är det tänkt att man ska avgöra det själv utifrån specifikationen sas?
Är jättesugen på att köpa boken men har nyligen slängt ut över 500:- på böcker!


Har gissat mig till att pålle är en Pegasus. Vilken lättnad det var! :eek: Att på något inbillat vis få bekräftelse om att nej, det är inte jag som är knäpp eller överromantiserar/klemar med hästen, någon mer tror verkligen att det finns såna hästar! :rofl:

Det som stod i klippet var att det skulle vara en riddarhäst som inte lätt förlåter sin ryttares misstag, empatisk, en sån som inte "ger upp" inför orättvisor uppfattade jag det som, utan kämpar och till slut dör (inombords hoppas jag, inte bokstavligt! ).
Allt det tycker jag stämmer in väldigt väl på min häst, och kungen som det också lutade mot stämde inte utifrån att kungen skulle bli aggressiv när den försvarar sig (inget aggressivt för fem öre i min).

Jag har suckat över och faschinerats över hur man absolut inte kan säga till hästen att göra något, man måste be om det på rätt sätt, blev det fel sätt får man hitta ett annat tills man hittar rätt. Ex. är det ingen idé att sitta och förstärka med hand och skänkel om man inte ger hästen rätt förutsättningar i övrigt. Och jag överdriver inte - man kan knappt styra eller bestämma tempo/gångart om man inte ger hästen förutsättningarna till det! Underbar för mig som läromästare, svår eftersom han känner av så mycket och är lite av en tankeläsare. Man måste verkligen hålla koll på kropp, fokus, tanke och känslor. Å andra sidan så är han en sån guldhäst och sporrar mig till att verkligen vilja utveckla mig själv, och när allt stämmer så blir man rikligt belönad! :bow:

img_0482_80286211.jpg


En mindre lyckad dag för matte :angel:
trav_80668606.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

det är filmerna på YT som är jättekortfattade, i boken är det detaljerat och även om hur man "formar" varje karaktär:)
Pegasus dör inte bokstavligt(eller jo förr eller senare det gör ju alla!) men det de menar är att den dör inombords.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Haha, misstänkte det! :) Att de inte dör alltså, tyckte bara det lät så dramatiskt! ;)

Verkar klart intressant med bok-köp!
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

haha jo det förståss!;)

Den är klart värt det!:laugh: Tar inte bara upp karaktärerna heller utan ytterligare mer om hans filosofi och så, som uppföljning av hans första bok(dansa med hästar)!:)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Dansa med hästar har jag läst, fast det var ganska länge sedan nu. :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

knapplån (? håller på att lära mig det här)

Jag fick "Hästens själ i present för flera år sedan när jag tog upp ridningen (på ridskola) igen, bläddrade lite, tyckte att det var fina bilder och lade undan den.

Sex år senare står jag med en kallblodstravare som är allt annat än angenäm i hanteringen, rotar i lite gamla lådor och hittar den här boken, som helt plötsligt innehåller en skatt av kunskaper.

Jag har "pulat" med NH och western (är fullkomlig nybörjare inom detta, och som hästägare) sen jag skaffade honom och tycker att det är otroligt givande och intressant men sen jag började studera Hempling känns det som att en helt ny värld öppnar sig.

I den här tråden verkar det inte vara så många som har följt hans övningar, men det skulle vara intressant att få höra om ni som håller på med det, tycker att det funkar.
Går det så snabbt, som han beskriver? Förstår era hästar? Har ni svårt att lära er mjukheten och kroppsspråket? Är det svårt att vara konsekvent och inte falla tillbaka i gammalt?
Och en viktig fråga: Jag undrar om jag ska bryta all annan träning, t ex skogsridning (på bett eller med bettlöst) och BARA köra hans övningar till en början? Hur har ni gjort?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag höll på massor förr, men det har avtagit ganska drastiskt... Det är kul för med rätt kroppsspråk funkar allt direkt. Jag har latjat lite med andras hästar, och det funkar verkligen direkt, om man har koll på sin egen kropp vill säga. Nu för tiden händer ibland att vi busar lite löst, men det är inte alls så "pretantiöst" som tidigare, vi kör lite trix, han får busa av sig och så är det bra.

Allt beror ju på hästen o vilka problem du upplever befinna dig i, men generellt tycker inte att du ska sluta rida för att du gör övningar, alla hästar behöver motioneras för att vara glada.

Hoppas du får mycket kul med din häst! :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har följt hans övningar så mycket jag kan, flätat in det i det dagliga arbetet. Har testat lite med andra hästar, och det funkar verkligen direkt! Om man är rätt i sinnet eller hur man säger det;)

Det jag tycker är allra svårast är just det att ändra insidan, att se världen på ett nytt sätt, att verkligen fråga mig själv: VEM ÄR JAG? Jag menar om man inte har koll på vem man själv är och vilka personlighetsdrag man har så är det ännu mindre chans att man kan se det hos en annan varelse. Även att vara helt autentisk och lugn, vaken, kreativ, harmonisk och leva i nuet. Men jag tycker jag har kommit en god bit på vägen!
Även att bli mjuk och smidig i mitt kroppsspråk tar lite tid, då man tillhör den klumpigare delen av svenska befolkningen;)

Men det är ingen bra idé att bara droppa allt gamalt, då står du där utan någonting! Hempfling beskriver det ungefär såhär: All det gamla har växt sig till ett stort träd med många långa rötter, och det skulle inte vara en bra idé att slita upp trädet med rötterna, då kommer du stå tomhänt kvar. Du ska vårda denna nya kunskap som ett litet frö du sår, och ge det all din energi och kärlek. Det lilla fröet blir ett litet träd som växer sig större och större och till slut tar mer och mer solljus och energi från det gamla trädet. Till slut är det bara det nya trädet kvar!

Altså börja med lite av varje, t.ex ledövningar och prova senare att bli mer och mer oberoende av tyglar m.m.

Hoppas det var till någon hjälp, annars fråga på bara så försöker jag svara så gott jag kan! Lycka till!:)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Men det är ingen bra idé att bara droppa allt gamalt, då står du där utan någonting! Hempfling beskriver det ungefär såhär: All det gamla har växt sig till ett stort träd med många långa rötter, och det skulle inte vara en bra idé att slita upp trädet med rötterna, då kommer du stå tomhänt kvar. Du ska vårda denna nya kunskap som ett litet frö du sår, och ge det all din energi och kärlek. Det lilla fröet blir ett litet träd som växer sig större och större och till slut tar mer och mer solljus och energi från det gamla trädet. Till slut är det bara det nya trädet kvar!

:bow::bow:
Vilken bra beskrivning! :)
Har aldrig tänkt på det riktigt så, men som det är formulerat ovan låter det så rätt!
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har följt hans övningar så mycket jag kan, flätat in det i det dagliga arbetet. Har testat lite med andra hästar, och det funkar verkligen direkt! Om man är rätt i sinnet eller hur man säger det;)

Det jag tycker är allra svårast är just det att ändra insidan, att se världen på ett nytt sätt, att verkligen fråga mig själv: VEM ÄR JAG? Jag menar om man inte har koll på vem man själv är och vilka personlighetsdrag man har så är det ännu mindre chans att man kan se det hos en annan varelse. Även att vara helt autentisk och lugn, vaken, kreativ, harmonisk och leva i nuet. Men jag tycker jag har kommit en god bit på vägen!
Även att bli mjuk och smidig i mitt kroppsspråk tar lite tid, då man tillhör den klumpigare delen av svenska befolkningen;)

Men det är ingen bra idé att bara droppa allt gamalt, då står du där utan någonting! Hempfling beskriver det ungefär såhär: All det gamla har växt sig till ett stort träd med många långa rötter, och det skulle inte vara en bra idé att slita upp trädet med rötterna, då kommer du stå tomhänt kvar. Du ska vårda denna nya kunskap som ett litet frö du sår, och ge det all din energi och kärlek. Det lilla fröet blir ett litet träd som växer sig större och större och till slut tar mer och mer solljus och energi från det gamla trädet. Till slut är det bara det nya trädet kvar!

Altså börja med lite av varje, t.ex ledövningar och prova senare att bli mer och mer oberoende av tyglar m.m.

Hoppas det var till någon hjälp, annars fråga på bara så försöker jag svara så gott jag kan! Lycka till!:)

Tack! Jag har så mycket att lära, och det känns skönt att få lite stöd, det verkar inte vara så många använder sig av hans "metod", men jag fascineras av hans mjukhet och vill så gärna lära mig att leva med hästar på det viset.
Och som du säger, det svåraste är inte att lära hästarna, de kan ju redan detta, utan det är hos mig det ligger, min stelhet och så vidare. Det ska bli spännande att gå in i den här världen, speciellt med en häst som "alla" anser som lite hopplöst fall :)
Tack igen, och, vi kanske ska starta en egen Hempflingtråd?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Var så lite så! Älskar att prata om allt kring hans filosofi, är ju som sagt inte så ofta man stöter på folk som också är intresserade av den!;)

Jag tog mig en funderare på det faktiskt häromdagen, vilka personlighetsdrag jag har. Drog lite slutsatser över vad jag behövde jobba med och det har hjälpt mycket redan faktiskt!

Detdär med hästar om anses som bråkiga m.m., vill jag oftast prova att t.ex. ta in dem från hagen. Jag "tar för givet" att det inte är några problem, och tillsammans med ett stort lugn som infinner sig i mig när jag hanteras med lite "bråkigare" hästar(eftersom jag förstår att det är nu det gäller) så ser hästen oftast ingen anledning att bråka! Jämfört med en annan som kommer och är beredd på att hästen ska bråka, det märker hästen.
Känner också lite det att det är jag och hästen, vi ska allt bevisa för de som säger att den är dum vad den går för!
De hästar jag har "provat" på har vad jag kan minnas alltid svarat positivt.

Detta kanske blev lulligt, men det jag försöker säga är att man ska vara helt förutsättnings-och anspråkslös när man möter en ny häst:)

Funderar skarpt på att börja på Yoga eller nåt, tror det skulle vara bra för balansen både på insidan och utsidan;) Plus att man blir lite rörligare!

Det finns några Hempfling-relaterade trådar allaredan, en om dansa med hästar och en om hans karaktärstyper. Båda finns på hästhantering, sen är det ju denna förståss!
Fast man kanske skulle ha en som var just runt hans filosofi?:)


Obs jag är ingen expert, snarare åt nördhållet;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

KL.Här har du en till Kfh nörd. Jag har kursat 2 ggr i Rimbo för honom. Om man jobbar med hästen i tron att det inte är ngra problem så blir hästen lyhörd och förstår övniningarna.jobba med övningar, börja gärna med linövn, det viktigaste är att du har tid å är uppmärksam på hästen, lyssnar in det svar du får. Glöm det med personligheter, detbehövs ett proffs för att ta reda på det. Iom att du jobbar hästen så kommer det fram hur den är i sin personlighet. Själv är jag inne på 3e missförstådda hästen som nu är uppmärksam å lyssnar å lär istället för att ha flykt som första val. Det är så kul att jobba med hästar...
:bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp