Bukefalos 28 år!

Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag är ledsen, men jag tycker fortfarande han ser jätte trevlig ut!
På sista bilden ser han mest koncentrerad ut:)
Var glad över honom! Han kommer nog bli en superkompis när han mognat lite.
För övrigt är sura damer det bästa jag vet:love:där kan man verkligen få en vän för livet, och ett stort kvitto på att man hanterar hästen "rätt"(i dess eget tycke då;)).
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Har faktiskt tre av hans böcker i bokhyllan. Jag har fortfarande inte gått genom karaktärerna efter att ha haft "hästens själ" i okänt antal år. Det syns dock på långt håll att jag har kunnat "dansa med hästar" från pärm till pärm, utantill. "Hästarnas budskap" gav en större bild av det hela, fast det är en självbiograf, men den fyllde upp hålen mellan, den ska jag snart läsa om.

Sen pusslar jag ihop det med Monty Roberts join-up övningar, lite NH ledövningar, smått från AR och vips så känns det som ett logiskt sätt att träna :devil:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

vad bra!:) att bilda sina egna uppfattningar o pussla ihop dem till en egen bild, smart!

inte nån som har nån idé om den bilden på hästen jag länka?:)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Dessutom brukar dom flesta tränarna tycka att deras sätt e d "enda rätta" :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

ja, men det är ju inte så konstigt egentligen, man kan nog inte jobba o hålla på med något som de tränarna gör om de inte tror på vad det själv gör, det kan nog ingen;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

kl Hej vilken intressant tråd , har "hästens själ" boken hemma och har försökt finna ut vilken käraktär min häst är men är väldigt osäker . Har en väninna som sysslar mycket med Tellington-Jones t-toch metoder hon har analyserat honom enligt det , Vore mycket intressant att få lite åskter baserade på Hempling

30607560.jpg


30607542.jpg


30607549.jpg


30667517.jpg


Han blir 3 i Maj .
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nu har ju inte jag läst boken, bara sett filmklipp på Y-tube, men är det inte svårt att tolka en karaktär utifrån still bilder? Jag känner att jag skulle vilja se en film, så att man kan se hur hästen rör sig och hur den reagerar på saker i sin omgivning.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

men det är egentligen just det man inte behöver, se en film altså. :) Man kan se utifrån foton, fast får övaövaöva;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

hmm, denna var lite klurig.. kanske eldvaktaren men är inte säker..skulle likaväl kunna vara den halvfödde eller utnyttjade..får återkomma, förvirrar mig själv;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Tack

läste i boken , tror att ministen passar in väldig väl på min herre .
han är inte så tuff som kungen framstår som .

Första gången som jag har träffat på en 3 åring som är så medveten och framåt.
Han är överlag väldigt framåttänkande , Jag var helt inne på att ta det lugnt med starten av inridningen ,men han vill helt annat . Plockar upp saker oerhört snabbt ,lär man honom inget nytt hittar han på egna saker ..

tack för att ni tog er tid :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

skoj att det stämde!:laugh: Ja ministern lär sig ju väldigt fort och sen vill han ha nya uppgifter!;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

OH kul tråd även om jag inte är helt övertygad av att det är sånna typer, men har boken.

Nån som har lust att gissa min?

lättare att länka till bild album så finns lite olika att kika på på honom
http://www.pixbox.se/alb_show_id1158769_page1.html

Han är spänd ofta men försöker sitt bästa att uppföra sig, vilket han oftast också gör (tex. inga större problem att leda i grimma trots 6 veckors boxvila och super duper pigg)
6år, valack, lite svårt att hålla i bra hull.
Snäll och shysst skulle jag beskriva honom, även om han är lite ofokuserad och lätt distraherad.
Ganska stabil dock, tittar mycekt på saker men skuttar sällan till eller är genuint rädd, är mer nyfikenhet.

Extretm social och framförallt gosig, ääälskar att bli rörd och pysslad med, är känslig men inte skygg eller överkänslig, bara lagom så att säga.

Det var väl lite om honom så gissa på, jag tycker det är supersvårt att gissa för det är ju så många, men alla minister och sånna typer känns som dom går bort kanske...är nog ingen duva heller (tror dock min andra lilla arab är det men det är lättare tyckte jag)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

ah jsut det, glömde att säga att (innan boxvilan, för är ju tien ritkigt shysst att bedöma en häst enbart på hur den är när den är ultra pigg) han har visat att han tolerarerar mina misstag, trots att han är känslig.
Han känns som en "kompis"häst verkligen, som söker konstakt mycket och kankse är lite ung mentalt men ändå försöker sitt bästa, och han verkar lita på mig ganska bra trots sin ofta lite frånvarande natur. Står ofta och kollar lååångt långt bort, man kan vifta framför honom eller klappa påryggen utan att han ens märker att man håller på med något, så blir lätt överraskad, men om han väl är i nuet lite mer så är han ganska stabil, och försöker generellt inte ta över för mycket. Dominans är enbart på unghsätnivå, lite testande men inte något som är svårt i hantering, alls.

Är aldrig sur, men kan visa lite attityd som dock är väldigt lätt korrigerat med röst eller en åtsägning.
När han väl blir åtsagd lite mer rjeält så brukar han titta förvånat på mig och se ut som "oj ja men förlåt matte" och sen brukar han inte gör det igen (kan tex vara att dra ifrån bakbenet om man raspar)
Är inte lurig elelr beräknande alls.

Och så älskar han mat, enormt mcyket! Fast han är lite åt det tunnare hållet hullmässigt så äter han extremt görna och ofta. Väldigt matmotiverad.

Det är väl typ...honom. mest från marken dock för har inte ahft chans att börja rida pga, skada.
Det lilla vi sett i ridning är tolerant, känslig men inte överkänslig, shysst, men ltie omogen (kan försöka ha ltie attityd om man kräver för mycket, men det var efter boxvila)

Han är genrellt en lätt häst :)

Hej o hå gissa på
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp