Bukefalos 28 år!

Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hmm...
Jag vet inte riktigt, men när jag skulle identifiera min häst blev jag helt förtvivlad.
Min D-ponny valack som är hur snäll som helst, pefekt barnhäst, gått på ridskola osv skulle vara en häst som bara de mest duktiga skulle kunna rida, någon som måste tävla och bli duktig.
Stämde inte alls.
Jag blev mest besviken på boken.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hej,

jag är just hemma från en fantastisk kurs med KFH i England. :love:

Kanske behöver du hjälp med tolkningen av din häst, det är inte så lätt att karaktärisera sin egen häst.

/Cecilia :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ååh vad kul, berätta gärna mer om kursen!
Tog Klaus upp något speciellt den här gången? Vad gjorde ni? Osv :bump:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

*kl*

Nu vet jag mer om hur Rodi är att arbeta med. Han är lugn, lyhörd, lättlärd och positiv. Accepterar snabbt nya saker som sadel, bett, tömmar och flughuva.
Han tycker det är kul att gå promenader i naturen och ännu mer kul att följa med som handhäst. Han tycker longering är tråkigt.

nya bilder
ER146.jpg

Rlong146.jpg

IR156.jpg


1 augusti 2006
Rodihuvud1aug.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja visst var det toppen! Att karatärisera sin egen är nog mkt svårt man blandar så lätt in känslor mm

Kursen var toppen och jag längtar oerhört till nästa. Hoppas tiden går fort ;)

F
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Kommer han till Sverige någon gång?

Han har en workshop III här i Sverige i augusti, men för att gå den måste man ha gått workshop I och II. För att gå en workshop I eller Basic får man åka utomlands. Kolla datum på hans hemsida! Finns även en svensk sida.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hej igen :D

Här är foton på min nya häst - berätta gärna vad ni ser om hans karaktär:

Alano3.jpg


Uppsta.jpg



Hälsn. Cecilia Björnholm
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tkr han är väldigt duktig på de han gör!
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Fin häst!
Fick boken i julklapp och har studerat den flitigt sedan dess.
Hittade min häst ganska snabbt, han är en klockren Skeptiker. Dock inte lika uttalat nu som för 10 år sedan när jag träffade honom första gången.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Tack - vilken karaktär tror du att han är? :banana:

Har du inga foton på din häst som du kan lägga ut?

//Cecilia :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Just det med att kunna se på en hästs utseende hurdana de är finns väl också i T-touch böckerna, eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som känner för att informera dessa författare om att man under andra världskriget trodde detsamma om folk och försökte bevisa det...och misslyckades gruvligt. :smirk:


(så är mina historiska kunskaper grymt bra...inte. Så jag kan mycket väl minnas fel om det där :crazy: )

drar upp denna tråden lite:) Har inte läst hela men han skriver i boken, klart och tydligt, att detta inte på något sätt ska föras över till människorna, som det gjordes i hans hemland en gång i tiden med katastrofala följder...
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Om du nu ska dra det till det, så JA. De flesta av de Knabstruppers jag träffat på (ett flertal stycken, mestadels unghästar) har haft en mycket skeptisk uppsyn och varit mycket försiktiga med människor.

Hänger på...

Just knabstrupperns färg är ju känd för att föra med sig nedsatt syn...kanske därför dom ser så skeptiska och försiktiga ut:angel:

Har inte läst boken men kollade på y-tube...verkar smått flummigt, men en del karaktärer kunde jag med lätthet sätta på en del hästar jag känt genom åren!
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nu är min häst vuxen. Vad säger ni om karaktär?

Rodi.jpg

Rbgtcke.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Supermysig islänning med en mycket trevlig uppsyn!
Han ser mycket sympatisk och snäll ut, men skenet kanske bidrar;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

kollade upp lite mer om eldvaktaren! Den moderligaste av alla typer, okomplicerad, stadig, uthållig och pålitlig. Koncentrerad, jordnära och säker på sig själv. En bra nybörjarhäst, då den förlåter fel från ryttaren och håller den uppe:)

det var kortfattat;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Skenet bedrar :devil:

Ska se om jag hittar bilder på andra ansiktsuttryck.

Han är så lik sin mamma Askja (bilder finns i tråden), precis samma "sto-humör" fast han är valack.
När de är på gott humör är de trevliga. De älskar att upptäcka nya vägar. De är trygga och lyhörda.
Rodi är mer social både med människor och hästar än Askja var, det kanske har med åldern att göra.

Några bilder i olika situationer
Rodihuvud68.jpg

Rodi258.jpg

RodiE153.jpg

Rodisj244.jpg

IR35.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp