Hästföretagare på fritiden? (även travhästbolag)

Camilla_H

Trådstartare
Jag har en enskild firma som från 1998 till december 2000 drevs som en datakonsultverksamhet. Sedan dess har företaget legat vilande (jag har betat av en periodiseringsfond så det har räknats som aktivt dock) och nu när jag har bytt karriär och har ett fast heltidsjobb så funderar jag på att göra om mitt företag till ett hästföretag då jag både brukar hålla kurser i hästhantering, hjälpa andra att utbilda sina hästar och dessutom har tävlingshäst. Ev tänkte jag också börja sälja kraftfoder då det kraftfoder många här använder inte finns att köpa på orten utan 10 mil bort.

Ni som har hästföretag på sidan om - i vilken bolagsform har ni?

Med en enskild firma så måste tre kriterier vara uppfyllda - självständigt, varaktigt och vinstdrivande. De två första är ju inga problem, men det sista ställer ju till det då vi alla vet att hästar kostar mycket pengar men att man inte tar in så många kronor på verksamheten.

Alternativet är ju hobbyverksamhet men det verkar ju bara gå plus minus noll, då man iaf inte får dra av mer kostnader än vad man haft intäkter för.

Hur fungerar det när man har travhästar i bolagsform? De kan ju aldrig vara vinstdrivande men många av dem är ju handelsbolag?

/Camilla
 
Sv: Hästföretagare på fritiden? (även travhästbolag)

Även om du har en privatägd travare och den springer in mer än 30' per år så ska du deklarera som om den ingår i en näringsverksamhet, då är det i vinstdrivande syfte enligt skattemyndigheten, fördelen då man förflyttas till näringsverksamhet är att man blir momspliktig och då kan få tillbaka momsen på sina utlägg. Du kan ju då inte göra avdrag för mer än intäkterna, men momsen får du tillbaka i alla fall.
 
Sv: Hästföretagare på fritiden? (även travhästbolag)

Okej, men hur blir en ridhäst vinstdrivande? Vi har ju inte direkt några jättepengar i sporten... :)

/Camilla
 
Sv: Hästföretagare på fritiden? (även travhästbolag)

Hej Camilla! :)

Tävlingshästen kan kanske vara svår att motivera i verksamheten - kan troligen falla på punkten vinstdrivande syfte, då det är svårt att rida ihop tillräckligt med prispengar för att täcka kostnaderna :smirk:

Men de andra verksamheterna du räknar upp bör ju helt klart vara näringsverksamhet, om du räknar med att omsätta mer än 30000/år.

Obs också att det är skillnad på vinstdrivande och vinstdrivande syfte

Själva har vi ett handelsbolag (vi är ju två) :)

/Cecilia
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp