Hästhandlare granskas i TV3

Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Det var väl på tiden att någon ställer denna människa mot väggen ordentligt, har haft med henne att göra och det är inte nåt jag skulle göra om...

Kommer sitta bänkad framför programmet imorgon!

//Domino_s
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Håller med!! :devil:

Jag själv har precis fallit offer för denna hemska människa. Står just nu med en 7-årig häst med kraftig spatt på båda bakbenen :cry: Blev lurad på en veterinärundersökning ua innan jag köpte hästen för ca 3 månader sedan. Kommer också sitta klistrad framför tv:n imorgon!
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Håller med!! :devil:

Jag själv har precis fallit offer för denna hemska människa. Står just nu med en 7-årig häst med kraftig spatt på båda bakbenen :cry: Blev lurad på en veterinärundersökning ua innan jag köpte hästen för ca 3 månader sedan. Kommer också sitta klistrad framför tv:n imorgon!

Usch... Tyvärr har ju denna människa tagit patent på att det står i vet besiktningarna att "gick inte böja bakbenen/fram benen därför att hästen var...bla bla bla..."

En i min bekantskapskrets har en kompis som precis köpt en häst av henne och den beter sej mycket märkligt. Jag är ledsen att jag inte hann varna innan köpet gick igenom...:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Så jäkla tråkigt med oseriösa hästhandlare. Jag har dock fått mer en hälften av mina pengar tillbaka, att lämna tillbaka fanns inte som alternativ för mig då hästen varit mycket vanvårdad. Ibland önskar jag att jag kunde tänka lite mer med hjärnan istället för hjärtat, men tyvärr är det inte alltid det lättaste. Så nu står jag här med en dålig prognos, problem och reservation i försäkringen.. Hon har inga som helst känslor, det har man då märkt.

Jag förklarade för henne att jag haft ett rent helvete med min tidigare häst som jag efter 4 månaders kämpande fick ta bort pga okänd sjukdom. Jag klargjorde för henne att jag ville ha en häst som var problemfri som jag kunde ha kul med. Denna hästen var absolut inga som helst fel på och jag fick gärna ringa upp veterinären som gjort vet.besiktningen på honom. Jag ångrar att jag inte bad efter numret, dum som man är! Men nu i efterhand har jag ju förstått att det aldrig skett någon veterinärbesiktning :(
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Kommer kika med.

Kikat på häst hos henne och vände i dörrhålet. Magkänslan sa SPRING.

Sen var jag o kika på en häst som var köpt av henne som en försökte sälja. Tackade nej när jag fick veta vem hon köpt av.
Den hästen gick från 35 till under 20 på annonsen innan annonsen försvann. Undra om hon fick sålt eller avlivade?
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Man hoppas ju att programmet kommer belysa båda sidorna.

Vem säljer sin häst till en sådan person och vilken hästmänniska köper en häst av en sådan oseriös hästhandlare.

Hoppas att programet belyser själva grundproblemet för att flera säljare/köpare ska få lite mera kunskap om vad som är viktigt att ha grundläggande kännedom om vid försäljning/köp av Häst.

Alltid tragiskt att ta del av när personer känner sig lurade i en affärsuppgörelse men så länge det inte föranlegad tvång eller hot så har man faktiskt ingått ett avtal av helt egen fri vilja och med erkännande om sin egen kunskapsbedömning om varans skick å bruk.

Det är alltid lätt att i ett senare läge anse sig blivit lurad eller vilseled och lägga över skulden på tredje part, när man i stället kanske borde ransaka sitt eget omdöme och sunda förnuft.

Det man ska ha i åtanke är att det är inte den som blir lurad eller lurar en annan som man ska ha mest empati för utan den som verkligen lider men minst av allt förtjänar detta lidande är HÄSTEN!!!
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Man hoppas ju att programmet kommer belysa båda sidorna.

Vem säljer sin häst till en sådan person och vilken hästmänniska köper en häst av en sådan oseriös hästhandlare.

Hoppas att programet belyser själva grundproblemet för att flera säljare/köpare ska få lite mera kunskap om vad som är viktigt att ha grundläggande kännedom om vid försäljning/köp av Häst.

Alltid tragiskt att ta del av när personer känner sig lurade i en affärsuppgörelse men så länge det inte föranlegad tvång eller hot så har man faktiskt ingått ett avtal av helt egen fri vilja och med erkännande om sin egen kunskapsbedömning om varans skick å bruk.

Det är alltid lätt att i ett senare läge anse sig blivit lurad eller vilseled och lägga över skulden på tredje part, när man i stället kanske borde ransaka sitt eget omdöme och sunda förnuft.

Det man ska ha i åtanke är att det är inte den som blir lurad eller lurar en annan som man ska ha mest empati för utan den som verkligen lider men minst av allt förtjänar detta lidande är HÄSTEN!!!

:bow: Jag tvivlar inte en sekund att det finns de som verkligen blir lurade (falska vet.intyg ex. har hästen vilat ett tag måste inte en hälta synas med en gång) men många verkar inte heller vara jättenoga. Det får mig att tänka på när jag var liten och började rida var det mer eller mindre en självklarhet att tränaren skulle med när man tittade på häst och att man skulle provrida flera gånger. Detta verkar försvinna mer och mer. När jag sålde min ponny var det inte en enda spekulant som hade med tränare eller någon kunnig. Det var mamma/pappa och ett barn på ca 10 år som förväntades "veta vad det letade efter". Det är i mina ögon galet.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Jag undrar vem de är??
Finns ju ett flertal man känner till, dom kanske skulle göra en serie om alla :p
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Det man ska ha i åtanke är att det är inte den som blir lurad eller lurar en annan som man ska ha mest empati för utan den som verkligen lider men minst av allt förtjänar detta lidande är HÄSTEN!!!

:bow: PRECIS! Det fanns inget alternativ för mig att lämna tillbaka hästen, även om det hade varit rätt att lasta hästen, åka tillbaks med den, få pengarna tillbaka och slippa alla problem. Men mina djur betyder allt för mig och jag hade inte hjärta att göra det. Han ska inte behöva fara illa pga människans dumma handlingar.

Jag tyckte att jag var noggrann även om köpet gick ganska fort. Allt som hon sagt stämde ju på ett eller annat sätt, hon var ärlig med att direkt säga att hästen var känslig i ridningen osv, så hon uppfattades som väldigt ärlig. Dessa personer vet väl dock vad dem ska säga. Jag ville göra en besiktning på hästen men när jag fick se papper på att den genomförts en sådan bara 2 veckor innan köpet så valde jag att inte göra det. Jag sökte även info om företaget på internet där jag inte hittade något negativt. Det ÄR lätt att vara efterklok och man lär sig av sina misstag men sen tycker jag inte att det är ok att driva ett företag och att tjäna pengar på skadade djur och människors lidande. Jag har lidit något fruktansvärt då detta var en mardröm för mig och jag mår fortfarande inte bra... Jag hade som sagt valet att lämna tillbaks honom, men jag valde att inte göra det, men sen vet jag inte om jag kan kalla det för att skylla mig själv. Hade allt gått rätt till hade det aldrig blivit såhär. Allt jag tänker/tänkte på är hästens bästa och jag skiter i pengarna om det skulle vara så...
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

det tråkiga är ju även att de som köper häst av en sån här person uppmuntrar verksamheten så att säga... pengarna som personen får in gör att personen i fråga kan köpa in fler halta/skadade hästar.... :(

coari: :bow:

Lillagoajag: håller med dig om att förr så hade man med sig tränaren, nu för tiden så kan alla allt själva typ...
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Bra att problemet tas upp och att folk ställs emot väggen, men KUL att det är denna uppmärksamhet Svensk häst-och ridsport får i media...
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Håller helt med.

En egen veterinärbesiktning gjord på klinik med en seriös veterinär hade förmodligen givit ett rättvisande underlag som i de flesta fall gjort att köparen backat direkt.

Varför är man inte mer noggrann när man investerar tid, pengar och känslor i ett köp?
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Håller helt med.

En egen veterinärbesiktning gjord på klinik med en seriös veterinär hade förmodligen givit ett rättvisande underlag som i de flesta fall gjort att köparen backat direkt.

Varför är man inte mer noggrann när man investerar tid, pengar och känslor i ett köp?

Jag håller med!! Alla ni som sitter här i tråden och gnäller om att ni blivit lurade, varför i hela fridens namn har ni godtagit att köpa en häst utan att göra en EGEN besiktning??? Det är ju som att be om att bli lurad!
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

jag har själv köpt häst därifrån förra året, och jag kommer självklart sitta bänkad ikväll! jag har dock i motsats till alla andra bara bra saker att säga, han är frisk, pigg och underbar min kille (vad jag vet iaf). Har fått höra flertalet gånger vilken tur jag hade, men jag hade ingen aning om vilka de var när jag köpte tyvärr, då hade jag nog varit mer försiktig och noggrann med besiktningen osv.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Veka kotor, halt på alla fyra vid köpet osv. Känns som det största problemet ligger i att köparna är okunniga.
Att en häst har så veka kotor att den inte håller för ridning borde väl dom flesta med god hästvana kunna se med egna ögon.
Och köper man en häst trots att den vid veterinärbesiktningen är halt på alla fyra, så köper man ju på sig problem...
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Nu tycker inte jag det är seriöst att sälja hästar på det viset heller MEN om köparna hade besiktigat på klinik med röntgen etc så hade de ju aldrig köpt hästarna...

Så helt fair är det inte att utmåla hästhandlaren som bad guy rakt igenom.

(Den enda häst jag har sålt besiktigades petnoga av Stockholms mest petiga veterinär. Det kändes bra. Själv har jag bara besiktigat en av fyra ponnyer men å andra sidan inte känt mig lurad heller...)
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

kanske skulle besika hästarna innan köp.
men klart man ser inte lösabenbitar vid köp men köper man en dyrare häst så borde man röntga så där inte finns.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 980
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir både ridsport och familjerelationer när sex pappor ska coachas till ryttare av sina döttrar. I TV3:s "Det stora hoppet" sätter...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter TV3 har i veckan bjudit på tre premiärer. Men tittandet linjärt har varit svagt. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp