Bukefalos 28 år!

Hästhandlare granskas i TV3

Sv: Hästhandlare granskas i TV3

*kl*

Ang besiktning.

Anser ni att en 4 årig islandshäst, aldrig riden/körd och knappt longerad, ska böjjas?
Ska den röntgas för spatt?

Och om ni gör en hälsokoll på en 20+ anser ni att denna ska böjjas?
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Islandshästen - utan tvekan arbetsprov och böjprov. Jag fattar inte varför arbetsprovet inte är obligatoriskt, det är ju en oerhört bra chans att ställa frågor till veterinären gällande hästens rörelser. Röntgen beror på hur intresserad köparen är av att få med en frisk häst. Kvittar det, strunta i röntgen. Annars, röntga. En spattröntgen är ju inte det dyraste man kan köpa, det blir betydligt dyrare med en spattig häst på hemmaplan.

En snäll böjning hade jag velat ha även om hästen är 20+, vår 20+ gick helt UA genom böjprov varje år på hälsokontrollen. Det är ju inte så att man böjer skiten ur dem i den åldern.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

4-åringen -böjas, arbetsprov och spattröntgen (det finns en anledning till att iaf mitt försäkringsbolag kräver spattröntgen på islänningar från 4 år och uppåt...)

20+åringen beror ju på vad man ska ha den till men jag hade inte brytt mig om att böja en 20+, jag hade heller aldrig köpt en sådan till någon mer avancerad ridning.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Att köpa en häst med exteriöra avvikelser/fel och sedan reklamera p g a detta eller följder av detta är för mig som att köpa en brun häst och vilja lämna tillbaka den för att den är brun.

Har man inte själv kunskapen att avgöra detta tar man väl självklart hjälp? Av kunnigare bekant eller möljligen en veterinär, som man också noga påpekar för att man vill veta ALLT (det finns en hel del veterinärer som inte skriver in uppenbara avvikelser som t ex hastrång, inåttåad etc för att det är så uppenbart och fullt synligt för spekulanten). Där kan man i o f s fundera över vad som egentligen ska skrivas in i besiktningsprotokollet, jag har bestämt för mig att det på raden står "som har betydelse för användbarheten". Rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

*kl*

Ang besiktning.

Anser ni att en 4 årig islandshäst, aldrig riden/körd och knappt longerad, ska böjjas?
Ska den röntgas för spatt?

Och om ni gör en hälsokoll på en 20+ anser ni att denna ska böjjas?

Ja i samtliga fall, rent generellt.

Lite mer detaljerat så isisen ska böjas anser jag. Oavsett vad en fyraåring gjort eller inte gjort kan den vara böjhalt. Och då man inte kan provrida den så än mer anledning böja den. En isis skulle JAG personligen ovillkorligen röntga för spatt oavsett ålder osv. Men där kan man väl välja själv mer, vill man ta risken eller ej. Finns en försäkring ta över är risken mindre rent ekonomiskt, men det finns inget roligt nånstans med en spatthäst, så - ja rtg. Kan den inte longeras får man helt enkelt försöka släppa den på longeringsvolt/ridhus och se hur den rör sig. Alt be säljaren hantera och uppfostra hästen lite mer så den går att undersöka mer seriöst.

En 20åring skulle jag böja ja, men där är ju utfallet av böjprovet inte lika diskvalificerande som för en 4-åring t ex. En 20-åring som är ua i övrigt (ridning, longering etc), som man har som mål att ha som glad skogsmulle, ja där kan man acceptera små och JÄMNA böjreaktioner.

När jag köpte mitt förra fbl så klinikbesiktade jag. Han var 14 år om jag inte minns fel när jag köpte. Varit ridhäst X år, men innan dess löpt mååånga säsonger, från det han var två år. Säljaren hade inget att invända mot klinikbesiktning, men säljarens kompis ansåg att köparen (jag) var dum i huvudet, inte fan klinikbesiktade man en fd galoppör när den var så billig, och 'fanns ju ingen galoppör med så många mil i benen som skulle gå igenom en klinikbesiktning'

Han gick u.a. igenom besiktningen, inkl böjprov osv. Dock ingen röntgen, jag valde att inte röntga.

Men en billig häst är precis lika dyr som sjuk/skadad som en dyr häst.

Kompisen hade en helvetessommar när hon letade häst. Hon klinikbesiktigade TVÅ unga, oförbrukade hästar, inkl rtg. Den första var rena mardrömmen på röntgen. Det saknades INGA fel om man säger så. Inget av felen var i sig helt diskvalificerad, men det fanns så fruktansvärt många olika fynd. Hon avstod.

Nästa var en oinriden treåring. Det såg bra ut vid longering ocv. Ända tills de böjde, då såg det sämre ut. Rtg visade svår spatt (på en ras om INTE är direkt predisponerad för spatt). Hon avstod köp, och säljaren tog bort hästen veckan efter.

Hon var inte lyckligaste spekulanten den sommaren då hon la i runda slängar 10 000 kr på att klinikbesiktiga och röntga två hästar som hon inte köpte. Samtidigt - hon SPARADE en herrans massa pengar och sorger just GENOM att göra det.

Sen, det här med att köpa på annans besiktning. Jag har gjort det på mycket unga hästar (åringar), men i övrigt så nix jag vill vara med på besiktningen. Men oavsett, så en månad senare säger inte supermycket tyvärr. Många hästar reagerar på omställningen. Nya rutiner, nya underlag, ny ryttare osv. Och hästen som gick u.a. kan senare uppvisa t ex små böjreaktioner. Finns inga underliggande röntgenfynd är det otroligt svårt att säga att det var fel på första besiktningen/den gick på smärtis då/etc.

(Jag har inte sett programmet, jag sov som en sten vid nio tyvärr)
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Har haft en del att göra med denna människa och kan bara säga att hon ska inte vara i närheten av hästar. Hon ser bara till pengarna. Har ridit en del hästar åt henne(som hon hade uppstallade hos en bekant), så jag vet vilken sorts hästar hon tar in =( En häst skickades runt i hela Sverige, en sväng till Danmark och sen dumpades bakom ett stall halva vintern. Fick knappt ngn mat, gick med samma(dubbla) täcken och var full med stygnflugelarver. Var spekulant(ville rädda) men var så mkt lögner om denna häst att jag backade. Tackochlov hamnade denna lilla häst hos en toppenperson! Det pågår så mkt skit i hennes företag så det är knappt sant. Har hört från säkra källor, sett och upplevt helt sjuka saker från denna människa. Hoppas att dom stackare som köpt av henne får igen sina pengar och att hon får sitt straff tillslut.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Alltså, hon hade ju redan köpt och tagit hem den. Om du ska ha en häst i den prisklassen som hon tänkt sig, en schysst kompis som man vill ha kul med och som du dessutom redan lärt känna, är nog inte det ett så svårt beslut att ta. Naivt, möjligtvis, men inte nödvändigtvis dumt. Det är kanske inte optimalt att köpa en häst som nyligen haft inflammationer , men det kan ju vara i allra högsta grad behandlingsbart.

Nej, hon hämtade hästen och körde den till besiktning hos en veterinär. Där såg man att hästen var halt runt om och köparen sa först att hon inte ville ha hästen. Den var inte köpt då. Hon pratade med hästhandlaren och kom då fram till att hon ändå ville köpa hästen, men på öppet köp.

Som Lil-Sis skriver så låter man hästen stå kvar hos säljaren till den är frisk, besiktigar om och sen köper man. Det är inte ovanligt att det går till så med tävlingshästar, de kan ha en sträckning, inflammation, svullnad av att ha slagit i en bom osv. Då behandlar säljaren och sen börjar man om med ny besiktning. Jag har aldrig hört talas om att en köpare tar hem hästen på öppet köp och står för veterinär.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Sen var det ju en som köpt en häst, tycker inte den fungerar som den ska och i stället för att ringa veterinär och kolla hästen sätter hon in en annons och försöker sälja hästen vidare!? Hur har hon samvete att gnälla? Hon försökte ju göra precis samma sak som hästhandlaren gjort.


Nej, jag skulle aldrig köpa häst av den hästhandlaren, men samtidigt får man ju inte vara helt okunnig som köpare heller.


Jag tittade på hennes hemsida och där finns billiga hästar med fel. Båda benbitar och pålagringar. Även om de hästarna är billiga så, en häst med rejäla pålagringar måste man ju förstå att den aldrig blir ok. Varför köper folk sånt? "Inte halt vid ridning står det", men det är ju bara en tidsfråga.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Veka kotor, halt på alla fyra vid köpet osv. Känns som det största problemet ligger i att köparna är okunniga.
Att en häst har så veka kotor att den inte håller för ridning borde väl dom flesta med god hästvana kunna se med egna ögon.
Och köper man en häst trots att den vid veterinärbesiktningen är halt på alla fyra, så köper man ju på sig problem...

När jag såg bilden på den hästen undrade jag om personen ifråga var blind?

Sen är jag besviken på programmet. Kunde dom inte ta upp dom som säljer hästar runt 70-100 tusen som blåser folk med falska plåtar mm? Hon som köpte den vita hopphästen för 60 t något. Tyckte hon inte att det var billigt för en häst som hoppade så? Skall man dessutom sälja den för mycket pengar kan det vara läge att ta några bilder för att slippa få sig en överraskning? Jag försvarar absolut INTE denna hästförmedlaren MEN var är det sunda förnuftet hos köparna? Sedan tycker jag att en klinikbesiktning inte är någon garanti för att du köper dig en frisk häst. Sen hade det varit väääldigt intressant att vet vilken veterinär hon använde sig av:angel:
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Man hoppas ju att programmet kommer belysa båda sidorna.

Vem säljer sin häst till en sådan person och vilken hästmänniska köper en häst av en sådan oseriös hästhandlare.

Hoppas att programet belyser själva grundproblemet för att flera säljare/köpare ska få lite mera kunskap om vad som är viktigt att ha grundläggande kännedom om vid försäljning/köp av Häst.

Alltid tragiskt att ta del av när personer känner sig lurade i en affärsuppgörelse men så länge det inte föranlegad tvång eller hot så har man faktiskt ingått ett avtal av helt egen fri vilja och med erkännande om sin egen kunskapsbedömning om varans skick å bruk.

Det är alltid lätt att i ett senare läge anse sig blivit lurad eller vilseled och lägga över skulden på tredje part, när man i stället kanske borde ransaka sitt eget omdöme och sunda förnuft.

Det man ska ha i åtanke är att det är inte den som blir lurad eller lurar en annan som man ska ha mest empati för utan den som verkligen lider men minst av allt förtjänar detta lidande är HÄSTEN!!!

Håller med! Jag tycker programmet var pinsamt, och jag är förvånad att man enligt svensk lag får hänga ut personer i TV på det viset drevet gick i programmet igår. Väldigt dåligt underbyggt program för att ärekränka en person offentligt på det sättet. Otroligt korkade köpare!
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Finns nog ingen hästhandlare som man kan lita på.
Då jag har stor erfarenhet och har jobbat i många försäljningsstall.
De borde inte bara ta upp just henne utan många andra också. Vet många som lurats med plåtar osv
de bästa man kan göra som köpare är att kolla upp hästen man köper innan man köper den. Alltså vet besikta den tillsammans med ägaren och ev ta plåtar om man misstänker något eller vill...
Tycker på ett sätt att det är lite dumt att hänga ut bara en hästhandlare när det finns flera tusen som gör likadant.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Men varför köper man en häst där det står i besiktningen att det inte går att böja benen? :confused:
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

kl
Visst kan köparna varit naiva eller okunniga, men samtidigt fanns ju besiktningsprotokoll som var ua. Varför skall man som köpare behöva ifrågasätta ett protokoll? Det tyder ju på att branschen är sjuk. Säljaren har upplysningsplikt. Visserligen hade jag själv velat göra en egen besiktning men tycker att en någorlunda färsk vet. besikting som är gjord skall gå att lita på. Att behöva dubbelkolla för att det finns lurendrejare är sjukt i sig. Nej, rensa upp i denna bransch tycker jag.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

lurendrejeri är väl lite vad de flesta lever på inom hästbranchen annars hade de aldrig gått runt.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Självklart ska branschen rensas, men det kan bara ske genom att marknaden för dessa oseriösa minskar drastiskt eller försvinner. Vilket innebär att köpare M Å S T E börja ta sitt ansvar och inte lägga pengar hos dessa människor. Det är köparnas pengar som gör att lurendrejarna kan fortsätta.

Att godta ett gammalt besiktningsprotokoll som man inte ens är beställare av - nej, aldrig i livet. Besiktningen är ju åt skogen redan när man går utanför klinikdörren. Hästen kan halka på rampen till släpet, bralla sönder sig i hagen när den kommer hem, snubba på hinderbommen dagen efter. Det har ju hänt inte en men flera gånger.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

:bow::bow::bow:

*kl*

Personligen tycker jag att rådande lagstiftning måste ändras, för att de seriösa ska våga fortsätta och för att tvinga köpare att ta ett större ansvar.

Som det är nu drabbas de små, seriösa handlarna/säljarna/uppfödarna så att de inte törs fortsätta. De fula fiskarna bryr sig inte och fortsätter, håller sig undan lagen och använder olika tvivelaktiga sätt att krypa undan.

Syften med lagen missar målet!
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Jag har köpt mitt sto från denna person för 4½ år sedan, då hon höll till i Dalsjöfors. Har nog skrivit om min häst i någon tråd för lääänge sedan. Vilket fall som helst så var hon helt utmärglad. På några månader lyckades hon tappa allt hull hos henne, såg helt utmärglad ut då jag var där. När jag var där kom en stalltjej med en normalstor skottkärra med ensilage att dela på till 7 hästar !!, vid lunchtid. enl. han som hyrde ut stallet till henne så fick dom frukost först vid 12.00-14.00 varje dag. Vet ej om detta är sant, då hon var skyldig han stallhyra.........................
Skulle provrida en annan häst som jag inte gillade. Fick då prova detta sto, ville inte ha henne då hon inte var utbildad & såg så eländig ut. Dessutom ville dom ha 45 000:- för henne, men jag gillade henne. Dom ringde mig VARJÉ DAG & tjatade på mig att köpa henne, efter 5 dagar gav jag efter & köpte henne då jag tyckte synd om henne, dock till ett lägre pris, men ändå för högt för henne.
Dom skyllde på att hon hade ingenstans att ställa henne, måste bort innan Fredag, visste inte var hon hamnar i slutändan osv...........................

Har bilder på henne 2 veckor efter att hon kom till mig, kunde inte med att fotografera henne dom 1:a veckorna. Hon var helt APATISK i 3 veckor här. Hade aldrig stött på en apatisk häst innan så det tog några dagar att fatta varför hon var så snäll & foglig. Det har tagit många år att få ordning på henne immunmässigt,muskelärt & utbildningsmässigt så klart. Men idag är hon en vacker svan:)
Jag köpte henne med villkor att hon skulle kunna A1 försäkras u.a, vilket hon inte gjorde. Dom vägrade ta tillbaks hästen, anmälde för bedrägeri mm..............åtalet las ner , för svag bevisning. Trots korrekt köpekontrakt. Så det är inte många som får rätt genom rättsväsendet, då många fall läggs ner innan dom ens kommer till domstol.
Ang. att kolla upp företag så är det inga garantier, då dom skaffar sig BULVANER, ser till att inte äga något på pappret, så fogden inte kan utmäta något. Sedan har dom alltid Aktiebolag, så hon personligen inte blir skyldig något & bara kan kursa & starta på nytt.

Vilket fall som helst så letade jag häst i somras igen & var på detta försäljningstall i Börstig (mellan Ulricehamn-Falköping) , ingen hemlighet då det står på deras hemsida !, för att provrida några lettiska halvblod, som är hennes specialitet nu. Antar att det är det som lönar sig bäst nu............................ Hon håller sig undan & säger att hon inte har något med hästarna att göra, då det är pojkvännen som har rörelsen idag. Men ändå hanterar hon papper, skickar iväg hästar, skulle åka en ny vända till Littuaen för att köpa hästar.
Hon & sambon bor på en närliggande gård för att inte synas för mkt. antar jag då det är sambon som tar all telefon kontakt. Hon lär hålla sig undan ett tag på gården nu när programmet sänds. Hon säger iaf att hon säljer Lettiska hästar som smör i solskenet.
Jag köpte uppenbarligen ingen häst här då det visade sig att hon hade det, vilket jag inte visste då jag åkte dit. Hade nog bara tur att stöta på henne då hon skulle skicka iväg en häst .
Till hennes försvar kan jag säga att hon är mkt. trevlig, det är svårt att tycka illa om henne. Inte ens nu när jag var där kunde jag vara arg på henne. Tycker bara synd om alla som kommer att köpa häst av henne i framtiden, då dom inte drar sig för att ljuga & bedra för att sälja en häst.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Knapplån

Jag har inte köpt häst från denna hästhandlare men jag har sett en häst som kommit därifrån. Den var dock inte vanskött eller dylikt. Den var lite omusklad men den var fin i övrigt. Men jag vet inte hur frisk den var etc eftersom det inte var min häst så vet jag inga såna detaljer.

Jag tycker det är fult att ljuga och dölja historik som påverkar hästarnas användningsområde som vissa hästhandlare/försäljare gör och det är dåligt gjort. Samtidigt så förstår jag inte vad köparna tänker som köper billiga hästar och tror dom ska få välutbildade fina tävlingshästar. Visst, fyndhästar kan man alltid hitta som klarar dom måtten, men i det stora hela så borde man veta att detta oftast är hästar som inte är riktigt fräscha (om dom har hög utbildningsnivå) eller som kanske lämpar sig bäst som promenadhästar eller lätt träning. (återigen, säljaren ska dock tala om detta, men lite sunt förnuft borde även köparen ha i såna prisklasser!)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 994
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir både ridsport och familjerelationer när sex pappor ska coachas till ryttare av sina döttrar. I TV3:s "Det stora hoppet" sätter...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter TV3 har i veckan bjudit på tre premiärer. Men tittandet linjärt har varit svagt. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp