Hästhantering av såld häst

sanio

Trådstartare
Blir så ledsen. av en slump hitta jag en hemsida för en som köpte min gamla häst P. att hon skulle säljas igen.
När P kom så var hon sönderdragen i munnen och ändå så kännslig i munnen att hon bara slog i från i huvudet och nästan stack. Hon reds på skarpa bett och hade namnet problemhäst.
När jag kom och provred va hon svettig, de hade nog longerat henne en bra stund för att bli va med mycket av hennes över energi och stress. Vilket hjälpte så där. De som satt jämte padocken sa att de klarar henne inte mm.

När jag började med henne var hon ett nervvrak och jätte stressad. Kunnde inte skritta på långa tyglar utan att takta och nästan stegra sej om man nudda henne i munnen.
Jag började från början, skritta på långa tyglar jämt och bara fick henne att slappna av. Hon stack över folk som var stressade eller arga. DÅ hon är kännslig och känner sånt.
jag fick ordning på det mesta, men av en del omständigheter kunnde jag inte ha kvar henne. Just då ringde en gammal ägare till hästen och lovade ett livslångt hem.
Skulle hon sälja skulle hon höra av sej.
Hon hade ridit western på henne mm, lät jätte bra.
Nu ett år efter så ser jag annonsen och hon skryter för mej att hennes 13 åring sitter på skarpt bett och klarar av henne..

Är det att skryta med? Hon vill även sälja henne. Hon har haft henne ett år. Då sa jag att hade jag vetat detta hade jag hellre skickat henne på slakt..
Är det konstigt man blir arg?
Hästen är 17 år och ingen ung häst.
Jag får inte heller köpa tillbaka henne.
Det betyder att hästen som är en vandrande objekt ska flytta igen och börja om och hon blir jätte stressad av detta. (kallblodstarvare) som är som i sättet en travare. När hon kom var hon mer stressad än många travare jag träffat.

Mår jätte dåligt av detta... Usch!
Är även ledsen, ska stackarn flytta igen, undra hur mycket hon klarar innan hon slår över igen och då kanske hamnar på slack.
Fast med ett hemskt avslut på livet.

Hon är ingen häst som klarar att åka runt...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhantering av såld häst

Det hemska är att jag inte kan göra något åt det, bara se på....
 
Sv: Hästhantering av såld häst

Sånt här är så hemskt. :(
Varför kan inte du köpa tillbaka henne?
 
Sv: Hästhantering av såld häst

Om du verkligen vill ha tillbaka henne, kan du inte få någon annan att köpa henne åt dig? Utan ägarens vetskap?
 
Sv: Hästhantering av såld häst

Bara för att jag sa det med slackt för jag var så arg. jag skulle aldrig sälja denna häst till någon som inte känner henne. Aldrig det är som att skicka henne på en långdragen slackt. Visst kan hon få rätt ryttare, men större chans att hon hamnar fel.
Hon lova henne ett livslångt hem, hon skulle aldrig kunna sälja henne igen. Hon har köpt andra hästar och ska sälja P i stället.

Nu säger ägaren att jag önskar livet av henne pga av att ajg sa det med slackt.. Så varför skulle jag ens höra av mej då?

Hur kan folk ljuga, enligt muntligt avtal skulle hon säga till mej om hon skulle sälja henne. Jag veta att sånt inte gäller.

Hästen kräver minst 10 kg hö om dagen annars blir hon smal. Hon är 152 bara, hon kräver nya skor var 5 vecka sen går fötterna sönder. MM MM hon är en speciell häst och hon viste allt detta för hon ägt henne innan. Ändå sitter hon och verkar klaga att hästen äter mycket. Hon kräver motinonering varannan dag annars blir hon knäpp, lösdrift kan funka. Hon blir stressad om hon inte får göra av med energi.

Den hästen vill röra sej massor och äter masor. Lätt för en sånn häst att hitta rätt människa..
 
Sv: Hästhantering av såld häst

Hästen kräver minst 10 kg hö om dagen annars blir hon smal. Hon är 152 bara, hon kräver nya skor var 5 vecka sen går fötterna sönder. MM MM hon är en speciell häst och hon viste allt detta för hon ägt henne innan. Ändå sitter hon och verkar klaga att hästen äter mycket. Hon kräver motinonering varannan dag annars blir hon knäpp, lösdrift kan funka. Hon blir stressad om hon inte får göra av med energi.

Den hästen vill röra sej massor och äter masor. Lätt för en sånn häst att hitta rätt människa..

Men ärligt talat, det låter väl inte som några jättestora krav på omvårdnaden för hästen?

Låter ganska normalt, vissa måste skos oftare, så är det ju och 10 kg hö, ja, det äter mina ponnyer, som inte är speciellt smala. Det går nog att hitta en köpare som klarar av att motsvara de kraven, med lätthet.

Om du ville kunna kontrollera hästens framtid skulle du aldrig ha sålt den, så är det, sålt är sålt.
 
Sv: Hästhantering av såld häst

Vill du verkligen köpa tillbaka henne så använd en vänn du litar på som bulvan! Jättetråkit att hon fick det så här.

Lycka till om du gör slag i saken och försöker köpa:)
 
Sv: Hästhantering av såld häst

Men ärligt talat, det låter väl inte som några jättestora krav på omvårdnaden för hästen?

Låter ganska normalt, vissa måste skos oftare, så är det ju och 10 kg hö, ja, det äter mina ponnyer, som inte är speciellt smala. Det går nog att hitta en köpare som klarar av att motsvara de kraven, med lätthet.

Om du ville kunna kontrollera hästens framtid skulle du aldrig ha sålt den, så är det, sålt är sålt.

Jo visst vet jag det. Hon hade 7 kg om dagen när jag hämta henne, folk är sånna :cry:

Mina har fri tillgång på hö.. Och det hade P också och hon åt ca 10-12 kg om dagen. de håller sej bäst i hull då... Får ingen svält mage då de ser uppsvälda ut.
Jag vet att såld är såld..
Annledningen varför jag sålde henne var för att jag hade ingen stanns att ha henne och jag orkade inte med en häst pga av att jag mådde dåligt över en vän som blivit på körd.

Tack för tipset med bullvan, ska försöka mej på det. Måste bara vara någon långt bort så hon inte förstår.
Sen är det inte så lätt hon har bara lagt ut på sin hemsida att P kan vara till salu, ingen bild mm. skulle hon tro att någon ringer henne och frågar om de får köpa henne på den lilla texten?? Hade ni kunnat göra det??
 
Sv: Hästhantering av såld häst

säg till din kompis att säga att hon vill ha henne som sällskapshäst att rida ut på lite ibland.

Om hon inte tror att nån vill köpa hästen för att de inte skulle hitta annonsen på hemsidan så varför ens lägga ut den?
 
Sv: Hästhantering av såld häst

Jo det klart..

Typiskt nu har hon lagt ut henne till utlåns. Att byta hem även om hon bara lånar ut henne är ju samma sak. Stackars gammla 17 åring att hon aldrig får hamna på ett och samma ställe. Hade inte sagt det om det var en annan häst..

Själv köpt en äldre. Men just denna är lite mer speciell. Stackarn att hon aldrig får ett och samma hem..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 496
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 023
Senast: Celinehenn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 827
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp