Hästkostnader och försäkringar

R

roxx

Hej!
Nu är det såhär att jag är påväg att skaffa häst...
Och jag försöker få ihop alla kostnader!
Okej, jag har inte tagit med ALLA mindre kostnader, men allt det viktiga har jag nog med?

- Hästen

- Ev. utrustning

- Hyra

- Foder (grov+kraft)

- Försäkringar (vet.vårdsf.+livsf.)

- Avmaskningar

- Vaccinationer

- Hovslagare

- Kurser, träningar, mm.

- Strömaterial (spån, halm, osv)

- Eventuella transporter

Vad kostar allt detta för er? Ta och coppa detta så är det lättare att se. :idea:
Sedan detta med försäkringar! Nu är det säkert andra som också haft frågor om detta, men men...

-Vad har ni för försäkringar och hos vilka bolag?
-Fördelar/nackdelar med era f.bolag?
- Självrisken?

Jag ska skaffa en varmblodig travare som ska gå som ridhäst nu... Är det många som inte har livsförsäkring på sina hästar? Fast ok, det är ju klart man ska ha det om man äger en satsig häst som typ ett halvblod eller så, men varmblod kostar ju inte alls så mycket...
Hur mycket kan man tänkas spara på att inte ha livsförsäkring om man försäkrar den för ca 10 000?

OCH... en sak till. Hur stor ska boxen vara enligt jordbruksverkets regler om man har häst (inte ponny)?

Tacksam för svar! :smirk:
 
Sv: Hästkostnader och försäkringar

Kolla och ev raspa tänder 1-2 ggr/år borde finnas med i listan.

Och även en budget för oförutsedda kostnader. Om det är din första häst kan du ha som tumregel att det kostar mycket mer än man tror! ;)
Boxen ska vara minst 3x3 m för häst.

Ang försäkringar finns det så många olika att det skulle vara omöjligt att rabbla upp alla här, det bästa är att du ringer och kollar med försäkringsbolagen.
 
Sv: Hästkostnader och försäkringar

Mm ja just det, det hade jag glömt! Och veterinärbesiktningar och sånt. Joodå jag har räknat med att det kommer att kosta en hel del! :p
 
Sv: Hästkostnader och försäkringar

- Hästen 50.000 kr (lån 900kr/mån)
- Ev. utrustning 0-3000kr/mån :p
- Hyra just nu 0 annars runt 2300kr/mån inkl hö

- Foder (grov+kraft) 300kr extra kraftfoder

- Försäkringar (vet.vårdsf.+livsf.) ca 250kr

- Avmaskningar 25kr/mån max...

- Vaccinationer 50kr/mån

- Hovslagare ca 400kr/mån om man slår ut det på ett år

- Kurser, träningar, mm. just nu 0 (dressyrträning 350kr/gång)

- Strömaterial (spån, halm, osv) just nu 0

- Eventuella transporter bensinkostnaden ca 15kr/mil.



-Vad har ni för försäkringar och hos vilka bolag? A1 25.000kr vetvård obegränsad. Folksam.
-Fördelar/nackdelar med era f.bolag? Täcker inte mediciner man hämtar på apoteket.Fördelen är att det inte är någon begränsning på veterinärvården samt att de inte har någon rörlig självrisk.
- Självrisken? 2500kr/120dgr (har jag för mig).

Ska åka iväg och vaccinera och kolla tänder, blir ungefär 1000kr sammanlagt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vad har ni för försäkring på era hästar? Om ni inte vill svara på det, vilka bolag tycker ni är bra? Vilka är mindre bra? Bör man ta...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 762
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 763
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 689
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp