Hästpass?

A

AnnebergBellman

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så nån får gärna flytta den om det är fel! Men nu till min fråga: Jag har en häst på foder som inte har ett hästpass :confused: men han är registrerad i svenska new forestföreningen... Eftersom jag inte äger honom och inte får tag på ägaren så undrar jag hur jag kan göra för att få hästpass till honom... Jag kan ju inte fixa det själv, men behöver ett då skötaren vill ut och tävla honom. Är det straffbart att inte ha hästpass? Jag menar om man kan anmäla det till någon och så får de leta reda på ägaren (som bytt nummer och inte talat om det för mej :confused: ) och ordna det med henne? Han har registreringsbevis och sånt som jag har här hemma, men som sagt det är väl bara den som äger som kan ordna pass? Jag är inte så insatt i det här... Vad är det som gäller med försäkringar om man inte har pass till hästen? Har för mej att det är nån försäkring som inte gäller. Alla ni som kan det här, hör av er så snabbt som möjligt!!

MVH// S.
 
Sv: Hästpass?

tycker innan du fixar pass så koncentrera dig på att hitta ägaren för ägaren ska skriva under passansökan..dessutom så låter det ju ganska konstigt..hur länge står det på kontraktet att du ska ha hästen??går det inte att spåra ägaren alls?? tycker du att du kan betrakta hästen som övergiven?? tycker att du ska ringa polisen så kanske dom kan hjälpa till att spåra ägaren..lycka till
 
Sv: Hästpass?

citat från Jordbruksverkets hemsida
"10. Vad händer om en häst inte har pass?
Länsstyrelsen har tillsynsansvaret. Ägaren kan beordras att skaffa pass. Om hästen saknar pass kan ägaren även åtalas. Hästen får inte slaktas på slakteri. Vissa läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet kan inte göras."
 
Sv: Hästpass?

Eftersom han är registrerad i New forest föreningen så är det också de som ska utfärda pass till hästen. Mitt tips är att ringa till dem och berätta hur allt ligger till.
Gå in på jordbruksverkets hemsida www.sjv.se. Gå vidare till hästpass och sedan något som heter kompassen. Där kan du hitta vad du behöver.

Om hästen inte har hästpass kan ägaren bestraffas med böter, det svaret fick jag när jag mailade till ASRP och frågade.
 
Sv: Hästpass?

efter vad jag hört så är det dispans fram till 2009 att skaffa pass, därefter böter.
 
Sv: Hästpass?

efter vad jag hört så är det dispans fram till 2009 att skaffa pass, därefter böter.

Nej ÄN gäller reglerna om att alla hästar ska ha pass...
MEN efter nyår kommer eventuellt reglerna att ändras till att den som ej "hunnit" skaffa pass får tom 2009 på sej att göra detta...

Men än så länge gäller passtvång ! (skumt att det är olagligt nu men kommer kunna va "lagligt" om 3 månader, men jag hoppas de blir så då jag inte tänker skaffa pass till 23åringen ;) )
 
Sv: Hästpass?

ok. jo det låter ju lurigt eftersom inte alla som skickat in förra året fått tillbaks sina pass än . jag är inte så pigg på att skaffa pass till våran 35 åring heller :crazy:
 
Sv: Hästpass?

Man behöver inte ha fått tillbaka sitt pass och kunna visa upp det vid en inspektion, men man ska ha skickat in det innan den 1/1-06 då lagen om passtvång trädde i kraft. Man är själv skyldig att veta vilka lagar och regler man berörs av. Inspektören ska kunna ringa till rasföreningen och kolla att passansökan är inskickad.
 
Sv: Hästpass?

Som flera redan påpekat så är det bra att få tag i ägaren eftersom ägaren måste skriva under passansökan. När det gäller försäkringar så är det mig veterligen inget bolag som frågar efter pass. Jag är själv ombud för ett försäkringsbolag och vi bryr oss inte om ifall hästarna har pass eller ej. Passet är enbart till för att kunna spåra vilka medicineringar hästen ev fått under sin livstid och är således bara intressant för livsmedelsproduktionen.
Det finns en ruta på en sida i alla pass där man kan fylla i om hästen INTE skall gå till livsmedelsproduktion. Den enda som skall skriva under där är hästägaren eller företrädare för denne.
FG
 
Sv: Hästpass?

Har inte varit så insatt i detta, men det låter ju bra hade hit en identifierare till våra ston förra hösten för att ha det klart före nyår. Men av någon anledning fick jag igen pappren till mitt sto för att det var inte rätt i fyllt hon hade glömt att rita i att hon var vit stickelhårig på ena bakbenet så jag måste ta ner min häst till travet för att hon ska kunna fylla i det ordentligt och skicka in pappren igen. Har bara haft problem sen jag fick tag i henne finkan pajade och var obrukbar i några månafer och till råga på allt så har vi haft vatten problem ända till förra veckan så det har inte funnits tid.
 
Sv: Hästpass?

Nej ÄN gäller reglerna om att alla hästar ska ha pass...
MEN efter nyår kommer eventuellt reglerna att ändras till att den som ej "hunnit" skaffa pass får tom 2009 på sej att göra detta...

Men än så länge gäller passtvång ! (skumt att det är olagligt nu men kommer kunna va "lagligt" om 3 månader, men jag hoppas de blir så då jag inte tänker skaffa pass till 23åringen ;) )

Nån som vet hur det blev ???
Är det fortfarande passtvång på äldre hästar eller gick det där *pekar i min citatbubbla* igenom ????
 
Sv: Hästpass?

Enligt den som har hand om hästpassfrågor på Jordbruksverket så är det passtvång på alla hästar, pratade med henne veckan före jul om detta. Var hittade du det där citatet om att reglerna eventuellt skulle ändras för pass? Enligt ansvarig på SJV så har det aldrig varit pass övergångsreglerna skulle gälla, men däremot chipmärkning där man troligen kommer att ha en övergångsperiod, men hon sa att många hade missuppfattat det att gälla passen också.
 
Sv: Hästpass?

måste alla chippas? jag e lite förvirrad för när min fick sitt pass så var han redan blodtypad och chippades inte. men det är så rörigt alltihopa, för när jag först ringde rasföreningen ca 1 1/2 år sen och kollade så sa dom att han inte behövde byta ut sitt gamla pass som han haft i flera år. sen ringde jag och dubbelkollade för ca ett halvår sen och då helt plötsligt var jag tvungen att byta för det fattades en sida, som tillkommit enligt reglerna. men de sa då att det räckte att skicka in det så skulle jag få ett nytt och det skulle inte kosta mig nåt. sen när jag gjorde det fick jag hem ett brev som sa att jag var tvungen och göra en ny beskrivning med tecken och virvlar, för den som redan fanns var inte utfärdad av vet utan av identitetskontrollant, samt att passet skulle kosta mig 800 kr. snacka om snurrigt! om det nu är chipskrav, varför sa de inte till mig om detta på en gång? nu måste ju det åtgärdas i efterhand?!:confused:
 
Sv: Hästpass?

Troligen kommer det att bli obligatoriskt med chipmärkning för alla hästar, beslutet är dock ej klubbat ännu, det är det ej obligatoriskt i dag, vissa rasföreningar har det dock som krav redan i dag. Eftersom alla rasföreningar i dag inte har krav på chipmärkning så kommer det att föreslås att det blir en övergångsperiod på chipmärkningen. Denna övergångsperiod har dock blandats ihop av vissa med att passen som är obligatoriska för ALLA hästar f r om den 1/1 2006 oavsett ålder och ras skulle få en övergångsperiod. Det var den informationen jag fick av passansvarig på SJV veckan innan jul.
 
Sv: Hästpass?

*knapplån*

Snillen spekulerar :)

Min 24åring har inget pass, vet inte ens vart hennes gröna registreringspapper är. Dvs kan ju ansöka om pass via ASVH om jag vill = kostnad på flera tusen
"BORTTAPPADE REGISTRERINGSHANDLINGAR
Hur gör man då?:
Först tar du ut en id-kontrollant som ritar av hästen samt chipmärker. Dessa kontrollanter hittar du på www.svehast.se. Sedan skickar du in hit en ansökan om duplikat där du anger så mycket uppgifter som möjligt om hästen. Bifoga konturdiagrammet och en kopia av ett köpekontrakt/kvitto som styrker att du äger hästen.
Vi kommer därefter, i tidningen Ridsport två nummer i följd, utlysa att registreringshandlingar saknas för hästen. Om vi inte hör av någon om att handlingarna skulle finnas, utfärdar vi ett duplikat mot en kostnad av 2500 kr. "

alt reggar henne som okänd härstamning (grundpass) hos SH till en kostnad av "Kostnad: 400 kr inbetalas i samband med ansökan i annat fall
tillkommer porto + postförskottsavgift"

Grejjen med den senare är att jag har ett pass att visa för äckliga kontrollanter, stoet som används i avel är redan registrerad i ASVH och finns därmed redan i deras register och är dnakollad så när jag får föl ser ju ASVH iaf att det är rätt sto = får "rätt" pass på avkomman (sker ju lixom redan idag och stoet har som sagt inget pass)...

Hur sjukt är inte detta egentligen ??? För som sagt klart jag OM jag skulle bli hotad med vite om jag inte har pass på märren skaffar det som är billigast !
 
Sv: Hästpass?

Risken att länsstyrelsen kommer ut och kollar att du har pass är just nu iaf = 0. Om man inte tävlar, om inte någon veterinär kräver pass vid behandling eller om hästen ska slaktas på ett slakteri så kommer du inte att behöva visa upp något pass.
 
Sv: Hästpass?

Har också hört att det blev förlängt med hästpaset! Hade inga pengar innan så då tyckte jag att det lät jättebra!
Men har läst nu att man måste ha ett!
Då undrar jag hur jag gör!?
Har ett svenskt Halvblod... är det bara att skicka in hennes stambok till flyinge eller vad är det jag ska skicka och vart!?

Köpte en shetlandsponny för några veckor sen (född 10/6 -06) och hon har inte heller pass, hon är inte heller registrerad! Hur går jag tillväga med henne? Tacksam för svar!
Pm:a gärna så behöver ni inte lägga in det i den här tråden!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 234
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp