Bukefalos 28 år!

hästpratare

Sv: hästpratare

Jag anser att dom är en av dom varelser på hela våran jord som bär på mest lärorik kunskap, något som vi människor har svårt för att se.

Det var något nytt, det brukar vara delfiner...;) Vad är det för lärorok kunskap?

Min häst har sagt saker i sessionerna som jag brukar säga till honom. Som ingen annan vet om. Saker som bara vi två har gemensamt

Visst förstår en häst en del talat människospråk, men inte i den utsträckningen. Dessutom undrar jag om det som är viktigt för en människa är intressant för en häst.

Vi kan tro på energivåger osv, som vi inte ser? Vi kan få en telefon att ringa till en annan på andra sidan jorden, med hjälp av energie/radiovågor.

Vi ser inte radiovågor, men vi kan mäta dem på olika vis. Ingen har kunnat mäta eller ens påvisa dessa mystiska "energier" som skulle kunna föra elektriska impulser från en hjärna till en annan, dessutom mellan individer av olika art. Vi kan mäta elektronerna i en enskild atom, vi kan lyssna till ekona från universums tillblivelse - dagens fysik klarar mer än de flesta lekmän tänker på.

Nu skriver jag inte detta för att övertyga någon, utan för att ni ska våga tänka till, inte blunda för det. Eller tror ni jag har en sjukdom som gör att jag inbillar mig att jag har haft telepatisk kontakt med ett djur? Haha, ja ifall ni väll tro det så?

Sjukdom? Inbillat dig? Nej - men misstolkat. Vi människor gör det väldigt ofta, och det kan förklaras med psykologi och beteendevetenskap. I mina ögon mycket mer spännande än luddiga "energier".

(till er som säger att all djurkommunikation är en bluff, tror ni verkligen det? På riktigt?

Ja. Inte bara tror, de flesta av oss är övertygade om att det är, om inte bluff, så misstolkningar och önsketänkande.


Eller vågar ni kanske inte vara acceptera, att världen är mer än vad vi kan se?)

Du menar att det övernaturliga finns, inte mikrobiologi, förmodar jag. Det handlar inte om att våga, vad är det för modigt med att tro på det övernaturliga? Det finns hur mycket som helst jag tror på som jag inte kan se och inte begriper. Att knopparna på träden slår ut till våren, att lampan tänds när jag trycker på kontakten, att vi bor på en planet iutkanten på ett solsysrem...Men det finns folk som förstår, och kan förklara hur det fungerar, och hur vi kan veta.
 
Sv: hästpratare

... att vi bor på en planet iutkanten på ett solsysrem...Men det finns folk som förstår, och kan förklara hur det fungerar, och hur vi kan veta.

Det gör vi väl iofs inte?

Men om du tar ytterligare ett kliv längre in i fysikens värld och möter saker som ex.v. parallella universum och parallella verkligheter. Hur ser du på det? Är det ett uttryck för samma sak fast på en mycket högre teoretisk nivå (undantaget då förstås rena bedragare inom djurkommunikation)?
 
Sv: hästpratare

*KL*

Jag var så desperat en gång att jag tog ut en så kallad hästpratare. Hon påstods vara den bästa dessutom.
Jag erkänner mig pinsamt naiv men är inte mer oklok än att jag kan erkänna mina misstag. :o
Jag vet inte vad som fick mig att inte lita min egen kommunikation med hästen, för jag har aldrig haft några problem med att förstå mina egna djur. Kanske var det för att den hästen var myyyycket speciell och helt enkelt gjorde saker han inte ens fattade själv.

Hästprataren sade en massa konstiga saker om hästen och när jag sedan hörde vad hon sagt till "alla" andra verkade det som om hon hade lite samma lines som hon sa till flera. Det var "lite lever och njurar", "klämd vid födseln" "adhd, damp" etc etc.
Några år senare gjorde tidningen Ridsport en undersökning där de anlitade hästpratare till en häst som varit hos samma ägare hela livet (tror jag det var) och hästprataren sa att hästen varit med om alla möjliga händelser. Jag hittade även "min" hästpratare bland dem eftersom det var EXAKT samma språk även när hon pratade med den hästen. Pinsamt.

Aldrig någonsin mer kommer jag anlita en hästpratare. Inte ens i min mörkaste mest desperata stund.
Den dagen jag inte kan kommunicera med mina egna hästar så slutar jag hålla på med dem, jag lovar.

Däremot har skickat in en håranalys en gång, och det var intressant. Dock kan man ju tyda en hel del av hästens hälsa (även människans) via hår. Det är ju inte för inte som man kan ta dopingprover via håranalys (anabola).

Sen har jag faktiskt fått min katt "hittad" av en trollgubbe via telefon en gång. DET var otäckt. Han talade om precis var katten var, vilken riktning, mellan vilka stolpar osv. Döm om vår förvåning när kattskrället faktiskt befann sig där.... röta eller trolleri, ja jag vet inte vilket.
 
Senast ändrad:
Sv: hästpratare

Men om du tar ytterligare ett kliv längre in i fysikens värld och möter saker som ex.v. parallella universum och parallella verkligheter.

Det gör jag inte.;) Redan den lägre fysiken är svårfattlig för mig.
 
Sv: hästpratare

De som säger sig ha upplevt telepati. Jag kan ju kanske ha ett litet svar på detta. Jag var på kurs via jobbet, angående bemötande vid svåra beteenden. Då gick kursledaren igen massoor med saker som vi människor gör utan att tänka på det. Så ibland läser vi kroppsspråk vi inte ens tänker på finns där, kanske det är det man uppfattat som telepati?

Har ni kommit på en grej ni gör när ni pratar med någon. (ibland kommer man på sig själv med dessa kroppsspråk) Oftas "härmar" man sin motpart. Den ni sitter bredvid i klassrummet t.ex. Sitter grannkompis med benen i kors gör garanterat du det med. Står du och pratar med någon med armarna i kors kanske du också sätter armarna på ett liknande sätt utan att tänka på det. Detta är ett sätt hos oss människor att skapa gemenskap, och visa att jag "märker dig, jag lyssnar på dig" och oftast när man kommer på sig själv att man suttit och härmat någon skäms man och byter snabbt ställning, och då brukar motparten märka det du märkt samtidigt pga. av ditt snabba kroppsspråk.

Kanske något liknande kroppsspråk uppstått mellan djur och människa och man har då kännt en gemenskap och att man förstår varann? :)
 
Sv: hästpratare

Sätt dig mitt emot din hund, slicka dig om munnen, vad gör hunden?
:idea:
+ lite överföring o motöverföring o saken är biff!
 
Sv: hästpratare

Synen dom flesta människor verkar ha på hästar är ju verkligen knepig. Jag anser att dom är en av dom varelser på hela våran jord som bär på mest lärorik kunskap, något som vi människor har svårt för att se. Jag har haft djurkommunikatörer till mina djur (på katten, hunden och hästen flera gånger) som enbart pratat på distans, helt utan kostnad. Min häst har sagt saker i sessionerna som jag brukar säga till honom. Som ingen annan vet om. Saker som bara vi två har gemensamt.

Det finns många olika sett att kommunicera andligt med djur. Vissa djurpratare får bilder och budskap (Som djurkommunikatören tolkar till ord) och andra känner in djurets själ i sig själv för att känna smärtor eller liknande. Vissa ''djurkommuniatörer'' är en bluff (och bluffar finns överallt?) såklart?

Jag har själv haft telepatiskt kontakt (nej, jag är inte djurkommunukatör, men det betyder inte att man inte kan ha telepatisk kontakt med djur) och mer eller mindre samtal med djur, det svåra är att tolka informationen (såklart att man inte hör en tydlig svensk röst i huvudet som rabblar upp massa ord, eller att man bokstavligt talat läser någons tankar) Det handlar om att känna in energier. Djuren har jätte lätt för att kommunicera via telepati, alla människor kan men har mer eller mindre svårt för det.

Vi kan tro på energivåger osv, som vi inte ser? Vi kan få en telefon att ringa till en annan på andra sidan jorden, med hjälp av energie/radiovågor. Det är inte alls konstigt? Att föra energie från ett föremål till ett annat utan att man ser det eller kännder det, det är inget konstigt med det? Så varför skulle inte två människor (eller djur) kunna överföra information till varandra med hjälp av energi? För att vi inte är några maskiner? Vi är så mycket mer.. allt som är levande.

Nu skriver jag inte detta för att övertyga någon, utan för att ni ska våga tänka till, inte blunda för det. Eller tror ni jag har en sjukdom som gör att jag inbillar mig att jag har haft telepatisk kontakt med ett djur? Haha, ja ifall ni väll tro det så? Djurkommunikatörerna kanske bara gissade till sig 3 a4 sidor om min häst (som jag som känner honom innan och utan till bara kunde bara nicka och instämma). Dessutom är det inga saker som ''Han gillar att äta och gå i hagen och springa fort'' utan mycket mera personliga saker, unika saker, som man inte kan hitta fakta om på internet (^.-?) (till er som säger att all djurkommunikation är en bluff, tror ni verkligen det? På riktigt? Eller vågar ni kanske inte vara acceptera, att världen är mer än vad vi kan se?)

Jag tycker detta är jätte intressant och disskuterar gärna vidare :)


Glömde ta med texten :P
 
Sv: hästpratare

Sätt dig mitt emot din hund, slicka dig om munnen, vad gör hunden?
:idea:
+ lite överföring o motöverföring o saken är biff!

jag har fått lära mig att detta betyder "vänta, lugna ned dig jag blir lite stressad och nervös nu". Stämmer det? :)

(min voffsing kikade osäkert på mig och vickade osäkert på svansen, haha.. men jag störde honom i och för sig mitt i vilande :p )
 
Sv: hästpratare

Fast just hundar är nog det djuret som är mest avlade för att förstå kroppsspråk. Inte medvetet från början men de hundar som var lättast att "samarbeta" med var de som hade lättast att förstå människor. Jämför tex med att peka åt något håll och se om hunden reagerar och sen gör samma sak med en katt. En hund brukar generellt förstå att dit man pekar är dit den borde titta för att se nåt intressant, en katt struntar fullkomligt i dig om du inte lärt just den katten att titta dit du pekar.
 
Sv: hästpratare

Fast just hundar är nog det djuret som är mest avlade för att förstå kroppsspråk. Inte medvetet från början men de hundar som var lättast att "samarbeta" med var de som hade lättast att förstå människor. Jämför tex med att peka åt något håll och se om hunden reagerar och sen gör samma sak med en katt. En hund brukar generellt förstå att dit man pekar är dit den borde titta för att se nåt intressant, en katt struntar fullkomligt i dig om du inte lärt just den katten att titta dit du pekar.

Men hästar använder väl minst lika mycket kroppsspråk? Om inte mer. Sätt dig och studera en flock (detta kan jag göra en heel dag) det är grymt intressant. Hur bara en blick från ledarstoet kan få de andra att reagera.
 
Sv: hästpratare

Jag har gjort beteendestudier på många djur och de finns många som är minst lika intressanta att titta på ett par dagar som hästar ;). Grisar tex gör bra mycket mer än man tror men låter också fruktansvärt mycket. Det jag menade var bara att hunden är lite extrem eftersom vi har avlad den för de egenskaper vi vill ha såpass länge och målinriktat. Det är klart det gäller hästar också men hunden är bara snäppet värre.
 
Sv: hästpratare

Jag har gjort beteendestudier på många djur och de finns många som är minst lika intressanta att titta på ett par dagar som hästar ;). Grisar tex gör bra mycket mer än man tror men låter också fruktansvärt mycket. Det jag menade var bara att hunden är lite extrem eftersom vi har avlad den för de egenskaper vi vill ha såpass länge och målinriktat. Det är klart det gäller hästar också men hunden är bara snäppet värre.

Ja det kan jag mycket väl tro på! :) Det jag menade var att de som lär sig läsa hästens kroppspråk blir väldigt snabba på att snappa upp saker som andra inte ser, och kan därför läsa olika humör, om hästen har ont osv. Och ibland läser man även av saker man inte ens tänker på, då det är så natruligt för alla? varelser att använda kroppsspråket. Så kanske detta är något många tolkar som telepati? De gör och "ser" saker dom inte hinner uppfatta, men känner ändå känslan. Gör jag mig förstådd? "undermedveten förståelse" kanske är rätt ord?
 
Sv: hästpratare

Hundar och hästar är olika, och vi kan dividera i evigheter om vilket av djurslagen som är bäst på kroppsspråk, egentligen är det totalt ointressant med tanke på att både och är helt överlägsna oss så vem som är bäst spelar mindre roll, de förstår ofta långt mer än de vi försöker förmedla.

Hundens sätt att leva påminner däremot mer om oss så på det viset är det förmodligen lättare för den att förstå sig på oss, men det är mest en spekulation.
 
Sv: hästpratare

Hundar och hästar är olika, och vi kan dividera i evigheter om vilket av djurslagen som är bäst på kroppsspråk, egentligen är det totalt ointressant med tanke på att både och är helt överlägsna oss så vem som är bäst spelar mindre roll, de förstår ofta långt mer än de vi försöker förmedla.

Hundens sätt att leva påminner däremot mer om oss så på det viset är det förmodligen lättare för den att förstå sig på oss, men det är mest en spekulation.

Ja, förmodligen :) Men vi lär oss ju hästens kroppsspråk genom att studera och umgås med den, och snappar säkert upp mer än vad vi själv märker. :)

(jag tycker att detta ämne är sjukt intressant!)
 
Sv: hästpratare

Jag är naturvetare och är ganska skeptisk mot djurpratare. Men eftersom jag har en häst med ett komplicerat förflutet (troligen misshandel) lät jag en kvinna som är zonterapeut/homeopat behandla pållan. Den här kvinnan berättade om min hästs stora sorg. Det var kanske inte så konstigt för man begriper ganska snabbt att pållan har haft det tufft på det sätt hon beter sig. Mer intressant är hur hästen utvecklats under några månaders behandling (kanske 5 tillfällen). Hon har blivit lugnare och gladare och till och med trygg, något hon absolut inte var tidigare. jag har haft pållan i flera år och jobbat mycket med henne på olika sätt och hon har hela tiden blivit stabilare, men under den nya behandlingen tog utvecklingen ett väldigt stort steg framåt.

Själv tror jag att det handlar mycket om muskelminne på hästar och därför kan en person som har stor förståelse för hästar genom beröring lösa upp en del gamla knutar. Ungefär som pratterapi på människor. Fast egentligen kvittar det vad jag tror, det är bara väldigt kul att ha fått en gladare häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 571
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 938
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst som färdades i hästtransport ska ha råkat ut för en olycka på en väg i Västerås. Föraren bromsade kraftigt och då trillade...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 572
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp