Bukefalos 28 år!

hästpratare

L

_LadyNikita

jag kanske ska ta ut en hästpratare till min häst, kanske finns någon som vet lite om dem? kanske någon som råkat ut för en bluff?:)
 
Sv: hästpratare

Tjejen som varit och pratat med min ena häst och även min hund är jättebra!
Det enda hon fick veta när hon kom till stallet var namn och ålder.
De saker som hon berättade om min häst och hund kan hon omöjligt ha hittat på. Det var personlig information, som endast stämmer in på just dom.

Men det är klart att det finns dom som är bluff också..
 
Sv: hästpratare

Har inte hört någonting om någon som är just en hästpratare. Men har erfarat något liknande, en som kallade sig själv helare. Gick igenom hästen, tryckte lite på den, iakttog den och berättade lite saker som faktiskt made sense. Visste vem hon var sedan innan och det var faktiskt intressant.

Men jag skulle inte slå upp gula sidorna under hästpratare och ta vem som helst. :p
 
Sv: hästpratare

Vi har haft hästpratare i vårat stall. Både så att dom har kommit hit och på distans.
Första gången gjorde vi det bara som en kul grej. Denna hästpratare berättade in i minsta detalj om våra hästar.
Vi var helt tagna efter det. Vi svävade på moln.... Det var helt otroligt!

Sedan har jag haft en på distans och hon har oxå prickat in min pålle exakt! Det är kusligt värre.... Jag bara rös när jag läste vad hon fått fram!

Så ja, vi tror på hästpratare! Visst, sen finns det ju mindre seriösa, men dom har vi inte träffat på, tackålov. Men dom förstör ju för dom andra.

Vi fick bland annat veta varför den ena hästen hade så svårt att kissa när vi var ute och red. Den var helt enkelt blyg, tyckte inte om att vi tittade!
Så nästa gång vände vi ryggen till. Det funkade och har så gjort sedan dess.

Så vi tror på hästpratare. Sen vad andra tycker bryr vi oss inte om! :bow:
 
Sv: hästpratare

Så då ska vi se om jag uppfattat saken korrekt. Hästen blev alltså generad när den försökte kissa och människor tittade på?
 
Sv: hästpratare

Det skulle jag också vilja testa. Man har ju läst en del böcker från kända djurkommunikatörer och jag tycker det verkar helt intressant. Har hand om en del problemhästar och skulle gärna vilja komma närmre dem på alla sätt.

Men, som sagt, det finns nog en del lurendrejeri där ute. Det är väl rätt så lätt att märka själv om de talar sanning om ens djur eller inte, man känner ju oftast dina djur bäst själv, men det är ju samtidigt inte så roligt att slänga pengarna i sjön.

Jag skulle också gärna vilja veta om det finns någon som känner till någon seriös "hästpratare" som man kan kontakta. Fast det kanske inte är tillåtet att rekommendera sådant (= göra reklam för) någon på ett forum såhär?
 
Sv: hästpratare

Alla hästpratare är bluff!

Eller ja, den dagen en människa kan komma ut och säga till min häst att springa ett varv runt ridbanan (alltså runt den, inte ett varv inne i den) och komma tillbaka, då tror jag på det!
 
Sv: hästpratare

Vi fick bland annat veta varför den ena hästen hade så svårt att kissa när vi var ute och red. Den var helt enkelt blyg, tyckte inte om att vi tittade!
Så nästa gång vände vi ryggen till. Det funkade och har så gjort sedan dess.

Det har jag väldigt svårt att tro på. Hästar fungerar inte så, de har inte sånna känslor.
 
Sv: hästpratare

Min kompis hade för många år sedan ute en hästpratare till sin irlandsimport. Dagen efter när jag kom till stallet så snackade hon engelska med hästen. Hästprataren hade sagt att hästen inte förstod svenska och därför var förvirrad och där av svårriden :rofl:
 
Sv: hästpratare

jag kanske ska ta ut en hästpratare till min häst, kanske finns någon som vet lite om dem? kanske någon som råkat ut för en bluff?:)

Lägg hellre ner pengarna på en grovfoderanalys, renovering av hag-grind, spara till en el-vattenkopp eller ett träckprov...:idea:

Då har du i alla fall fått nån bra nytta för pengarna.

Så vida inte hästpratarn är helt gratis förstås.
Men i så fall så får du verkligen grovsålla i allt "hästen" berättar.

AM
 
Sv: hästpratare

Min kompis hade för många år sedan ute en hästpratare till sin irlandsimport. Dagen efter när jag kom till stallet så snackade hon engelska med hästen. Hästprataren hade sagt att hästen inte förstod svenska och därför var förvirrad och där av svårriden :rofl:

Lite OT - vi fick samma tips från en bekant, som hade haft en hästpratare ute till sina hästar, när en av våra hollandsimporter var ny, nervös och svårhanterad. Det gjorde förstås ingen skillnad....... ;) Men det var lite roligt att höra min make, som inte kan holländska, säga "brechki brechki" på skoj när han skulle lyfta hennes hovar!! :rofl:
 
Sv: hästpratare

Alla hästpratare är bluff!

Eller ja, den dagen en människa kan komma ut och säga till min häst att springa ett varv runt ridbanan (alltså runt den, inte ett varv inne i den) och komma tillbaka, då tror jag på det!

Om du tror att det är så hästpratare jobbar så förstår jag att du inte tror på det!

Det fungerar ju inte så alls, djur tänker inte och förmedlar inte som människor!
 
Sv: hästpratare

Testa att stå kvar och inte vända ryggen till nästa gång hästen ska kissa. Blygheten kan ha gått över.

/V
 
Sv: hästpratare

Om du tror att det är så hästpratare jobbar så förstår jag att du inte tror på det!

Det fungerar ju inte så alls, djur tänker inte och förmedlar inte som människor!


Varför skulle det inte kunna fungera så som jag beskrev?

Om en häst kan kommunicera så att en människa förstår, så måste människan kunna kommunicera med hästen så den förstår (?) och detta har ju aldrig skett? För i så fall skulle det ju inte finnas några problem alls i hela världen, eller hur?
 
Sv: hästpratare

*Knapplån*

Jag säger varken bu eller bä, i den här frågan, utan låter "true or false", vara osagt ;). Men nu börjar det likna förföljelsemani, liknande om man ska ha häst på lösdrift eller ej, om NH är något nytt påfund, eller om Akademiska Ridkonstens vara eller inte vara.

Känner man att hästpratare kan vara en rolig grej, typ horoskop, spådomar och liknande, eller en bra grej, som faktiskt kan väcka en tanke om hur egna djuret fungerar, så - vad är felet?

Hädanefter kommer jag vara HÅRDARE i min moderering även i diskussionerna gällande hästpratare. Jag har redan tidigare i veckan delat ut en varning och kommer inte tveka att göra det igen. Givetvis kommer detta gälla "BÅDA SIDOR" vid otrevliga diskussioner och påhopp.

Mvh

moderator
 
Senast ändrad:
Sv: hästpratare

Jag ska vara seriös. Jag anser inte att hästpratare är "en rolig grej". Det är farligt och många gånger rent djurplågeri. Jag känner tyvärr personligen till personer som underlåter att fodra, träna, rida och hålla häst efter vetenskap och beprövad erfarenhet och lägger sin hästs välmående i händerna på charlantaner, siare, homeopater, naturmedicinare och djurkommunikatörer vilket många gånger leder till att hästen inte får den omsorg, foderstat, veterinärvård och sund hästhållning som den har rätt till.
 
Sv: hästpratare

Jag ska vara seriös. Jag anser inte att hästpratare är "en rolig grej". Det är farligt och många gånger rent djurplågeri. Jag känner tyvärr personligen till personer som underlåter att fodra, träna, rida och hålla häst efter vetenskap och beprövad erfarenhet och lägger sin hästs välmående i händerna på charlantaner, siare, homeopater, naturmedicinare och djurkommunikatörer vilket många gånger leder till att hästen inte får den omsorg, foderstat, veterinärvård och sund hästhållning som den har rätt till.

Då kan du som seriös ta det personligen med de personer, som du känner IRL i stället för att döma ner alla Sveriges hästmänniskor, samt övriga nationaliteter som besöker sidan, på ett av Sveriges största hästforum att tro att ingen av alla de som läser och skriver här, kan tänka efter - före själva. För DET ser väldigt illa ut.

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: hästpratare

Känner man att hästpratare kan vara en rolig grej, typ horoskop, spådomar och liknande, eller en bra grej, som faktiskt kan väcka en tanke om hur egna djuret fungerar, så - vad är felet?

Hästpratare, horoskop, spådomar och liknande kan visst vara en rolig grej, men man ska inte glömma att många tar det på fullt allvar, och rättar sina liv efter dem. Kanske inte så mycket hästpratare, men definitivt olika former av spådomar. Då är det inte så roligt och oförargligt längre.

Jag tror inte att den som tar hästpratare på allvar börjar intressera sig för etologi. Inte heller är de ett dugg öppna för alternativa förklaringar till någon form av telepati. Det är "energier" och "vibrationer" för hela slanten, ingen vill höra om "psykologiska faktorer". Det finns förklaringar till hästpratares /och mediers, astrologers, tarotläsares mm mm förmågor) som jag tycker är minst lika spännande som "energier".
 
Sv: hästpratare

Hästpratare, horoskop, spådomar och liknande kan visst vara en rolig grej, men man ska inte glömma att många tar det på fullt allvar, och rättar sina liv efter dem. Kanske inte så mycket hästpratare, men definitivt olika former av spådomar. Då är det inte så roligt och oförargligt längre.

Jag tror inte att den som tar hästpratare på allvar börjar intressera sig för etologi. Inte heller är de ett dugg öppna för alternativa förklaringar till någon form av telepati. Det är "energier" och "vibrationer" för hela slanten, ingen vill höra om "psykologiska faktorer". Det finns förklaringar till hästpratares /och mediers, astrologers, tarotläsares mm mm förmågor) som jag tycker är minst lika spännande som "energier".

Men det finns också minst lika många i alla fall här på bukefalos forum, som faktiskt precis som dig, Kenneth och mig kan läsa hästpratare på det sätt, som de ska läsas. Så vi måste inte se det som vår livsuppgift att omvända dem till att konvertera till vår tro.

Mvh

moderator
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 934
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: miumiu
·
Gnägg "Hästpratare" Har du haft nån som kommunicerat/pratat med din häst? Hur tyckte du att det var? Kunde du få reda på nånting du inte...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 742
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp