Hästpresentation

Har två hästar, så här kommer den första.

Hästens namn: Sweet lil Herbie ”Hebbe”
Ålder/ras/stam: 4 år Svensk ridponny (övervuxen)
e: Hip Hop swb ue: Power Boy rp
Hur länge har du haft den: har fött upp den
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Ingen nivå alls ännu, jobbar på att få en hållbar häst som ska tycka om att vara/jobba med mig. Mkt ridning i skog o mark, skuttat lite stockar, planerar att köra in honom till vintern.
Vad har du för mål med hästen: kunna göra lite av varje på lagom tantnivå 😅 dressyr, hopp, kanske ngn fälttävlan, motionsköra, mkt ridning i skog o mark, kanske distan. Vi får se vad tiden visar 😊
 

Bifogade filer

  • 5BFEDCDC-DEB6-480F-B65B-50ADC3EAFE36.jpeg
    5BFEDCDC-DEB6-480F-B65B-50ADC3EAFE36.jpeg
    413,3 KB · Visningar: 185
Här kommer nummer två.

Hästens namn: Silarps Onyx ”Nicke”
Ålder/ras/stam: 4 år, New Forest- d-ponny.
e: Stackarps Diplomat ue: Sörbys Wilmer X
Hur länge har du haft den: 3 år
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): se ovan, fast han är inkörd i vintras
Vad har du för mål med hästen: se ovan
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: letade sällskap till min ettårshingst, då jag fått ändra mina planer för honom. Gillade hans blick, och att han helt okomplicerat följde med mig på en promenad när jag var o tittade på honom.
 

Bifogade filer

  • 5EFB65FA-1C9D-4FB9-ADDD-BFDFD88C1165.jpeg
    5EFB65FA-1C9D-4FB9-ADDD-BFDFD88C1165.jpeg
    248,2 KB · Visningar: 87
Hästens namn: Vampiro
Ålder/ras/stam: 19 år, Lusitano (Limonero-Lima-Visqueiro)
Hur länge har du haft den: Sedan mars -18
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Vi har mest bara roligt ihop, inga tävlingsambitioner. Tränar dressyr på ganska låg nivå ännu (fast att han är ganska välutbildad) och rider i skogen. Tränar lite frihetsdressyr och jobbar på relationen.
Vad har du för mål med hästen: Att han ska bli mer avslappnad i ridningen och vissa situationer samt hålla sig frisk från sin gamla skada. Det hade varit roligt att kunna börja träna WE någon gång.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: När jag såg honom på annons blev jag nyfiken då jag älskar Lusitanos, plus att han lät som en häst jag skulle gilla. Första gången jag träffade honom kände jag att han har ett hjärta av guld. Jag kände en sådan stark koppling med honom - har aldrig känt så med en häst innan vad jag minns. Så känslig och följsam. Han var dessutom i ett jättedåligt skick och detta gjorde att jag bara kände mig tvungen att köpa honom för att jag ville ge honom en trygghet. Han är verkligen världens snällaste!

FB7EFAE2-723D-4095-A5B0-F0C4A78271A4.jpeg
 
Hästens namn: Docke Doj
Ålder/ras/stam: 20 år, kallblodstravare, e, Järvsöfaks ue:Pilmingutt
Hur länge har du haft den: 11 år
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Delar honom nu med fodervärd, så har honom bara halva veckor. Vi har hållit på mycket med och tävlat endel i sportkörning, tränat mycket AR, en hel del parelli (la ned det till slut..). Numera rider och kör vi bara ut och myser.
Vad har du för mål med hästen: Har väl inga mål längre då han börjar bli till åren, men skulle gärna gå kurser i skogskörnibg och lära mig mer om det. Passar hästen bra som gillar att göra saker som har ett tydligt syfte.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Han var lugn och stabil och körd mycket. Ville ha en sån häst som honom, så det blev så.
Och det var precis honom jag behövde i mitt liv. ❤

PICT0172 - Kopia.JPG
 
Hästens namn: Fortciuos, kallas Fille
Ålder/ras/stam: f-2017, SWB e: For Romance I ue: Bellagio
Hur länge har du haft den: köpte honom i april-20
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): grundutbildar :) är på en "normal" fyraårsnivå.
Vad har du för mål med hästen: Målet är tävling med tiden, nivå-mål är alltid svårt att sätta tycker jag men så långt som det går/se hur långt det går.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Han var söt ;) Nej, men jag skulle inte köpa häst alls och var medryttare i stallet där han stod (och fortfarande står). Började rida honom under vintern där när han precis var insutten för ägaren var för lång, och jag gillade honom mycket. Fick frågan 3ggr om jag inte skulle köpa honom och tredje gången slog jag till :D Väldigt nöjd över det beslutet, han är en perfekt liten häst. Han är en sån där som efterlyses i krönikor osv, det "moderna, tävlingsavlade halvblodet" men som en amatör kan rida och hantera. Han gör det lätt för dig.

149845397_10159688516545400_5936565822539861191_n.jpg
 
Hästens namn: Empinett kallas Empa
Ålder/ras/stam: född 2010, SWB Empire-Cagliostro-Arlekin
Hur länge har du haft den: börjar närma sig 8 år nu. Köpte henne hösten 2013 som oinriden 3-åring.
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Vi tränar för tävling i hoppning och har startat 130. Men mest av allt har vi bara roligt tillsammans, långa skogsturer, galopprace på fälten, tränar lite dressyr m.m.. I år ska hon betäckas så det blir ett lugnt år ridmässigt även om planen är att hon ska hållas igång så gott det går.
Vad har du för mål med hästen: Nu blir det ett lugnt år som sagt, sen ska vi tillbaka till träning och tävling. Målet är att ta oss tillbaka till minst 130 nivå igen.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Jag träffade henne första gången när hon var 1 vecka gammal. Sa redan då "att en dag ska hon bli min". Det tog bara 3 år sen stod hon i stallet. Det första jag fastnade för var hennes uppsyn, lite försiktig men otroligt nyfiken.
I dag fastnar jag på nytt för henne varje gång jag ser henne. Hon är allt jag någonsin önskat, otroligt med humör men också otroligt lätt i all hantering. Hon är bestämd och vet gärna bäst själv, men hon är en riktig arbetsmyra och vill verkligen göra rätt. Min bästa vän!

11709934_10153124798364107_5978299080793044515_o.jpg
 
Hästens namn: Formidabel, kallas Mirre för jag har redan haft en Forren och Midde låter som man är förkyld när man säger det.
Ålder/ras/stam: Född 170606, e: For Romance I (efter tips på Buke), u: Monette, e: Maistic, ue: Erbstein, dvs ett SWB
Hur länge har du haft den: Sen han föddes, han är min första och enda uppfödning
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Han är dressyrstammad så vi rider lite dressyrliknande på en fyraårings nivå. Målet är att hoppa också, och vi tömkör lite...
Vad har du för mål med hästen: Drömmen är MsvA dressyr och 120 hoppning, men en glad, frisk och trygg häst är det jag vill ha.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Han har så oerhört lätt för sig och är väldigt snäll. Han litar också på mig för det mesta, vilket gör livet lättare. '

Kan inte ladda upp bilder från FB här men alla har nog sett honom förr. Annars finns det fullt med bilder i -17-tråden.
 
Hästens namn: Up to Date Maraschino, kallas Marco
Ålder/ras/stam: 17 år/Westphalian
Hur länge har du haft den: 3 år
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): tränar dressyr och har startat upp till Elementary (typ LA) på ok procent (tävlar dock inte mycket) och galopperar över fälten hemmavid.
Vad har du för mål med hästen: Ha kul och lära mig så mycket jag kan från honom
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: När jag mötte honom lade han huvudet i mina armar, kunde ju inte annat än att köpa honom ;) Men han är helt perfekt för mig - fina gångarter, väldigt välskolad och kan det mesta. Social, trevlig och lätthanterlig.

Senaste bilden på oss
FB_IMG_1622451872250.jpg
 
Hästens namn: Blue Hen Legacy
Ålder/ras/stam: Född 2012/Engelskt fullblod/e: Perfect Soul (IRE) u: Aaroness (USA)
Hur länge har du haft den: Ca fem år
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Vi tränar hoppning, terräng och lite dressyr (borde dock bli mer av det sistnämnda :D )
Vad har du för mål med hästen: Att starta iaf H100
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Det sa verkligen bara klick! Detta trots att han var superhet och stark, outbildad och mager (lägger in en liten förebild också, uppe till höger ;)). Och, känslan håller i sig än - han är verkligen mitt livs hjärtehäst :heart

presentation5.jpg
 
Ponnyerna måste ju få vara med också :D

Hästens namn: Lojstaidun
Ålder/ras/stam: Född 2006/Gotlandsruss/e: Duktig 568 u: Juverina 4135
Hur länge har du haft den: Ca 1,5 år
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Äldsta dottern (8 år) rider henne och har varit på två träningar (varav en hopp) hittills. Yngsta dottern (3 år) åker runt på henne ibland också.
Vad har du för mål med hästen: Att hon ska fungera som läromästare och barnhäst!
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Hon är så fantastiskt mild och snäll, med de vackraste ögonen! Åt det bekvämare hållet och har lite svårt att hålla ihop galoppen, men jag och äldsta dottern har kunnat rida ut tillsammans ända från början och jag behöver aldrig vara speciellt orolig för att ponnyn ska komma farande i 110 knyck och barnet ska ligga sprattlandes i en stenmur :p Hon är helt fantastisk!

(På bilden rider en av dotterns vänner.)

presentation2.jpg
 
O så den sista:

Hästens namn: Bonzo
Ålder/ras/stam: Född 2018, shetlandsponny
Hur länge har du haft den: Sedan han var sju månader gammal
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Han är under utbildning :)
Vad har du för mål med hästen: Att han ska bli en trevlig barnhäst! Yngsta dottern ser honom som sin och de är nästan på dagen lika gamla. Jag hoppas även kunna köra in honom (har dock ingen sådan utrustning just nu) så att vi vuxna kan aktivera honom på ett bra sätt också.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Tja, han var söt :o:D

presentation4.jpg
 
Hästens namn: Kontur
Ålder/ras/stam: Född 2010, Wielkopolski/Oldenburgare
Hur länge har du haft den: Sedan slutet på december, dock stod han i karantänstall i 3 veckor. Så tekniskt sätt så har jag haft honom sedan 7 januari.
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Just nu så håller vi på att lära känna varandra och rider mest ut i skogen. Tränar cirka varannan vecka för en tränare som ska hjälpa oss bli ett team, då Kontur är ganska grön i ridningen och jag själv har inte ridit på några år.
Vad har du för mål med hästen: Vi ska bara ha roligt, rida ut och träna dressyr. Kanske någon dressyr tävling i framtiden.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Det första jag såg var en bild som förmedlaren skickade kl 03 på natten och det jag fastnade på direkt var hans färg, utstrålning och att han var ganska grov.
Sen fick jag fler bilder, filmer och gillade honom mer och mer. Han har tävlat ganska mycket i maraton som parhäst samt gått i fyrspann i bröllop osv. Han var även när jag köpte honom ridskolehäst för barn med funktionsnedsatthet. Så kändes som han kunde vara ganska trygg av sig.

Har verkligen fått min drömhäst i honom och blir mer kär för varje dag :love::heart.
 

Bifogade filer

  • Kontur rids.jpg
    Kontur rids.jpg
    78,7 KB · Visningar: 131
Hästens namn: Björkhagens Svea
Ålder/ras/stam: Född 170606/Nordsvensk brukshäst/Rolex-Belltino
Hur länge har du haft den: Sedan hon föddes, typ. Var med på betäckningen och bestämde mig väl egentligen redan då för att om det blev ett sto skulle jag ha det.
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Svea är inkörd men inte så mycket utbildad och just nu håller vi väl mest på med ridningen. Arbetar också en del på töm. Vi hade lite otur förra året och jag hade två skadetillfällen med sammanlagt tre brutna fingrar och en något decimerad fingertopp, så det blev egentligen mest vila hela året, bortsett från att hon var på inkörning under två perioder. Nu är det dags för fingeroperation för mig igen, så då ska hon åka några veckor på ridutbildning.
Vad har du för mål med hästen: Målet är att ha roligt med min häst och att hon ska bli en bra allroundhäst som kan harva paddocken, släpa stockar i skogen, dra rockard och vagn, springa i lite ordnade cirklar med ryttare (typ LB-LA i alla fall), hoppa lite hinder, kanske göra lite WE och så vidare. Allt, helt enkelt :)
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Jag hade väl som sagt mer eller mindre redan bestämt mig för att jag skulle ha just det fölet om det blev ett sto, och när hon sedan föddes och jag träffade henne första gången när hon var 6 timmar gammal, var det ju omöjligt att motstå. Jag menar, kolla min profilbild! ;)
193479308_10159306485872566_4197801126620992965_n.jpg
 
Ooh trevlig tråd!!
Hästens namn: Mavita "Myran"
Ålder/ras/stam:
-17 | KWPN | Toto Jr -Special D - Jazz
Hur länge har du haft den:
snart 4 månader, shit vad tiden går snabbt!
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå):
Grundridning
Vad har du för mål med hästen:
Hade varit kul att starta lite unghästklasser i framtiden
Vad gjorde att du fastnade för just din häst:
Inställningen, så himla positiv och arbetsvillig tjej. Jättekul att få jobba med henne :heart

Screenshot 2021-06-02 12.56.31.png
 
Kastar mig tillbaka in jag med!

Hästens namn: Fumo, kallas allt möjligt, Dumle var tanken men det fastnade aldrig, oftast blir det ”Fumis” 🙈
Ålder/ras/stam: f 2013, Westfahler e Fiorano - Santa Cruz - Donnerhall
Hur länge har du haft den: Sen maj 2017, importerade honom från Tyskland och han var insutten och styrbar.
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Just nu rider jag lite till mans för vi ska ha människovalp i augusti, men fram till nyss tränade vi grejer på PSG-Int 1 nivå, plus lite piaff/passage. Tränaren rider och utvecklar just nu!
Vad har du för mål med hästen: Börjar kännas inom räckhåll att han ska gå GP vilket är svindlande, men han gör liksom det mesta på träningsnivå. Bytena går det lite spöken i ibland.,
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Såg först ett videoklipp på en minut kanske där han reds, och han var rörlig och spänstig och såg positiv ut. Sen såg jag honom på gången när vi kom till stallet och han var fullkomligt docksöt med litet gulligt ansikte. Gav också fantastisk ridkänsla så det sa bara klick direkt. Visade sig också sedan att han har ett helt otroligt psyke, barn och nybörjare kan rida och han traskar på. En riktig häst på miljonen, hittar nog aldrig en sån här igen.
 

Bifogade filer

  • 493FB8C9-F11A-4C2F-A36A-2E22DC9D35D0.jpeg
    493FB8C9-F11A-4C2F-A36A-2E22DC9D35D0.jpeg
    137 KB · Visningar: 170
Hästens namn: My Dream Runner, kallas Dream
Ålder/ras/stam: Född 2014-05-01 | Vbl travare | e: Racer Bourbon ue Giant Chill
Hur länge har du haft den: Snart fyra år.
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): För tillfället igångsättning efter lång tids skada (som nu läkt helt!). Vanligtvis dressyrar vi runt och tränade innan skadan på ca Lb-nivå samt skuttar litegrann, skulle kunna hoppa en bana på 80 cm på ett vettigt vis. Tränar lite frihetsdressyr/ trickträning också.
Vad har du för mål med hästen: Utbilda vidare och senare även tävla. Hur högt vet jag inte men vill iaf upp på medelsvår. Får se hur långt vi kommer men oavsett så är huvudsaken att hon håller sig frisk.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Hon var fin och stod nära :angel:
Jag som då var elva år skulle egentligen ha en hyfsat utbildad c-d ponny... sen dök Dream upp tio minuter bort, vi åkte och kollade och det slutade med att vi köpte henne. Hanterad men ohanterbar treårig storhäst på 163 cm. En himla massa åsikter som hon inte dolde på något sätt, stod mycket på bakbenen.

Men hon sansade sig och flyttar ingenstans dit jag inte är med :heart
Screenshot_20210204-224354_Video Player.jpg
 
Hästens namn: Noella
Ålder/ras/stam: född 2016 06 11, korsning PRE/ridponny e: Imperioso HM ue: Hagens Ryan
Hur länge har du haft den: Hon är född här. Har även haft mamma och mormor.
Vad gör ni tillsammans
(tävlar/tränar/nivå): Vi tränar dressyr, hoppning och körning. Hon är tävlad LB dressyr med annan ryttare. Hoppar bana 90-100cm.
Vad har du för mål med hästen: Målet med min häst är att jag ville få fram den optimala hobbyhästen (enligt mitt tycke)!😉
Målet är medelsvår dressyr, 110 hoppning och kunna gå säkert i vagn i de flesta miljöer.
Skulle även vilja träna WE.
Men det stora målet just nu är att hon är betäckt och väntar på att se om hon är dräktig!

Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Eftersom jag själv fött upp henne, blev det ju som det blev!😉 Men hon har överträffat alla mina drömmar!
 

Bifogade filer

  • received_517626692585740.jpeg
    received_517626692585740.jpeg
    490,5 KB · Visningar: 98
Hästens namn: Silfurgeisli, kallas för Geisli, Fluffdjuret, den fläckige, icke-skäcken och en hel del mer :angel:
Ålder/ras/stam: Född 2016-06-38 | Islandshäst | Full stam men vill ej skriva ut den här
Hur länge har du haft den: Om elva dagar ett år :)
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Grundridning
Vad har du för mål med hästen: Träna vidare på grunderna och fortsätta hålla motivationen på ridbana. Planerar tävling (island) senare men vilken nivå som är rimlig för honom vet jag inte.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Han var söt och såg snäll ut :laugh:
Köptes orörd och oskött men det blev bra. Snäll och okomplicerad häst med hyfsade gångarter, i nuläget väldigt lagom. Blev en positiv överraskning helt enkelt! :)
IMG_20210525_231041_297.jpg
 
Hästens namn: George 6
Ålder/ras/stam: 5 år med okänd stam men "är" dartmoor/connemara
Hur länge har du haft den: Sen april 2019
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): MIna barn rider på honom och jag jobbar från marken
Vad har du för mål med hästen: Barnponny och så småningom tävlingsponny förmodligen, troligen i både hopp, dressyr och kanske fälttävlan
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Färgen ärligt talat, och ponnyns kroppsbyggnad, hur han ser ut. Fick ett helt fantastiskt temperament på köpet, ett fint språng och rör sig bra! (Köpt osedd från utlandet via privatperson på Facebook). Köptes inte som barnponny utan hade tänkt köra honom (han är inkörd).
 

Bifogade filer

  • IMG_20210521_103515_633.jpg
    IMG_20210521_103515_633.jpg
    108,2 KB · Visningar: 75
Hästens namn: Dallas
Ålder/ras/stam: 2005, SWB, Lancier-Egerländer.
Hur länge har du haft den: i lite över ett år.
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Hoppning är hans gren men första året har vi mest trimmat på backen och lärt känna varandra där. planen är att komma ut på tävlingsbanorna i år. Han har gått 130 med tidigare ryttare.
Vad har du för mål med hästen: komma ut på, och hitta självsäker ridning på tävling. Han är självsäker så det räcker och blir över men inte jag 😅. Är van vid att rida hästar jag behöver skjuta på, här kämpar jag för fullt med bromsen. 2022 vill jag vara stadig 120.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: jag letade egentligen liten unghäst när min bästa vän undrade om jag ville köpa hennes häst som hon var tvungen att sälja pga skada hos sig. Så liten unghäst blev till 170+ 15 åring istället 😉 köpte honom för hans rutin och att han är så otroligt simpel i all hantering. Redan första året känner jag stor skillnad på min egen ridning trots att jag knappt haft möjlighet (tid) att träna själv för tränare. Efter sommaren hoppas jag på ändrade arbetstider som inte krockar med träningarna.
received_379081640072125.jpeg
 

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 954
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 268
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 284
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp