Hästskor för distans?

BandyBoy

Trådstartare
Har hittills endast ridit min häst med helt vanliga järnskor på hovarna. Har inga bekymmer med tappskor - vår hovslagare är toppen på att spika dit skorna ;)

I vinter fick jag idén att ta av skorna och låta hovarna vila från söm och sko - och fick på köpet ett avsevärt högre tempo på skritten! Kan detta hänga ihop? (dvs barfota = bättre skritt) Vet att det finns viss "felmarginal" då även ökad mängd skritt ger bättre skritt, men det är en så markant skillnad att jag reagerade direkt och gjorde kopplingen barfota = högre tempo i skritt.
(Skrittempo med skor: 4,8-5,1 km/h. Skrittempo barfota i vinter: 5,4-5,9 km/h)

Nu till själva frågan för tråden:
Vad finns det för andra typer av skor än järnskor som håller för 8 mil distans?
(min hovis är inte distansintresserad direkt, och inte speciellt finurlig när det gäller olika skor, men mycket duktig på att få skor att sitta kvar)

Vet att det finns en "guldsko" - vad har den för egenskaper och vad är fördelar/nackdelar?
Finns det någon "lätt sko" som ändå är slittålig? osv osv
tips någon?

(Gott nytt år till alla här förresten!) :D
 
Sv: Hästskor för distans?

Guldskon har ju ett slitstarkt material och är lättare än standard järnskor, man kan köpa obroddade och med fasta broddar. Guldskon är inte lika bred som järnskorna, så de ger inte samma stödyta. Men mindre, ädla hästar behöver oftast inte det.
Hovslagare brukar inte vara så förtjusta i att rikta guldskor eftersom det sliter på verktygen och skor med fasta broddar blir svåra att plana.

Ang snabbare skritt så ger tyngre skor en större kastbåge och högre benlyft medans lätta beslag-barfota ger mindre kastbåge och ett mera markbundet steg. Jag tror ijuförsig att den kalla vintern påverkar hästarnas humör och de flesta verkar bli fulla med energi och bus. Kanske därför din häst är lite rappare i skritten?
 
Sv: Hästskor för distans?

Vad man ska tönka på med guldskor är att de inte är helt i coromant stål utan större delen är vanligt "bonnstål". Det är endast en liten del i forma av en smal kant runt skon som är coromant stål och den sticker ut ur det vanliga stålet en till ett par mm vilket gör att det blir som en "vass" kant runt hela skon. Denna kant kommer effektivt ta bort glidet mot underlaget man får med en vanlig sko. Om den typen av sko passar ens häst beror på rörelsemönstret. Jag skulle inte våga lägga den på min som har ett stort behov av att få glidet mellan hov och mark i varje nedslag.
 
Sv: Hästskor för distans?

Jag rider på vanliga järnskor med dipps, funderar dock på att prova något lättare alternativ.

Guldskon har jag slutat med för längesen, då jag tyckte att deras tåkappor var rent sagt värdelösa och ramlade av direkt. Har dock hört om att de har förbättras men tycker fortfarande inte att de är något bättre alternativ än de vanliga skorna som dessutom blir billigare.

Vet att vissa väljer aluminium skon just för att den väger mindre och sägs ha ett bättre fäste på asfalt, men den har jag aldrig provat själv.

/Liza
 
Sv: Hästskor för distans?

Har inga bekymmer med tappskor - vår hovslagare är toppen på att spika dit skorna ;)

(min hovis är inte distansintresserad direkt, och inte speciellt finurlig när det gäller olika skor, men mycket duktig på att få skor att sitta kvar)

Bara en liten fundering, om skorna sitter kvar väldigt bra så KAN DET VAR så att han har varit lite trångskodd och därmed har flexibiliteten och blodcirkulationen i hoven hämmats. När skorna har tagits av nu när det är som bäst underlag för barfotaridning så har också blodcirkulationen satt fart riktigt ordentligt med längre steglängd som följd.
Säger nu INTE att det är så eller att din häst är/har varit trång, bara att det kan vara en del i det hela. Har för mig att jag tyckte att Bandys hovar såg fina ut när jag träffade honom, tittade iof inte så noga förstås. Hur länge sen är det du tog av skorna och hur snart efteråt märkte du förändringen?
Oavsett vad som gör det så är det ju toppen med en ökning av skrittempot, bra kämpat! :)
 
Sv: Hästskor för distans?

Tack för många bra svar! :laugh:

Intressant det där med att han kanske kan ha varit trångskodd... hmm. Ska ta upp det med hovis. Tack för tipset!
Han har för övrigt kanonfina hovar - helt otroligt starka och fina! Har av olika anledningar testat tre olika hovslagare och alla säger samma sak :D

Förändringen till den bättre skritten kom BUMS. Tog av skorna ena dagen (var i början av december), red nästa och kände direkt skillnad. Den har sedan hållt i sig och det är snudd på att jag skulle vilja säga att han bara går fortare och fortare skritt för varje pass :grin: (men det är säkert lite inbillning också *ler*)

Skulle egentligen kanske inte vara så dumt om han helt enkelt har varit trångskodd, för då kanske det kan gå att lösa och ändå köra på den klassiska järnskon ?!
 
Sv: Hästskor för distans?

Min hovis är ganska distansintresserad, om än med bakgrund i galoppen. Han tycker det är viktigt att underlätta över-rullningen för distanshästar och skor runt om med järnskor med sidokappor.
 
Sv: Hästskor för distans?

Menar han att skor med tåkappor minskar överrullningen?:confused:
Jag tycker det är tvärt om, att det är lättare att få tvärtå med tåkappa.
För själva tåkappan kan väl knappast hindra överrullningen, skorna är ju oftast tvärare fram på tå-kappsskorna än på sidokappsskorna:
 
Sv: Hästskor för distans?

Jo det säger han. Min kompis som utbildar sig till hovslagare håller med. Själv har jag ingen aning, hovbeslag är def något jag tänker lära mig mer om.
 
Sv: Hästskor för distans?

Fast jämför man de olika skorna så fattar inte jag varför tåkappan skulle göra skillnad.
Däremot håller jag med om att det är viktigt att hålla korta tår.
 
Sv: Hästskor för distans?

Hihi, misstänkte att du skulle fundera på vem jag är. Vi var på samma läger hos ddrf för 1 1/2 år sen. Jag har den vita hästen som stod i hagen brevid era killar, han går barfota året runt men jag använder en järnfri "plast/gummi" sko som jag limmar på under tävling.

Om förändringen kom på en gång då låter det inte så troligt med trångskoning för det kan ta ett tag innan hoven har breddat sig igen, beroende på hur länge hoven har varit trång förstås.
När du sätter på skor igen så leta efter skor med bra glidyta på och pröva det under en period för att känna skillnad, pröva sen skor med dipps i för att se om det ist. var bättre grepp som behövdes.
 
Sv: Hästskor för distans?

Aaaah - jaha, det är du! ;)
...den bruna hästen på avataren gav ju inte direkt någon ledtråd... :D
Så du kör fortfarande med dina limskor - intressant! Har det funkat bra? (Jag har för mig att de var ganska nya när vi var på lägret... eller att du inte använt dem så länge, menar jag... eller?)

Ska diskutera saken med min hovslagare nästa gång (fast "nästa gång" kommer bara bli verkning, för jag chansar på barfota så länge det finns snö nu när jag märker hur bra han går :D ) och se vad hon har för förslag...

...Skor med bra glidyta... som till exempel...? (hade detta varit i ett "fylla i formulär" hade det varit en ifyllningsbar ruta här ;) )
Jag kan behöva lite support här, för min hovis skor typ bara vanliga hobbyhästar och har ingen mer distanshäst än min...

Det är förövrigt enbart skritten jag märker skillnad på. Han har alltid haft ett underbart långt, flytande steg i traven och det är likadant barfota. Travar så man ibland har svårt att rida lätt faktiskt (om han får fria tyglar).
 
Sv: Hästskor för distans?

*kl*

Kunde inte låta bli att svara eftersom jag utbildar mig till hovslagare och är speciellt intresserad av att sko just distanshästar. Dock har jag bara kommit ett halvår in på utbildningen och det verkar som om ingen (i Sverige) riktigt vet hur man ska sko en distanshäst.
Givetvis ska den verkas precis som andra hästar, men gärna med extra bra överrullning (kortare tå om möjligt, annars se till att skon tillåter snabb överrullning).
Vad man däremot ska spika på har jag inte träffat någon som riktigt vet. Som vanligt när det gäller skoning är det lite "pest eller kolera". Eftersom distanshästar ofta är ganska lätta och smäckra hästar som dessutom ska gå långt vill man gärna sko med en lätt sko för att minska slitaget på hästen. Men samtidigt vill man ha en slitstark sko och kan därmed inte välja ett alltför tunnt alternativ.
Problemet med guldskorna och även de flesta aluminiumskor är att de har sk grepp, vilka gör att man får bättre fäste men samtidigt förstör glidmomentet som sker när hoven landar mot marken. Att hoven glider är en del av stötdämpningsmekanismen för hästen och att den inte kan glida påfrestar på lederna, vilket är dåligt för hästen i längden.

Ang. överrullningen med/utan tåkappa så antar jag att ni pratar om olika typer av tåkappor. Det finns ju dels de som är utanpåliggande och dels de som är dragna ur materialet. De tidigare försämrar överrullningen till viss del eftersom det blir extra material utanpå hoven och skon som blir i vägen. En dragen tåkappa å andra sidan sticker ju inte ut framför skon utan fälls in i hoven. Den ändrar inte överrullningen nämnvärt men skyddar tån.

Guldskorna har en utanpåliggande och ganska klen kappa, men i ärlighetens namn tror jag oftast att det inte spelar så stor roll att hästen nöter bort den sålänge den inte nöter för mycket på sin egen tå sedan. Det behöver inte vara en nackdel att sko utan tåkappa över huvud taget.

Jag har aldrig sett eller fått fått höra om en tvärtå med tåkappa, men det behöver ju inte betyda att fenomenet inte finns eller har någon poäng i sig. Jag tror att man oftast väljer tåsidokappor till tvärtå för att minimera material i tån eftersom man ju är ute efter att så lite som möjligt ska vara i vägen för överrullningen.

Överrullningen blir ofta kvickare med tåsidokappor än tåkappa, men man ska tänka på att tåsidokappor fram ofta gör att hoven gärna vill anta mer av en bakhovform om den skos med sådana alltid. Kanske är det en god idé att sko med tåsidokappor på tävling och tåkappa hemma?

Sorry för långt inlägg, och jag hoppas ni förstår mina tafatta förklaringar. :o

Intressant tråd! Hoppas den får överleva länge!
Jätteroligt att läsa om vad ni provat och vad ni tyckte/tycker! :bump:

/Torun :)
 
Sv: Hästskor för distans?

Tack för ditt inlägg, det var verkligen intressant och jag hoppas du kommer tillbaka och skriver mer!

Jag var på en kurs en gång som handlade om distanshästens exteriör och träning, för Gitte Stoorgard som är distans- och travtränare. Hon tyckte att distansryttare skulle testa en sk flappsko, som tydligen används inom travet.
 
Sv: Hästskor för distans?

Tack Torun för ett intressant inlägg! Själv har jag provat en hel drös olika alternativ allt efter vad det är för typ av balansering hästen behöver. Jag rider travare. Min förra häst hade tex travgreppskor bak och sk rollers fram. Ett av de ston jag har nu har väldigt höga, oekonomiska rörelser så henne ska vi prova att sko med lättare travskor, med en ngt hårdare kärna, som förhoppningsvis ska hålla. Vet tyvärr inte vad de heter eftersom de är nya. Hon är nu skodd med guldskor, som våra två andra, och sulor och det blir för tungt märker jag.
 
Sv: Hästskor för distans?

Kommer nog inte kunna låta bli att skriva ännu mer :D

Vad intressant att hon hade sagt det, har själv fått höra det från div travfolk, bla Bo Milton (mycket erfaren hovslagare och travkusk), och har faktiskt köpt mig ett par flappisar som jag tänkt prova.

Flappskon används inom travet precis som du säger, ofta till unghästar. Den bygger på en tjock sula som spikas fast med en avkapad tådel från vilken typ av sko man vill. Man kan alltså välja en "vanlig" ridhästsko av järn som tillåter ett större glidmoment eller en sk greppsko (tex guld- eller aluminiumsko) om man behöver bättre grepp.
Det som är flappskons fördelar är att den gynnar hovmekanismen (att hoven kan vidga sig när den landar i marken - viktigt för stötdämpningen och blodtillförseln i hoven) eftersom man inte "stänger in" hoven på samma vis som en vanlig järnsko när man bara har en "stelare" järndel i tån. Hoven vidgar sig nämligen som mest vid dess bredaste punkt som oftast ligger något bakom mitten på hoven.
Den är även bra om hästen "slår i sko" och på så vis brukar trampa av sig skorna (vanligt på travhästar, i trav trampar ju hästen gärna med bakhoven på samma sidas framhov om hästen tar långa steg). Flappskon "flappar" bara (som en flipp-flopp på en människa) istället för att åka av som en "stel" järnsko kanske skulle ha gjort.

Nackdelar med skon är att den inte ger hoven samma stabilitet och därmed kan öka diverse "sneheter" i hoven som tex ballförskjutningar om hästen har sådana, därför bör man bara sko med flappskor om hästen grundläggande har bra benställning och jämna hovar.

Det går inte heller att brodda en häst skodd med flappskor så det är inget vinteralternativ.

Eftersom många distanshästar ändå går med sula för att skydda hoven för steniga underlag borde flappskon vara ett bra alternativ även ur den synvinkeln.

Det jag undrar är hur pass slitstark den verkligen är, om den klarar 160 km. De jag har pratat med tror inte att det är något problem, och det faktum att de flesta hästar sliter mest på tån (där man ju har tex en järnskodel) talar ju för att det skulle vara så. Dock vet man ju inte säkert förrän man provat.

Kanske kanske att det skulle kunna "flappa in" sten och skit under sulan också som inte trillar ur på en gång och isf gör illa hästen. En distansbana är ju ofta inte lika jämn och fin som en travbana. Men det vet jag som sagt inte, det får man prova.

Slutligen funderar jag lite på glidmomentet. Det som gör att gummiskor inte har blivit en lika stor succé som man först tror när man tänker på dem är att den i de allra flesta fall inte har något bra glidmoment.
Flappsulan är ju även den gjord av något slags gummi/plast material (tror att det är någon typ av silikon men jag är inte säker) och även om den är räfflad för att underlätta glidet vet jag inte hur det funkar. Men iom att man kan välja material i tådelen kan man ju välja ett med bra glid där vilket borde påverka ganska mycket.

Tyvärr lyckades jag inte googla fram någon bild på en flappsula, men de finns i de flesta butiker som säljer travskor om någon blir intresserad.

Jag är själv väldigt nyfiken på den här skon och tror att den kanske skulle vara ett bra alternativ för distanshästar!
Sen tror jag också att man förmodligen inte kan hitta en sko som är optimal hela tiden för en distanshäst eftersom både hästarna och underlagen på de olika banorna ser olika ut, men man kanske kan hitta några bättre alternativ att varva emellan.
Jag tror också att man ev får ha olika alternativ hemma och på tävling, åtminstone på endel hästar. Tex de med lite "konstiga" benställningar.

/Torun :)
 
Sv: Hästskor för distans?

Snabbsvarar dig nu, blir svårt när det gäller ett så stort ämne :o:D

Skriv gärna om vad ni testar och hur det går.
Travvärlden har i vissa anseenden kommit längre inom skoning än vad ridhästvärlden har och ofta anpassas skorna mer efter den individuella hästen inom travet. Det finns väldigt mycket intressanta skotyper och mycket kunskap om skoning och gångarter inom travet som det inte är fel att ta till sig!
Jag tror att man ska vara försiktig med att fastna i att alla hästar ska gå med "vanliga" 8mm järnskor som de flesta ridhästar gör. Samtidigt som man förstås ska vara tveksam till alla nya och "extrema" idéer och inte använda dem på allt innan man funderat noga på hur de egentligen fungerar.
Men alla gånger är det en bra idé att snegla mot travet och se vad de har för intressanta lösningar!

/Torun :)
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 635
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning Nu står jag här med en häst jag nyligen börjat sko igen, i samma veva som han skoddes fick han en spattdiagnos. Nu ska han skrittas och...
Svar
6
· Visningar
733
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 123
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp