Hästskor för distans?

Sv: Hästskor för distans?

"Ang. att sko eller inte sko inför tävling så tror jag man kommer att vara tvungen att sko om inför varje tävling om man vill ha så bra skor för banan som möjligt. Både trav- och galoppsidan skor ju om inför varje lopp. Det är nog en grej det inte går att komma ifrån."

Som jag ser det så menar jag:
Sko om eller byta skor inför tävling är en stor skillnad.
Helt ultimat är det ju inte att åka med nyskodd/nyverkad häst till tävling.
Att däremot byta träningsskor mot tävlings skor är en annan grej:)


Word :bow:
Bara jag som slarvigt skriver "sko om" eftersom det ordagrannt för mig innebär "spika på nya skor" och inte behöver innebära verkning. Tack för rättelse!


Ang. det praktiska så är det kanske ingenting som går att praktiskt lösa förrän man kan göra som på travet, ha med sig hovis och sko på plats och kanske t.o.m. efter värmning.

/Torun :)
 
Sv: Hästskor för distans?

Det ser ut som om jag får ta en liten dikussion om byta skor och sömma om i samma hål då flera här verkar få det att fungera.
 
Sv: Hästskor för distans?

Jag skor alltid om 3 - 5 dagar före tävling, vilket innebär cirka 4 veckor intervall under tävlingssäsongen. De flesta araber har ju väldigt bra hovar så det är normalt inga problem.

Angående slitage på utsidan så tror jag mest på Toruns senaste inlägg, dvs att den hästen har en skruvande rörelse som gör att slitaget blir mer på utsidan. Jag tror inte att det går att ändra speciellt mycket genom verkning, utan man måste verka utifrånen benens förutsättningar och vinklar.

Till historien hör kanske att vi efter 4 år o Skåne äntligen har fått tag i bra hovslagare. Trots att det finns så oerhört mycket hästar här, så verkar de flesta vilja ha skoningar som går snabbt och är billiga - och de får hovslagare därefter. Under en period använde vi Mats Thomsson som Torun kanske vet vem det är. Hästen med slitaget har genom åren skotts av olika hovlagare och "problemet" har alltid varit detsamma.

Under en period svetsade vi på Borium på skorna (tå och trakt), Det fungerade kanonbra, men det är i princip omöjligt att få en hovslagare att löda Borium eftersom det är dyrt, svårt att få tag på och tar tid och kräver teknik.
 
Sv: Hästskor för distans?

Det stämmer att jag red WEG på Aces Comett barfota. Banan var bra för barfota hästar med ca 80% gräsunderlag och resten asfalt och grusväg. Hade det varit ett annat underlag hade jag använt boots men jag kände till det mesta av banan sedan för-VM och visste att den var bra. Jag vet att traditionerna är olika i Sverige och USA där jag är verksam. I USA är det dock många som använder boots som alternativ till skoning vilket gör att man kan rida även de värsta underlag. Låt mig ge några exempel:

- Monk som rids av Lindsay Graham (de representerade också USA i WEG) var alltid riden i boots och han vann Amerikanska Mästerskapen 2009. Monk har under 1600 tävlingskm aldrig blivit utesluten förrän WEG (då han för första gången blev skodd)

- I Tevis Cup (som räknas som en av de tuffaste distanstävlingarna i världen i Kaliforniens berg) var fullföljningsprocenten 70% för hästarna som sprang i EasyBoot Glue-ons. För övrig hästar var den 50%.

- En vän till mig tränar enbart på hårt underlag och grus och hennes häst behöver aldrig skor oavsett underlag.

- Själv har jag ridit endast en tävling med skor i min karriär, alla andra tävlingar utan eller i boots.

Det här inlägget är inte menat som något "barfota är det enda och bästa" för så svartvitt tycker jag inte att det är. Jag vill däremot säga att det finns alternativ beroende på vad man som ryttare tycker fungerar bäst för sig själv och hästen. Det finns ett par ryttare i Norden som rider utan skor och om någon vill kontakta mig och veta mer om vad jag gör i fråga om barfota välkomnar jag er varmt.
 
Sv: Hästskor för distans?

Jag har tänkt att köra träningsritter hos mig på Sund i Väse under Jan/Feb. Då kan vi ju samlas och prata lite skoning, beslag mm.

Vore jätte intressant ifall många kommer.
Vi kan ju planera lite mer på Medlemsmötet som VärmlandsDistansarna har nästa Lördag.
 
Sv: Hästskor för distans?

Väldigt intressant.
Jag har precis börjat rida med Esyboot Glove och tycker de är kanon, har provat en mängd olika boots och min systerdotter skriker aldrig att jag rider med de där skiten, det har som sagt inte funkat så bra.
Men Glove funkar super, sitter som ett smäck, vi har ridit genom sugande lera, i djup snö och de sitter kvar. Jag har lyckats övertyga henne faktiskt och har tänkt att testa på tävlingar i vår så får vi se vad vi tycker då. Fanatiskt skönt att ha hästarna barfota tycker jag.

Vi har Våran Ronya som sliter skor grymt och vi har provat vanliga järnskor utan nånting slut efter 6-7 mil, med svets då fixar hon en åtta men inte en tolva bra. Köpte guldskor och det har funkat då räcker de i tolv mil sen är de i stort sett slut. Däremot våran lilla Biscya kan ha samma skor flera tävlingar då hon knappt sliter alls. De andra ligger lite mitt i mellan med slitningarna.

Du kan gärna pm mej jag är intresserad av att höra mer om hur du gör med din barfota ridning.
 
Sv: Hästskor för distans?

Jätte intressant läsning!

Min 6 åring är skodd, endast för att hon blir öm annars.

Men 3 åringen är det inte, hon är dock bara sutten på än så länge, men hon har aldrig varit öm, så jag kommer prova barfota på henne! Är det något speciellt man måste tänka på?
 
Sv: Hästskor för distans?

Bottorp, kul att det fungerat med EasyBoot Gloves för dig. Jag har en del att säga om detta också :-). Kanske det finns det rent av intresse för att diskutera detta i forumet? Eftersom denna tråd ursprungligen handlar om skor och skoning för distans så vill jag respektera detta och startar en ny tråd istället. Häng på och fråga!

Kimmis, det att tänka på är kunskap, kunskap och åter kunskap. Fråga, läs och omge dig med folk som är duktiga. Använd gärna mig som resurs. Jag har lite andra namn som du kan kontakta i Sverige också så messa mig eller kontakta på Facebook.
 
Sv: Hästskor för distans?

När jag sömmar om använder jag slimsöm som är lite tunnare i klingan vid första sömningningen. Jag noggrann med att slå upp niten och plockar bor en söm i taget. Vid andra sömningen använder jag E- söm som fyller upp de gamla hålen bra. Ibland använder jag den gamla skon och roadnails (duratrack) ibland en ny sko som jag riktar efter den gamla med stor noggrannhet.
 
Sv: Hästskor för distans?

Kul med en till bukefalist som utbildar sig till hovslagare. Vi började nog samtidigt men på olika skolor:)

Jag håller mig lite i bakgrunden här och läser era funderingar. Känner mig också nyfiken på distansvärlden och då speciellt skoningen/alternativen som finns.

Har själv en snart 5årig arab som går barfota. Har ej provat distans men är nyfiken på sporten :laugh:
 
Sv: Hästskor för distans?

Det finns guldskor i ridhästmodelloch fungerar bra på min häst.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästskor för distans?

Är det någon som vet vilka skor/skotyper som är populära utomlands?


/Torun :)[/QUOTE]

På distansgalan 2009 hade Rose Marie Clark en föreläsning och hon sa att i Frankrike och Spanien var det vanligt med titan/aluminiumlegering som är lätta och framtagna för distanstävling.

Hon rekommenderade PG beslag pga stötdämpningen och ett bra jämnt stöd. Tunga järnskor har vissa nackdelar enligt Clark, tyngden sliter och det blir vibrationer i hoven.

Hon samarbetar med min hovis som skodde min häst då och de gillar Natural Balance skorna vilket min häst gick med i träning och tävling. Det är en tvärtåad järnsko (finns i aluminium oxå) med tåriktning vilket ger en väldigt bra överrullning, för de som inte träffat på den.

Du har PM!;)

Någon med erfarenheter om PG beslag på distanstävling får gärna berätta!
 
Sv: Hästskor för distans?

Någon som ridit tävling på alu-skor och eller tränar med sådana hemma? Hållbarheten? Tänkte prova aluskor m fast brodd på en av mina t nästa skoning. Har guldskor runt om på alla tre nu och normalt tycker jag det är en toppensko. Mitt ena sto verkar dock tycka det är lite tungt så jag tänkte prova med ngn lättare sko för att se om det blir någon märkbar skillnad.
 
Sv: Hästskor för distans?

Har provat en massa olika typer av skor både på träning och tävling.
Gillar sidokappor bak, men de är svårare att få av när man behöver byta dem själv. Anväder oftast skor med avfasad insida, de är något lättare än vanliga skor.
Milla gick med travskor i Most, svets på bakskorna och fram i tån på framskorna, sulor under. Fungerade utmärkt.

Har också ridit flera tävlingar med aluminium skor. Gillar dem bäst. De är något hårdare än vanliga alu skor, märket Kearkart (vet inte om jag fått stavningen rätt) gjorda för distans, sidokappor både fram o bak, mycket bra överrull på framskorna. Helt super att rida med på hala underlag typ asfalt, betong,sten mm. Red 120km i Knuthenborg, danmark för några år med en föregångare till de jag har nu, fick byta bakskorna efter 9 mil, framskorna höll hela vägen, var Ztefan jag red , han slet väldigt mycket på utsidorna bak och ca halva banan bestod av asfalt.
Ruwacha gick i Lökken 160km iår med samma par alu skor hela vägen, gick sen ihagen med dem ytterligare 3v! Hon sliter mycket jämnt på sina skor och verkade gilla alu skorna. det man ska tänka på när det gäller alu skor är att alltid ha en sula under, alu skorna "sampapprar" hoven och för mycket av det kan ge ömhet om hovens sula blir för tunn.
 
Sv: Hästskor för distans?

Toppen J H, tack för informativt svar! Funderade just om jag skulle sätta sula under el inte alt prova m snowgripsen, men då blir det sula.
 
Sv: Hästskor för distans?

KL

Jag tänkte att jag kanske kunde få lite input här, på något jag gått och funderat över.
Jag har precis bytt hovis efter att haft samma i tre år. Den nya hovisen har skott Greta en gång. Hon tyckte då att Greta haft för lång tå och att vi succesivt borde korta ned den.
Här är en bild när hon är nyverkad och nyskodd av den gamla hovisen, tycker ni att tån är för lång? Kortet är på en framhov.

32015009.jpg


32015011.jpg


En annan skillnad mellan skoningarna är att den gamla hovisen riktade skorna så att de var nästan helt runda, medan den nya har riktat dem så att de är mer vinklade. Vad har det för betydelse?
 
Sv: Hästskor för distans?

Förresten J H, använder du travalu eller ridalu?

Använder bara Kearkarts alu sko för distansritt. Den håller längre än en trav/galopp alu sko, är tjockare och bredare, likt en vanlig ridhäst sko.
Den har ett infällt hårdmetall grepp i tån. Många trav/galoppskor har ett grepp som sticker ut och påverkar glidmomentet negativt.

Har provat galopp alu en gång, men de höll bara två veckor normal ridning.
Jag använder bara alu skor på tävling, träning går de med järnskor
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 635
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning Nu står jag här med en häst jag nyligen börjat sko igen, i samma veva som han skoddes fick han en spattdiagnos. Nu ska han skrittas och...
Svar
6
· Visningar
733
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 123
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp