Hästskor för distans?

Sv: Hästskor för distans?

Skor du om med alu skor för tävlingar på alla nivåer, eller bara på de längre distanserna?
 
Hej. Intressant tråd! Fastnade här när kag som hovis letade lite tips på skor till mina långdistansare till kunder. Problemet verkar ligga i slitage och olika underlag.
Jag orkade inte läsa allt, kl är 23.43 på kvällen nu och jag borde egentligen sova, och jag tänker inte älta det jag redan läst att ni rett ut.
Problemet med gummi och plastskor är underlaget. På gräs kan det bli väldigt halt, framförallt på blött gräs, och på asfalt så slår det stutt.
Jag klurade och funderade och bäst vore väll att ha hästen barfota och ha bots för olika typer av underlag. Det kanske blir ett fasligt bytande, jag är inte så insatt i distans men är intresserad av att lära mig mer. Det var i alla fall den flr hästen sundaste lösningen jag kunde komma på.
Jag menar inte att dessa boots finns utan att de kanske borde finnas. Boots med rätt friktion vid asfalt, boots med rätt friktion vid gräs och boots vid grus kanske. Ev också sten om mkt av banan görs på berghällar el liknande.
Haha. Jag fantiserar bara.
Om någon tänkt på titan har jag en fotnot. Trotts att skon är lätt som en fjäder och slittålig så är de brandfarliga. Såg att man börjat 3d scanna skor i australien av titan till galopphästar, men titan lämnar långvariga gnistor efter sig som brännt upp flertalet stallar.
 
Fast att ha olika boots för olika underlag fungerar ju inte.
Man startar på en gräsäng o rider upp på en grusväg. Sen svänger man av till en asfaltsväg. Fortsätter en bit på den innan man svänger av till en grusväg osv....
Man får helt enkelt hitta något som passar på olika underlag trots att det blir sämre på vissa.
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 635
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning Nu står jag här med en häst jag nyligen börjat sko igen, i samma veva som han skoddes fick han en spattdiagnos. Nu ska han skrittas och...
Svar
6
· Visningar
733
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 123
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp