Hästsläp med hög komfort

Caroline.l.t

Trådstartare
Nån som har tips på släp med hög komfort, dvs stabil och tyst. Måste även ha aluminiumgolv och inte vara onödigt stor. Fronturlastning ett plus.
 
Jag har ett Humbaur Notos, ligger så stabilt bakom bilen att man inte märker att det är där. Hästen väldigt nöjd och bokstavligen springer på och vill åka på äventyr.
 
Ljudnivån är dels baserad på däcken, dels isoleringen och design/luftmotstånd. Dåliga däck ger oftast högre ljudnivå, jämför med hur olika däck fabrikat påverkar ljud nivån i din bil.
 
Humbaur är jättebra! Körde hem ett sånt från Skåne åt min tränare som säljer dem och det märktes knappt att det var med trots att det var tomt, noll skrammel
 
Fautras definitivt! Ligger jättebra på vägen, mindre vindkänsligt än andra, hästarna kliver glatt in, bra möjligheter att öppna luckor bak iom dörrar istället för ramp, ljust, trevligt.
 
En bekant har ett nytt Ifor Williams H60(?). Visserligen stort men hästarna åker så fint i det. Är stort fönster framtill så de har bra uppsikt därinne. Upplever det betydligt behändigare än en annan bekant stora Ume av lyxmodell.
 
Fautras, själv har jag ett 1,5 hästars som är väldigt smidigt.
Håller med! Låg step-up, aid-system så man kan stänga och öppna bommen framifrån och fullhög dörr fram så man kan lasta ur där om man vill. Ligger dessutom superstadigt bakom bilen. Lastar och åker i väg på träning/ tävling ensam.

Jag har 1,5 hästars med totalvikt 1300 kg (typade ner det när jag köpte det) så jag får dra det med B- kort med min bil. Har då en lastvikt på 650 kg (räcker gott och väl till min fjorddam).
 
Håller med! Låg step-up, aid-system så man kan stänga och öppna bommen framifrån och fullhög dörr fram så man kan lasta ur där om man vill. Ligger dessutom superstadigt bakom bilen. Lastar och åker i väg på träning/ tävling ensam.

Jag har 1,5 hästars med totalvikt 1300 kg (typade ner det när jag köpte det) så jag får dra det med B- kort med min bil. Har då en lastvikt på 650 kg (räcker gott och väl till min fjorddam).
Jag har ett tvåhästars Provan med maxad vikt (2000 kg) och kör två av våra tre lusitanos ensam hur enkelt som helst. Det enda släp jag skulle kunna tänka mig att byta till är ett Fautras Oblic - just för att jag rätt ofta kör två hästar men då behöve rjag byta dragbil också... Har en elev med ett 1,5, jättebra släp om man bara har en häst tänker jag. De flesta som ser vårt släp vill ha ett! Det är så himla praktiskt och dessutom väldigt bra komfort för hästarna.
 
Ljudnivån är dels baserad på däcken, dels isoleringen och design/luftmotstånd. Dåliga däck ger oftast högre ljudnivå, jämför med hur olika däck fabrikat påverkar ljud nivån i din bil.

Det bästa är att åka med själv i släpet. Många upplever sina släp tysta inifrån sin egen bil men får en helt annan upplevelse inne i släpet.
Å nä, jag vet att man inte får åka i släpet men det är det enda sättet!
 
Jag gillar mitt Mustangsläp som jag haft sedan 2006 och det dansar igenom besiktningen varje gång. Har bytt bromsarna en gång. Ljust och luftigt och hästarna verkar trivas bra i det, ingen har varit svårlastad. Har faktiskt provåkt och det var väldigt stabilt och tyst.
 
En bekant har ett nytt Ifor Williams H60(?). Visserligen stort men hästarna åker så fint i det. Är stort fönster framtill så de har bra uppsikt därinne. Upplever det betydligt behändigare än en annan bekant stora Ume av lyxmodell.
H60 finns inte men det finns HB, HBE eller HBX med efterföljande siffra 506 eller 511😊

Håller med om att ifor är så mjt smidigare än ume, ume är verkligen enormt utvändigt i jämförelse.
 
Beror ju lite på budget också. Fautras är ju rätt dyra i inköp. Jag har kollat och där finns inga till salu.(iaf inte till ett bra pris 😆) Jag har testat lite olika släp och är väldigt nöjd med mitt ifor williams. Det ligger väldigt stabilt bakom bilen. (Har testat cheval liberte, christ, henra, clear round, gaupen och star trailer) att åka med. Min häst hatade christ släpet vi lånade. Mitt ifors har front utlastning. Jag gillade clear round släpet med, men det är väldigt stort och tungt!
 
Jag vill slå ett slag för Ume med den indiviuella fjädringen som gör att däcken följer vägen bättre. Det är också ett högt släp, som jag upplever att hästarna tycker är trevligt.
 
Jag vill slå ett slag för Ume med den indiviuella fjädringen som gör att däcken följer vägen bättre. Det är också ett högt släp, som jag upplever att hästarna tycker är trevligt.
Fast det är väl det som är boggie? Det andra är ju bara tvåaxlade.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Anemone
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp