Hästtransport på egen hand

Sv: Hästtransport på egen hand

1.
Spärra aldrig bommen bak om hästen är lös i fram! Har två bekanta som gjort så och slutat med en häst fastklämd under bakbommen som inte gått att öppna på spärren låst sig av trycket..

Och jag säger precis tvärtom, sätta ALDRIG fast en häst innan bom+lämm är uppe.

Ja, jag säger precis som dig! jag åker dock aldrig själv (efter som att jag inte har körkort än :p)
Men jag har fått lära mig att hästen ska vara lös när lämmen än nere. för om hästen få panik och sitter fast (så ska ju panikhaken utlösas!) men om den då är lös så är det lättre för den att komma ut och risken för skador blir mindre.
 
Sv: Hästtransport på egen hand

1. Sätta fast/stänga om hästen- I vilken ordning gör man det på säkrast möjliga vis?
Jag lastar ofta två... då tar jag båda med ut på en gång .Jag står utanför och skickar in ästarna en och en med grimskaft liggandes över halsen, på med bommarna efterhand och upp med luckan, springer runt och in i släpet och krokar fast dem :)
Tar bort grimskaft över halsar.

2. På plats, dags att sadla/tränsa- Hur gör man bäst? Har ingen lånebox/uppbindning.
Jag tränsar framme i transporten om det är tävling. Har en bock med mej där jag förbereder allt , sen lossar jag häst nr 1, öppnar bak och fångar henne utanför, stänger för den andra.
Sen har jag beroende på häst.. longerlina igenom uppbindnings öglan på transportens sida, som jag sedan håller sträckt medans jag gör vad jag ska. Då kan hästen inte känna att den är fast, samtidigt som den inte går runt runt runt.. Häst nr 2 står still av sig själv medans jag sadlar osv

3. Det här kanske är ett big No No, men om man bara skall åka en kort bit kan man då köra hästen med sadel på?
ska jag inte tävla, utan träna osv, kör under 30 min så sadlar jag och har hästen helt ridklar...tunt halstäcke över i transporten. har benskydd på alla 4 samt boots på alla fyra.
Tycker inte det är no no att göra så!
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Spärra aldrig bommen bak om hästen är lös i fram! Har två bekanta som gjort så och slutat med en häst fastklämd under bakbommen som inte gått att öppna på spärren låst sig av trycket.

Jag är bara nyfiken på hur du anser att en uppbindning skulle förhindra detta. Bommen sitter ju precis bakom hästen. Om hästen får sån panik att den kastar sig bakåt och lyckas komma under bommen går karbinhaken eller grimman garanterat sönder. För att förhindra en sån olycka är ju det viktigaste att snabbt få igen luckan bak, då den gör att hästen aldrig kan hamna under bommen från början.

Själv lastar jag med långt grimskaft. Jag låter hästen gå på själv, men jag håller kvar i grimskaftet utifall att hästen skulle kasta sig ut igen. Sätter sedan bommen på plats, lägger grimskaftet över ryggen på hästen och stänger därefter luckan. Avslutningsvis går jag fram och binder upp hästen. Skulle aldrig någonsin binda upp en häst utan att ha luckan stängd. Vi har alla sett hästar som är uppbundna bli skrämda och slänga sig i panik och är man rädd om häst och transport vill man inte att det sker när hästen står i transporten.

För att undvika den typ av olyckor som du talar om finns det ett mycket bra sätt. Panikbommar både fram och bak. Har man inte det på sin transport får man vara lite påhittig och skapa en lösning för att kunna öppna bommen, beroende på modell på transport är det mer eller mindre svårt, men det är aldrig omöjligt.
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Tack alla för svar. Idag skall jag pröva att inte använda min kära sambo som medhjälpare- utan att klara mig själv. Fast han är med såklart...

Så jag kommer skicka in hästen själv, knäppa kedjan (har ingen bom faktiskt, utan plastklädd kedja) och fälla upp lämmen. Sedan gå fram och sätta fast henne. Vid utlastning knäpper jag loss, lägger grimskaftet över halsen, går bak, öppnar läm, kedja och ger kommando att backa. Tar emot henne på lämmen. Får sedan försöka sadla, plocka av skydden o byta till träns själv. Skall komma ihåg att ta långa grimskaftet så jag når bak utan att släppa...

Håll tummarna för mig nu!
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Tänkte precis tipsa om att ta ett långt grimskaft och inte de där fåniga halvmetersvarianterna :p

Lycka till!
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag antar att det finns massa folk här som på egen hand lastar och kör iväg till träningar/tävlingar. Jag skulle behöva era tips!

Jag vill kunna lasta och köra iväg med min häst på egen hand, och inte vara beroende av att ha med en hjälpreda. Just nu är det min sambo som får åka med, kanske inte jätteintresserad men ställer upp.

Hästen hon är lättlastad- hon lastar sig själv i princip, så den biten bör gå bra. Men hur skall jag göra för att det skall bli säkert?

1. Sätta fast/stänga om hästen- I vilken ordning gör man det på säkrast möjliga vis?

2. På plats, dags att sadla/tränsa- Hur gör man bäst? Har ingen lånebox/uppbindning.

3. Det här kanske är ett big No No, men om man bara skall åka en kort bit kan man då köra hästen med sadel på?


Kan inte ni berätta hur ni går till väga från lastning till ni står klara inför tränaren/tävlingen?


hej jag åker med mina 2 hästar själv till träning och tävling. jag ta mitt sto först å går brevid mellanväggen med henne helt in, där hänger jag grimskaftet över halsen på henne å går bak å stänger,sätter fast henne å hämtar valacken. han släpper jag när han precis gått in å så stänger jag allt å sen sätter fast honom.
Men jag har ju alltid tillgäng till box när jag åker eftersom jag har travare å å ker till travbanorna, aså att gröa iornding är ju aldrig några problem för mig...
hoppas du kommer på bästa lösningen för dig å din häst att klara er på egen hand...
 
Sv: Hästtransport på egen hand

om man nu skulle ha en häst som behöver tryck bakifrån... dvs bara något lätt tryck på baken för att gå in,så har jag ett tips.
Jag har longerlinan fast i grimman, håller lagom längd i vänster hand, tar sedan lagom lång bit och slänger över rumpan, som då bildar en ögla runt baken.
Stamar upp denna ögla med höger hand.
Tar tag i "frambiten" som ett grimskaft , och så går vi!, stannar hästen är det bara att leda med vänster hand framtill och "dutta" med höger hand som har all kontroll om baken. Då går alla mina hästar in!
Men man måste vara 100% säker på vad man hela tiden har longerlinan.. för det är farligt om den kasar nedanför hasen. Den ska sitta ingefär nedanför skinkorna.
Denna iden fick jag från den där dyra lastningshjälp grejen man kan köpa i butiken.
Men jag tycker min är bättre då du inte behöver gå hela vägen in med hästen om du inte måste..
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag åker alltid iväg själv och gör på följande vis:

Lägger grimskaftet runt halsen och leder fram honom till lemmen, han går själv upp, stänger bakom honom, går och sätter fast honom. Vid urlastning knäpper jag loss, lägger grimskaft runt halsen, går bak och öppnar och låter honom gå ut lugnt och försiktigt.

Kör jag bara kortare sträckor, max 1,5mil, så åker han med alla sakerna på.

Jag har dock ALLTID mobil med mig och en VASS KNIV så att OM olyckan skulle vara framme så kan man skära loss sadelgjord, träns el grimskaft för att få loss hästen....
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag går med hästen in, går bak på den tomma sidan av transporten och lägger på bakbommen.

Om jag inte är på tävlingsplats har jag en egen uppbindningsplats på motsatt sida om skötardörren, jag har helt enkelt vänt på en ring och satt den på utsidan (och så slipper jag sår i huvudet på hästen), där fäster jag transportgrimskaft och har hästen i grimma medan jag sadlar. Annars träns i transport och gärna grimma ovanpå, sadlar hästen medan jag har tygeln runt armen.
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Skickar in= visar med handen.
http://s273.photobucket.com/albums/jj203/SusanneWreder/th_IMGP0364.jpg

http://s273.photobucket.com/albums/jj203/SusanneWreder/th_IMGP0365.jpg[/URL
http://s273.photobucket.com/albums/jj203/SusanneWreder/th_IMGP0365.jpg
]
Inne. Stänger bommen och berömmer och klappar. Stänger lämmen. Går fram till henne och binder fast. Ger ett äpple som endast ges vid dessa tillfällen. Hon älskar äpplen och hon har lärt sig att det får man vid lastning/urlastning. Detta gör jag helt själv!!
Mvh Susanne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 152
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 332
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 289
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp