Hästtransport på egen hand

kvandi

Trådstartare
Jag antar att det finns massa folk här som på egen hand lastar och kör iväg till träningar/tävlingar. Jag skulle behöva era tips!

Jag vill kunna lasta och köra iväg med min häst på egen hand, och inte vara beroende av att ha med en hjälpreda. Just nu är det min sambo som får åka med, kanske inte jätteintresserad men ställer upp.

Hästen hon är lättlastad- hon lastar sig själv i princip, så den biten bör gå bra. Men hur skall jag göra för att det skall bli säkert?

1. Sätta fast/stänga om hästen- I vilken ordning gör man det på säkrast möjliga vis?

2. På plats, dags att sadla/tränsa- Hur gör man bäst? Har ingen lånebox/uppbindning.

3. Det här kanske är ett big No No, men om man bara skall åka en kort bit kan man då köra hästen med sadel på?


Kan inte ni berätta hur ni går till väga från lastning till ni står klara inför tränaren/tävlingen?
 
Sv: Hästtransport på egen hand

jag åkte iväg ensam med min arab senast idag när vi skulle till kliniken. Åker annars nästan alltid själv på träningar och tävlingar.

När jag lastar så tar jag in hästen, stänger bakom honom och sätter sen fast honom fram.
När han ska ut knäpper jag helst sonika loss honom, öppnar bakom och låter honom lugnt backa ut själv. Tar självklart emot honom på bryggan.. *ler*

På tävling gör jag klart allting med anmälningar och intyg innan jag lastar ur. Han står väldigt bra i transporten så han brukar få stå där under lunch eller liknande om jag inte får någon lånebox också.

När han bara står så låter jag ibland sadeln ligga kvar, men har aldrig kört honom så.
Det är nog något du får känna själv, jag har iaf inga starka åsikter åt något håll.
Skulle det hända något så är det självklart bättre om inte sadeln ligger på, men risker finns det med allt.
Tror inte att jag skulle kunna köra honom med min westernsadel på, blir lite väl trångt.. :D
 
Sv: Hästtransport på egen hand

1. Sätta fast/stänga om hästen- I vilken ordning gör man det på säkrast möjliga vis?
1) Lasta
2) På med bakbommen och fäller upp luckan
3) Binder fast.

Dessutom har jag alltid en transportkrubba med godis inne i transporten ;)

2. På plats, dags att sadla/tränsa- Hur gör man bäst? Har ingen lånebox/uppbindning.
Jag brukar tränsa inne i transporten. Snurra ihop tyglarna och fästa dem i hakremmen. Sedan tar jag emot och fäster en hingstkedja i tränset (min häst är lite bufflig och okänslig). Sedan tar jag av täcke och skydd och sätter på sadeln.
3. Det här kanske är ett big No No, men om man bara skall åka en kort bit kan man då köra hästen med sadel på?
Jag skulle vara rädd om sadeln.

PS: Jag brukar ha tänt i transporten när jag lastar (ur) så att hästen slipper stå i en mörk transport.
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag åker så sott som alltid själv med hästen, och såhär gör jag:

- Åker vi korta sträckor åker jag med sadeln på (får säkert påhopp för detta, men men...):banana:

- I- och urlastning gör jag på samma sätt som kvandi, d v s hästen står aldrig uppbunden med öppen baklem och/eller bakbom.

- I de fall jag sadlar och sätter på skydd på plats så gör jag det helt sonika utanför transporten, jag har ju alltid bytt grimman till träns inne i transporten, så det är ju bara att ha sadeln i beredskap o lägga på. Skydden kan det bli lite värre med, iaf bak, där brukar jag faktist be om hjälp att hålla hästen av någon som är med på träningen/står bredvid på tävlingsplatsen. Brukar inte vara några problem.

Tilläggas kan att hästen ifråga står som ett ljus i transporten (åker endast med boots, inga skydd) samt är hur kool som helst varhelst vi kommer... Det krävs nog för att man skall kunna ta risken att åka själv.

Värst skulle vara om ngt händer på vägen och man står utan hjälp... ÅK ALDRIG SJÄLV UTAN MOBIL!!

Ha det gott!
 
Sv: Hästtransport på egen hand

1. Lastningen.
Lastar in, stänger innerdörrarna bakom hästen, går sedan fram och sätter fast, lyfter sedan baklämmen.
Urlastning i omvänd ordning.

2. På tävlingsplatsen ordnar jag (också) intyg, anmälningar och liknande före urlastning. Lastar sedan ur hästen, binder med ett grimskaft i därför avsedda "öglor" i aluminium på släpet och gör iordning som vanligt.

3. Skulle aldrig transportera sadlad häst! Stigbyglar är som gjorda för att orsaka fastningar/skador! Dessutom: hur trevligt kan det vara för hästen att stå påklädd och klar i utrustningen???
Hur kommer det sig att du frågar - vill inte din häst stå stilla när man tjudrar den vid transporten så det är krångligt att sadla den utomhus???
 
Sv: Hästtransport på egen hand

1.
Lastar med lina över bommen så jag kan stå utanför när han går in. Lägger på bommen bak, men spärrar den inte förrän jag gått in fram och satt fast i grimman. Spärrar bommen och stänger luckan.

Spärra aldrig bommen bak om hästen är lös i fram! Har två bekanta som gjort så och slutat med en häst fastklämd under bakbommen som inte gått att öppna på spärren låst sig av trycket.

2.
Har uppbindningsögla på transportväggen, annars brukar det alltid finnas något på plats. Om inte annat en snäll liten flicka :idea:

3.
Vet att folk kört med sadeln på. Kan bara se problem och risker för ffa sadeln. Skulle aldrig åka iväg själv på tävling om jag inte kunde sadla hästen själv med bara grimskaftet över armen. Ibland är det ju enda alternativet.
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Men många hästar kan ju bli panikslagna också om de börjar backa innan man stängt bakom dem och känner att de sitter fast..

Jag har iofs aldrig risken över mig att min häst kommer under bommen bak, jag har dörrar! :D
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag åker i princip alltid själv.

1. Sätta fast/stänga om hästen- I vilken ordning gör man det på säkrast möjliga vis?
Jag skickar in hästen, står själv kvar på rampen. Stänger bakom hästen och går sedan fram och sätter fast honom.

2. På plats, dags att sadla/tränsa- Hur gör man bäst? Har ingen lånebox/uppbindning.

Tränsar inne i transporten och har med mig mitt låååånga grimskaft vilket gör att jag nåt allting utan att behöva släppa hästen när det är dags för sadel/benskydd och liknande.

3. Det här kanske är ett big No No, men om man bara skall åka en kort bit kan man då köra hästen med sadel på?

Jag åker med sadeln på när jag ska till närmaste ridhus ca 5 minuter med trailer. Tar av den när vi ska hem.


Kan inte ni berätta hur ni går till väga från lastning till ni står klara inför tränaren/tävlingen?

Jag lastar hästen med sadel (och täcke ovanpå), lindad eller med benskydd på så han är så klar som möjligt (när jag ska träna i närmaste ridhus, annars sadlar jag på plats). Vid lastning hemma använder jag lädergrimma och långt grimskaft. Skickar in hästen och står själv kvar på rampen, när hästen är inne lägger jag grimskaftet över ryggen på honom och stänger bakom honom. Går sedan fram och tar av grimskaft och sätter fast honom.

Väl framme så tränsar jag inne i transporten och ser till att han inte sitter fast. Går sedan bak och öppnar, ger back-kommando och står redo på rampen för att ta emot hästen när han kommer. Ja, sen är vi väl så gott som redo :)

Hästen ifråga lasttränades hemma i ca 1 vecka intensivt och gick från att behöva minst 3 medhjälpare till att kunna åka själv. Allt går med tålamod och morötter! :D
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag gör såhär:

1. Lastar hästen, fästen en longerlina i som jag håller hela vägen runt där jag stänger bommen + båda luckorna. (Håller linan sträckt)
2. Sätter fast hästen i transportgrimskaftet
KLAR!

Oj tillägg: på plats tränsar jag i transporten, ser till att hästen åker med skydden på den ska träna i. Sadlar utanför. Är hästen extremt svår och stissig sadlar jag och har på täcke och låter hästen åka med den
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag kör med sadel på kortare sträckor men har alltid ett täcke över ! Dels för att skydda den, dels för att förhidra att stigbyglarna ska kunna fastna någonstans! Har aldrig haft ngt problem med detta!

Ngn skrev att man har en krubba med belöning till hästen när den gått upp. Bra, tycker jag, när man lär hästen att gå upp själv kan detta vara ett bra hjälpmedel.... men sen får man passa sig lite .... Min häst som var van vid just detta lärde sig nämligen att se om krubban var framme och om det var mat i! Om det inte var mat i backade han snabbt ut igen och vägrade att gå upp tills krubban var påfylld med ngn godbit! Inte så kul när man glömt ta med godsakerna till träningen och skulle hem igen !;)
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag lastade och åkte själv med två hästar nu i veckan, varav den ena (1-åring) aldrig hade blivit lastad innan.
Lastade den äldsta först, låter han gå in, sätter för bakbommen och sätter sen fast i fram.
Fick in åringen och sen satte jag fast bakbommen, sen band jag fast honom fram.
Sen stänger jag baklämmen, tittar till dom fram en gång extra inna jag stänger "draperiet" i bak.

Jag åker ofta själv och det fungerar bra, ser alltid till att ha sjukvårdslåda och kniv och en del annat med mig, men detta har jag oavsett om jag reser själv eller inte.

Har sett folk köra med hästar selade med loskelar, men personligen vill jag inte ha annat än grimma och transportskydd på dom under transport.
Mina är van att stå uppbundna i transporten så jag kan lugnt lasta ur och binda fast dom och gå iväg en bit, men inte för långt, lite uppsikt vill man ju ha över dom.

Åker man själv till tävling så finns det väl oftast någon som kan hjälpa till, att hålla hästen medan du sadlar tar ju inte många sekunder.

/M
 
Sv: Hästtransport på egen hand

1. 3. Skulle aldrig transportera sadlad häst! Stigbyglar är som gjorda för att orsaka fastningar/skador! Dessutom: hur trevligt kan det vara för hästen att stå påklädd och klar i utrustningen???
Hur kommer det sig att du frågar - vill inte din häst stå stilla när man tjudrar den vid transporten så det är krångligt att sadla den utomhus???

Jag frågar för att jag har inget att binda hästen i på utsidan transporten, hög mellanvägg i transporten och en häst som är nyfiken o inte gärna vill stå still på bortaplan- måste ju kolla in allt! ;) Det skulle garranterat gå att sadla när jag håller henne själv, frågan är hur många varv vi får snurra o hur mycket jag trasslat in mig i grimskaftet innan allt är klart :angel:

Jag skulle känna det osäkert att binda i transporten, vad händer om hästen slänger sig- får den transporten med sig då?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästtransport på egen hand

1.
Spärra aldrig bommen bak om hästen är lös i fram! Har två bekanta som gjort så och slutat med en häst fastklämd under bakbommen som inte gått att öppna på spärren låst sig av trycket..


Och jag säger precis tvärtom, sätta ALDRIG fast en häst innan bom+lämm är uppe.
 
Sv: Hästtransport på egen hand

1. Sätta fast/stänga om hästen- I vilken ordning gör man det på säkrast möjliga vis?

Jag släpper på min häst. Följer med upp på rampen sedan fortsätter hon in själv. Lastar antingen i träns eller grimma med kedja under hakan och grimskaftet kring halsen. Sätter fast bommen, fäller upp lämmen och går sedan fram för att sätta fast henne.

2. På plats, dags att sadla/tränsa- Hur gör man bäst? Har ingen lånebox/uppbindning.
Åker jag på träning (nära) så åker jag med sadel+skydd på samt ett täcke över. Tränsa gör jag på plats, snurrar tyglarna och stoppar dem i hakremmen, öppnar sedan bak och hon backar lugnt och fint ur.

Är det en tävling nära så åker jag med skydd+transportskydd på. Fixar papper, går bana, klär på mig själv och fixar sådant innan jag lastar ur. Har ett nordbox skåp i transporten med sadel och borstar i som jag når baifrån.

Tävling långt bort så åker hon bara i transportskydd (+ev. täcke).

Det bökigaste med att åka själv tycker jag är att sätta på de vanliga skydden, min häst vill nämligen promenera omkring lite då.
Sen lär man sig att plocka ur alla sakerna som man ska ha innan man börjar lasta ur.
Mycket med att åka är rutin, varje fall för mig. Jag gör nästan alltid likadant, oavsett om jag åker själv eller har hjälp.


3. Det här kanske är ett big No No, men om man bara skall åka en kort bit kan man då köra hästen med sadel på?

Det är ju upp till en själv om man vill göra det eller ej, men visst kan man göra det. (nu lär jag väl få hela bukemaffian efter mig...)
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag gör som följer, jag åker *alltid* själv, oavsett häst.

1. Sätta fast/stänga om hästen- I vilken ordning gör man det på säkrast möjliga vis?

Jag tar lång longerlina, även om de går att skicka in, ren säkerhetsgrej. Ut med linan genom skötardörren och bak till rampen. Endera leder in och knäpper över grimskaft till lina och tar linan i handen med mig it genom skötardörren. Stänger bom + ramp, går in, tar loss linan, sätter fast. Eller sätter i linan utanför, har den över bommen, ut genoms kötardörren. Står vid rampen, står kvar där medan hästen traskar in. Gör sedan som ovan.

Urlastning tvärtom. Koppla lös och koppla över till linan, fäll rampen, ta bort bom. Lasta ut. Knäpp om linan till grimskaft.

2. På plats, dags att sadla/tränsa- Hur gör man bäst? Har ingen lånebox/uppbindning.

Ställer mig om jag kan så jag har 'fritt' vid skötardörren. Snor en uppbindning från bommen (elastisk, med panikhake) och binder hästen där, dvs i bommen, ut genom skötardörren. Gör klar hästen. Tränsar sist, tyglar över halsen, av med träns, tränsa. På tävling så brukar jag *viskar* göra lika, men är det kinkigt tränsar jag i släpet.

På samma sätt vid avklädning.

Kan jag inte binda där vid öppen skötardörr binder jag i uppbindningsring bak vid rampen.

3. Det här kanske är ett big No No, men om man bara skall åka en kort bit kan man då köra hästen med sadel på?

Många gör det, men för MIG är det totalt no no. För rädd om ffa sadeln för att vilja lasta i/ur samt åka med sadel. Gör det aldrig hur kort resan än är, hur lugnt hästen än kliver på/av/åker eller hur frestande det än är.

Ovanstående går på löpande band för mig, och även helt ovana hästar vänjer sig snabbt och står fint i sin uppbindning utanför släpet och väntar medan de 'kläs om' före och efter träning =)

Kan inte ni berätta hur ni går till väga från lastning till ni står klara inför tränaren/tävlingen?[/QUOTE]
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag låter min ponny gå in själv, stänger bommen bakom henne samt rampen. Sedan binder jag fast henne.

När jag slänger på alla saker så lastar jag ut henne, i träns, grimma över tränset och binder upp vid transporten, lägger på sadel och rider.

Jag skulle aldrig köra med sadel på.

Edit; nu kör jag inte själv men jag gör det mesta själv eftersom att Stella inte tycker så mycket om pappa, vissa dagar får han hålla henne i grimskaftet utan att hon ser allt för upprörd ut :p
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Din metod är usel.
Om man har små hästar kanske de kan ta sig under bommen- om man har satt dem på FEL höjd!

KL
Träna hemma på att hästen ska stå still vid sadling utomhus o vid uppsittning.

När träns behövs- se till att den inte kan fastna med ngt på vägen ut.
Min ena backar ut själv, den andra väntar på att jag ska leda den ut.
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag sadlar och tränsar hemma om det är kort bit - max 20-30 min till stället jag ska till. Har täcke ovanpå sadeln, spänner inte sadelgjorden så hårt eller så. Lädergrimma ovanpå tränset. Transportskydd och boots oftast.

Lastar in hästen före mig, stänger bommen, stänger luckan. Går fram och knäpper fast hästen.

När jag ska lasta ur så knäpper jag loss hästen, lägger grimskaft om halsen och går bak, öppnar lucka och bom, tar i svansen och säger 'back' och sedan när hon är halvvägs ute så tar jag tag i grimskaftet.

Åker jag långt sadlar jag utanför släpet, binder i en ring på utsidan. Måste jag tränsa i släpet gör jag det innan jag lastar av.

Min häst är rätt lätt att ha med sig ensam.
 
Sv: Hästtransport på egen hand

Jag skulle aldrig åka med träns på:eek: däremot sadel- om det är kallt/ regnigt för att åka 10-15 min.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 357
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 297
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp