Bukefalos 28 år!

Hästtransporter

N

Nattgard

Hej på er alla hästvänner ute i världen,

Jag har nyligen gått en kompetensbevis kurs som behövs numera för att kunna transportera hästar om man har ett företag. Det var mycket lärorikt och intressant.

Även om man inte har eget företag tycker jag att man även som privatperson skulle ha nytta utav kursen även om det är smått dyr... :grin:

Nu till det fakta att Hästtransporter är en stor sak som vi måste se över för våra djurs bästa. De transporter som finns idag är inte ett dugg utformade så att hästen ska kunna känna sig bra.

Hur då tänker ni?

På kursen gick vi igenom vad man bör tänka på när man transporterar en häst och vad som händer med hästen när man kör.

Man ska tänka på följande...
- Träna lastning - för att undvika stress
- Transportera hästen gärna med en kamrat
- Bind "långt" eller transportera hästen lös! - Då hästen ska slippa att bli sjuk under/efter ha transporterats behöver hästen kunna sänka sitt huvud ända till golvet för att kunna frusta ut damm som kommit ned i halsen. Hur många transporter i dagens läge är utforamde på detta vis?
- Var noga med hygienen i transporten - BÄSTA strömdelet som binder ammoniaken är torv.
- Ljust Tak krävs på transporter där hästarna färdas mer än 8h - då temperaturen skiljs åt. Man ska även ha en temperaturmätare i transporten så man kan se hur varmt dvs kallt det är.
- Stanna och lasta ur, var 4:e - 6:e h
- Kör som folk (eller bättre!)
- Uppträd lugnt - var ute i god tid
- Ansträng dig för att hålla hästen i bra vätskebalans - före, under och efter transporten
- Ventilation - Öppet fram & bak, istället för att den övre luckan är hel kan man göra en lucka utav galler så att man ändå kan ha stängt. Har man bara öppet bak är det risk att bilarnas avgaser kommer in bak... hur mysigt e det?

Sedan fick jag en länk hur det hanterar slaktdjur spec. hästar utomlands - och FY F-N vad de gör helt grymt - Så sjuka dessa människor är... ni som är lätt illamående titta inte på filmerna.

Det är ju tyvärr inte bara hästar som hanteras så brutalt innan de slaktas. Vi måste börja göra något NU!:cry:

http://www.animals-angels.com - filmerna ligger under Animal Transport - Movies
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästtransporter

Jag klarar inte av attt titta på sådana filmer, det gör mig bara ledsen och beklämd över att vara männsika och att vi skall vara den intelligentaste varelsen, vi borde veta bättre!

Och slutet på ett djurs liv, som har till ändamål att bli vår middag borde vara betydligt mer värdig!


Tack för transport tipsen, skall hämta hem häst på tis och är rookie på det så det var nyttigt =))
 
Sv: Hästtransporter

Det kanske är just därför det enbart (än så länge) är företagande med häst som behöver gå kursen.

Det är inte för ofta en privatperson transporterar sin häst mer än 3-4 timmar och det dör ingen häst på...

Men självklart lärorikt även om de punkter du räkna upp mest gäller långåkande hästar...
 
Sv: Hästtransporter

Inte?

Det är inte alla som har tävlingar så nära och bra runt hörnet som vi här runt Stockholm har.

Min kuse ska ner till Gränna nästa helg, det kommer ta en stund...

(Har provåkt mitt släp, bäst luft är det med alla ventiler och fönstrena öppna samt lilla luckan stängd).
 
Sv: Hästtransporter

Inte så många som verkligen bryr sig om hur de transporterar sina hästar! Fin vagn men sedan då? Hur bekvämt tror ni att hästen har det? Tänker ni på hur varmt det är för hästen dvs. kallt, cirkulation, rörlighet, lukt (slippa ammoniaken) mm. Har ni inte alls funderat på att göra om transporten till er häst?

Jag har en massa idéer och ska se vad jag kan luska ut nu under Falsterboveckan. Ska även diskutera med de olika fabrikanterna och se vad de har kommit fram till för lösningar. Ska bli mycket roligt!
 
Sv: Hästtransporter

<- har haft kompetensbevis sen i vintras, har även BE, samt har MÅNGA år på vägarna med häst, än så länge utan olyckor eller svårlastade hästar.

Mitt släp är modifierat :D
 
Sv: Hästtransporter

<- har haft kompetensbevis sen i vintras, har även BE, samt har MÅNGA år på vägarna med häst, än så länge utan olyckor eller svårlastade hästar.

Mitt släp är modifierat :D

Vad bra att ditt släp är modifierat, är nyfiken på hur det ser ut, kan du skicka några bilder?
 
Sv: Hästtransporter

Självklart bryr vi oss om hur vi transporterar. Våra står på diagonalen, lågt bundna. Isolerad transport, mindre ljud och bättre klimat. Har 6 (!) öppningsbara fönster förutom sedvanlig ventilation, och kamera i för längre sträckor.

Hästarna är lättlastade och står mest och sover. Vätskebalansen är något som vi är noga med, även när de inte transporteras.
 
Sv: Hästtransporter

Inte så många som verkligen bryr sig om hur de transporterar sina hästar! Fin vagn men sedan då? Hur bekvämt tror ni att hästen har det? Tänker ni på hur varmt det är för hästen dvs. kallt, cirkulation, rörlighet, lukt (slippa ammoniaken) mm. Har ni inte alls funderat på att göra om transporten till er häst?

Jag har en massa idéer och ska se vad jag kan luska ut nu under Falsterboveckan. Ska även diskutera med de olika fabrikanterna och se vad de har kommit fram till för lösningar. Ska bli mycket roligt!

Har försökt göra transporten så hästvänlig som möjligt. Min förra transport utrustades med batteridrivna fläktar i taket (3 st, drevs av ett MC-batteri), extra luftintag framtill (som placerades för att undvika drag. Strödde med MKT strö (för att binda ammoniaklukten, min häst kissade ALLTID under resan), hästarna åkte med mellanväggen ställd åt sidan, bundna med grimskaft i en ögla placerad ca 50cm över golv i främre väggen. Dessutom var jag noga med att skura ur transporten med jämna mellanrum, vem vill åka i en smutsig låda??

Nu har jag köpt ett äldre släp, verkligen renoveringsobjekt (brenderup med sadelkammare). Kommer hitta på bra, hästvänliga lösningar även i det, så att pållarna som transporteras i det får bästa möjliga förutsättningar för en angenäm resa.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Anemone
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 459
Senast: Chilodeur
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 709
Senast: hag391
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en...
2
Svar
23
· Visningar
2 259
Senast: Mehl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp