Hästvakt åt andras hästar

lovehorses

Trådstartare
Sitter och funderar på möjligtvis en affärside, en bekant sa det till mig och sen har den grott där länge!!!

Affärsiden:
Det är säkert många hästmänniskor som vill åka på långsemester eller blir sjukskrivna en längre tid och inte kan rida m.m..Tänk då att kunna ha någon direkt att kunna ringa till som tar hand om ens hästar under den tiden.Både ridning (hålla igång hästen) och skötsel.

Nu till funderingarna...
Är det någon som sysslar med det? HUr funkar det, berätta.
Hur många skulle anlita en sådan?

Det lilla kruxet som gör mig osäker.
Jag har ju ingen hästutbildning på det viset men jag har haft häst i över 10 år ridit i ca 20 år, olika sorters hästar...
Jag tänker mig att jag inte ska högträna hästen utan att den hålls igång och får tillsyn alla dagar.Lättare dressyr/hoppning, uteritter m.m.

Jag skulle dock ha ett jobb utöver detta så det skulle inte vara min ända inkomst och det är ju säkert vissa perioder.

Nu vill jag dock inte höra DÅLIGT och sen punkt utan era synpunkter både bra och dåliga.
Är det något att fundera vidare på???
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Låter ju som en riktigt bra ide! :laugh:

Men det viktigaste med detta är ju att du verkligen visar dig vara seriös, så att man VET att du kommer dit varje dag och gör alla sysslor man kommit överens om, mockar på rätt sätt osv. Det är ju folks ögonstenar du skall ha hand om! :laugh:

Kanske att du kommer några dagar innan och "testjobbar" typ! :idea:


En kul ide att bygga vidare på, absolut!
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Ja det är ju klart man "provrider" dem hur många gånger ägaren vill.
och att man gör enligt ägarens önskemål...

tåls att fundera på!
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag tror tyvärr att det är ganska svårsålt och att du lär få kämpa väldigt hårt för att etablera dig, särskilt som du saknar utbildning.

I mina trakter finns det flera sk. "hästhotell" som vill livnära sig på samma saker. Själv har jag väldigt dåligt förtroende för denna verksamhet, då jag sett vad som skett bakom kulisserna när folk lämnat sina hästar i förtroende, det sparas på både skötsel av hästen, foder kvalitet, och ridning. Jag skulle ha jättesvårt att lämna bort hästen till ngn man inte känner när jag åker bort pga dessa aspekter, då är det mycket närmre till hands att man ber ngn man känner om hjälp, vilket de flesta har, och lär föredra om de alls har ngt val. för att inte tala om kostnaden då man oftast kommer undan billigt när man byter tjänster med vänner, släkt och bekanta.

som sagt, det är möjligt att det går att driva om du jobbar hårt på att etablera dig flera år och får en fast och återkommande kundkrets. Jag har som sagt svårt att tro att det går lika smidigt att ständigt ha nya kunder som anlitar en osv.....
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag har tänkt på det där med "hästvakt". Om jag någon gång i framtiden har egen gård skulle jag behöva ha någon som kunde helst bo på gården medan jag är borta och sköta om djuren, både hästar och ev. andra djur. Men jag skulle inte vilja att den personen red mina hästar, om det inte är någon jag känner väl och vet hur den rider.

Om någon ska bo på min gård och sköta djuren behöver jag vara säker på att det är en seriös, ordningssam och respektfull person som inte ordnar party för sina vänner i huset eller stjäl något eller låter någon annan komma dit och stjäla, typ.

Fördelen jämfört med hästhotell är ju att på min egen gård finns det ingen orsak att snåla med foder och vatten. Hästarna slipper åka bort och de får en tids vila.

Frågan är väl vad man kan ta betalt för ett sånt jobb. Skillnad är väl också om hästvakten ska sova över eller bara åka dit tre gånger om dagen och se till att allt är bra. har man en gård och får allt att gå runt och så har sparat till en resa, så kanske man inte är så sugen på att lägga iväg ett par tusen till på hästvakt? Men man måste ju ordna det på nåt vis...
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

problemet blir, ska du livnära dig på detta. hur ska du kunna ta betalt en skälig lön? minst 100kr/h + sociala avgifter+reseersättningar gör det väldigt DYRT att ha.. långt ifrån alla hästägare som skulle ha råd.

sedan skulle iaf jag vilja se att det finns en utbildning. något slags yrkesbevis som visar att du har vissa kunskaper, skall man låta ens gullegris bli omhändertagen av en "främling" vill man åtminstone ha lite referenser, att vederbördan kan vidta lämpliga åtgärder vid lösa skor, skador etc..
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

problemet blir, ska du livnära dig på detta. hur ska du kunna ta betalt en skälig lön? minst 100kr/h + sociala avgifter+reseersättningar gör det väldigt DYRT att ha.. långt ifrån alla hästägare som skulle ha råd.
Fast nu skriver ju TS att hon skulle ha ett annat jobb vid sidan om, detta skulle inte vara hela TS inkomstgrundande jobb.

Nå, svar till TS: Jag skulle inte vara intresserad av att betala för en sådan här tjänst. Vid långsemester (Vad räknas som "långsemester?), ca 3 veckor för mig, så skulle jag med gott samvete kunna låta min häst vila - oavsett ålder och utbildningsståndpunkt. Jag skulle kolla med andra i stallet, hästintresserade kompisar, tränare eller föräldrar om att sköta om och eventuellt rida min häst. Skulle jag bli långsjuk så att jag ej kan rida är det ju en medryttare jag skulle behöva. En medryttare som inte betalar för sig utan som sköter och rider min häst utan att jag betalar något och utan att den betalar mig. Ett tredje alternativ skulle vara att lämna bort hästen helt och hållet till ett i mina ögon bra utbildningsstall.

Och ja, jag är säker på att jag skulle hitta hästvakt. Är det pga av långsemester så är ju denna oftast inplanerad i god tid = gott om tid att hitta kompis att "byta tjänster med" och blir jag sjuk så vet jag att vännerna i min omgivning skulle ställa upp med åtminstone daglig skötsel (mock, foderfix, visitering) tills jag hittat en lämplig medryttare.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag tror att det är väldigt väldigt svårt att göra detta.
Ska man göra det gäller det för dig att verkligen ligga i - få goda referenser från ALLA du jobbat för, dels så ryktet sprids och dels så du själv kan marknadsföra dig. Börja redan nu i liten skala, kanske hos vänner osv. Sen ett hästskötardiplom är nog inte helt fel heller. Inte jättesvårt att fixa eller högt i status, men det är ju ändå ett bevis på att du kan någonting.


Ska du ha ett jobb på sidan av gäller det att jobbet är väldigt flexibelt som du helst gör hemifrån.
Jag tror personligen inte att det är så många som vill skicka iväg sin häst till vemsomhelst, utan då vill nog snarare folk att du kommer dit och sköter om hästarna - och det kan du ju inte göra om du har ett fastjobb i en specifik ort.
Sen tror jag heller inte du kan räkna med att rida utan det är nog snarare hästskötseln folk vill ha hjälp med.
Som någon annan skrev, så är det nog vanligt att man låter hästen få en inplanerad vila när man ändå åker bort.


Sen är det ju så att det är väldigt dyrt att anställa någon, så för att öht få någon inkomst så lär du nog behöva inrikta dig på HELA Sverige, och det gäller som sagt även att du får ett extremt bra rykte.
Att jobba som (tävlings)hästskötare ett tag först är nog absolut ett plus, så du dels får kontakter och dels erfarenheten och referenserna därifrån.

Jag tror absolut inte att projektet är helt omöjligt, men det gäller verkligen att tänka igenom det och att räkna med att det kommer ta flera år innan du ens kommer igång OM du ens kommer igång.
Man ser ju då och då annonser där folk frågar efter hästvakt när de åker bort, så efterfrågan finns ju helt klart även om den inte är stor.
Skapar du dig - som sagt- ett gott rykte och blir väletablerad i den branchen så kommer säkert även efterfrågan öka.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Det låter väl som en intressant idé!

Avbytare (som det heter inom lantbrukssektorn), fast med hästinriktning.

Svårt att avgöra hur lättsålt det skulle vara- många lämnar nog helst sin häst till någon bekant vid semestrar och dylikt. I storstadsregioner kan det kanske funka.

Utbildning är säkert nödvändigt om man inte är av den självsäljande typen.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Detta ar ganska populart har i England.
Ofta i kombination med att man sitter husvakt.
House sitter kallas det vanligtsvis.

Jag tycker du ska marknadsföra dig med hela paketet.

Dvs du bor i huset och ser efter alla husdjur + häst när folk är på semester.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag skulle rekommendera dej att ta hästskötarexamen så att du har någon form av kompetensbevis.

Sedan tror jag att det går lättare att marknadsföra sig som avbytare inom häst.
Ridning och så tror jag de flesta inte vill ha utan mer omvårdnad.

Jag vet en tjej som har avbytartjänst och hon säger att det är mest större stall som ringer in henne vid planerade semestrar eller sjukdom. Privatpersoner ringer ifall de själva ska ha semester vid tänkt sommarbete och hästen blir sjuk. Hästen kan inte gå kvar på sommarbetet utan behöver stå på stall istället och då vill de ha de tjänsterna som mockning och tillsyn så att de kan åka iväg ändå. (Hur man nu kan vilja åka bort då är en gåta för mej.)

Tänk bara på att du har bra försäkringar om något händer. Att ta hand om andras hästar innebär ofta ouppfostrade hästar som ingen vän eller släkting vågar eller vill ta hand om.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag har jobbat som avbytare i mer än 20 år.
Jag har kompentens att ta hand om hästar, eftersom det är det som är min huvudsakliga sysselsättning hemma.
När jag jobbar med lantbruksdjur tar jag betalt på f-skattesedel. Det är många "hästfolk" som frågat vad jag kostar i timmen, och knappt nån har varit beredd att betala vad det kostar. Annars vill de betala svart.
Så jag håller mig till grisarna och kossorna.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag har jobbat som avbytare i mer än 20 år.
Jag har kompentens att ta hand om hästar, eftersom det är det som är min huvudsakliga sysselsättning hemma.
När jag jobbar med lantbruksdjur tar jag betalt på f-skattesedel. Det är många "hästfolk" som frågat vad jag kostar i timmen, och knappt nån har varit beredd att betala vad det kostar. Annars vill de betala svart.
Så jag håller mig till grisarna och kossorna.

Ja det kostar ALLTID Att anlita ett företag. Men eftersom folk är villiga att pynta ett antal pengar i timmen för tex en rörläggare så kan man ju undra varför de inte vill betala när det gäller tex hästpassning.

Anlitar man ett företag tror jag det är mindre chans att de bara skiter i eller glömmer bort sitt passningsuppdrag.

Jag har varit med om att folk GLÖMT att de lovat att utfodra en helg. Som tur var blev det dåligt väder så jag åkte hem från min aktivitet redan lördag morgon- för att finna hungriga och törstiga djur. Som INTE fått frukost den dagen eller lunch. Detta trots att djurpassaren var en normalt sett pålitlig hästmänniska som dessutom fått all info SKRIFTLIGT!!!!

Och åker folk till Thailand för kanske 8ooo:- per familjemedlem så tycker man ju de kan lägga några hundralappar om dagen på djurpassning!

MEN det behöver ju inte ta väldigt många timmar om dagen att göra hästpassning "light" hos folk. Dvs att man kommer ut och kollar av betesgående hästar med vattenpåfyllning, staketkoll och visiteringar. Eller att man utfodrar, släpper ut och in i hagar men bara strör i boxarna. (Dvs att man kör med bädd under passningstiden). Eller att man kontrollerar och fodrar lösdriftshästar.

Däremot ska hästar skötas in i minsta detalj samt motioneras etc så tar det ju många timmar om dagen.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Här skulle det ta ungefär 1-1 1/2 timme om dagen totalt att fylla på vatten, ge hösilage och snabbt kolla av att staket och hästar är okej. Då 2 besök- morgon och kväll. Då ingår utfodring och vattning av minigrisar som bor i 5 grisboxar. ( Vi har delvis lösdrifter till hästarna).

Ska alla hästarna ut och in samt mockas till dessutom får man lägga på en timme ytterligare.

Sommartid under förutsättning att staket inte går sönder eller att någon häst rymmer så rör det sig om max en 40 minuter om dagen.

Allting plus körningar.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag tycker det låter som en bra ide och eftersom du har ett annat jobb är det ju bara att prova. Ditt företag kräver ju knappast några investeringar och du kan ju börja med att sätta upp annonslappar på platser som t.ex. ICA, bibliotek, ridhus samt göra reklam i din omgivning.

Det finns ju en hel del (främst kvinnor) som börjat rida vid 40+. De kan jag tänka mig skulle vara din bästa kundgrupp då de ofta har hyfsat gott om pengar och kanske inte känner sådär jättemånga som kan ställa upp som gratis hästpassare när det behövs.

Jag ser att det är en del som anser att du måste skaffa dig en hästskötarutbildning för att verka seriös. Jag håller inte med, har du hållit på med hästar i 20 år (varav 10 med egen häst) är det ju nästan en förolämpning att kräva att du skulle behöva gå en kurs för att sköta om en häst. Tyvärr har ju dagens samhälle gått till överdrift med att man måste gå kurser till allt, det är väl bara en tidsfråga innan vi ser det 3-åriga lokalvårdarprogrammet på universitetet.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

En bra ansvarsförsäkring och goda referenser är nog en bra början.

Här finns ett par hästhotell som inte klarar sig med det som enda verksamhet. Att släppa in en vilt främmande människa i sitt hem när man reser bort tror jag blir svårt att svälja för många, själv hade jag aldrig gjort det.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

vi har avlösare, hon debiterar 260/tim + milers a 15/mil, fick tag på via kontakters kontakter, är ruskigt duktig o värd hela summan. och till alla
som säkert har förutfattade meningar, självklart med kvitto o F-skattsedel
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Även jag skulle ha otroligt svårt att lämna mina djur till någon som jag inte känner och litar på personligen, och som inte känner mina djur.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

trådkap; Att åka till Thailand kostar en bra bit över 8000 per familjemedlem.. ;)

Jag kan tycka att det är en bra idé men att man nog bör ha en utbildning av något slag och bra referenser och kontakter om man ska lyckas. Jag kan tänka mig att det blir svårt att etablera sig men tja.. varför inte?
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag tycker det låter som en bra ide och eftersom du har ett annat jobb är det ju bara att prova. Ditt företag kräver ju knappast några investeringar och du kan ju börja med att sätta upp annonslappar på platser som t.ex. ICA, bibliotek, ridhus samt göra reklam i din omgivning.

Det finns ju en hel del (främst kvinnor) som börjat rida vid 40+. De kan jag tänka mig skulle vara din bästa kundgrupp då de ofta har hyfsat gott om pengar och kanske inte känner sådär jättemånga som kan ställa upp som gratis hästpassare när det behövs.

Jag ser att det är en del som anser att du måste skaffa dig en hästskötarutbildning för att verka seriös. Jag håller inte med, har du hållit på med hästar i 20 år (varav 10 med egen häst) är det ju nästan en förolämpning att kräva att du skulle behöva gå en kurs för att sköta om en häst. Tyvärr har ju dagens samhälle gått till överdrift med att man måste gå kurser till allt, det är väl bara en tidsfråga innan vi ser det 3-åriga lokalvårdarprogrammet på universitetet.

Det är väl ingen förolämpning att ta hästskötarexamen? Har man hållt på med hästar i 20 år så går man ingen kurs, man gör provet och får sedan ett hästskötardiplom som visar att man har kunskapen så att ens kunder vet vad man kan.
Du går väl inte till en frissa utan utbildning/erfarenhet/bevis på erfarenheten heller?
Alla som vill in på en marknad behöver bevis på sin kompetens och ja, det finns utbildning i lokalvård, det är inte bara att svabba över. Det är väl ändå att förolämpa en lokalvårdare att tro det!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 408
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 086
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp