Hästvakt åt andras hästar

Sv: Hästvakt åt andras hästar

Det är väl ingen förolämpning att ta hästskötarexamen? Har man hållt på med hästar i 20 år så går man ingen kurs, man gör provet och får sedan ett hästskötardiplom som visar att man har kunskapen så att ens kunder vet vad man kan.
Du går väl inte till en frissa utan utbildning/erfarenhet/bevis på erfarenheten heller?
Alla som vill in på en marknad behöver bevis på sin kompetens och ja, det finns utbildning i lokalvård, det är inte bara att svabba över. Det är väl ändå att förolämpa en lokalvårdare att tro det!


Jag tycker det är förolämpande ifall man inte låter en person som har 20 års hästerfarenhet (10 med egen häst) ta hand om sin häst för att hon inte kan visa upp ett hästskötardiplom.

Jag låter hellre en person med lång erfarenhet av verksamheten sköta ett jobb än en som bara gått kursen.

Finns det verkligen folk som kollar frisörens betyg innan man klipper sig? Känns lite jobbigt för då bör man väl gå runt till alla frisörer för att se vem som hade bäst betyg.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

aldrig i livet att jag skulle lämna över mina hästar till nån okänd person, och definitivt inte en helt utan meriter och referenser!!! nä du då skippar jag hellre semestern. :crazy:

10 år som hästägare behöver inte betyda att du kan något som helst. du kan rida sönder mina hästar, ge dom mögligt foder osv. man har ingen som helst garanti för vad som händer.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag tycker det är förolämpande ifall man inte låter en person som har 20 års hästerfarenhet (10 med egen häst) ta hand om sin häst för att hon inte kan visa upp ett hästskötardiplom.

Jag låter hellre en person med lång erfarenhet av verksamheten sköta ett jobb än en som bara gått kursen.

Finns det verkligen folk som kollar frisörens betyg innan man klipper sig? Känns lite jobbigt för då bör man väl gå runt till alla frisörer för att se vem som hade bäst betyg.

Jag vet många människor som har hållt på med hästar hela livet men som ändå inte kan räkna ut en foderstat eller som inte bryr sig om ifall hö´t är mögelangripet. Ett bevis på vad man kan är aldrig fel att ha. Särskilt inte om man vill slå sig in på en ny marknad för det är tufft nog ändå.
Jag håller helt med dej om att om man bara har gått kursen och inte har någon erfarenhet alls så är det ju värre.

Frisörer får inte betyg att sätta upp, de får gesällbrev och/eller diplom så du behöver inte kolla olika betyg, bara att personen har diplom/gesällbrev.

Skulle du verkligen anlita en helt ny okänd person som säger sig vara hovslagare bara för att denne säger att den kan sko? Känns det inte bättre om denne har kompetensbevis?

Jag skulle inte lämna mina hästar hos någon som säger sig ha kunskapen om denne inte har någon form av bevis, det är ett prov som, om man kan sin sak inte är särskilt svårt. Det är inget förolämpande med att vilja ha bevis på någons kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Tack för alla funderingar, det har verkligen satt griller i huvudetet på mig.
Har funderat lite på detta, tänker dock inte starta upp detta nu, det får ligga och gro ett tag.KOm på att med detta jobb jag har i dagens läge så skulle det bli väldigt jobbigt om man skulle ta morgon utsläpp m.m.Men allt tåls att fundera på och låta det växa.
Min första tanke var ju att hästarna sku få stå i stallet där de står att man inte flyttar runt dem i onödan.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Min första tanke var ju att hästarna sku få stå i stallet där de står att man inte flyttar runt dem i onödan.
Det förstod jag, och det gör ingen skillnad i mitt tyckande ändå. Jag vill ha hästvakter som jag känner, som känner min häst och som är väl införstådd med stallets rutiner. Jag tror faktiskt inte heller att nuvarande och fd stallvärdar skulle uppskatta att jag eller andra uppstallare tog in okända hästskötare under tillfälliga bortavaron.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Jag vet många människor som har hållt på med hästar hela livet men som ändå inte kan räkna ut en foderstat eller som inte bryr sig om ifall hö´t är mögelangripet.

På samma sätt finns det nog många som gått kursen och inte kan det heller. Man kan ju bli godkänd fast man missade just de frågorna på provet. Sen bara för att man pluggat till ett prov behöver ju inte kunskapen sitta i ett år senare. Man glömmer fort. Och bryr man sig inte ifall höet är mögligt så hjälper nog ingen kurs, då är det något annat fel.

Jag tror att en större andel av de som haft häst i 10 år kan räkna ut en foderstat jämfört med de som gått kursen men inte haft egen häst.



Frisörer får inte betyg att sätta upp, de får gesällbrev och/eller diplom så du behöver inte kolla olika betyg, bara att personen har diplom/gesällbrev.

Skulle du verkligen anlita en helt ny okänd person som säger sig vara hovslagare bara för att denne säger att den kan sko? Känns det inte bättre om denne har kompetensbevis?

Jag har faktiskt aldrig kollat att t.ex. hovslagare, veterinär eller hantverkare har haft någon formell utbildning. Ofta har man ju hört av andra om de verkar bra, men t.ex. hantverkare har det hänt att man bara tagit någon i telefonkatalogen. Hur gör du då, ber dem ta med sitt diplom som du kollar upp?

Jag ska försöka komma ihåg att fråga hovisen nästa gång ifall det är vanligt att folk ber honom visa upp utbildningsbevis innan de vågar anlita honom. Då han flyttade hit ganska nyligen hade han ju ingen upparbetad kundkrets i trakten innan.

Jag skulle inte lämna mina hästar hos någon som säger sig ha kunskapen om denne inte har någon form av bevis, det är ett prov som, om man kan sin sak inte är särskilt svårt. Det är inget förolämpande med att vilja ha bevis på någons kunskap.

Alla är vi olika, men ska man hålla på att kolla kompetensbevis av alla man gör affärer med lär det bli väldigt jobbigt. Kollar du ifall bonden du köper hö av har 'bondeutbildning'? Tänk om han inte har det, då kanske han sått in några för hästar giftiga växter i höet av ren okunskap :eek:
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Frisörer har ofta gesällbrev som kompetensbevis, kanske inte det första du tittar efter på besök i frisörsalongen och det kanske inte behövs heller? Du kan ju själv hålla koll på hur frisören sköter sitt jobb. Visserligen kan det ju misslyckas ändå (och jag vet att det händer), men säger du att du vill ha ditt midjelångahår i axellängd så kan du stoppa frisören när denna tar fram rakmaskinen för att helsnagga dig istället.

Och där är skillnaden mellan frisören och personen som ska rycka in som hästvakt medan du är bortrest. Du ger frisören instruktioner och kan säga till när det verkar galet, du ger förmodligen hästvakten också instruktioner, men nu kan du inte hålla koll på att de följs. Många hästvakter skulle säkert följa instruktioner/avtal, men som när det gäller all form av service så gör man på olika sätt och det som är "mocka noggrant" enligt hästvakten kanske är "mocka ok" enligt hästägaren som då blir missnöjd över skitig box vid hemkomst.

Just därför vill jag ha en hästvakt som kan mina rutiner, som vet hur jag mockar, som vet vad jag menar med att "mocka si, rida så".

Men jag håller med om att ett kompetensbevis inte är en garanti för att personen är duktig,men en fingervisning i alla fall. Och har man "massor av års hästerfarenhet" så fixar man en hästskötarexamen utan problem. Och man fixar det där kompetensbeviset för att visa för potentiella kunder att man har det där extraintresset av att vilja lära mer.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

kl eller så låter man helt enkelt djungeltelegrafen gå. Känner man hästfolk och många av dessa vet att personen som starta upp är pålitlig, noggrann och har lång hästvana så tror jag faktiskt att man blir mer anlitad än om man har något sorts utbildningsbevis men att folk inte riktigt vet vad man är för en filur.

Jag har själv passat hästar åt en kompis ( som en väntjänst utan betalning mer än en slant till bensinen) när denne varit på semester. Och denna kompis har alltid varit extremt pedantisk över hur hästarna ska hanteras och skötas.

Nu visste ju kompisen att jag hållit på med hästar i ca 35 års tid och kan lite av varje inom hästeriet. Samt att jag är fullt kapabel att se om någon häst skadat sig eller blivit sjuk och därmed kan fixa fram veterinär etc om det skulle hända något.

kompisen vet visserligen att jag inte riktigt har samma inriktning som h#n har och att våran hästhantering skiljer sig åt, men visste också att jag inte glömmer bort eller skiter att komma ut och att jag skulle vara snäll mot hästarna.

Sånt tror jag betyder mer än att man har ett papper som säger att X har gått Y kursen.
/KT
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Skriver fran jobb - fattas nagra bokstaver... :)

Har nere finns flera stycken som driver en sadan verksamhet och for vissa av dem gar det riktigt bra. Men jag har mycket svart att tro att det skulle funka lika bra i Sverige - helt enkelt for att svenskar i allmanhet har mycket mer hastkunskaper och staller storre krav.

Jag tycker dock att id'en inte ar tokig alls men kan saga att hade det gallt mina hastar hade jag inte velat att ridning skulle inga. Detta for att jag ar sa hemskt petig med traningen - den enda som far rida hastarna utom dottern ar min tranare. Hade Helgstrand kommit forbi hade han sjalvklart fatt ta sig en svang forstas... :angel:

Men varfor inte prova pa ett tag och se hur det gar? Jag tror absolut att det finns en marknad for din id'e - hur stor den ar har jag inte en aning om.

Du kan kolla den har hemsidan om du vill fa lite inspiration (observera att den ar nya zeelandsk alltsa). Tjejen som driver det foretaget har fullt upp hela tiden: manga lamnar konvalescenter, draktiga ston och hastar som ska saljas och sa finns det de som ska pa semester som tycker att det ar valdans bekvamt att veta att nagon tar hand om deras alsklingar nar de ar ivag.

Lycka till!

;) Krocket
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Varför skulle det vara förolämpande?

Vem som helst kan säga att den har ridit i 20 år, det finns ju ingen garanti för att det stämmer.
Och jag vet många som haft häst i 10 år som inte alls har stor hästkunskap eller vet hur man får hästen i form. Jag vet även några stycken som hållt på i 20-30 år som mer än gärna misshandlar hästar eller struntar i om de ger mögligt foder.

Nu säger jag inte att ett hästskötardiplom garanterar något av det, självklart inte (de ovan nämnda har varit högre utbildade) MEN för att komma in i branchen kan det vara bra att ha någon sorts bevis på sin kompetens, om inte annat när man ska annonsera.
En kompetens är bättre än ingen, även om givetvis det allra bästa är referenser.
Men som sagt, när man ska utannonsera och för att komma in i branchen kan det vara bra att ha något bevis på att man kan något.

Och ett hästskötardiplom ska ju knappast vara svårt för någon som hållt på i 20 år att göra, så en sådan person borde knappast känna sig "förolämpad" eller liknande.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

Varför skulle det vara förolämpande?

Om jag skulle vakta en häst några dagar och hade 20 års erfarenhet av hästar (10 med egen häst) och personen som jag ska vakta hästen åt plötsligt säger nej för att det visar sig att jag inte har gått en hästskötarkurs skulle jag faktiskt bli förolämpad.

Det är ju som att kräva att en gammal skogsbonde ska visa upp motorsågskörkort ifall man vill ha hjälp med att fälla ett träd. Skulle man göra det hade man nog aldrig sett honom igen.

Vem som helst kan säga att den har ridit i 20 år, det finns ju ingen garanti för att det stämmer.

Vill man ljuga är det nog inte så svårt att visa upp ett falskt kursintyg, finns garanterat på internet.

Man ska ju inte anlita folk man tror ljuger. Men pratar jag med en snickare och han säger att han jobbat 20 år så är ju inte mitt nästa steg att han ska visa upp anställningsbevis för att styrka det. Så om jag inte får några taskiga vibbar av honom så skulle jag inte ifrågasätta hans kompetens.
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

KL

Jag har arbetat professionellt med hastar.
Drivit ridskola, haft traningshastar, inhyrning, kurser och mycket mer.

Jag har ingen utbildning alls bara en massa erfarenhet.

Jag har inga som helst planer pa att skaffa nagot hastskotarintyg - varfor skulle jag gora det? Hastskotarintyget har jag aldrig sett som nagon merit hos nagon.

Det ger mig inte nagot som jag inte redan har och gor mig knappast duktigare pa mitt jobb.

Sloseri med tid och pengar.

Sa lat inte bristen pa kompetens pa papperet stoppa dig. ;)
 
Sv: Hästvakt åt andras hästar

kl.

jag har flera bekanta som har hast sittning som yrke, en del kommer en eller tva ganger om dagen andra stannar over natten. sen kanner jag doggiewalkers ocksa.. och det kostar men till agarna ar det tydligen vart det.

jag vet inte om "hastsittare" skulle kunna fungera i sverige. varfor kan jag inte saga men det kanns sa. Hastar ar valdigt dyra har och folk ar radda om sina pallar. vilket ar helt ratt ocksa.. Dock ar det en jattebra idea.

Jag sjalv letar efter ngn som kan komma och stanna har pa garden och ta hand om pallar och kisse (och hus) nar jag aker bort for 8 veckor. Jag har annonserat lite overallt men fortfarande ingen lycka. Man tycker att mat och husrum och betalt for 2-3 hrs arbete per dag skulle vara ngt for den som ar arbetslos tillexample. Sa ar ngn intresserad, pm mig lol..

Ett annat problem som jag tror ar en stor faktor, pengar. Folk ar inte intresserade att fa bra skotsel och betala for det. Hastarbete ar fortfarande en lagavlonad syssla och det ar svart att "justify" spenderandet.

Jag har ocksa tankt att starta en doggiewalking business.. Men det igen verkar inte som folk vill ha det gjort.. Pa grund av att de maste betala..

Jag tycker TS skall fortsatta tanka pa det har och utveckla mer. Det finns flera sites fran USA dock har jag inga lankar for det.. bara googla "horsesitter" och du kan hitta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 409
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 094
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp