Bukefalos 28 år!

Hästviskare

P

Ponyta3

Hej jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta ? någon som t ex testat det eller till och med är en? jag skulle vara så tacksam för svar :rofl:
 
Sv: Hästviskare

Jag har testat det för många år sedan. Jag fick det gratis (lång historia). Jag upplevde inte att det stämde alls faktiskt, kan bero på min oerhörda skepsis ;)
 
Sv: Hästviskare

Är Hästviskare samma som en djurpratare? I så fall så tror jag på det.
Har en som "pratar" med min häst ofta och speciellt nu när hennes bästa kompis dog i påskhelgen.

Har haft henne i många år och hon har prickat in min pålle till 100%. ALLT stämde. Riktigt kusligt fasktiskt.

Sen kan jag förstå dom som bara tror det är fiffel och båg. Det finns många oseriösa inom detta.

Men, var och en får tro vad dom vill. JAG försöker inte övertyga någon.
 
Sv: Hästviskare

Jag har hört en historia iaf, som jag tror t.o.m. var med på något TV-program om någon sån hästpratare, som analyserar hästens hår och kan ställa fullständig diagnos på hur den mår. Då hade man skickat in tagel från Streiff som ju står 'uppstallad' i Livrustkammaren, denna fick en hel diagnos, ledsen och hovböld och massa konstigheter. Inte tal om att den varit död i över hundra år....
 
Sv: Hästviskare

vår shetlandsponny hade betett sig illa ett tag, lagt sig ner när man red och varit allmänt ostridig på ett sätt han inte varit innan. Veterinären hittade inget i munnen och inget i ryggen. Då tog vi ut en hästviskare som fick veta att han hade värk i lederna, främst kring bogen och ett tryck i huvudet. Vi tog därefter ut veterinären igen och han testade positivt för borrelia. Det hade vi inte märkt om inte hästviskaren givit oss just dem symptomen. :)
 
Sv: Hästviskare

Hej jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta ? någon som t ex testat det eller till och med är en? jag skulle vara så tacksam för svar :rofl:

Hade ut en till min pålle i fredags.
Det måste ju funka för mer rätt kunde hon inte pricka med min häst. Och då hade jag inte berättat något och hon bara sett honom från hagen in till stallet.

Kolla min blogg här på min sida om du vill läsa vad hon sagt om min pålle :)
 
Sv: Hästviskare

Jag har hört en historia iaf, som jag tror t.o.m. var med på något TV-program om någon sån hästpratare, som analyserar hästens hår och kan ställa fullständig diagnos på hur den mår. Då hade man skickat in tagel från Streiff som ju står 'uppstallad' i Livrustkammaren, denna fick en hel diagnos, ledsen och hovböld och massa konstigheter. Inte tal om att den varit död i över hundra år....

Streiff har varit död i nästan 400 år.
 
Sv: Hästviskare

Ja, självklart att jag tror på detta. Själv har det hänt mig flera gånger.
Kan likväl dra några händelser :)
Jag tränade agility med min hund, och det gick urkasst :(
Satte mig ner och "mediterade" förstökte be han med bilder att pusha han, "kom igen, nu kör vi vårt bästa."
Djur tänker ju i bilder, så jag tänkte vår bästa gång, när vi gjorde en hel bana. Sen så tänkte jag mig en bild-film med sitt upp kommandot. Och bad han att sätta sig upp, så vi kunde köra.
Han satte sig upp, även om han låg hos mig, endå är han en som gärna slappar istället för att jobba ;)
Sen gjorde han sitt allra bästa, har aldrig sett han så grym :D
Det kunde varit slumpen, men jag fick verkligen en känsla av att han förstod mig !
Sorry om jag gick ifrån hästämnet ;)
Men jag , min mamma, och lillasyster är medryttare på tre olika hästar, vi skulle meditera och se om vi fick fram något.
Sen efteråt berättade min lillasyster för de att hon fick fram flera bilder, en när det var som en salu annons på hästen. Typ i en tidning eller liknande.

Det stämde, han har varit till salu länge utan att någon velat köpa honom.
Sen en bild på en western tävlingsbana och töltade, och det stämde!

Jag har även fått hästar till att göra saker vid tankar, ex. att lägga sig (jag menar allvar) i boxen, men när ägaren hörde att han höll på att lägga sig sa hon att han inte fick göra det.
Då stod hästen först bara och tittade ut i stallgången så det kan inte varit en slump heller att han slutade när jag "bad" han.
Jag har även bett en annan (min medryttarhäst) att lägga hela huvudet i mitt knä, pussa på mig och hästen är endå oerhört försiktig och hade aldrig vågat göra något sådant inann, och han gjorde ju det, så jag har väldigt många själ till att tro på det.
Folk får tro vad de vill om det, men jag har verkligen fåt det bevisat av djuren.
Jag tror att alla har kunnat det innan, men med tiden och stressen har många tyvärr gjort att man inte kan vara så pass koncentrerad, nä jag vet inte hur jag ska formulera mig, men jag hoppas ni förstår vad jag menar med texten ! ;)
Ingenting är omöjligt :)
 
Sv: Hästviskare

Fast inget av det där är särskillt konstigt, vi tänker också alltid i bilder mer eller mindre innan man gör någonting. Longerar man hästen tex och tänker trav så gör man också oftast något minikommando till trav som gör att hästen förstår. Tänker man sitt så ser hunden kommandot. Dom är otroligt lyhörda för otroligt små signaler dom små djuren.

Sen undrar jag varför hästen skulle lägga sig bara för att du tänker ligg? Det känns inte troligt riktigt om inte hästen har det inövat ligg. Då lägger sig hästen antagligen ner pga att den har lärt sig på kommando.

Jag tror inte riktigt ens att en "riktig" djurpratare kan få hästen eller hunden att ligga eller göra någonting speciellt. Det finns liksom inte riktigt någon anledning till att en häst skulle lägga sig för att någon sa till den om det inte är ett trick den lärt sig och fått godis för.

Sen med hästarnas och dom flesta djurens otroligt tydliga och starka kroppsspråk så tror inte jag att dom heller pratar med varandra på det sättet.

Sen är meditation alltid bra med tanke på hur otroligt lugn man blir om man kan det. Så kan man meditera är det alltid bra att göra innan man hanterar hästar.

Hästpratare är otroligt bra på att tyda hästen, se detaljer i hästens kroppsspråk och på det sättet se lite vad som hänt i hästens historia. Det är vad jag tror iallafall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästviskare

Jag håller på att läsa en bok just nu, väldigt intressant för övningarna till hur man ska börja funkar verkigen. Rekomenderar detta alltså. Hästarna och alla andra djur, växter.. Allt liv som finns alltså..
Hundar och hästar läser dina tankar hela tiden. Oavsett om du vill eller inte. Du pratar med dina djur hela tiden alltså, och djuren pratar med dig hela tiden. Du hör om du vill. Men man måste verkligen vilja och öva. Det känns inte som om det är bluff och båg eftersom man lyckas snabbt om man bara vill. Ha tålamod. Ibland vill inte hästen prata med ägarna eftersom de kan vara känsliga saker..
Hästar vet vad du planerar inför kvällen, den läser dina tankar hela tiden!
Alla kan alltså bli hästpratare. Telepati... bebisar pratar på detta sätt också! Alltså har du gjort det med en gång i livet.
Det försvinner med samhället, därav att de inte finns mer. Men förr, när inte ord fanns användes detta...
tro det eller ej.
 
Sv: Hästviskare

Jag måste bara undra. Varför har hästar och alla djur ett sånt väldigt tydligt kroppsspråk om dom nu pratar med varandra genom det sättet? Det känns inte så logist, då hade dom istället för att jaga undan någon så brutalt som dom gör ibland när det är någon som inte passar in i flocken kanske bara säga lite snällt att, håll dig på andra sidan hagen tills jag säger att du kan komma hit..?

Jag vet att man indirekt pratar med djuren hela tiden mer eller mindre, man meddelar saker hela tiden med kroppen utan att tänka på det. Dom läser ju av väldigt vad man gör och ska göra. Dom känner ju även av sinnesstämningen väldigt, har man det jobbigt privat så är det klart hästen känner att det är något galet och därför även påverkas av det. Men tror knappast att dom vet om vad det gäller. Detsamma om man är glad och har planerat saker och tänker på det, då ändras ju sinnesstämingen igen och hästen läser säkert lätt av att nu är det något på gång. Men tror inte dom vet att nu ska matte ut ikväll.

Sen om det nu är så att vi kan/kunde prata genom telepati såpass bra, varför ens utvecklades språket då om det nu fungerar?

Visst kan jag tro på att det finns vissa få som kan läsa och tyda tankar, påverka andra människor på ett knepigt sätt men när det gäller andra djur så har jag svårt att tro på det för dom tänker och ser inte saker på samma sätt som vi gör.
 
Sv: Hästviskare

Jag är en oförbätterlig skeptiker som, tyvärr, mest skrattar åt folk som tror att det finns människor som kan prata med hästar.

Jag har i mina dar hållit på en hel del med problemhästar, eller snarare hästar som ägarna inte klarar av, tills en kronisk nackskada satt stopp för det hela. Under dessa år har jag lärt mig mycket i hur man hanterar dominanta hästar. Jag har också lärt mig läsa hästars kroppsspråk och jag håller definitivt med om att hästar kan visa vad de tycker om och inte samt att man genom att umgås mycket med sin häst kan lära sig "läsa" av den.

Men, jag kan inte för mitt liv tro att det finns människor som kan tala med hästar dem aldrig tidigare har träffat.

Bara för att återge en rolig episod.
En av hästägarna i stallet tog ut en hästpratare till sin häst. Jag var i stallet samtidigt och hon sa åt mig, "vilken fin fuxvallack du har". Tack sa jag, men HON är brun :cool:

Hur tusan kan man säga sig prata med hästar när man inte ens ser/vet vilken färg och kön hästen har:confused:
 
Sv: Hästviskare

Hur tusan kan man säga sig prata med hästar när man inte ens ser/vet vilken färg och kön hästen har:confused:

Fast logiskt sätt så bör man inte behöva vara en hästmänniska bara för att att man kan prata med dom. Har man förmågan eller vad man ska säga så bör inte det spela någon roll vad det är för djur. Man borde egentligen inte ens behöva se hästen med tanke på att allt ska ske telepatiskt.
 
Sv: Hästviskare

Men, när du själv försöker och börjar göra likadannt så förstår du nog...
Hästen vet själv om du vet eller inte vad den säger eftersom du inte svarar när den tänker..
Alltså visar den oss människor genom kroppsspråk.
En häst som kommer rusandes in i hagen lyssnar inte, bryr sig inte om den jagade stackars hästen skriker och sparkar mot den elaka... Som vi människor....
 
Sv: Hästviskare

Hästen vet själv om du vet eller inte vad den säger eftersom du inte svarar när den tänker..
Men alltså..vadå? Hästen vet nog själv vad den har i sitt huvud ja, annars hade det vart illa.

Och tro mig, jag har nog läst alla böcker som finns när det gäller att prata med hästar och kommit fram till att ja, hästar förstår otroligt mycket av vad vi menar och dom kan förstå vilken sinnesstämning vi är i och vad vi utstrålar och om vi mår bra eller inte osv, men det är nog allt. Man kan komma otroligt nära en häst, kännas som att man är ett ihop osv. Man kan lära sig känna av och läsa sin egen häst otroligt väl och hästen kan detsamma med ägaren. Men inte prata på det sättet, det tror jag inte.

Alltså visar den oss människor genom kroppsspråk.
En häst som kommer rusandes in i hagen lyssnar inte, bryr sig inte om den jagade stackars hästen skriker och sparkar mot den elaka... Som vi människor....

Och alltså, normalt sätt om man gör rätt med flockar och hästarna är vettiga så nej, då sparkar dom inte och är elaka mot någon, vill dom inte ha någon häst som inte passar i flocken så håller dom den på avstånd. Kommer den nära så jagas den iväg en bit och sen är det bra med det.

Klart om man släpper in hästarna i för liten hage där inget utrymme finns så självklart kan hästarna börja bråka. Men normalt så fungerar det inte så.

Så du menar att hästen kan prata och konversera med männskan på människans språk och sätt och logik men dom kan inte prata med varandra utan måste använda kroppsspråket mot varandra istället?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästviskare

Men hur ska en häst kunna veta vad jag planerar för kvällen när en häst inte kan tänka framåt?
En häst vet att jag existerar när jag är hos den, den saknar tidsbegrepp och har ingen aning om att jag har ett annat liv utanför dess begreppsvärd.
 
Sv: Hästviskare

Jag ger inte ett ruttet öre för att djuren skulle överföra bilder till oss, eller vi till dem. Jag tror att vi kommunicerar kemiskt och visuellt, med stank och kroppsspråk.
Vissa människor är bra på att tolka vad de ser, andra värdelösa. En del förstår att de ser ett djur som inte alls har samma evolutionära bakgrund som oss, andra kör stenhårt på antropormofism (det säljer ju bra om inte annat ;)).


Jag har själv provat en dam som sa sig kunna tolka hästen via en bild. Hon hade ett gratiserbjudande, så jag tänkte att det spelar ingen roll.
Det var den sämsta skit jag hört. Hon sa bara sånt som antingen inte gick att kontrollera (bland annat att min musblacka fjordingkorsning såg sig själv som en svart hingst (intressant nog såg han tydligen mig med som en svart hingst längre ner i "sammanfattningen")) eller sånt som hon antog att jag ville höra (att hästen blev glad när jag kom, att jag skulle vara någon slags ledare osv).
Som sagt, vissa vet hur man kan tjäna pengar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 440
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 039
Senast: ameo
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: sjoberga
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp