Bukefalos 28 år!

Häva fölköp?!

Sv: Häva fölköp?!

Ja säljaren betalar inget och stoägaren har fått ligga ute med både avmaskning och verkning som hon beklagade sig för till mig. Jag menar bara att "skyldigheten" ligger hos ägaren oavsett kontrakt!
 
Sv: Häva fölköp?!

Fast det är ju du som äger fölet och du som tagit på sig ansvar att ordna pass åt fölet iom att du skrivit på ett kontrakt och betalat pengar, så hur menar du :confused:

Vad säljaren och den som köpte stoet har för kontrakt och överenskommelser är ju inget som rör dig och ditt köp av fölet.
 
Sv: Häva fölköp?!

Aha :idea: nä enligt kontraktet äger uppfödaren fölet tills dess att hela summan är betald fast hon vill att jag ska stå för alla kostnader (?! är det vanligt) verkar knasigt...

Nä jag tycker väl kanske att de borde ha haft ett bättre kontrakt vad gäller fölet och dess kostnader etc så att varken stoägare eller fölköpare ska komma i kläm!:crazy:
 
Sv: Häva fölköp?!

OK, så här uppfattar jag läget:

Du och säljaren har avtalat om att du skall köpa fölet så snart det är leveransklart och att du skall fixa passet. Detta avtal är bindande, oavsett det är skiftligt eller muntligt. Jag uppfattar dock att du ännu så länge inte äger fölet, men att du är bunden att köpa det och betala resterande köpeskilling vid den avtalade tidpunkten.

Säljaren är rättsligen skyldig att se till att fölet har pass (om fölet är fött under första halvåret i år, innan halvårsskiftet, och annars innan årsskiftet). Denna skyldighet har säljaren avtalat med dig att du skall lösa. Jag kan inte se att du kan häva köpet på den grunden att hästen inte har pass, eftersom du har avtalat om att du fixar passet.

Däremot kan du ju inte hämta hästen vid avtalad tidpunkt om den då inte har pass, för den får ju inte transporteras utan. Det är här det blir lite trassligt, för återigen har du ju avtalat om att du skall ordna passet. Men jag tycker nog att det följer av omständigheterna att säljaren, som ju är hästens nuvarande ägare, måste ordna tillträde till hästen så att du kan fullgöra din avtalade skyldighet. Annars har du ju ingen möjlighet att fixa detta.

När jag tänker på saken tycker jag nog att stoets ägare eventuellt får anses ha tagit på sig att medverka till detta, men det beror förstås på vad som står i avtalet mellan henne och säljaren. Men hon har ju faktiskt köpt ett sto som är med föl, väl medveten (får man anta) om att fölet kommer att behöva ett pass för att kunna tas därifrån. Men det är inte upp till dig att lösa detta, utan det måste säljaren göra.

Jag tror dock fortfarande inte att du har möjlighet att häva köpet i ett skede där hästen inte ens är leveransklar, utan det skall ha gått en tid efter den avtalade leveranstidpunkten innan det eventuellt kan komma på fråga. Och då bör du ha gjort en hel del ansträngningar för att fixa passet dessförinnan.
 
Sv: Häva fölköp?!

Tack tack jag inser nog själv att det var dumt (!!) men att jag ska bli tvungen att genomföra köp och betala resterande är inte sant.

Fast du har ju SKRIVIT PÅ köpekontraktet? Att du inte fått en kopia med säljarens underskrift med tillbaka ändrar inget från din sida, du har skrivit på och alltså kan säljaren kräva att du fullföljer köpet.

Hade du inte skrivit på kontraktet hade det varit annorlunda, men iom att du skrivit på och skickat tillbaka..
 
Sv: Häva fölköp?!

Däremot kan du ju inte hämta hästen vid avtalad tidpunkt om den då inte har pass, för den får ju inte transporteras utan. Det är här det blir lite trassligt, för återigen har du ju avtalat om att du skall ordna passet. Men jag tycker nog att det följer av omständigheterna att säljaren, som ju är hästens nuvarande ägare, måste ordna tillträde till hästen så att du kan fullgöra din avtalade skyldighet. Annars har du ju ingen möjlighet att fixa detta.

Fast har ägaren verkligen nekat tillträde?

Det som TS önskat är att stoägaren skall vara hemma när ID-kontrollanten kommer, och stoägaren har sagt att det kan h*n göra men ska hon ta ledigt från jobbet vill hon ha ersättning för förlorad arbetsinkomst.

TS kan ju dock som jag begriper det åka och möta ID-kontrollanten hos stoägaren, utan att stoägaren måste närvara. Dock då det är långt avstånd vill TS att stoägaren ska 'passa' ID-kontrollanten.

Men om stoägaren inte förvägrat TS att komma dit och möta kontrollanten och ID-kolla fölet, så har stoägaren ju rent juridiskt inte gjort något fel.

Att TS inte vill åka XX mil är ju begripligt, men egentligen inte stoägarens huvudvärk. Det är inte hennes föl..
 
Sv: Häva fölköp?!

Fast har ägaren verkligen nekat tillträde?

Det som TS önskat är att stoägaren skall vara hemma när ID-kontrollanten kommer, och stoägaren har sagt att det kan h*n göra men ska hon ta ledigt från jobbet vill hon ha ersättning för förlorad arbetsinkomst.

TS kan ju dock som jag begriper det åka och möta ID-kontrollanten hos stoägaren, utan att stoägaren måste närvara. Dock då det är långt avstånd vill TS att stoägaren ska 'passa' ID-kontrollanten.

Men om stoägaren inte förvägrat TS att komma dit och möta kontrollanten och ID-kolla fölet, så har stoägaren ju rent juridiskt inte gjort något fel.

Att TS inte vill åka XX mil är ju begripligt, men egentligen inte stoägarens huvudvärk. Det är inte hennes föl..

Detta håller jag med om. Jag uppfattade det dock så att stoägaren inte ville ha folk springande där när hon inte var hemma.
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag tolkade det som att TS ansåg att eftersom de bor i olika län måste stoägaren vara hemma och ta emot kontrollanten?

OM det är så som avses, anser jag att stoägaren är i sin fulla rätt att kräva ersättning för utebliven inkomst om hon måste ta ledigt för att någon annans föl ska ID-kollas. Jag hade faktiskt inte heller tagit ledigt från jobbet åt ngn annan för det. Däremot hade jag föreslagit att fölägaren skulle boka in id-kontrollant när jag ändå var hemma, och ställt upp med att 'visa fölet' för kontrollanten, så ägaren inte behövde åka XX mil om hon inte ville.

Men får väl se vad TS svarar. Nedan är det jag tolkade som att det är TS som med hänvisning till avståndet vill att stoägaren ska sköta 'mottagandet' av ID-jontrollanten. Min fetstil.

Ja det där med passet var ju så att eftersom vi bor i olika län har dte varit omöjligt för mig att få tag i någon som utför signalement på hästen då stoägaren måste vara hemma och ta emot och då vill hon att jag betalar henne för utebliven lön ersättning!!
 
Sv: Häva fölköp?!

Jaha suck...

Kanske jag uttryckt mig fel men om man bortser från att jag kan få tillbaka handpenningen, kan jag då inte bara hoppa av affären utan jag är tvungen att köpa fölet för att jag skrivit på kontraktet??
Men uppfödaren själv kan avbryta affären utan följder?

Ägaren har inte nekat tillträde, det är mellan mig och stoägaren.
Stoägaren verkar förstå att det är hon som måste vara tillgänglig för ID-kontrollant men har inte hittat någon som kan komma ut på ledig tid.

Som sagt har jag inte fått nödvändiga papper (och det kanske är det man kan trycka på vid hävning?!) och även det har varit en del i varfö hästen står utan pass.

Rent juridiskt tror jag nog iaf att jag kan hoppa av affären men att jag kanske inte får igen några pengar då uppfödaren kan hävda egen begäran.
 
Sv: Häva fölköp?!

Kanske jag uttryckt mig fel men om man bortser från att jag kan få tillbaka handpenningen, kan jag då inte bara hoppa av affären utan jag är tvungen att köpa fölet för att jag skrivit på kontraktet??
Men uppfödaren själv kan avbryta affären utan följder?

Nej på båda frågorna.

Stoägaren verkar förstå att det är hon som måste vara tillgänglig för ID-kontrollant men har inte hittat någon som kan komma ut på ledig tid.

Varför måste stoägaren vara den som tar emot ID-kontrollanten?

Som sagt har jag inte fått nödvändiga papper (och det kanske är det man kan trycka på vid hävning?!) och även det har varit en del i varfö hästen står utan pass.

Kanske, jag vet faktiskt inte. Men du kan regga fölet med okänd far/utan stam, så rent tekniskt kan du fixa pass åt den ändå, däremot måste du nog bevisa ägarskap. Men jag vet inte om det är skäl för hävning, d skrev ju på kontraktet utan att ha fått papprena. Men hör med en jurist.

Rent juridiskt tror jag nog iaf att jag kan hoppa av affären men att jag kanske inte får igen några pengar då uppfödaren kan hävda egen begäran

Rent juridiskt har du skrivit på ett kontrakt där du förbinder dig att slutföra köpet. Vad står exakt i kontraktet ang säljarens ansvar att skicka papper osv?
 
Sv: Häva fölköp?!

Stoägaren "måste" vara tillgänglig då hon tagit på sig ett föl och både uppfödare och köpare bor långt ifrån. det var så jag menade.

Visst kan hästen reggas men man kan inte som vem som helst ta en häst vilken som helst och regga det krävs som sagt papper och intyg för detta.

Vad som exakt står i kontraktet vill jag inte lägga ut här men självklart står det inget om papper som ska skickas (tror inte det här till vanligheterna)

Enligt kontraktet står att resterande köpeskilling skall erläggas senast 5 dagar efter hämtning, vilket varken stoägare eller uppfödare nu går med på (!?) utan betalning ska ske innan eller kontant.

Uppfödaren äger dessutom hästen till fullo tills full betalning erlagts dock övergår ansvaret med handpenningen till köparen (!? svårt att ha ansvar för något på fel plats)
 
Sv: Häva fölköp?!

Varken du eller säljaren kan naturligtvis ändra i det som redan avtalats avseende köpeskillingens erläggande, pass eller något annat. Du är skyldig att köpa hästen och säljaren är skyldig att sälja hästen. Huruvida du har skriftligt på detta är en bevisfråga, inte vad som är rätt och fel. Och jag menar som sagt att säljaren har en skyldighet att tillhandahålla det du behöver i form av papper och access till häst för att kunna fixa passet på det sätt som avtalats. Om alternativet att du själv åker dit är tillgängligt skulle jag tro att du måste göra det. Eller betala stoägaren, vilket kanske är billigare.
 
Sv: Häva fölköp?!

Det är lite svårt att säga något utan att ha all information men generellt vid köp mellan privatpersoner gäller att "felet" skall vara av väsentlig betydelse för att du skall kunna häva köpet.

Det här med registreringen förstår jag inte riktigt hur det hänger ihop, vad som skulle betalas av vem, men det skulle ev. kunna utgöra en grund för hävning. Att säljaren inte går med på att lämna ut hästen innan full betalning erlagts borde vara det om avtalet säger att betalningen skall ske efter avhämtning.
 
Sv: Häva fölköp?!

Det är en rörig historia det här. Men jag udrar:

*Hur gammal är fölet?
*När och hur hade du tänkta att hämta den?

Ang id-kontroll hade du enkelt kunna avtala tid med kontrollanten samma dag som du ska hämta ungen. Så lär ju både du och stoägaren vara på plats.

Förstår inte heller riktigt varför du ska dra dig ur affären? Är ju egentligen bara att åka och hämta ungen, betala resterande köpesumma, fixa passet och spara all mailkorrespendens som undrlag till köpet om nu säljaren inte skickar det påskrivna kontraktet.
 
Sv: Häva fölköp?!

Stoägaren "måste" vara tillgänglig då hon tagit på sig ett föl och både uppfödare och köpare bor långt ifrån. det var så jag menade.

Alltså måste stoägaren inte det, och alldeles särskilt inte genom att ta ledig och passa ditt föls ID-koll utan ersättning. Jag anser du är mycket ful där. Endera åker du dit och fixar det, eller så betalar du stoägaren för att hon tar ledigt, eller så ser du till att få dit en kontrollant när stoäg är hemma.
Stoägaren har banne mig inte alls tagit på sig att ombesörja ID-koll av någon annans föl!

Visst kan hästen reggas men man kan inte som vem som helst ta en häst vilken som helst och regga det krävs som sagt papper och intyg för detta.

Och du kan utan problem regga och pass:a fölet bara du kan bevisa ägarskap. Och det kan du eftersom du har mailväxling + ett köpekontrakt. Att du kanske inte VILL bevisa ägarskap är en annan sak. Att uppfödaren borde skicka papprena är också en sak, men den fäller faktiskt inte dina möjligheter att regga, chippa och passa fölet - om du nu vill det.

Om du nu inte vill ha fölet, varför inte prata med uppfödaren istället för att försöka hitta kryphål ur ett avtal du glatt(?) ingått??


Enligt kontraktet står att resterande köpeskilling skall erläggas senast 5 dagar efter hämtning, vilket varken stoägare eller uppfödare nu går med på (!?) utan betalning ska ske innan eller kontant.

Du har full rätt att kräva att få erlägga den senast 5 dagar efter hämtning.

Uppfödaren äger dessutom hästen till fullo tills full betalning erlagts dock övergår ansvaret med handpenningen till köparen (!? svårt att ha ansvar för något på fel plats)

Ansvarsbiten, dvs farans/riskens övergång är en klassiker och det är inte ovanligt att man som köpare har ansvar innan man har hästen 'i sin vård'. Ofta handlar det ju om kortare tid än här, t ex när hästen lastas på transportfordonet för transport till köparen.
 
Sv: Häva fölköp?!

Har du ens pratat med säljaren och frågat om du får backa ur köpet? Givetvis tillfaller då redan betalade pengar säljaren men denne kanske gladeligen säljer fölet till någon annan.

Vad står det i kontraktet ska hända om du backar ur innan hästen är färdigbetald?


Jag tror inte du har någon möjlighet att häva något köp.
 
Sv: Häva fölköp?!

Uppfödaren äger dessutom hästen till fullo tills full betalning erlagts dock övergår ansvaret med handpenningen till köparen (!? svårt att ha ansvar för något på fel plats)

När jag läser detta börjar jag misstänka att säljaren tycker att det är du som bort stå för de utlägg för avmaskning mm som stoägaren haft. Det går inte att utläsa ur det du skriver om avtalet går att uppfatta på det viset, men helt taget ur det blå skulle det kanske inte vara. Kanske är det även därför som säljaren nu vill ändra betalningsvillkoren, för att du uppfattats som lite oseriös? I så fall är det kanske hög tid att du anstränger dig för att visa att du verkligen vill göra din del och fortfarande vill ha fölet?

Den risk du tar om du inte står fast vid avtalet är att du får stå säljarens och dina egna rättegångskostnader, kostnaderna för fölet från den tidpunkt då försäljningen bort äga rum (eller vid ansvarets övergång, se ovan), dröjsmålsränta på utebliven köpeskilling, och/eller mellanskillnaden mellan vad du skulle betalt och vad säljaren kan sälja fölet för till någon annan (om lägre). I det sistnämnda fallet får du inte ens fölet. Så du riskerar alltså betydligt mer än att förlora handpenningen. I praktiken är risken för detta kanske låg, för de flesta människor orkar inte hålla på och stämma varandra för mindre affärer, men det kan ju inte uteslutas att säljaren ändå väljer att driva fallet mot dig. Om du ändå överväger att bryta avtalet tycker jag definitivt att du först skall konsultera jurist. Det är alls inte säkert att alla relevanta omständigheter blivit beaktade i denna tråd.

Men generellt är det en god idé att hålla det man lovat.
 
Sv: Häva fölköp?!

När jag läser detta börjar jag misstänka att säljaren tycker att det är du som bort stå för de utlägg för avmaskning mm som stoägaren haft. Det går inte att utläsa ur det du skriver om avtalet går att uppfatta på det viset, men helt taget ur det blå skulle det kanske inte vara. Kanske är det även därför som säljaren nu vill ändra betalningsvillkoren, för att du uppfattats som lite oseriös? I så fall är det kanske hög tid att du anstränger dig för att visa att du verkligen vill göra din del och fortfarande vill ha fölet?


Så som en liknelse tycker du alltså att det är okej att lämna in din bil på service för avtalad summa och sen få betala extra för att de bytte kamremmen utan att samtala med dig först?
 
Sv: Häva fölköp?!

Så som en liknelse tycker du alltså att det är okej att lämna in din bil på service för avtalad summa och sen få betala extra för att de bytte kamremmen utan att samtala med dig först?
Jag har inte sagt att det är okej, utan att det kan vara vad ni har kommit överens om eller som säljaren uppfattar att ni kommit överens om.
 
Sv: Häva fölköp?!

Eftersom alla tycker jag är en ful fisk i det här köpet vill jag bara förklara att så inte var fallet! Jag anser att jag blivit lurad av uppfödare och motarbetad av stoägare och vill häva ett köp av en "vara" jag betalat handpenning på.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 715
Senast: Similitude
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 108
Senast: Marie_Ozzy
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 689
Senast: Rifer
·
T
Hästmänniskan Jag håller ju på att köpa häst, det är långt till där hästen bor, typ 50-60 mil. Det har varit 4 månaders leveranstid på henne...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp