Bukefalos 28 år!

Häva fölköp?!

Sv: Häva fölköp?!

Jag har läst allt som skrivits men förstår ändå inte riktigt hur du tänker. Du har redan skrivit på ett kontrakt och betalt handpenning = du har ingått ett avtal. Om du inte fullföljer avtalet så kan du i bästa fall gå därifrån utan häst men också utan handpenning, i annat fall får du fullfölja köpet coh sälja fölet vidare om du inte vill ha det.
Det finns väl inga som helst skäl till att du ska få tillbaka handpenningen för att du ångrar dig? Poängen med handpenningen är att inte säljaren ska sälja till någon annan, om nu säljaren missar nån annan bättre (alltså en som hade fullföljt) köpare för att du var först så får ju säljaren se handpenningen som "skadestånd" och göra nya försöök att sälja hästen.
Att du ångrar dig är en sak, men du kan ju knappast påstå att du blivit lurad. Be snällt och vänligt att få slippa fullfölja köpet, få vill sälja hästar till någon som inte vill ha dem, men som sagt, handpenningen får du se som förverkad, om det inte står i ert kontrakt att den betalas tillbaka om köparen ångrar sig.
 
Sv: Häva fölköp?!

Ja säljaren betalar inget och stoägaren har fått ligga ute med både avmaskning och verkning som hon beklagade sig för till mig. Jag menar bara att "skyldigheten" ligger hos ägaren oavsett kontrakt!

Men avmaskning kostar ju inga stora summor hur kan man bli ovän om det, stoägaren ska självklart inte betala, kostar nog betydligt mer att betala advokater skulle jag tro...

Det är ju ditt föl, så varför inte bara betala det kan som sagt inte röra sig om stora summor eller.
Samma sak gäller ju om stoägaren har haft andra utgifter för fölet.
Boka tid för kontrollanten samma dag som du hämtar
och betala sto ägaren hennes utgifter.
Betala sedan säljaren resterade summa av priset inom 5 dagar.

Skulle det vara så att säljaren ska stå för de utgifter som stoägaren har haft för fölet, borde det enklaste vara att du betalar stoägaren och så drar ni av den summan på rest. köpeskilling?

Sedan njut av ditt föl och var glad över det!
Om inte kan du ju i din tur sälja.

Tycker ni gör det väldigt invecklat på något sätt
 
Sv: Häva fölköp?!

Är inte det väldigt märkligt om säljaren ska leva i föreställningen att någon som betalar handpenning ska stå för kostnader som avmaskning mm?
Det skulle ju vara som att en valpköpare som tingar en valp och betalar handpenning, utöver det ska stå för avmaskning, registrering och id.märkning mm av valpen och dessutom vid hämtning av valpen, betala resterande valppris?!

Att en valpköpare hoppar av sitt köp efter att ha betalat handpenning är dessutom inte ovanligt, händer hela tiden. Så jag förstår inte reaktionerna här, man äger inte någonting förrän man har betalat det fulla priset, fått kvitto och papper på det.
Det är ju uppenbart att den här köparen har blivit lurad. En seriös hästuppfödare borde rimligtvis veta att man inte får sälja en häst utan pass. Alltså skulle hon ha ordnat passet, om hon sedan valde att lägga den kostnaden utanför själva priset, är en annan sak, men ordnat passet var hennes ansvar - avtal eller ej.
Att hon dessutom inte har skickat tillbaka avtalet, bevisar ju bara att hon inte bara är oseriös, utan också oprofessionell.
Skulle vara intressant att veta vad man säger inom organisationerna om sådana här uppfödare?
 
Sv: Häva fölköp?!

Ja nu vet jag ju inte exakt men som sagt har registratorn inom rasföeningen fått ta del av kontrakt och turgångar och till och med hon avrådde mig från köp av den här hästen....
 
Sv: Häva fölköp?!

Men man kan väl inte räkna med att häststackaren har ett pass redan som nyfödd?
Och som sagt, jag fick inte min hästs pass förrän han var ett år. Ska man inte kunna sälja hästen förrän då? Vi skickade ju passansökan inom tidsramen, det tog bara en väldig tid. Och iaf inom min ras är det inte helt ovanligt vad jag hört.

*kl*
Jag förstår faktiskt inte det upprörda här. TS har köpt hästen, kontrakt är påskrivet och handpenning lagd. Och vad jag förstår har säljaren sålt stoet? Så varken stoet eller fölet är säljarens. VARFÖR ska då säljaren betala saker på en häst som är någon annans? :confused:
Och som flera andra sagt, det är väl bara att fixa med de saker som behöver fixas den dagen fölet hämtas?
 
Sv: Häva fölköp?!

Exakt vad står det i ert kontrakt om vem som ska stå för kostnader, när handpenningen är förverkad osv?
 
Sv: Häva fölköp?!

Stoägaren har på inga sätt krävt att jag ska betala hennes utgifter däremot har jag erbjudit det...

Problemet är att JAG har inget kontrakt! = oseriöst av uppfödaren att av "lathet" inte skicka det om hon menar att få fölet sålt!
 
Sv: Häva fölköp?!

Fast även om hon avråder från köp och du nu tycker att du inte borde köpt den här hästen så HAR du ju fortfarande ingått ett avtal. Det finns inga dolda fel i detta som du kan reklamera. Även om DU tycker att du har rätt så är det inte säkert att det är så i lagens mening.

Vad man går med på för villkor är ju upp till en själv. När man skriver på ett avtal har man godkänt de villkor som sagts. Om man inte gillar dom så skriver man inte på, man struntar i att köpa eller försöker förhandla.

Du blir irriterad för att inte alla håller med dig rakt av och tycker att du absolut kan häva köpet osv. Gör som du själv tycker och anser då? Kontakta en jurist.
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag vet inte om någon har påstått att du är en ful fisk. Du har frågat om du kan häva köpet och jag och flera med mig har föreslagit att det kan du sannolikt inte under de omständigheter du beskriver. Visst låter det som att uppfödaren var lite översmart när h*n fick dig att gå med på att fixa passet för en så liten prisreduktion, men du har inte ens antytt att h*n skulle påstått att detta motsvarade kostnaden för pass och id-kontroll (vilket i så fall är en helt annan sak förstås). Jag har hela tiden utgått ifrån att uppfödaren inte är professionell, för läget är lite onödigt trassligt för att uppstå om säljaren hade en professionell uppfödningsverksamhet, men annars är det en konsumenträttslig fråga och då vore dina förutsättningar kanske något bättre.

För att kunna häva köpet mot en privatperson måste du som jag tidigare påpekat kunna visa att det är fel på hästen dvs att den avviker från vad säljaren utlovat eller du haft fog att förvänta dig. Att hästen inte har pass är ingen överraskning för dig, så det kan knappast utgöra fel. Om den inte går att registrera som fullblod kan möjligen vara ett sådant fel ifall den sålts av uppfödaren som fullblod, men du hade i och för sig lätt kunnat kolla upp hingsten så om inte säljaren lovat att det skall gå att registrera hästen som fullblod, är detta mycket tveksamt. Såvitt jag förstår är det inte heller fullblodsregistreringen som är ditt problem, utan passet, så då vet jag inte varför du skulle åberopa detta?

Om du däremot verkligen inte kan fixa passet för att det är något säljaren inte tillhandahåller, så blir det ett lite annorlunda läge som jag skrivit tidigare.

Vad gäller avmaskning och verkning måste förstås stoägaren som helt i enlighet med hennes avtal med säljaren har fölet i sin vård tillse att fölet inte far illa, så det blir ju ytterligare en bedömningsfråga om åtgärderna varit nödvändiga. Vem som borde betala för dem har jag också konstaterat att det verkar oklart, men det är mycket möjligt att säljaren menar att det är du med den aktuella bestämmelsen om ansvaret.

Jag tycker att det låter som att du försatt dig i en jobbig sits för att du inte kollade upp läget tillräckligt innan, och att du håller på att förvärra din sits genom att försöka komma undan det du tagit på dig. Du väljer själv om du vill ta till dig av de råd du får.
 
Sv: Häva fölköp?!

Du har väl skrivit på ett kontrakt?! Vad stod det i det?
Tog du ingen kopia innan du skickade iväg det? Ni ska ju ha vars ett ex, alltså ska det finnas två påskrivna exemplar, var är dessa?
 
Sv: Häva fölköp?!

Nej du kan inte sälja hästen förrän då, du kan inte flytta en häst utan pass och säljer hästen gör du ju den dag den hämtas. Före det är den möjligtvis tingad, inte såld.
Det är självklart att uppfödaren ska stå för kostnaderna för fölet till det är sålt och för att upprepa mig, säljer fölet gör hon den dag det hämtas.
 
Sv: Häva fölköp?!

Du kan utmärkt väl sälja ett föl med passansökan inskickad, sålänge det är ett årsföl och ansökan är inskickad i tid etc.
 
Sv: Häva fölköp?!

Stämmer inte. Då skulle man aldrig kunna sälja en häst som ska stå kvar i träning till exempel?

Man kan sälja ett föl innan det föds. Man kan sälja det som nyfödd, en månad gammal osv. Det är sant att den anses som såld och att risken kan övergå först den dagen den åker från gården, men det räcker med att åka en liten runda och direkt tillbaka, sedan räknas den inte som säljarens risk längre om så är skrivet i kontraktet. (i detta fallet har ju fölet flyttat till annat ställe)

Och vad gäller kostnader kan man göra upp vad man vill i avtal. Om någon tex säljer ett ungt föl med reducerat pris mot att köparen står för vaccinering och försäkring, eller vilka kostnader man nu kommer överrens om, så är det helt okej. Köparen kanske hellre vill stå för dessa kostnader än att betala mer i köpeskilling osv. Ibland kanske köparen inte kan ta hem hästen direkt, eller när den är leveransklar om det är ett föl och då kan man avtala att den står kvar hos säljaren -gratis eller mot ersättning, allt beroende på vad man kommer överens om och korrekt skriver in i ett kontrakt.
 
Sv: Häva fölköp?!

Säljer gör man den dagen en vara är till fullo betald, har ingenting med leverans att göra. Vem som ska stå för kostnaderna beror helt på hur kontaktet är utformat.
 
Sv: Häva fölköp?!

Du kan utmärkt väl sälja ett föl med passansökan inskickad, sålänge det är ett årsföl och ansökan är inskickad i tid etc.

Stämmer bra. Det skulle vara ogörligt för uppfödare annars. Man kan inte styra över hur lång tid det tar att tillverka passet vilket är väldigt olika, dessutom kan fölen vara födda sent på året också -då tror jag det är 6 månader som gäller om det går över nyåret.
Man skriver givetvis in i kontraktet att passen kommer köparen tillhanda så fort det är klart eller nåt liknande.
 
Sv: Häva fölköp?!

Är inte det väldigt märkligt om säljaren ska leva i föreställningen att någon som betalar handpenning ska stå för kostnader som avmaskning mm?

Det är fullt möjligt och vanligt att avtala om riskens och ansvarets övergång. Jag håller med om att det vore lite udda att avtala om att köparen bär kostnaderna för hästen innan ägandet övergår, men hela upplägget är ju udda och det har den här köparen varit medveten om.

Det är ju uppenbart att den här köparen har blivit lurad. En seriös hästuppfödare borde rimligtvis veta att man inte får sälja en häst utan pass. Alltså skulle hon ha ordnat passet, om hon sedan valde att lägga den kostnaden utanför själva priset, är en annan sak, men ordnat passet var hennes ansvar - avtal eller ej.

Jag uppfattar att detta inte är en professionell hästuppfödare, eftersom situationen har uppstått, men kan inte se att det är omöjligt att avtala med någon annan att fixa passet. Eftersom avtal om köp i detta fall träffades innan det ens var möjligt att fixa passet, eftersom hästen inte var född, och hästen är född hos någon annan än säljaren, tycker jag kanske inte att upplägget är så märkligt.
 
Sv: Häva fölköp?!

Oj Oj oj Då har jag brytit mot lagen för jag har tagit hem min nya fölis utan pass:o dock var hon ju tecken bestämd och chippad .

Var står det att man inte får ta hem fölungen innan passet är färdigt ?
Endel rasföreningar tar ju väldigt lång tid på sig ...

Känns lite som taget ur luften även om alla hästar ska ha pass så måste det vara lite rimlighet i detta ?

Sen förstår jag inte allas reaktioner om att hon bryter mot köpet ?
Hon har lämnat en handpenning som till faller säljaren om hon drar sig ur köpet ,vilket är till för att när man bryter ett avtal att säljaren ska få ett skadestånd ...

Var går gränsen för ett ingående avtal det lilla kvittot jag får när jag betalar handpenningen och har en muntlig överenskommelse ? Eller för att jag skrivit på ett kontrakt och sen ångrar mig ?

Enligt båda så har man ju ingått i ett köp som man sedan ångrar ?

Så oavsett så gäller ju muntligt avtal som ett skriftligt ....

Till Ts kontakta säljaren och säg att du ångrat dig och att hon har ju fått sin handpenning och att du anser den förverkad från din sida.

Hade någon köpt en fölunge av mig och lagt en handpenning och sen ångrar sitt köp så behåller jag gladeligen fölungen och hellre säljer den till någon som vill ha min häst .

Nu verkar iof inte säljaren lika glad i sin häst och önska väll att affären är över men jag har svårt att tänka mig att hon skulle gå vidare och överhuvudtaget komma någonstans med det.

Mia
 
Sv: Häva fölköp?!

Javisst, men då kan du ju visa att du har skickat in och att ett pass är på G. I det här fallet är det inte alls så, såvitt jag förstår.
 
Sv: Häva fölköp?!

Till Ts kontakta säljaren och säg att du ångrat dig och att hon har ju fått sin handpenning och att du anser den förverkad från din sida.

Hade någon köpt en fölunge av mig och lagt en handpenning och sen ångrar sitt köp så behåller jag gladeligen fölungen och hellre säljer den till någon som vill ha min häst .

Nu verkar iof inte säljaren lika glad i sin häst och önska väll att affären är över men jag har svårt att tänka mig att hon skulle gå vidare och överhuvudtaget komma någonstans med det.

Mia

Detta håller jag med om. Som jag skrev till TS, varför kontaktar man inte bara säljaren och diskuterar saken, säger att man vill dra sig ur och inte ha tillbaka några pengar. Som säljare hade jag inte velat sälja till någon som inte vill ha hästen!
 
Sv: Häva fölköp?!

Om vi utgår från att säljaren är en privatperson och inte driver näringsverksamhet så gäller Köplagen:
11 § Säljaren svarar för sådana kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 715
Senast: Similitude
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 108
Senast: Marie_Ozzy
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 689
Senast: Rifer
·
T
Hästmänniskan Jag håller ju på att köpa häst, det är långt till där hästen bor, typ 50-60 mil. Det har varit 4 månaders leveranstid på henne...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp