Bukefalos 28 år!

"Häxjakt av sällan skådat slag"

Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Jag måste säga att jag fortfarande tycker att det hela som S.K hävdar är mycket märkligt.

HUR kan man som närvarande vid en veterinär besikting, INTE informeras om, och vara väl medveten om, vad hästen behandlas med?
vitamin injektion i ett bak knä? :confused: Jag kanske är totalt okunnig men jag fattar inte hur man kan tro detta - är det praxis att göra såna?

och hur förklarar det beordringen av skrittmotion som sen inte följts?

Jag är ledsen, men jag tycker S.K förefaller vara en av de "fällda" som inte kan acceptera att hon faktiskt blivit fälld, och felat, även om det faktiskt så är fallet att hon HAR begått ett fel. Jag förstår motivationen man som elit ryttare har, att bestrida ett sånt fall, där man blivit fälld, kosta vad det kosta må - hon har ju allt att förlora och hennes elit status är helt satt åt helsicke. Klart man strider till sista droppen då, vad har hon att förlora?

rätta mig gärna ni av annan åsikt : ) Jag kan ju vara färgad av media häxjakten menar jag.
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

I detta fall må det väl ändå vara hästarna som är "offer".

"Vitamininjektion" i bakknä har jag aldrig hört talas om!! Snicksnack!! :mad:

Ta straffet och statuera exempel för andra som pysslar med liknande saker!! :o
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Jag håller med helt.
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

håller med till 100%, vilket jäkla skitsnack att hon försöker framställa sig själv som något offer. självklart visste hon vad hästarna sprutades med, hon är en erfaren ryttare ingen lite ridskoleunge.... :mad:

offret här är hästarna!
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Men inbillar hon sig verkligen att folk känner medlidande med henne? :crazy:
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Nu är jag inte helt uppdaterad men är det inte rätt lång karens bara på att penetrera huden? Dvs även en vitamininjektion skulle vara otillåten?
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Men jösses...
Jag skulle i alla fall inte låta någon veterinär spruta min pålle i bakbenet utan att veta vad det är som injiceras.
Jag tycker att hon är patetisk faktiskt. :mad:
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Ska man försöka ljuga sig ur en situation så får man åtminstone komma med en någorlunda trovärdig lögn. Hur som helst spelar det ingen roll vad hon trodde för det är hennes skyldighet att VETA.
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Ska jag säga det första som jag känner så är det faktiskt äckel...

Håller med!

En massa korkade bortförklaringar ser endast ännu mer dumt ut, varför inte bara acceptera straffet som utdelats och inse att man faktiskt gjort helt åt helskotta fel!?

Obegripligt!

En ryttare som oavsiktigt får sin häst "dopad", där kan jag ha en förståelse för att man vill "rentvå" sitt namn MEN i detta fallet så verkar det ju vara med vett och vilje, helt galet om nu någon tycker synd om en som helt medvetet tävlar sina hästar som har smärta!

Jag VILL inte tro att någon inom vår svenska ridsport tycker att det är synd om S.K i det här fallet, för om det nu är så, då är vi verkligt illa ute!
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Gå in under disiplinnämndens utredning på www.ridsport.se och läs hela utredningen. SK har tydligen varit på Hallands djursjukhus fler än 200 ggr med sina hästar, då VET man vilka frågor man ställer och vad som är väsentligt. Båda hästarna har injicerats med flunixin (som SK påstod hon trodde var vitaminsprutor, må så vara...)och Rolex även i leden i ett bakknä. Observandum på att det inte var nån liten klubbtävling han sedan startades i ett par dagar senare utan 1.50... Att SK frias är en skandal, det hade varit på tiden att man statuerade exempel med ett sånt här fall eftersom detta tyvärr inte är ovanligt. Enligt min mening ett av det värsta uppdagade fall av doping/otillåten medicinering/djurplågeri inom svensk ridsporthistoria.
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Kan jag inte tänka mig, aldrig hört talas om karens på om man ger en botulism-spruta och då penetrerar man ju huden?
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Nu är jag inte helt uppdaterad men är det inte rätt lång karens bara på att penetrera huden? Dvs även en vitamininjektion skulle vara otillåten?

Var tvungen att kolla upp det och det är fyra dygn på vitamininjektion.
Injektion i LED (oavsett preparat) MINST 14 dagars karens.
 
Senast ändrad:
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Mig veterligen så är det ryttaren som är ansvarig för att hästen den startar inte är dopad eller är sjuk enligt våra reglementen.
Det är precis som ni andra skriver direkt patetiskt att en människa som hållit på så länge med hästar är så otroligt okunnig om vad som görs med hennes häst när hon är på klinik. Varför inser hon inte bara att det låter otroligt korkat att uttala sig som hon gör. Visst har hon säkert fått råd av sin advokat men ibland är det bättre att vara tyst än att bevisa att man .......

Bättre att erkänna att hon gjort ett misstag och ta sitt straff både idrottsligt och juridiskt. Då hade jag i alla fall trott att hon hade lite förmåga att använda hjälmparkeringen.
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

Jaså? Då har man lärt sig något nytt!
 
Sv: "Häxjakt av sällan skådat slag"

kl
All info om karenser osv finns mycket lättillgänglig på ridsport.se, tycker att alla som tävlar oavsett nivå borde ta för vana att titta in där med jämna mellanrum.
När jag jobbade på galoppen kunde jag det utantill och hade alla listor uppsatta i stallet men nu är jag lite ringrostig.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Förlåt att dethär nog inte blir så bra skrivet. Men som ni kanske vet så är jag ihop med en kille som jag kallar för T. Och han är min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 870
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 258
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Tualma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig faktiskt riktigt stolt över min insats! Klappar mig själv lite extra på axeln… :D Det var dags för medarbetarsamtal på...
Svar
0
· Visningar
782
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp