håll era hundar kopplade!!

bengeten

Trådstartare
Är ganska arg nu på alla er som släpper lös era hundar och som har noll koll på hunden:mad:

Jag och mamma var ute på en långis med min schäferkorsning och vi går förbi en granne som har hund...de finns en gångväg som går bakom deras hus som vi går på. Ut från tomten kommer hunden av model mellan (uppskattad storlek ca 5cm i mankh) utrusande (utan en ägare i sikte) och skäller och gör små utfall mot min hund..Min hund blir osäker och svarar på samma sätt.
Jag går mot hunden och skriker gå hem medans mamma drar bort min hund, den lilla ettriga hunden ger sig inte utan springer efter min hund flera gånger innan jag fått den gå åt andra hållet...

Denna gång gick de bra men vad skulle hända om min hund skulle hugga denna (eller nånon annan ettrig lös hund) som springer fram och attackerar först? Vad säger lagen igentligen? slipper dom undan om min hund skulle bita?
 
Sv: håll era hundar kopplade!!

Strikt ägaransvar när et gäller hund. Det är den bitande hundens ägare som får stå för kostande av eventuella skador.

Även om din hund är på din inhägnade tomt och det kommer in en främmade hund som din hund biter, är det den bitande hundens ägare som är ansvarig.
 
Sv: håll era hundar kopplade!!

Är det första gången det händer dig så skall du vara glad. Här i stan tycker jag det händer titt som tätt. Klart man blir irriterad men jag försöker att inte hetsa upp mig. Det stressar bara hunden och att skrika och gapa tror jag mest förvärrar det hela för min egen hund. Då skäller ju matte också, vilket är ännu mer tecken på stress.

Är det en hund som bara är ettrig och håller sig runt om kring så låter jag faktiskt min hund sköta det. Han brukar mest stå och titta eller tro att hunden vill leka. Är det valpen så brukar hon få sitta mellan mina fötter och där sitter hon och tittar och undrar vad hunden håller på med.
Är det en aggressiv hund som verkligen kommer fram för att ge sig på min hund så skulle jag nog kunna "sparka" undan den, men det har jag hittills inte varit med om. Oftast är det bara hundar som fjantar runt oss, skäller och så händer det inget mer. En gång slet sig en stor rottis och kom mullrande emot oss,men som tur var så tvärstannade den framför oss och stod och spände upp sig och sedan kom ägaren farande och tog den. Vette sjutton hur jag skulle hanterat den, den vägde förmodligen lika mycket som jag så mina försök att få undan den hade den antagligen knappt känt i stundens hetta. :crazy:

Om din hund hugger så får du stå för det. Om den andra hunden hugger får den andra ägaren stå för det. Det kvittar vilken hund som startat det hela. (Och i vissa fall kanske det är rätt svårt att avgöra med, vi ser ju inte allt som händer i kommunikationen mellan hundar.)
 
Sv: håll era hundar kopplade!!

vet att strikt ägaransvar gäller MEN varför ska personer som inte håller koll på sina hundar slippa ansvar då de uppenbarligen de som brustit i ansvaret.

Det är inte första hund jag mött lösspringande. I somras flög en BC-blandis tik på min hund som var lös vid en trafikerad väg i stan. Min hund bet aldrig men den hunden var rabiat. Den morra, skällde och högg inan den var framme vid min hund. Min hund skulle troligtvis aldrig bita i första taget men jag säger aldrig att det inte skulle hända.

Min andra hund (sheltie) blev påhoppad av en agressiv BC-blandning (inte samma hund som hoppa på min andra) han fick amputera bakbenet som inte gick att rädda.

För ni som undrar så kände jag till ägarna (grannar), därför vet jag att de var BC-blandningar
 
Sv: håll era hundar kopplade!!

Ja det är altid den bitande hundes ägare som är ansvarig.

Ganska nytt exempel:
Jag har en hund som ogillar i stor sett alla andra hundar som skall fram och hälsa. Bryr sig inte om hundarna annars. Har henne alltid kopplad utan för min tomt. Gick på stranden och det kommer en lös hund. Ropar att dom måste koppla sin hund. Vilket som inte kan då den inte lyder på inkallningen. Hunden hoppar upp på mig och min hund hugger givetvis även om jag försöker hålla i sär dom. Jag är ansvarig för detta även om jag inte gjort något fel. Dvs haft hunden kopplad och bett dom koppla sin hund. Jag tycker att det är helt fel. Men så är det. Förövrigt syntes min bil tydligt på parkeringen och det är en hund dekal på bilen.
 
Sv: håll era hundar kopplade!!

som sagt de är inte första gången en hund rusar fram (se andra svaret), min hund är osäker efter en tidigare attack.
Jag blir bara less som tur är har vi varit 2 då de hänt.

Men är det en snäll hund som rusar fram gör hon ingenting..viftar på svansen och vill leka. Det är ettriga skälliga hundar och dessa vi har mött har gjort utfall som gör att min hund intar försvarsställning.

Förstår verkligen varför flera sparkar en angripande hund för att skydda sin egen..troligtvis blir de billigare än om ens egen hund skulle bita...:crazy:
 
Sv: håll era hundar kopplade!!

Oja det är billigare. Men vist är det tokigt. Dags att gå ut med "biggan" som är mattes älskling.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 892
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 672
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp