Håll oss Uppdaterade - Igen!

Skulle behöva pepp av er :cry:
Stämningen i stallet är inte det samma löngre. Jag har sagt upp stallplatsen för att flytta till ett annat mycket pga detta.
Rider typ en gång per vecka då jag rider för tränare.
Saknar motivation och energi just nu.
Hur ska jag komma ur den här onda cirkeln?
Känns som alla rider sina hästar utom jag.
Jag är så dålig :(
 
Skulle behöva pepp av er :cry:
Stämningen i stallet är inte det samma löngre. Jag har sagt upp stallplatsen för att flytta till ett annat mycket pga detta.
Rider typ en gång per vecka då jag rider för tränare.
Saknar motivation och energi just nu.
Hur ska jag komma ur den här onda cirkeln?
Känns som alla rider sina hästar utom jag.
Jag är så dålig :(


Fast nej, varför skulle du vara dålig? :confused: Tror det är få som inte blir påverkade av det här konstanta mörkret och äckel-vädret. Våra hästar fick också lite extra vila när vädret var väldigt asigt här bara för att det inte fanns någon ork eller motivation till att göra något. Är det dessutom problem i stallet är det klart att det tär på motivationen.
Hästarna tar ingen skada av att få vila, så länge som de har sällskap och får mat och vatten, det kan däremot vara riktigt hälsosamt för dem också att vila lite.
Att tvinga sig till att göra nåt med hästarna fast man inte orkar tror jag inte är bra för någon, knappast för hästarna heller. Månne inte energin och motivationen kommer tillbaka med ljusare tider (och flytt!). Tills dess tycker jag nog att du kan låta hästarna vila (eller varför inte halv-vila, du kan göra något smått alltid emellanåt om du har lust till det) med gott samvete. :)
Som sagt, så länge som hästarna har allt de behöver tar de ingen skada av lite extra vila.

Och ännu en gång: Du är inte dålig!
 
Skulle behöva pepp av er :cry:
Stämningen i stallet är inte det samma löngre. Jag har sagt upp stallplatsen för att flytta till ett annat mycket pga detta.
Rider typ en gång per vecka då jag rider för tränare.
Saknar motivation och energi just nu.
Hur ska jag komma ur den här onda cirkeln?
Känns som alla rider sina hästar utom jag.
Jag är så dålig :(

Det är vinter (även om temperaturen åtminstone här försöker lura i oss något annat).
Det är mörkt, blött, jäkligt i största allmänhet. Om man rider på eftermiddagar/kvällar ser man inte vart man rider.
Det är inte lika kul att rida på "vintern" som på sommaren.

Bra att du håller igång med lektionerna!
Hästen far inte illa av att vila.

Att byta stall kan vara rätt åtgärd om man tycker att man har helt annan tankegång och målsättning jämfört med "alla andra" eftersom det gärna blir något slags mental jämförelse.

Själv rider jag visserligen så här års också men just nu ingen islänning. Snorri vilar höger bak väldigt mycket även om jag inte ser någon hälta när han rör sig i hagen. Dock kan han lika gärna få en veckas semester för att hindra att det blir något av det hela. Jag har ju lite andra pållar att "leka" med i stället, håller bl a på att rida in två unghästar (annan ras). Så jag har tid att låta även Snorri ha lite semester.
 
Fast nej, varför skulle du vara dålig? :confused: Tror det är få som inte blir påverkade av det här konstanta mörkret och äckel-vädret. Våra hästar fick också lite extra vila när vädret var väldigt asigt här bara för att det inte fanns någon ork eller motivation till att göra något. Är det dessutom problem i stallet är det klart att det tär på motivationen.
Hästarna tar ingen skada av att få vila, så länge som de har sällskap och får mat och vatten, det kan däremot vara riktigt hälsosamt för dem också att vila lite.
Att tvinga sig till att göra nåt med hästarna fast man inte orkar tror jag inte är bra för någon, knappast för hästarna heller. Månne inte energin och motivationen kommer tillbaka med ljusare tider (och flytt!). Tills dess tycker jag nog att du kan låta hästarna vila (eller varför inte halv-vila, du kan göra något smått alltid emellanåt om du har lust till det) med gott samvete. :)
Som sagt, så länge som hästarna har allt de behöver tar de ingen skada av lite extra vila.

Och ännu en gång: Du är inte dålig!
Tack för ditt gulliga pepp :( :heartheart:heart
 
Det är vinter (även om temperaturen åtminstone här försöker lura i oss något annat).
Det är mörkt, blött, jäkligt i största allmänhet. Om man rider på eftermiddagar/kvällar ser man inte vart man rider.
Det är inte lika kul att rida på "vintern" som på sommaren.

Bra att du håller igång med lektionerna!
Hästen far inte illa av att vila.

Att byta stall kan vara rätt åtgärd om man tycker att man har helt annan tankegång och målsättning jämfört med "alla andra" eftersom det gärna blir något slags mental jämförelse.

Själv rider jag visserligen så här års också men just nu ingen islänning. Snorri vilar höger bak väldigt mycket även om jag inte ser någon hälta när han rör sig i hagen. Dock kan han lika gärna få en veckas semester för att hindra att det blir något av det hela. Jag har ju lite andra pållar att "leka" med i stället, håller bl a på att rida in två unghästar (annan ras). Så jag har tid att låta även Snorri ha lite semester.
Tack för dina gulliga ord :heart

Behövde höra det från er.
Kram
 
Skulle behöva pepp av er :cry:
Stämningen i stallet är inte det samma löngre. Jag har sagt upp stallplatsen för att flytta till ett annat mycket pga detta.
Rider typ en gång per vecka då jag rider för tränare.
Saknar motivation och energi just nu.
Hur ska jag komma ur den här onda cirkeln?
Känns som alla rider sina hästar utom jag.
Jag är så dålig :(
Ibland är det de som behövs, bryta upp från dålig stämning och dåliga vibbar. Börja om. Då kanske motivationen kommer tillbaka. Och ta det lugnt, hästen dör inte av lite vila. Du rider när du vill och känner för det, och du ska se att motivationen så småningom om kommer tillbaka när ljuset kommer åter, vädret blir bättre och du inte står i ett stall där du inte trivs. Du är inte dålig, bara mänsklig, precis som vi alla andra här inne som oxå har dippar denna tråkiga blöta vinter. :)
 
Skulle behöva pepp av er :cry:
Stämningen i stallet är inte det samma löngre. Jag har sagt upp stallplatsen för att flytta till ett annat mycket pga detta.
Rider typ en gång per vecka då jag rider för tränare.
Saknar motivation och energi just nu.
Hur ska jag komma ur den här onda cirkeln?
Känns som alla rider sina hästar utom jag.
Jag är så dålig :(

Min motivation har varit lika pissig som vädret. Jag gick från att rida tiotalet hästar varje dag till knappt en. Och det var bara motigt hela tiden, inget kul alls samtidigt som ridningen gått piss.

Men det är okej: det är mörkt hur många timmar som helst om dagen, det är lerigt precis överallt och grått. Det är klart att du tappar motivationen och du är verkligen inte dålig för det. Det händer oss alla. Som någon skrivit tidigare så tar hästarna inte skada av att vila lite, inte vi heller!
 
Första ensamma uteritten, kända vägar. Inga problem tyckte Olga - möjligtvis att jag var ett problem som inte tycker att en liten otränad Olga ska springa hela rundan runt :rofl: Hon har framåtanda så det räcker trots att hon bara är riden ca 15ggr...

Men hon var lugn och obrydd om att vara ensam, bara väldigt pigg och lika glad!

10312417_10153849823264612_7607316446747132558_n.jpg
 
Igår red jag prins i paddocken, vi övade lite sidförande och skänkel"responser" (flytta fram, flytta bak, ibte flytta båda, inte gå iväg etc). Han är helt klart lite mer bekväm nu än för sju år sen! :p

I början av passet hade jag honom lös (jag på marken), och vid ett tillfälle knallade han bara iväg. Då visslade jag på honom och Krás som stod i hagen utanför tryckte sig mot staketet och sa "ååååååh jag kan ju inte komma närmare, men jag vill!!!!" . Efter ridpasset öppnade jag upp så alla kunde komma in i paddocken, fölen tycker som vanligt att paddocken är lajbans och Krás sa ÄNTLIGEEEEN!!. :love: Så blev hon kliad, kliad, gosad med och kliad lite till.

Det är helt otroligt att jag fick en helkroppsbild på henne, för helst skulle hon vara i mitt knä. När jag efter en timmes gos gick därifrån gick hon med så långt hon kunde längs staketet och jagade bort alla andra i närheten. Min lilla fintant! :love:

7515_10153346890397029_357073707531565527_n.jpg



Vintriga skåne, här är otroligt grönt!
12366313_10153337521022029_5453299593669854928_n.jpg


12366306_10153337520982029_4061340568169541983_n.jpg
 
Vi har hittat takten. :banana:

Och inte bara takten utan korta stunder även början på formen! :love: :love::love:
Det har tagit nästan ett år men nu töltar Stigandi och för mig har både en och två polletter trillat ner. Utöver tölten har han ju varit väldigt tjafsig i munnen och det har varit minst sagt knepigt att få en acceptans av bettet. Jag har provat lite olika, började med att betsla ner från ett Waterford till ett tredelat för att sen byta till ett rakt i gummi som han funkade bättre på. Men inte helt optimalt. Så i dagarna provade jag ett tredelat dynamic rs och jösses vilken skillnad. Mycket gladare pålle. :D Mindre glad plånbok :meh:, men det är det ju värt.

Skrotisen ska få gå på välförtjänt vintervila fram till februari med någon enstaka skrittpromenad här och där är det tänkt och under tiden är det dags att ta tag i projekt ett, två och tre. En Tyr-avkomma som gärna står på bakbenen, en Skyr-avkomma som inte vill gå framåt men gärna slåss och en Randver-dotter som helst rör sig i ljusets hastighet och inget annat.

Spännande vår, med andra ord. O_o:nailbiting::nailbiting:
 
Vi har hittat takten. :banana:

Och inte bara takten utan korta stunder även början på formen! :love: :love::love:
Det har tagit nästan ett år men nu töltar Stigandi och för mig har både en och två polletter trillat ner. Utöver tölten har han ju varit väldigt tjafsig i munnen och det har varit minst sagt knepigt att få en acceptans av bettet. Jag har provat lite olika, började med att betsla ner från ett Waterford till ett tredelat för att sen byta till ett rakt i gummi som han funkade bättre på. Men inte helt optimalt. Så i dagarna provade jag ett tredelat dynamic rs och jösses vilken skillnad. Mycket gladare pålle. :D Mindre glad plånbok :meh:, men det är det ju värt.

Skrotisen ska få gå på välförtjänt vintervila fram till februari med någon enstaka skrittpromenad här och där är det tänkt och under tiden är det dags att ta tag i projekt ett, två och tre. En Tyr-avkomma som gärna står på bakbenen, en Skyr-avkomma som inte vill gå framåt men gärna slåss och en Randver-dotter som helst rör sig i ljusets hastighet och inget annat.

Spännande vår, med andra ord. O_o:nailbiting::nailbiting:

Vad kul att det lossnat! :)
Känner igen så mycket av det bara att vi inte fått det att lossna helt:( Min är också tjafsig i munnen/vill inte acceptera bettet och så dras vi mer eller mindre alltid med liiite passtakt under gångna året..
 
Det verkar inte bara vara jag som har en lite halvtaskig stämning i stallet... :/ Jag står ju
i ett väldigt litet kollektivstall där jag har en otroligt fin och nära vän + hennes dotter.
Resten är väl liksom några som helst hade velat byta ut mig mot någon mer social/förstående/.

Men jag trivs så bra i övrigt i stallet och med stallägarna så vi blir kvar!
Och med Flora går allt superbra. Vi tränar på och hon förvånar mig varje dag. Hon kommer alltid
i full fart mot mig när jag ropar på henne i hagen, med spetsade öron och då smälter mitt hjärta.

God fortsättning förresten :D

basta_56824cf2e087c3549090b19c.jpg
 
Ljómi har fått regnskållor, hans fruktansvärda päls ihop med fuktig och mild väderlek har inte varit bra :(
Hade vet ute igår som ordinerade helklippning och penicillin.
Åkte och köpte två tjocka täcken direkt maken kom hem och ställde iordning stallet för installning och klippte honom. Väldigt fin helnaken :love: Men så tråkigt att helklippa en unghäst som man vill ha på lösdrift och det ska bli 15-20 minus här till veckan :cool:

Vad har ni för märken på täcke till era islandshästar? Jag gillar ju bucas bäst men det finns inte på Granngården som var den butik jag kom åt igår kväll. Köpte ett 350g Amigo med helhals (avtagbar) men han drunkna i det och det kommer inte hjälpa ned en mindre stolen för det var för stort åt alla håll! Har en kompis som har två täcken till salu som jag förhoppningsvis köper istället. Annars får jag åka till Färjestad och köpa nytt bucas.
 
Ljómi har fått regnskållor, hans fruktansvärda päls ihop med fuktig och mild väderlek har inte varit bra :(
Hade vet ute igår som ordinerade helklippning och penicillin.
Åkte och köpte två tjocka täcken direkt maken kom hem och ställde iordning stallet för installning och klippte honom. Väldigt fin helnaken :love: Men så tråkigt att helklippa en unghäst som man vill ha på lösdrift och det ska bli 15-20 minus här till veckan :cool:

Vad har ni för märken på täcke till era islandshästar? Jag gillar ju bucas bäst men det finns inte på Granngården som var den butik jag kom åt igår kväll. Köpte ett 350g Amigo med helhals (avtagbar) men han drunkna i det och det kommer inte hjälpa ned en mindre stolen för det var för stort åt alla håll! Har en kompis som har två täcken till salu som jag förhoppningsvis köper istället. Annars får jag åka till Färjestad och köpa nytt bucas.

Det är väl inga problem att ha han på lösdrift även om han är klippt? Särskilt inte om de ska bli så torr fin kyla. Ett lagom varmt täcke om är torrt så går det ju jätte bra :)
 
Det är väl inga problem att ha han på lösdrift även om han är klippt? Särskilt inte om de ska bli så torr fin kyla. Ett lagom varmt täcke om är torrt så går det ju jätte bra :)

Är lite tölig med att han ska ligga ute när magen är klippt. Kanske är onödigt nojig men hade vi haft en större ligghall så hade jag nog låtit honom vara ute men den vi har nu är rätt liten så dom kan inte gå så långt in :)
 
Ljómi har fått regnskållor, hans fruktansvärda päls ihop med fuktig och mild väderlek har inte varit bra :(
Hade vet ute igår som ordinerade helklippning och penicillin.
Åkte och köpte två tjocka täcken direkt maken kom hem och ställde iordning stallet för installning och klippte honom. Väldigt fin helnaken :love: Men så tråkigt att helklippa en unghäst som man vill ha på lösdrift och det ska bli 15-20 minus här till veckan :cool:

Vad har ni för märken på täcke till era islandshästar? Jag gillar ju bucas bäst men det finns inte på Granngården som var den butik jag kom åt igår kväll. Köpte ett 350g Amigo med helhals (avtagbar) men han drunkna i det och det kommer inte hjälpa ned en mindre stolen för det var för stort åt alla håll! Har en kompis som har två täcken till salu som jag förhoppningsvis köper istället. Annars får jag åka till Färjestad och köpa nytt bucas.
Jag gillar täcken från Horseware, speciellt wug-modellen :) sitter super och ger aldrig nå skav på varken bog eller mankam :) och de håller vätan borta även i flera timmars hällregn :bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 607
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
297
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
67 584
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
28 072
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp