Bukefalos 28 år!

Håll oss Uppdaterade - Igen!

Älskade Olgan! Riden ca 20 ggr. Rida rakt fram i alla gångarter funkar fint, vi jobbar inte alls med sidförande än. Fröken har patellaupphakning och behöver stärkas (verkar redan bättre dock). Men SATAN vilken pigg häst hon är. Inte stressad eller het, men riktigt, riktigt PIGG. Skrittar sällan ordentligt - men vi jobbar på det...
 
Igår var hon skogstokig. Stark som ett ånglok och hispigare en hispigast.

Idag var hon helt underbar :love:
Tölten, traven.... Å galoppen :love:
Hon rullade på så fint, gick å både korta å länge och hon gick i en sjukt fin stadig form. Alltså :love:
 
Här är det ca 10 cm snö och idag är det 20 minusgrader! Jag är inte nöjd över att ha en helklippt häst just nu. Jag är nog för bekväm för att bängla med tjocka täcket och så har jag dålig koll på vilket tjocklek som passar när eftersom jag haft helklippt häst en gång i mitt liv bara och det var på hösten för snart 10 år sen och inga supertjocka täcken behövdes. Antagligen krånglar jag väl till det mer än nödvändigt men det är svårt tycker jag....

Jag och Laukur var ju med i min klubbs Firmakeppni i söndags! Vi hade rekord i deltagare och det var första gången vi arragerade en sån tävling. Det blev succé! Alla nöjda och glada och hade jättekul :)
Det var ju även maskerad och den delen av tävlingen vann mitt lag :banana: Tänk att min och Laukurs första blågula rosett blev genom en maskerad haha :rofl: Gångartsdelen gick inge bra för oss utan vi åkte ut efter första omgången. Tölten kändes helt okej men jag ville varva med trav eftersom det är hans säkra gångart, men traven gick ÄNNU sämre! Han ville tölta och jag trava så traven blev fyrtaktig :cool::p Det har aldrig hänt förut men positivt att han ville själv hålla kvar tölten! Han var sååå taggad så det blev skit av allt. Men vi hade roligt och det var liksom målet! Mitt lag hade gått in för att vinna maskeraden och det gjorde vi ju också ;)
Nu ska jag snart boka lektion för min tränare igen och träna som satan inför våren! Ska fixa ett par pay & ride under våren och så har vi vår Vårtävling i maj. Känner mig taggad nu!
 
Här är det ca 10 cm snö och idag är det 20 minusgrader! Jag är inte nöjd över att ha en helklippt häst just nu. Jag är nog för bekväm för att bängla med tjocka täcket och så har jag dålig koll på vilket tjocklek som passar när eftersom jag haft helklippt häst en gång i mitt liv bara och det var på hösten för snart 10 år sen och inga supertjocka täcken behövdes. Antagligen krånglar jag väl till det mer än nödvändigt men det är svårt tycker jag....

Jag och Laukur var ju med i min klubbs Firmakeppni i söndags! Vi hade rekord i deltagare och det var första gången vi arragerade en sån tävling. Det blev succé! Alla nöjda och glada och hade jättekul :)
Det var ju även maskerad och den delen av tävlingen vann mitt lag :banana: Tänk att min och Laukurs första blågula rosett blev genom en maskerad haha :rofl: Gångartsdelen gick inge bra för oss utan vi åkte ut efter första omgången. Tölten kändes helt okej men jag ville varva med trav eftersom det är hans säkra gångart, men traven gick ÄNNU sämre! Han ville tölta och jag trava så traven blev fyrtaktig :cool::p Det har aldrig hänt förut men positivt att han ville själv hålla kvar tölten! Han var sååå taggad så det blev skit av allt. Men vi hade roligt och det var liksom målet! Mitt lag hade gått in för att vinna maskeraden och det gjorde vi ju också ;)
Nu ska jag snart boka lektion för min tränare igen och träna som satan inför våren! Ska fixa ett par pay & ride under våren och så har vi vår Vårtävling i maj. Känner mig taggad nu!
300g har jag kört på näck häst i minus 20 :)
 
300g har jag kört på näck häst i minus 20 :)

Han har mycket mer på sig än så idag :eek: Han hade 400g enbart igår då det var nästan 15 minus och jag upplevde inte att han var sådär varm och go under täcket som han varit senaste dagarna och parkerade gärna i vindskyddet. Så det känns för klent idag. Ska känna under täcket sen när jag kommer hem från jobbet.
 
Idag surar jag lite.
Det är ungefär 20 grader kallt och då blir inte ens jag frestad att rida (eller jo, jag är jättefrestad ända tills jag går ut).
Så jag lägger ut en bild på Karl och en på Aldar i stället.
12471590_792555487557731_4528124431149962127_o.jpg

12465800_792555404224406_3316783407970909954_o.jpg

och nej, de har inte blivit ryktade ännu idag.
 
unnamed-11.jpg


Just nu - 27 grader och det är visserligen inget problem för hästarna, upplever snarare att de blir extra pigga när termometern går under - 25... Kanske det äntligen är "lagom" temperatur för deras pälsar?! Men min kropp mår inte bra av kyla, så även om jag ibland ridit i -28 avstår jag helst om det är -23 eller lägre. Mina hästar vilar därför denna vecka.

Hamingja hade dessutom tydligt signalerat att hon behövde en paus, efter ett par veckors riktigt intensiv träning. Senast jag red sparkade hon ilsket både mot sadelgjorden och efter pisken... vilket jag tolkade som tydliga tecken på träningsvärk. Hon har dessutom varit på träning i sex veckor under hösten, efter det fick hon två veckors vila och sedan har vi intensivtränat tillsammans. Så denna höst måste hon ha jobbat mer än hon gjort sammanlagt i hela sitt liv! Välförtjänt vila nu m a o!

Lára (bilden) är världens största arbetsnarkoman så hon är nog däremot riktigt besviken över den påtvingade vilan... Jag hade lovat låna ut henne till en jullovsledig tjej denna vecka och de red visserligen i måndags (då var det runt -20) men sedan har de ställt in när det blev ännu kallare. Vi får hoppas temperaturen hinner stiga lite igen innan jullovet är slut - både för tjejens och Láras skull!
 
Jag ska kanske inte klaga på våra -4 här då :o men kan säga att det blåser ju i stort sett alltid här, så det blir mycket kallare :) jag kommer ju från Norrland och 25 grader där kändes aldrig så kallt som -4 gör här :eek:
 
Här är -10, lite vind= ruggigt kallt.

Frenja har sitt BoT nättäcke + 200 gram vintertäcke på sig. Verkar inte frysa. Helklippt men det är någon månad sedan så växt ut en del.

Ökat på grovfodret lite oxå + halm.
 
Jag ska kanske inte klaga på våra -4 här då :o men kan säga att det blåser ju i stort sett alltid här, så det blir mycket kallare :) jag kommer ju från Norrland och 25 grader där kändes aldrig så kallt som -4 gör här :eek:

Know the feeling! Bor på slätten i södra Skåne, inte så långt från havet :D
 
Förutom att stämningen i stallet är allt annat än bra (ja alltså hästarna är väldigt trevliga såklart, men ja...) så har jag äntligen lyckats få lite nya bilder fotade på mig och Flora! Hon är verkligen helt underbar den där hästen :heart

2_568ecc1cddf2b32a7d9d6c01.jpg

11_568ecc1ee087c313b1dcad9b.jpg

18_568ecc219606ee7a1b516949.jpg

20_568ecc23ddf2b32a6de29daa.jpg

21_568ecc262a6b2257ae2c0b9e.jpg


Här är en bild från när jag fick hem henne, för nästan exakt två månader sen. Och en färsk bild!
foreefter_568eca599606ee7a24a27669.jpg


Förlåt för bildbomb... :angel::D
 
@Saeta Hon e kanonfin!! Bra jobbat!

@Alfakrulls Vad är det för spännande modell?

O så en uppdatering...
häromdagen fick Rá skor på så såfort jag känner mig bättre från min förkylning (jag tror jag är karl, fn va ynklig jag är) så drar jag igång henne! Har en känsla av att hon kommer vara pigg!!

Red lektion på Meyja i förrgår o därmed är hon oxå igång. Nu är dom hela fem år iår så nu skall utbildningspusslet läggas! Meyja måste jag ha gjort nåt väldigt bra för att förtjänat, vilken liten häst hon är!
wp-1452136054603.jpg


Kveikja har blivit lite travtaktig i tölten. Kan undra om jag varit för mkt inne på dressyrbanan, vi tränade ju i princip bara dressyr utan tölt förra året. Eller så sa hovslagaren att det kunde bero på att han för att sko ut hennes trånga trakter fram skott med en stl för stora skor o stora hovar. Nu blir det iaf fokus tölt under våren...
 
@Saeta Hon e kanonfin!! Bra jobbat!

@Alfakrulls Vad är det för spännande modell?

O så en uppdatering...
häromdagen fick Rá skor på så såfort jag känner mig bättre från min förkylning (jag tror jag är karl, fn va ynklig jag är) så drar jag igång henne! Har en känsla av att hon kommer vara pigg!!

Red lektion på Meyja i förrgår o därmed är hon oxå igång. Nu är dom hela fem år iår så nu skall utbildningspusslet läggas! Meyja måste jag ha gjort nåt väldigt bra för att förtjänat, vilken liten häst hon är!
wp-1452136054603.jpg


Kveikja har blivit lite travtaktig i tölten. Kan undra om jag varit för mkt inne på dressyrbanan, vi tränade ju i princip bara dressyr utan tölt förra året. Eller så sa hovslagaren att det kunde bero på att han för att sko ut hennes trånga trakter fram skott med en stl för stora skor o stora hovar. Nu blir det iaf fokus tölt under våren...

Alltid kul att läsa dina uppdateringar, men förutom det undrar jag var du hittat din snygga overall någonstans?
 
@Saeta Riktigt bra jobbat!! :D Hon ser superfin ut! Måste bara fråga, tror du det går att få se en liten video på henne i antingen trav eller tölt? Här hemma har vi kinesiska nakenhundar, dom har puffiga ben, och islänningarna som är klippta så man har kvar sådär på frambenen får värsta benvärmarna. Jag skulle gärna dela med mig av det till alla "kines"-människor runt mig ;)

Min egen Skjóni kom ju till mig i slutet av april, precis inriden och har kämpat lite med sig själv. Det var jobbigt att flytta hemifrån, jag tömkörde lite och gjorde mest markarbete, så fick han ledigt över sommaren och fick äta upp sig ordentligt. Han var ganska omusklad.
Höst och lite vinter har vi mest bara jobbat med grunder, lärt oss rida ut själva, det var jobbigt förut. Lyssna ordentligt för skänkel, klättrat lite (vilket förövrigt är superkul tycker Skjóni som alltid försöker smyga sig in på den vägen). Inte så mycket på banan än, utan bara ut och få energi och tycka att det är skoj, han hade lite dåligt med energin. Men den är här nu, han har börjat förstå hur man faktiskt ska hantera bettet (han gick en del emot det och var väldigt säker på sin sak), så nu är han så otroligt mjuk och fin :heart

Nu får han ta det lite lugnt i någon vecka, med tanke på hur mycket kroppen har förändrats. Själv ska jag flytta snart, och kommer börja leta efter ett stall att ha honom i, det ska bli superspännande! :D

Tyvärr inga ridbilder, det tar vi nästa gång!
12466124_10154368083600942_1345159215495170938_o.jpg
12402243_10154368277660942_5191918940160202175_o.jpg
12402243_10154369692435942_7656352589482607389_o.jpg
12418791_10154368073470942_729626866760893016_o.jpg
12469391_10154369577570942_3442208133926551090_o.jpg

Såhär såg han ut när han kom. Så jag tar det lugnt med honom, han får vara lite outbildad än så länge. Tänker att det en en stor ansträngning för kroppen när den har förändrats så pass mycket.
Haller_pa_att_forsoka_lura_Azlan_till_att_tycka_mer_om_Skjoni_Tror_ni_det_kommer_ga_D.jpg
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
562
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 798
Senast: hundtant
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: hamilton1
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
12 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp