Bukefalos 28 år!

Håll oss Uppdaterade - Igen!

Nej, inte med i fb-gruppen men har ju tänkt mig att gå med i Idja 2017 (ingen idé att göra nu med två månader kvar, eftersom man betalar medlemskap för kalenderår om jag uppfattat saken riktigt) så jag ska leta upp den fb-gruppen.

Idja på Facebook heter den. Mycket info hamnar där pga lättvindigt.
Roligt att du vill bli medlem!
 
Idja på Facebook heter den. Mycket info hamnar där pga lättvindigt.
Roligt att du vill bli medlem!

Hehe.
Jag har ju fått för mig att jag ska ut och leka tävling med Kalle och Aldar nästa år. Och om jag ska göra det, behöver jag förstås bli medlem i någon SIF-ansluten klubb.
Jag bor visserligen inte i Idja-land direkt utan snarast i Glaumur-land men väljer bort Glaumur pga regeln att man måste fixa en funktionär om man ska vara med på hemmatävlingarna.
Att fixa funktionär fungerar inte i mitt liv eftersom jag lever själv. Har svårt att lura släkten att hjälpa till: den i släkten som bor närmst, bor 12 mil bort (kom med mat i söndags), nästa person bor utomlands. Så det går liksom bort.
Att själv hinna jobba inför eller efter: jo, visst, men jag har satt mig ensam med ett gäng hästar som ska ha skötsel och träning och tycker därför inte att jag hinner.
Och Hannäs får jag nyttja ändå pga medlemskap i en annan förening.

Så egentligen inget gnäll över Glaumur, utan enbart synnerligen opraktiskt för mig i den situation jag försatt mig i.
 
Hehe.
Jag har ju fått för mig att jag ska ut och leka tävling med Kalle och Aldar nästa år. Och om jag ska göra det, behöver jag förstås bli medlem i någon SIF-ansluten klubb.
Jag bor visserligen inte i Idja-land direkt utan snarast i Glaumur-land men väljer bort Glaumur pga regeln att man måste fixa en funktionär om man ska vara med på hemmatävlingarna.
Att fixa funktionär fungerar inte i mitt liv eftersom jag lever själv. Har svårt att lura släkten att hjälpa till: den i släkten som bor närmst, bor 12 mil bort (kom med mat i söndags), nästa person bor utomlands. Så det går liksom bort.
Att själv hinna jobba inför eller efter: jo, visst, men jag har satt mig ensam med ett gäng hästar som ska ha skötsel och träning och tycker därför inte att jag hinner.
Och Hannäs får jag nyttja ändå pga medlemskap i en annan förening.

Så egentligen inget gnäll över Glaumur, utan enbart synnerligen opraktiskt för mig i den situation jag försatt mig i.

Fullt förståeligt att du resonerar så :)
Jag som styrelsemedlem och aktiv i Idja gillar ju att du vill bli medlem hos oss ;)
 
Japp, spattröntgad flera gånger nu, alltid lika Fin.
De misstänker att hon även kan ha ligamentskador i bäcken/länd oxå, men efter 1,5 år - och hon rasar ihop så rejält varje gång - de är inte normalt.

Jag har nog fattat mitt beslut - i samråd med min veterinär. Jag kommer ta bort Frenja :(
Beklagar :(
 
Jag o lille Brun har varit på TiH tävling. Nöjd med resultatet även om han blev lite loj väl inne på banan. Där av lite passtakt i början vilket drog ner totalpoängen. Men höll efter det takten.:) Har fortfarande mycket att jobba med men mycket bättre poäng mot förra årets tävling.
 
Igår anlände Zeke på gården :D Funkar super mellan honom och Lotus vilket är jätte skönt. Vid ihopsläppet så travade han till och med :o Han har tidigare aldrig travat vare sig uppsuttet eller i hagen under alla år hans ägare haft honom :p satt på honom ca 5 minuter idag red bara fram och tillbaka till soptunnan men märkte att med ridningen så blir det lite jobb för då ville han vända och va nervig som bara den. Vilket inte förvånar med tanke på att han aldrig blivit riden på själv och han har varit den som inte kan gå först med sällskap utan vill sitta som ett plåster i baken på kompisen istället :angel:

Vad skulle ni tipsa om för bett som ger tydliga signaler.

Han har nog aldrig fått lära sig följa bettet och blivit arbetad riktigt utan har nog bara blivit riden ute med att "följa john" typ. För man får verkligen dra runt honom för att svänga och flytta för skänklen vet han inte alls vad det är :banghead: Jag rider honom idag på ett 3-delat äggbett :) Men det är kul med ett projekt oxå. Första nya hästen på 8 år som jag får hem som redan är inriden iaf Men skulle nog säga att i utbildning så är han som mina fd var när de var ridna i 3-4 månader om äns det :o Men Lotus ska börja ridas in om 2 år och fram tills dess hoppas jag på lyckats plocka fram tölten i Zeke oxå :)
IMG_20161108_194527_zpsvhioa6cn.jpg

PSX_20161108_183243_zpsqb9w1mil.jpg

IMG_20161109_113804_zps0ejmu2gb.jpg
 
Igår vi varit hos Florian Lachner med Frenja.
Vet inte riktigt vad jah ska säga eller tänka, allt känns väldigt förvirrat får jag säga.

Frenja är JÄTTE halt i vänster fram, men även i höger. Jätte svag i höger bakben, men även i vänster. Hon belastar tokigt, är väldigt svag i bakbenen, hon överkompenserar i alla gångarter när hon försöker röra sig, är stel och ojämn i hela kroppen, massor av låsningar, ömhet...

De hittar ingen direkt orsak till hennes hälta, mer en att hon har ont i typ hela kroppen på ett eller annat sätt. Väldigt spänd, låst och sne i hela kroppen, och har en rejäl skada, men nu har det gått så lång tid så de tror de är permanent. Men vad för skada vet dem inte riktigt - de är lite överallt i hela hästen. :(

De har röntga alla ben, knän, armbågar å bogled, nada. De har bedövat benen - nada. Lika halt. Inget fel på SI lederna. Så... de sista han tyckte vi kunde göra var att besöka en fysioterapeut hos dem om 1 månad som kommer dit för att se vad hon kan göra/se och kanske lösa upp spänningar/låsningar osv men de kan oxå görs henne ännu sämre. Men ja, sämre kan de ju knappt bli.

Så Hon är typ utdömd.....Går inte å göra så mycket mer för henne. Som veterinär/veterinärer kan de inte längre hjälpa Frenja sa han. Efter alla undersökningar, behandlingar och det återkommande hältorna, stelheterna, snedheterna och att det gått så lång tid nu (1,5 år).

Hon har bevisligen ont, återkommande problem konstant som inte blir bra. När ska man stoppa? När är det nog?

Ska hon bara gå i hagen å lulla runt?
Ta ett föl på henne?
Kostar lika mycket att ha en häst som inte funkar som en som faktiskt funkar..... så mycket tankar.

Som ridhäst är hon helt körd i alla fall.....

Asså.....kul :(

Idag kommer våran veterinär ut för att titta på en häst i stallet, så ska bolla lite med henne idag oxå....

Fick lov att göra ny lösen på mitt bukekonto för inte loggat in på mkt länge men när jag såg din beskrivning så låter de mkt lik mitt sto och hennes avkommors historia.

Ut och in på massa kliniker utan någon hitta orsaken till hältorna men massa spänningar mm i musklerna och låsningar och behandlades båda här och där men någe annat dök alltid upp eller så kom samma tillbaka. Ena avkomman avlivad för hitta inte felet och bokat tid för mitt sto massa gånger efter jag köpte henne med kroppsliga och lynnesfel. För 2 år sen så frågade en om hon va testad för PSSM som jag aldrig hört talas om. Tyckte en del stämde inte men en del stämde så va värt att testa. Kontakta kliniker men visade sig att islandshästar hittills bara diagnoserats med typ 2 som kräver muskelbiopsi och strömsholm rek att behandla som hon hade de och se skillnaden. Redan efter en vecka va som natt och dag men vart mkt upp och ner men känns som vi nu i höst äntligen hittat rätta kombon av tillskott efter fick en riktig dipp så bestämde att hon skulle få avsluta. 6 veckor efter de så gjorde vi debut på hopptävling. Med nya tillskotten så vände de med raketfart.

Är i kontakt med forskare och antagligen så bar mitt stos föräldrar på en varsin enkel uppsättning av PSSM och mitt sto fick dubbla som gav henne problem som hon gav båda avkommorna hon hade innan köpet efter olika hingstar. En forskare i USA misstänker 40% av alla islandshästar kan va bärare av de och vet av 20 i sverige nu och de har inget gemensamt stammässigt alla. Forskas just nu på vilken gen som är drabbad när de gäller just islandshästarna så vi i framtiden kan göra ett enkelt DNA test i stället

Så här såg hon ut i höst när hon va riktigt dålig av sin PSSM:

Hon får nu som de rekomenderas för typ 2 högt med protein och får lysin och alla tillskott som står i den här artikeln om PSSM:
forageplustalk.co.uk/epsm-muscle-disorder-by-dr-kellon-vmd/

Här finns bra men enkel info om PSSM:
http://www.morgandressage.org/pssm/

Är inte så ofta in på buke men vill du fråga mer så lättast att maila d.hag391@gmail eller pm på fb
 
Fick lov att göra ny lösen på mitt bukekonto för inte loggat in på mkt länge men när jag såg din beskrivning så låter de mkt lik mitt sto och hennes avkommors historia.

Ut och in på massa kliniker utan någon hitta orsaken till hältorna men massa spänningar mm i musklerna och låsningar och behandlades båda här och där men någe annat dök alltid upp eller så kom samma tillbaka. Ena avkomman avlivad för hitta inte felet och bokat tid för mitt sto massa gånger efter jag köpte henne med kroppsliga och lynnesfel. För 2 år sen så frågade en om hon va testad för PSSM som jag aldrig hört talas om. Tyckte en del stämde inte men en del stämde så va värt att testa. Kontakta kliniker men visade sig att islandshästar hittills bara diagnoserats med typ 2 som kräver muskelbiopsi och strömsholm rek att behandla som hon hade de och se skillnaden. Redan efter en vecka va som natt och dag men vart mkt upp och ner men känns som vi nu i höst äntligen hittat rätta kombon av tillskott efter fick en riktig dipp så bestämde att hon skulle få avsluta. 6 veckor efter de så gjorde vi debut på hopptävling. Med nya tillskotten så vände de med raketfart.

Är i kontakt med forskare och antagligen så bar mitt stos föräldrar på en varsin enkel uppsättning av PSSM och mitt sto fick dubbla som gav henne problem som hon gav båda avkommorna hon hade innan köpet efter olika hingstar. En forskare i USA misstänker 40% av alla islandshästar kan va bärare av de och vet av 20 i sverige nu och de har inget gemensamt stammässigt alla. Forskas just nu på vilken gen som är drabbad när de gäller just islandshästarna så vi i framtiden kan göra ett enkelt DNA test i stället

Så här såg hon ut i höst när hon va riktigt dålig av sin PSSM:

Hon får nu som de rekomenderas för typ 2 högt med protein och får lysin och alla tillskott som står i den här artikeln om PSSM:
forageplustalk.co.uk/epsm-muscle-disorder-by-dr-kellon-vmd/

Här finns bra men enkel info om PSSM:
http://www.morgandressage.org/pssm/

Är inte så ofta in på buke men vill du fråga mer så lättast att maila d.hag391@gmail eller pm på fb

Har det synts i alla gångarter på din?
Min blir "skuttig" med ena bakbenet i tölt, i ena varvet, i perioder. Dock helt ohalt och syns inget i trav och galopp.
Kan säkert vara ojämnhet och ryttarfel, men tankar väcks ju.
 
Ja just ena bakbenet har haft så i långa perioder och hon har även gått UA på böjprov då men har haft jobbigt att rygga, lyfta bakbenen. På henne har de när de är lite bara synts i trav i vänster varv men hon har svårt för tölt oxå så blir lätt ojämnt där ändå
 
Fick lov att göra ny lösen på mitt bukekonto för inte loggat in på mkt länge men när jag såg din beskrivning så låter de mkt lik mitt sto och hennes avkommors historia.

Ut och in på massa kliniker utan någon hitta orsaken till hältorna men massa spänningar mm i musklerna och låsningar och behandlades båda här och där men någe annat dök alltid upp eller så kom samma tillbaka. Ena avkomman avlivad för hitta inte felet och bokat tid för mitt sto massa gånger efter jag köpte henne med kroppsliga och lynnesfel. För 2 år sen så frågade en om hon va testad för PSSM som jag aldrig hört talas om. Tyckte en del stämde inte men en del stämde så va värt att testa. Kontakta kliniker men visade sig att islandshästar hittills bara diagnoserats med typ 2 som kräver muskelbiopsi och strömsholm rek att behandla som hon hade de och se skillnaden. Redan efter en vecka va som natt och dag men vart mkt upp och ner men känns som vi nu i höst äntligen hittat rätta kombon av tillskott efter fick en riktig dipp så bestämde att hon skulle få avsluta. 6 veckor efter de så gjorde vi debut på hopptävling. Med nya tillskotten så vände de med raketfart.

Är i kontakt med forskare och antagligen så bar mitt stos föräldrar på en varsin enkel uppsättning av PSSM och mitt sto fick dubbla som gav henne problem som hon gav båda avkommorna hon hade innan köpet efter olika hingstar. En forskare i USA misstänker 40% av alla islandshästar kan va bärare av de och vet av 20 i sverige nu och de har inget gemensamt stammässigt alla. Forskas just nu på vilken gen som är drabbad när de gäller just islandshästarna så vi i framtiden kan göra ett enkelt DNA test i stället

Så här såg hon ut i höst när hon va riktigt dålig av sin PSSM:

Hon får nu som de rekomenderas för typ 2 högt med protein och får lysin och alla tillskott som står i den här artikeln om PSSM:
forageplustalk.co.uk/epsm-muscle-disorder-by-dr-kellon-vmd/

Här finns bra men enkel info om PSSM:
http://www.morgandressage.org/pssm/

Är inte så ofta in på buke men vill du fråga mer så lättast att maila d.hag391@gmail eller pm på fb
Hur & vem gör testet för denna sjukdom? Många bitar låter onekligen som det Frenja har.
Läser att själva testet är Lätt att göra, men måste man skickar det till USA eller finns det i Sverige?

Man börjar ju bli lite fundersamt, då Frenja har 3 avkommor varav den senaste är precis som henne, blev vinglig & svag i bakbenen framförallt och är fortfarande inte riktigt bra.

Samt att Frenja har alltid gått på lösdrift innan hon kom till mej, å nu står på Box.....
ska helt klart göra ett test.
 
Hur & vem gör testet för denna sjukdom? Många bitar låter onekligen som det Frenja har.
Läser att själva testet är Lätt att göra, men måste man skickar det till USA eller finns det i Sverige?

Man börjar ju bli lite fundersamt, då Frenja har 3 avkommor varav den senaste är precis som henne, blev vinglig & svag i bakbenen framförallt och är fortfarande inte riktigt bra.

Samt att Frenja har alltid gått på lösdrift innan hon kom till mej, å nu står på Box.....
ska helt klart göra ett test.
Typ 1 är väldigt enkelt med att rycka lite man och skicka till England. Tyvärr är de typ 2 som islandshästarna bara ser ut att drabbas enligt forskaren som nu jobbar med att söka genen de handlar om på islandshästarna och vad jag hittar när jag sökt på google så finns inte en med diagnoserad typ 1.

Typ 2 gör man en muskelbiopsi bredvid svansen. Gjordes inte på alla kliniker för 2 år sen (när jag fick frågan om hon va testad för PSSM) utan närmsta då va Strömsholm och själva biopsin kosta då 5 tusen plus material, stationsavgift mm.

PSSM är så lurigt när de kan va från noll syntom till gå omkull krampande. Symtom som uppmärksammas som föl eller inte förän 20år. På mitt sto och båda avkommorna börja de bli problem (nu när jag vet så märktes de tidigare på den sista som jag följde hela resan till att hålla honom när han fick avsluta) vid och efter de fyllt 5.

Mitt sto gick under namnet Tyra Tyrann när jag köpte henne. Hjärta av guld men mkt stoig och bitchig och vrålhet . Medan nu när symtomfri de vänligaste man hittar i ett par hovar och brunsterna märker man bara på ev lukt när man borstar svansen. Tidigare va hon inte att leka med oftast vid brunst
 
Ja just ena bakbenet har haft så i långa perioder och hon har även gått UA på böjprov då men har haft jobbigt att rygga, lyfta bakbenen. På henne har de när de är lite bara synts i trav i vänster varv men hon har svårt för tölt oxå så blir lätt ojämnt där ändå
Då känns det ju ändå inte som det är pssm-varning på min. inga problem med något annat alls än lite skutt när man måste ställa sig åt höger, och ibland försvinner det helt. får rida bättre ;)
 
Frenja är under utredning för PSSM2 nu.
Väldigt många syntomer som stämmer in på henne och när ingen annan veterinär hittar något ordentligt fel på henne, där inget syns på röntgen eller ultraljud så känns detta nästan som det enda vettig.

Finns inte så många insatta veterinärer på detta ämne, vilket är synd när forskarna tror att upp till 40% av Islandshästarna bär på denna gen.

Nu blir det specialkost & motion så får vi väl se hur detta ska gå.
 
Frenja är under utredning för PSSM2 nu.
Väldigt många syntomer som stämmer in på henne och när ingen annan veterinär hittar något ordentligt fel på henne, där inget syns på röntgen eller ultraljud så känns detta nästan som det enda vettig.

Finns inte så många insatta veterinärer på detta ämne, vilket är synd när forskarna tror att upp till 40% av Islandshästarna bär på denna gen.

Nu blir det specialkost & motion så får vi väl se hur detta ska gå.
Du kan ju testa att mejla Johan Bröjer och Birgitta Esse'n-Gustavsson på SLU som vet väldigt mycket om PSSM, enligt en vän till mig.
 
Frenja är under utredning för PSSM2 nu.
Väldigt många syntomer som stämmer in på henne och när ingen annan veterinär hittar något ordentligt fel på henne, där inget syns på röntgen eller ultraljud så känns detta nästan som det enda vettig.

Finns inte så många insatta veterinärer på detta ämne, vilket är synd när forskarna tror att upp till 40% av Islandshästarna bär på denna gen.

Nu blir det specialkost & motion så får vi väl se hur detta ska gå.

Vad spännande och jag håller tummarna för att det finns en räddning för henne!
Håll oss uppdaterade om hur det går!

Malin
 
Jag läser ju mest eftersom jag inte känner att jag inte gör så mycket med mina häster. Det går väl framåt, men i snigelfart.

Men nu när det var mycket snö så fick jag ett så fint kort på sonen när han red på "sin häst" Röskva. Så då tänkte jag att det kanske ni vill se. Röskva är född 2008 och har inte gjort så mycket i sitt liv egentligen. Jag var gravid när det var dags att rida in och det tog lång tid för mig att komma tillbaka efter graviditeten. I våras lyckades hon med konststycket att få in en pinne uppifrån kronranden och ner i hoven. Den kom ut hos veterinären, men hon hade också dragit på sig en senskada så hon har fått vila hela sommaren. Sonen sitter förvånansvärt stadigt i sin barbackasadel och jag hoppas att jag ska kunna ta med honom som handhäst nästa sommar. Men det är mysigt att promenera också, även om det blir mer och mer "spring mamma, spring!"



Rskva%20och%20Benjamin.jpg
Rskva%20och%20Benjamin.jpg[
 
Hade en mysig uteritt igår med mycket galopp. Snorri är verkligen hästen med stort H. fast igår ville han inte tölta ett steg så tror reflexbootsen störde honom, ska prova utan dom idag för töltar han idag vet jag de beror på bootsen, men vill gärna ha reflex på benen. satte reflex i svansen, så kanske man synas bakifrån också. Kompisen tog kortet på oss.
15095068_10153949617191603_9054112258737825076_n.jpg
 
Zeke och jag har nu hunnit med 3 ridturer :D
Han har blivit en helt annan häst sedan han kom hit, vilket är kul. Hos ägaren var det lögn till fan att han kunde tänka sig gå först eller ens jämte hästen hon red utan gick då och halvsov i rumpan på den andra. Nu när han får komma ut själv så pinnar han på med öronen fram hela tiden :) Tycker nog att han tappat lite mage med under dessa veckor :p
Idag hade jag unghingsten med på släp vilket oxå funkade :o
Behöver lite tips och övningar vi kan göra för att försöka träna bort grisepassen. Han är ju idag helt otränad. Stel, fet och lyssnar vare sig så bra på bett eller skänklen. Hemma rids han på stigar, offroad, på berget och i djup sand med kullar. Tänkte vänta med tränare tills han har lite bättre kondis för nu orkar han bara 3-4 km. När vi red i sanden var han genomsvettig på bara 20 minuter :angel:
20161120_133037_zpszihcsjmo.jpg
 
Zeke och jag har nu hunnit med 3 ridturer :D
Han har blivit en helt annan häst sedan han kom hit, vilket är kul. Hos ägaren var det lögn till fan att han kunde tänka sig gå först eller ens jämte hästen hon red utan gick då och halvsov i rumpan på den andra. Nu när han får komma ut själv så pinnar han på med öronen fram hela tiden :) Tycker nog att han tappat lite mage med under dessa veckor :p
Idag hade jag unghingsten med på släp vilket oxå funkade :o
Behöver lite tips och övningar vi kan göra för att försöka träna bort grisepassen. Han är ju idag helt otränad. Stel, fet och lyssnar vare sig så bra på bett eller skänklen. Hemma rids han på stigar, offroad, på berget och i djup sand med kullar. Tänkte vänta med tränare tills han har lite bättre kondis för nu orkar han bara 3-4 km. När vi red i sanden var han genomsvettig på bara 20 minuter :angel:
20161120_133037_zpszihcsjmo.jpg
Jag tror mest på vanligt hederligt lösgörande. Som du gör med off-road och snirklar runt träd. Skulle också tro att det blir bättre ju närmare han kommer normalvikt.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 219
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 954
Senast: hundtant
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
26 246
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp